تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829380782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن و تفاسیر گوناگون


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن و تفاسیر گوناگون
قرآن و تفاسیر گوناگون تهیه کننده : احمدرضا داودیمنبع : راسخون در بین سخنان و کلماتی که می خوانیم ویا می شنویم ،منظور و مقصود متکلم گاهی صریح و آشکار است.مانند «جمله هوا سرد است.».فهم ما از این جمله یک سان است و با گذشت زمان تفاوتی نمی کند.اما فهم ما از این بیت مولانا که می گوید:«خنک آن قمار بازی که بباخت هرچه بودش بنماندهیچش الا هوس قمار دیگر. »یک سان نیست .آن وقت که شرحی از آن نخوانده ایم نسبت به زمانی که شرحی را خوانده ایم بسیار متفاوت است. از طرف دیگر افراد گوناگون هر کدام برداشت ویژه ی از این کلام دارند.كتابهاي مقدس خصوصاً قرآن نيز احتمالات گوناگون را پذيرا مي باشد. در قرآن کلام خدا گاهي به صراحت بيان شده است.وگاهی اینگونه نیست و برداشت های گوناگون را به ذهن های گوناگون می تاباند.قرآن سرشار از شيوه هاي معاني بيان و تكنيك هاي بلاغتي مانند تشبيه ، استعاره، كنايه و نظاير آن است . و این امر موجب این شده که قرآن اين ويژگي برجسته را داشته باشد كه تفسيرهاي گوناگوني از آيات آن بر خیزد. و احتمالات گوناگون در مورد آيات آن وجود داشته باشد. و به همین جهت است که كسي نمي تواند ادعا کند كه پي به عمق مطلب برده است. قرآن داراي مفاهيم و معارف بلند و متعالي است كه هر كس به اندازه توان و سعه وجودی اش می تواند از این چشمه جوشان معرفت بهره مند شود.یکی از دلایل ماندگاری و جاودانگی قرآن که موجب شده در هر زماني گوشه اي از تلألو و درخشش آن كتاب آسماني براي مردم جلوه نماید همین امر است.البته نباید فراموش کرد که چون کلام پروردگار و آفریننده جهانیان است هرچه به تجربه هاي بشر افزوده می شود و عقل او رشد می کند می تواند زواياي دیگری از آن را بكاود.البته باید به این نکته توجه داشت که برای برداشت از قرآن می بایست هميشه قرينه هاي لفظي و حالي در نظر گرفته شود. چون ناديده گرفتن آنها موجب برداشت هاي سطحي و گاهي خطا مي شود.و موارد این چنینی قابل قبول نیست.برداشت هایی که با عقل و یا با ضروري دين ناسازگار باشد را نمی توان به قرآن نسبت داد.چون حجيت عقل ذاتي است. و ضروري دين با دليل محكم ثابت شده است و یک برداشت سطحی نمی تواند با تکیه گاههای محکم رو در رو شود.برای تبیین مطلب به داستان تاریخی زیر توجه کنیم .در عصر امام حسن عسگري (علیه السلام) فرد دانشمندي به نام اسحاق كندي زندگي مي كرد .او تصميم گرفت آياتي كه به نظرش با همديگر تناقض دارند را در كتابي گرد هم بياورد، و آن را در دسترس مسلمانان قرار دهد.امام براي اينكه او را متوجه خطايش کنند با يكي از شاگردان او ارتباط برقرار نمود. و از او خواست كه به استادش نزديك شود و از او بپرسد:آيا ممكن است گوينده ي از كلامش مقصودي داشته باشد و شنونده آن سخن ، آن مقصود را نيابد؟شاگرد پس از گذشت مدتی اين پرسش را نزد استاد طرح نمود. محّمد بن اسحاق از همين اشاره كوچك سخت به فكر فرو رفت و از شاگردش پرسيد چه كسي اين پرسش را به تو آموخته است ؟ او گفت : امام حسن عسگري (علیه السلام) ، پس از آن محّمدبن اسحاق تمام صفحه هايي را كه در اين زمينه نوشته بود را سوزاند.او از طريق امام توجه پیدا کرد که ممکن است نازل کننده قرآن معنايي غير از آنچه اوفهميده است، را اراده کرده باشد. پی نوشت ها :1 - محمد باقر مجلسی،بحارالانوار،لبنان،موسسه الوفاء،1404ق،ج10،ص393./خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن