تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816427061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأثير گناه در ارزش کار نيک براي مردگان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تأثير گناه در ارزش کار نيک براي مردگان
تأثير گناه در ارزش کار نيک براي مردگان اگر ما گناه کنيم، آيا ارزش اعمال نيکي که به نيت اموات انجام داده ايم پايين مي آيد؟ آيا ارتکاب گناه در اعمال خوب خود ما نيز تأثير دارد؟با گناهي که بعدا انجام مي شود ثواب کارهاي خوبي که قبلا براي اموات انجام شده کم نمي شود و ثواب آن به اموات مي رسد، ولي اگر اعمال بدي انجام دهد از ثواب فرستنده کاسته مي شود.درباره ي محو بدي ها به وسيله ي خوبي ها در قرآن مي خوانيم: «ان الحسنات يذهبن السيئات؛(1) خوبي ها، بدي ها را مي برد». اين مربوط به اعمال ذخيره شده در نامه ي اعمال خود انسان است، نه خوبي هايي که به مردگان اهدا گرديده است. و نيز پيامبر اکرم (ص) مي فرمايد: «اتق الله حيث کنت و خالق الناس بخلق حسن و اذا عملت سيئه فاعمل حسنه تمحوها؛(2) هر کجا و در هر حال هستي، از خدا بترس و با مردم با اخلاق نيک رفتار کن و هر گاه کار زشتي انجام دادي پس از آن کار نيکي انجام ده تا آن را محو کند.»اصطلاحا به چنين تغيير و تحولي، تکفير مي گويند؛ يعني از بين رفتن کيفر گناهان پيشين بر اثر اعمال نيک بعد؛ به عبارت ديگر عوارض و بازتابي که گناه دارد در سايه ي عمل نيکو از ميان مي رود.از طرفي، در زمينه ي نابود شدن اعمال نيک بر اثر گناهان که اصطلاحا به آن احباط مي گويند، هم در قرآن کريم و هم در روايات اشاراتي شده است که به چند مورد اشاره مي کنيم:1- شرک به خداونددر آموزه هاي ديني تقوا پيشگي، شرط پذيرش عمل و ايمان، و اعتقاد به توحيد، عامل اثر گذار بودن اعمال معرفي شده است. در قرآن مي خوانيم: «انما يتقبل الله من المتقين؛(3) همانا خدا تنها از پرهيزکاران مي پذيرد». و نيز مي خوانيم: «من عمل صالحا من ذکر او انثي و هو يؤمن فلنحيينه حياه طيبه؛(4) هر زن و مردي که کاري نيکو انجام دهد، اگر ايمان آورده باشد زندگي خوش و پاکيزه اي به او خواهيم داد». بر اين اساس، مشرک و کافر چون چنين شرطي را ندارند اعمال نيکشان پذيرفته نمي شود، چون بر اساس ايمان نيست. در قرآن آمده است: اعمال کساني که به پروردگار خود کافر شدند همانند خاکستري است در برابر تند باد، در يک روز طوفاني، آن ها نمي توانند کمترين نتيجه را از اعمالي به دست آورند که انجام داده اند.(5) در حديثي پيامبر اکرم(ص) مي فرمايد: «ان الله تعالي يحاسب کل خلق الا من اشرک بالله؛(6) خداوند همه ي بندگان را حسابرسي مي کند، مگر کسي را که به خدا شرک ورزد؛ چنين شخصي بدون حساب به آتش فرستاده مي شود.»2- ناخرسندي خداونددر قرآن کريم رضايت خداوند شرط پذيرش عمل معرفي شده است. بنابراين، اعمال کساني که با کارهاي زشت خود خشم خداوند را برمي انگيزانند، نابود مي شود. در سوره ي محمد آيه ي 28 مي خوانيم: «ذلک بانهم اتبعوا ما اسخط الله و کرهوا رضوانه فاحبط اعمالهم؛ اين [عذاب و کيفر] به دليل آن است که آن ها از آن چه خداوند را به خشم مي آورد پيروي کردند و آن چه را موجب خشنودي اوست دوست نداشتند، لذا خداوند اعمال آنان را نابود کرد.»3- آزردن پيامبر(ص)اذيت و آزار رساندن به پيامبر (ص) نيز باعث نابودي عمل است. در قرآن مي خوانيم: «ولا تجهروا له بالقول کجهر بعضکم لبعض ان تحبط اعمالکم؛(7) پيغمبر را آن طور که سر يک ديگر داد مي کشيد، صدا نکنيد که اگر چنين کنيد، اعمالتان نابود مي شود.»4- منت نهادن منت نهادن و کار خوب خود را به رخ ديگران کشيدن باعث نابودي عمل است. در قرآن مي خوانيم: «اي کساني که ايمان آورده ايد، بخشش هاي خود را با منت نهادن و اذيت و آزار رساندن، باطل نکنيد.»(8)5- ريا وکفرقرآن کريم پس از توصيه به باطل نکردن اتفاقات با منت نهادن، مي فرمايد: همانند کسي که مال خود را براي نشان دادن به مردم انفاق مي کند و ايمان به خدا و روز قيامت ندارد.(9) معلوم مي شود ريا و کفر نيز همانند منت نهادن، باعث نابودي عمل است.6- عجب و خودبزرگ بينيخودبزرگ بيني، يکي ديگر از عوامل حبط اعمال است. در حديث آمده است: «العجب يأکل الحسنات کما تأکل النار الحطب؛ (10) عجب، حسنات را مي خورد، همان طور که آتش هيزم را.»7- حسدحسادت به دارايي و مقام و منزلت ديگري نيز باعث نابودي عمل خوب انسان است. پيامبر اکرم (ص) مي فرمايد: مواظب باشيد حسادت نورزيد، زيرا حسد کارهاي خوب را مي خورد، همان طور که آتش هيزم را.نکته ي قابل ذکر اين که حسادت و کبر و عجب، از عوامل اصلي رانده شده شيطان از درگاه خداوند بود. اميرمؤمنان (ع) در نهج البلاغه مي فرمايد: «اعتبروا بما کان من فعل الله بابليس اذ احبط عمله الطويل و جهده الجهيد و کان قد عبدالله سته آلاف سنه؛ (11) پس از آن چه خدا به شيطان کرد پند گيريد، که اعمال طولاني و کوشش هاي فراوان او را باطل گرداند، در حالي که شش هزار سال عبادت خدا کرده بود.»بسيارند کساني که کارهاي بزرگي را انجام مي دهند اما هدفشان حفظ مقام و مال و ثروت و جلب توجه ديگران است و نيز بسيارند کساني که کار کوچکي انجام مي دهند اما مخلصند و انگيزه و هدفي جز رضاي پروردگار و خير رساندن به بندگان او ندارند. با توجه به آن چه گذشت، اعمال کوچک اين بندگان نزد خداوند، سنگين است و اعمال آن رياکاران، پشيزي ارزش ندارد.بنابراين انسان بايد در حفظ و مراقبت از کار خوبي که انجام مي دهد بکوشد و مواظب باشد آن را تباه نسازد. امام باقر (ع) مي فرمايد: «الا بقاء علي العمل اشد من العمل؛(12) نگه داري عمل از خود عمل، سخت تر است.»پي نوشتها:1- هود(11)آيه ي 114.2- بحارالانوار، ج 71، ص 242.3- مائده (5) آيه ي 27.4- نحل (16) آيه ي 97.5- ابراهيم (14) آيه ي 18.6- تفسير نور الثقلين، ج4، ص 497.7- حجرات (49) آيه ي 2.8- بقره (2) آيه ي 264.9- همان.10- روح البيان، ج8، ص 522؛ به نقل از: تفسير نمونه، ج21، ص 487.11- نهج البلاغه، خطبه ي قاصعه (شماره ي 192).12- اصول کافي، باب ريا، ح 16.منبع: مجله ي معارف اسلامي شماره 71/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 521]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن