تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829215794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داستانهاي تحول آفرين قرآن (8)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
داستانهاي تحول آفرين قرآن (8)
داستانهاي تحول آفرين قرآن (8) خانه ي ستم کار ويران استنقل شده است که عمروليث در فصل زمستان با لشکريانش به شهر نيشابور وارد شد و به سربازان خود دستور داد که در خانه هاي مردم سکونت گزينند. پيرزني در شهر بود که پنج خانه داشت. سربازان، خانه هاي او را اشغال کردند. پيرزن نزد عمروليث آمد و از رفتار سربازان او شکايت کرد. عمرو گفت: «اي پيرزن! مي گويي لشکريان در زير سرماي زمستان باشند؟ ! آيا قرآن مي داني؟ » پيرزن گفت: «آري» . عمرو گفت: خداوند در قرآن مي فرمايد: اين الملوک اذا دخلوا قريه افسدوها و جعلوا اعزه اهلها اذله و کذلک يفعلونپادشاهان وقتي وارد شهري شوند، آن را تباه و ويران مي سازند و عزيزان آن ديار را خوار و ذليل مي کنند و اين شيوه ي ايشان است. (1)پيرزن قرآن خوان، فوري پاسخ او را داد و گفت: «آري، اين آيه درست است اما گويا امير اين آيه را نخوانده يا فراموش کرده است که خداوند در همان قرآن فرموده است: فتلک بيوتهم خاويه بما ظلموا ان في ذلک لايه لقوم يعلموناين خانه هاي آنان است که بر اثر ستم کاري به ويراني تبديل شده است. به راستي که در اين هلاکت و ويراني براي مردم دانا عبرت است. (2) وقتي زن اين آيه را خواند، در عمرو اثر عجيبي گذاشت و به فکر فرورفت. سپس دستور داد لشکريانش خانه هاي مردم را تخليه کنند و در باغي بيرون از شهر خيمه زنند. (3) تفسير آيهقرآن درباره ي سرانجام و هلاکت قوم ثمود مي فرمايد: «ببين اين خانه هاي آنان است که به خاطر ظلم و ستم شان خالي مانده است. » نه صدايي از آن ها به گوش مي رسد. جنب و جوشي در آن جا وجود ندارد و از آن همه زرق و برق ها و ناز و نعمت ها و مجالس پرگناه، اثري باقي نمانده است. آري، آتش ظلم و ستم در آن ها افتاد و همه را سوزاند و ويران کرد. «در اين ماجرا درس عبرت و نشانه هاي روشني است از پايان کار ستم کاران و قدرت پروردگار براي کساني که مي دانند. » پيام ها1- آيات قرآن بهترين وسيله هدايت ستم کاران و گناه کاران است. هم چنان که يک پيرزن حافظ قرآن توانست با خواندن آيه اي، شر ستم کاري را از مردم شهري دفع کند. 2- به شهادت تاريخ و قرآن، هيچ ظلمي پايدار نخواهد بود، و پس از مدت زماني، ظلم ظالم، تمام قدرت خانه و کاشانه ي او را ويران خواهد کرد. يادآوري عذاب آخرتنقل است که سلمان فارسي رحمه الله روزي از بازار آهنگران عبور مي کرد. ديد گروهي بر گرد جواني که بي هوش روي زمين افتاده بود، جمع شده اند. هنگامي که مردم سلمان را ديدند، جلو آمدند و گفتند: «اي سلمان! اين جوان جن زده است (شما از اصحاب رسول خدا صلي الله عليه و آله هستيد) به بالين او تشريف بياوريد و دعايي بفرماييد تا به برکت دعاي شما شفا يابد. » هنگامي که سلمان بر بالين جوان آمد، او فوري چشم خود را باز کرد و گفت: «اي سلمان! من جن زده و ديوانه نيستم؟ بلکه از بازار آهنگران عبور کردم، صداي پتک آنان را شنيدم که محکم بر آهن مي زنند. به خاطرم آمد قول خداوند متعال، که در قرآن مي فرمايد: و لهم مقامع من حديدبراي کفار گرزهايي گران و سنگين و عمودهاي آهنين است که هميشه بر سر آنان مي کوبند. (4) به فکر فرورفتم که چگونه ملايکه ي غضب الهي، گرزهاي آهنين را بر فرق مجرمان فرود مي آورند؟ از اين جهت بي هوش شدم. حضرت سلمان به آن جوان علاقه پيدا کرد و در حق او دعا فرمود و گفت: «اين جوان شخص عاقل و دانايي است؛ زيرا مي تواند از ديدني ها و شنيدني هاي دنيا که براي عبرت گرفتن خلق شده است، عبرت بگيرد. فکر صحيح او در مغز سالمش، مشغول فعاليت است. (5) در نقل ديگر آمده است که سلمان هميشه با آن جوان بود تا اين که وي بيمار شد و بيماريش شدت يافت. سلمان به نزد او آمد و بالاي سرش نشست. جوان در حالت احتضار و مشرف به مرگ بود. سلمان (با ديده ي بصير خود، ملک الموت را مي ديد) . از اين رو گفت: «اي ملک الموت! با برادر من (اين جوان) مهرباني کن. » ملک الموت پاسخ داد: «اي سلمان! من با هر شخص با ايماني مهربانم. » (6) تفسير آيهخداوند براي کافران که حق را آگاهانه انکار مي کنند، چهار مجازات سخت بيان مي فرمايد. از جمله ي آن ها اين است که گرزهايي از آهن سوزان، براي آنان آماده است که بر سرشان مي زنند. پيام هابايد به دنيا و آن چه در دنياست، با ديده ي عبرت نگريست، مانند اين جوان که با ديدن پتک آهنگري به ياد گرزهاي آهنين سوزان عالم آخرت افتاد و منقلب شد. 2- از يک سو بايد دانست عذاب آخرت و سختي هاي منکران حق و حقيقت و خطاکاران، يقيني و حتمي است. از سوي ديگر آدمي هم نمي داند که با ايمان و عمل صالح از اين دنيا خواهد رفت. پس بايد مانند اين جوان از ابتداي زندگي مراقب اعمال و افکار خود باشد و لغزش را کوچک نشمارد. نگاهباني از نفس و خانواده در برابر آتش دوزخمنصور بن عمار مي گويد: روزي وارد مسجد شدم. جواني در نهايت خضوع و خشوع با حالت گريان نماز مي خواند. با خود گفتم: از اين جوان بوي آشنايي مي آيد. توقف کردم تا سلام نمازش را داد سپس گفتم: «اي جوان! مي داني خدا را وادي است در جهنم که آن را «لظي» مي گويند؟ بعد اين آيه را تلاوت کردم: کلا انها لظي نزاعه للشوي(روز قيامت اگر مجرمان تمام آن چه را متعلق به ايشان است، براي نجات از آتش فدا کنند) هرگز نجات نيابند؛ زيرا آتش دوزخ بر آنان شعله ور است و تمام سر و صورت و اندام شان را مي سوزاند. (7) آن جوان از شنيدن اين آيه فريادي زد و بي هوش شد. وقتي به هوش آمد گفت: (اي بنده ي خدا! ) بيشتر بخوان. گفتم: يا ايها الذين امنوا قوا أنفسکم و اهليکم نارا وقودها الناس و الحجاره عليها ملائکه غلاظ شداد لا يعصون الله ما أمرهم و يفعلون ما يؤمرون. اي کساني که به خدا ايمان آورده ايد! (در طاعت او بکوشيد) خود و خانواده ي خويش را از آتشي که هيزم آن، انسان ها و سنگ ها است، نگاهداريد؛ آتشي که فرشتگاني بر آن گمارده شده اند که خشن و سخت گيرند و هرگز از فرمان خدا سرپيچي نمي کنند و دستورات او را به دقت اجرا مي کنند. (8)آن جوان دو مرتبه فريادي زد و جان به جان آفرين تسليم کرد. هنگامي که براي غسل دادن، جامه از تن او بيرون آورديم، به خط سبز بر سينه ي وي نوشته شده بود: فهو في عيشه راضيه في جنه عاليه قطوفها دانيهاين شخص (نيکوکار و مؤمن) در عيش و زندگاني خوش خواهد بود. در بهشت عالي رتبه و ابدي که ميوه هاي آن هميشه در دسترس است، جاودان مي باشد. (9) تفسير آيهآيه هاي سوره ي معارجعذاب خدا در روز قيامت به قدري هولناک است که انسان مي خواهد عزيزترين عزيزان خود مانند همسر، فرزندان، برادران و فاميل نزديک خود که يار و ياور او هستند، فدا کند. حتي حاضر است براي رهايي خود از عذاب، تمام مردم روي زمين را فدا کند، ولي در جواب همه ي اين آرزوها، اين دو آيه ي شريفه مي فرمايد: «هرگز چنين نيست. هيچ فدايي پذيرفته نمي شود و آن شعله هاي سوزان آتش است که پيوسته زبانه مي کشد، و هر چيز را در کنار و مسير خود مي يابد، مي سوزاند، و پوست دست و پا و سر را مي کند و با خود مي برد. آيه ي سوره ي تحريمبه دنبال اخطار و سرزنش نسبت به برخي همسران پيامبر صلي الله عليه و آله، خداوند در آيات مورد بحث، به همه ي مؤمنان مي فرمايد: «اي کساني که ايمان آورده ايد! خود و خانواده ي خويش را از آتشي که هيزم آن، انسان ها و سنگ ها هستند، نگاهداريد. » نگهداري خويشتن به ترک معاصي و تسليم نشدن در برابر شهوات سرکش است. نگهداري خانواده نيز با تعليم و تربيت و امر به معروف و نهي از منکر و فراهم ساختن محيطي پاک و خالي از هر گونه آلودگي در فضاي خانه و خانواده ممکن است. بايد اين برنامه سنگ بناي خانواده باشد؛ يعني از ابتداي ازدواج آغاز و در همه ي مراحل با دقت و سلامت تعقيب شود. بايد دانست تعبير به «قوا» (نگاهداري) ، اشاره به اين است که اگر آنان را به حال خود رهاکنيد، خواه ناخواه به سوي آتش دوزخ پيش مي روند. بر شما بايسته است که آنان را از سقوط در آتش دوزخ حفظ کنيد. «وقود» به معني «آتش گيرنده» يعني ماده ي قابل اشتعال مانند هيزم است. بدين ترتيب، آتش دوزخ مانند آتش هاي اين دنيا نيست، بلکه شعله هاي آن از درون وجود خود انسان ها و از درون سنگ ها زبانه مي کشد. سپس مي افزايد: فرشتگاني بر اين آتش گمارده شده اند که خشن و سخت گيرند. هرگز در برابر فرمان خدا عصيان نمي کنند و هر دستوري به آنان بدهد، بي چون و چرا اجرا مي کنند. به اين ترتيب، راه گريزي وجود ندارد و گريه و التماس و جزع و فزع بي اثر است. آشکار است هر مأموري که براي کاري گمارده مي شود، بايد روحيه اي متناسب با آن کار، داشته باشد. مأموران عذاب نيز بالطبع بايد خشن باشند؛ زيرا جهنم کانون رحمت نيست، بلکه کانون خشم و غضب الهي است. التبه اين مأموران هرگز از مرز عدالت خارج نمي شوند و فرمان خدا را بي کم و کاست اجرا مي کنند. هنگامي که آيه ي ياد شده نازل شد، يکي از ياران پيامبر صلي الله عليه و آله پرسيد: «چگونه خانواده ي خود را از آتش دوزخ حفظ کنيم؟ » حضرت صلي الله عليه و آله فرمود: تأمرهم بما امرالله و تنهاهم عما نهاهم الله، ان اطاعوک کنت قد وقيتهم، و ان عصوک کنت قد قضيت ما عليک آنان را امر به معروف و نهي از منکر مي کني، اگر از تو پذيرفتند، ايشان را از آتش دوزخ نگاه داشته اي و اگر نپذيرفتند، وظيفه ي خود را انجام داده اي. (10)پي نوشت : 1- نمل، 34. بگفتا چو شاهان هجوم آورندهمه کشور و ملک از هم درندکسي کاو عزيزست و باشد جليلبگيرند و سازند او را ذليلچو در چنگ دشمن فتد سرزمينبدين شيوه پويند راهي چنين2- نمل، 52.کنون خانه هايي به جا مانده استکه خالي در اين گونه افتاده استبنا را نهادند چون بر ستمبناهايشان گشت ويرانه همدر اين کار پنهان بود آيتيبگيرند اهل، خود عبرتي3- تأثير قرآن در جسم و جان، ص 247 به نقل از : نمونه هايي از تأثير و نفوذ قرآن، صص 122 تا 124. 4- حج، 21.بکوبندشان خود به گرزي گرانزفولاد و آهن بود جنس آن5- تأثير قرآن در جسم و جان، ص 229؛ خزنيه الجواهر، ص508؛ جلوه هاي تقوا، ص 207.6- تأثير قرآن در جسم و جان، ص 229، امالي شيخ مفيد، ص 87.7- معارج، 15 و 16.بر او نيست راهي به سوي فرار بر اطراف او شعله ور گشته نارسر و صورتش پاک سوزد در آنبخواند به خود دوزخ آن کافران8- تحريم، 6.الا مؤمنان به يکتا خداچه خود را و چه اهل بيت و سرابداريد از آتش و نار دورمبادا بياييد آن جا حضور9- الحاقه، 20.چنان آتشي تا همه کافران«چو هيزم بخواهند بودن در آن»بر آن سنگ خاراست آتش فروزکند روشن آن آتش قهر و سوزکه هستند مأمور در آن محلگروهي ملايک همه سنگدلکه هرگز زفرمان پروردگارنتابند رخ اندر انجام کارفقط هر چه هستند مأمور آنعمل کرده تنها به دستور آن10- تفسير نمونه، ج24، ص 293.منبع: مجله ي نور هدايت /س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 581]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن