محبوبترینها
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853792209
امامت و خردسالي
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امامت و خردسالي نويسنده:حجت الاسلام خدامراد سليميان امامت، به معناي پيشوايي، پيشروي و رهبري است. امام نيز به معناي پيشوا، پيشرو، مقتدا،[1] قيّم، مصلح، الگو، راه اصلي و راهنما است. كسي يا چيزي كه از آن پيروي شود، انسان باشد يا كتاب يا چيزي ديگر، به حق باشد يا بر باطل، امام است.[2] ريشه اين واژه «امم» و به معناي قصد يا قصد با توجه خاص است. اين معنا در همه مشتقات آن محفوظ است. امام نيز كسي است كه همواره مقصود و هدف حركت و تلاش ديگران قرار گيرد؛ گرچه با اختلاف موارد و قصدكنندگان و جهات و اعتبارات، گوناگون ميشود؛ مانند امام جمعه و جماعت، امام هدايت و امام ضلالت.برخي كاملترين تعريف را رياست بالاصاله عمومي در امر دين و دنيا در دار تكليف ميدانند كه عموم مردم را به حفظ مصالح دين و دنيايشان ترغيب و از آنچه به حال آنان زيانبار است منع كنند.متکلمان اسلامي ـ شيعه و اهل سنت ـ امام و به دنبال آن، خليفه را دربارة کسي به کار ميبرند که از ناحية پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم نيابت و رياست يافته است؛ تا امور ديني و دنيوي مردم را بر عهده گيرد و دين و دنياي آنان را سامان داده، آباد سازد؛ از اين رو بر مردم است تا از دستورات وي پيروي کنند. [3] شيعه، بر اين باور است كه پيامبران چون از جهت عمر و امكانات محدودند، براي محقق ساختن اهداف خود به امر الهي، جانشين خود را به مردم معرفي و مردم را به اطاعت از آنـان سفـارش ميكنند. بر اين اساس اگر پيامبر خليفه و امام معرفي نكند، رسالتش را به انجام نرسانده است.[4]ديگر آن که، وجود امام در هر عصر و زمان و در هر جامعهاي براي هدايت انسانها به سوي كمال و برقراري نظم در جامعه ضرورت دارد. خداوند در اين باره فرمود: (انَّما انتَ مُنذِرٌ ولِكُلّ قَومٍ هاد)؛[5] همانا تو انذاردهندهاي و براي هر قومي هدايتگري است.روايات تفسيري اين آيه نيز اين حقيقت را تأييد ميكند كه امامي زنده تا روز قيامت ميان انسانها حضور دارد. همچنين براساس رواياتي دربارة سورة قدر، در شب قدر هر سال تا روز قيامت، فرشتگان بر امام آن زمان نازل ميشوند و اين سوره دليل روشني بر وجود امام در همه زمانها است. افزون بر آيات، از روايات فراواني نيــز استفــاده ميشود كه زمين، هيچگاه از حجـت الـهي تهي نخواهد بود و هرگاه از حجت الهي تهي باشد، اهلش را فرو خواهد بُرد؛ بهگونهاي كه حتي اگر دو نفر بر روي زمين زندگي كنند، يكي از آنان حجت و امام خواهد بود. همچنين پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام بر اين عقيدهاند كه نامهاي آن پيشوايان در كلام آخرين سفير الهي به روشني انعكاس يافته است و آخرين آن پيشوايان نور همانا منجي موعود است كه جهان را سرشار از عدالت خواهد كرد آن گونه كه آكنده از ستم و بيداد شده باشد. نه فقط پيروان مکتب اهل بيت عليهم السلام که برخي از دانشوران اهل سنّت، در رواياتي چند به اين حقيقت بزرگ اشاره کردهاند.[6]از اين رو سالها پيش از آن که نهم ربيعالاول سال260ق فرا رسد، و آخرين امام از اين سلسله مبارك پا به عرصه امامت بگذارد، پيشوايان معصوم عليهم السلام و بهويژه واپسين فرستادة خداوند سبحانه و تعالي، پيامبر خاتم صلي الله عليه و آله و سلم امامت آخرين حجّت الهي، حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف را نويد داده بودند. رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:پيشوايان پس از من، دوازده نفرند؛ نخستين ايشان، علي بن ابي طالب، و آخرين آنها قائم است. آنها جانشينان و اوصيا و اولياي من و حجتهاي خداوند سبحانه و تعالي پس از من، بر امت من هستند. اقرارکنندة به آنها مؤمن، و انکارکنندة ايشان، کافر است.[7]پيشوايان معصوم عليهم السلام نيز به پيروي از رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم همواره به سلسلة امامان دوازدهگانه اشاره کردهاند؛ به روشني از دوازدهمين ايشان ياد نموده، شيعيان را از افتادن در دام انحراف و مدعيان، برحذر داشتهاند. [8]با شهادت يازدهمين پيشواي شيعيان در هشتم ربيع الاول سال260ق،[9] در حالي که بيش از پنج بهار[10] از عمر آخرين ذخيرة الهــي سپــري نشده بود، فصــل بهرهمندي مستقيم انسانها از امام ظاهر به پايان رسيد و در پي آن، دوراني بسيار مهّم در زندگي پيروان اهل بيت عليهم السلام پيش آمد. اين دوران، همزمان با دو رخداد مهم آغاز شد: رسيدن آخرين حجّت الهي به مقام امامت و ديگر؛ قرار گرفتن آن حضرت در پردة پنهانزيستي.يکي از دانشوران معاصر در تبيين امامت در سنين کم، چنين ميگويد: … امامي که در کودکي به پيشــوايي روحي و فکــري مردم رسيــده، و مسلمــانــان ـ حتي در کشــاکش آن همه موج ويرانگر ـ باز خويشتنِ خويش را به پيروي و دوستي او گماشتند، به طور مسلّم بايد از دانش و آگاهي و گستردگي ديد و دانا بودن به فقه و تفسير و عقــايد، بهرهاي آشکــار و چشمگير داشته باشد؛ چــون در غيــر اين صورت، نميتــوانست مــردم را به پيروي از خويش وادارد… .به فرض مُحال که مردم نتوانستند حقيقت و واقــعيت امــر را دريابند، دستگاه خلافت و نيروي حاکم که آن همه دشمني علني با امام داشته، چرا بر نخاسته و پرده از رخسار حقيقت نيانداخته است؟اگر امام خردسال، از دانش و سطح تفکر عالي برخوردار نبود، خلفاي معاصر، خيلي خوب ميتوانستند جنجال به پا کنند؛ امّا سکوت آنها و سکوت تاريخ، گواه است که امامت در سنين کــم، پديدهاي حقيقي بـوده است، نه ساختگي.[11]البته پيش از آن کــــه در مسير هدايت جــامعه، نوبت بــه پيشوايي جانشينان آخرين فرستادة الهي برسد، خداوند سبحانه و تعالي، پيامبراني را در كودكي به مقام نبوّت مفتخر ساخته بود. حضرت عيسي بن مريم عليها السلام[12] و حضرت يحيي عليه السلام[13] روايـتهــا و شواهد تاريخي فراوان، گوياي آن است که پيش از حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در ميـان امامــان دوازدهگــانه، نخستين پيشوايي كه در سن كودكي به امامت رسيد، جواد الائمه عليه السلام بود. او كه نهمين پيشـواي شيعيــان و يگــانه فــرزند حضرت رضــا عليه السلام، بود در روز دهم رجب ســال 195ق در مدينه چشم بــه جهــان گـشوده، در هفت سالــگي بـه مقــام امامت رسيد.[14] از آنجا كـه اين مسأله در دوران امامت بيسابقه بود، در ابتدا برخي بدان اعتراض کردند؛ ولي رفته رفته با هدايتهاي امام رضا عليه السلام و کرامتهايي از خود آن حضرت، دل شيعيان آرام گرفت.معمّر بن خلاّد گويد: از امام رضا عليه السلام شنيدم مطلبي دربارة امر امامت بيان كرد و سپس فرمود: «ما خانداني هستيم كه خردسالانمان مو به مو از بزرگسالانمان ارث ميبرند.» [15] اين روايت، به روشني بيانگر آن است كه مقام امامت، به كمي و يا زيادي سن ربطي ندارد. ابوبصير گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، در حالي که کودک نابالغي عصاکش من بود. حضرت به من فرمود: چگونه خواهيد بود زماني که حجت بر شما هم سال اين کودک باشد؟»[16] يا فرمود: «همسال اين کودک بر شما ولايت داشته باشد.[17]صفوان بن يحيي گويد: به امام رضا عليه السلام گفتم: پيش از آنكه خدا ابوجعفر را به شما ببخشد، دربارة جانشينتان از شما ميپرسيديم و شما ميفرموديد: «خدا به من پسري عنايت ميكند.» اكنون او را به شما عنايت كرد و چشم ما را روشن نمود. اگر خداي ناخواسته براي شما پيش آمدي پديد آيد به كه بگرويم؟» حضرت با دست به ابوجعفر كه برابرش ايستاده بود، اشاره فرمود. عرض كردم: «قربانت شوم! اين پسر، سه ساله است.» فرمود: چه مانعي دارد؟ عيسي سه ساله (کمتر) بود كه به حجّت قيام كرد.[18]اگر چه برخي برابر اين ارادة از خود واکنشهاي نامناسبي نشان دادند، اما کم نبودند انسانهاي وارستهاي كه برابر اين خواست الهي، در کمال تواضع سر فروتني و پذيــرش فــرود آورده، بــا خشنودي کامل آن را پذيرفتند. از جملة ايشان، علي بن جعفر بن محمد، عموي امام رضا عليه السلام"بود که در كهولت سن، برابر امام جواد عليه السلام در نهايت فروتني بر پيروي از ايشان تأکيد ميكرد.[19]از اينجا بود که پيروان راستين اهل بيت عليهم السلام با اين باور كه مقام امــامت امــري فــراتر از محاسبات ظــاهــري است در امــامت امــام هادي عليه السلام، با اطمينان بيشتري آن را پذيرفتند. چرا که ايشان نيز در سنّ هشتسالگي به امامت رسيد.[20]از آنجا که شرايط امامت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف متفاوت بود، ترديدهايي در ذهن شيعه پديد آورده، كار امام حسن عسكري عليه السلام را مشكل ساخت. آن حضرت، نه فقط در سن كمتر از ديگر امامان به امامت رسيد، بلکه ولادتش نيز به خاطر مصالحي پنهاني بود و تا زمان امامت، جز اندکي، جمال دلآراي او را نديده بودند. البته حافظة شيعه، آموزههاي پيشوايان معصوم عليهم السلام پيشين را که با اقداماتي مناسب، براي اين امر زمينه ســازي کــرده بودند[21]، هرگـز فراموش نکرده بود.شايان ذكر است كه افزون بر پيامبران و پيشوايان معصوم عليهم السلام که بــه تأييــد الهـي داراي ويژگيهاي خــاصي هستند، بيــن انسانهــاي معمولي نيز کســاني يـافت ميشوند که داراي نبوغ خاصي هستند که آنهـا را از ديگران متمــايز ميکند. يکي از پژوهشگران معاصر، پس از بيان آيات و روايات، کودکان نابغهاي را مؤيد رخداد فوق ياد کرده، افرادي چون ابــو علي سينا، فــاضل هندي، توماس يونگ، را فقط نمونهاي از اينگونه انسانها دانسته است.[22]برآيند سخن آن که: امامت مانند نبوّت، موهبتي الهي است كه خداي متعال به بندگان برگزيده و شايستة خود بخشيده است و در اين بخشش سن و سال، دخالتي ندارد؛ از اين رو امر پيشوايي در كودكي، نه فقط امري بعيد نيست كه در طول تاريخ ميان پيامبران الهي عليهم السلام سابقهاي ديرينه دارد. و كساني كه براي خردهگيري بر پيروان مكتب اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام اين مطلب را دستاويز خود قــرار دادهاند، در بيـان پيامبريِ برخي پيامبران و نبوغ برخي بزرگان دين و دانش هيچ ترديدي به خود راه ندادهاند.پی نوشت ها :[1]. جوهري، صحاح اللغة، ج5، ص1864؛ ابن فارس، مقاييس اللغة، ج1، ص 23؛ فراهيدي، العين، ج1، ص106. [2]. راغب اصفهاني، المفردات، ص24.[3]. جمعي از نويسندگان، دائرة المعارف قرآن كريم، ج4، ص225. [4]. مائده (5): 67.[5]. رعد (13): 7.[6]. ر.ك: لطف الله صافي گلپايگاني، منتخب الاثر، الفصل الاوّل فيما يدّل علي انّ الائمة اثنا عشر…[7]. «الْأَئِمَّةُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ فَهُمْ خُلَفَائِي وَ أَوْصِيَائِي وَ أَوْلِيَائِي وَحُجَجُ اللَّهِ عَلَي أُمَّتِي بَعْدِي الْمُقِرُّ بِهِمْ مُؤْمِنٌ وَ الْمُنْكِرُ لَهُمْ كَافِرٌ»، شيخ صدوق، منلايحضره الفقيه، ج4، ص179. [8]. «أَنَا وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الْأَئِمَّةُ التِّسْعَةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ تَاسِعُهُمْ مَهْدِيُّهُمْ وَ قَائِمُهُمْ لَا يُفَارِقُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَ لَا يُفَارِقُهُمْ حَتَّي يَرِدُوا عَلَي رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه و آله حَوْضَهُ»، شيخ صدوق، كمال الدين و تمامالنعمة، ج1، ص240.[9]. محمد بن يعقوب كليني، الكافي، ج1، ص503.[10]. شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص339.[11]. سيّد محمد باقر صدر، جستوجو و گفتوگو پيرامون امام مهدي عليه السلام، ص47ـ48.[12]. مريم (19): 30. [13]. مريم (19): 12.[14]. شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص273.[15]. «مَا حَاجَتُكُمْ إِلَي ذَلِكَ هَذَا أَبُو جَعْفَرٍ قَدْ أَجْلَسْتُهُ مَجْلِسِي وَ صَيَّرْتُهُ مَكَانِي وَ قَالَ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ يَتَوَارَثُ أَصَاغِرُنَا عَنْ أَكَابِرِنَا الْقُذَّةَ بِالْقُذَّة»، محمد بن يعقوب کليني، الكافي، ج1، ص320، ح2.[16]. به نظر ميرسد مقصود آن حضرت، امام جواد عليه السلام بوده است. اگر چه ميتواند اشاره به امامت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف نيز باشد.[17]. «كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا احْتَجَّ عَلَيْكُمْ بِمِثْلِ سِنِّهِ؟، أَوْ قَالَ: سَيَلِي عَلَيْكُمْ بِمِثْلِ سِنِّهِ»، محمد بن يعقوب کليني، الکافي، ج1، (حالات الأئمة عليهم السلام في السن، ح4).[18]. «وَ مَا يَضُرُّهُ مِنْ ذَلِكَ فَقَدْ قَامَ عِيسَي عليه السلام بِالْحُجَّةِ وَ هُوَ ابْنُ ثَلَاثِ سِنِينَ»، همان، ج1، (باب الاشارة والنّص علي ابي جعفرالثاني).[19]. همان، ج2، ص322، ح12.[20]. ر.ک: شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص297.[21]. ابن ابي زينب نعماني، الغيبة، ص322، ح1.[22]. ابراهيم اميني، دادگستر جهان، ص123و 124.منبع:ماهنامه امان شماره 17/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]
صفحات پیشنهادی
امامت و خردسالي
امامت و خردسالي نويسنده:حجت الاسلام خدامراد سليميان امامت، به معناي پيشوايي، پيشروي و رهبري است. امام نيز به معناي پيشوا، پيشرو، مقتدا،[1] قيّم، مصلح، الگو، راه ...
امامت و خردسالي نويسنده:حجت الاسلام خدامراد سليميان امامت، به معناي پيشوايي، پيشروي و رهبري است. امام نيز به معناي پيشوا، پيشرو، مقتدا،[1] قيّم، مصلح، الگو، راه ...
پيشينه امامت در خردسالي
پيشينه امامت در خردسالي نويسنده:خدامراد سلیمیانمنبع: درسنامه مهدویت2-ص25 تاص28 همانگونه که پيش از اين نيز ياد شد، روايتهاي فراوان و شواهد تاريخي، گوياي آن است ...
پيشينه امامت در خردسالي نويسنده:خدامراد سلیمیانمنبع: درسنامه مهدویت2-ص25 تاص28 همانگونه که پيش از اين نيز ياد شد، روايتهاي فراوان و شواهد تاريخي، گوياي آن است ...
برهان امامت مهدی(عج)
رسیدن حضرت جواد(ع) به مقام الهی امامت در خردسالی صورت پذیرفت و این امر علاوه بر آنکه شرایط مؤثری جهت بازشناسی تصویر حقیقی تفکر شیعی پدید آورد یک پیش.
رسیدن حضرت جواد(ع) به مقام الهی امامت در خردسالی صورت پذیرفت و این امر علاوه بر آنکه شرایط مؤثری جهت بازشناسی تصویر حقیقی تفکر شیعی پدید آورد یک پیش.
اطمينان شيعيان به امامت کودک
امامت و خردسالي نويسنده:حجت الاسلام خدامراد سليميان امامت، به معناي پيشوايي، ... امامان دوازدهگانه اشاره کردهاند؛ به روشني از دوازدهمين ايشان ياد نموده، شيعيان را از افتادن ...
امامت و خردسالي نويسنده:حجت الاسلام خدامراد سليميان امامت، به معناي پيشوايي، ... امامان دوازدهگانه اشاره کردهاند؛ به روشني از دوازدهمين ايشان ياد نموده، شيعيان را از افتادن ...
امامت کودک از ديدگاه تاريخي
امامت کودک از ديدگاه تاريخي با مراجعه ي به تاريخ روشن مي گردد که مسئله ي امامت و رهبري کودک امري بوده که در خارج تحقق پيدا کرده است و ... پيشينه امامت در خردسالي ...
امامت کودک از ديدگاه تاريخي با مراجعه ي به تاريخ روشن مي گردد که مسئله ي امامت و رهبري کودک امري بوده که در خارج تحقق پيدا کرده است و ... پيشينه امامت در خردسالي ...
پیشوای خردسال
پیشوای خردسال نويسنده:ابراهیم شفیعی سروستانی اشاره:امام حسن عسکری، ... در این میان دوران چهل ساله امامت امام هادی و امام عسکری، علیهماالسلام، که از سال 220 ق.
پیشوای خردسال نويسنده:ابراهیم شفیعی سروستانی اشاره:امام حسن عسکری، ... در این میان دوران چهل ساله امامت امام هادی و امام عسکری، علیهماالسلام، که از سال 220 ق.
حقيقت امامت در چشمه سار وجود امام جواد (ع)
امام جواد(ع) نخستين امام از ائمه دوازده گانه بود كه در خردسالي يعني هشت سالگي (1) متصدي شؤون امامت گرديد و مسؤوليتهاي رهبري را برعهده گرفت. پس از آن حضرت، ...
امام جواد(ع) نخستين امام از ائمه دوازده گانه بود كه در خردسالي يعني هشت سالگي (1) متصدي شؤون امامت گرديد و مسؤوليتهاي رهبري را برعهده گرفت. پس از آن حضرت، ...
امام جواد (ع) و بازسازي انديشه امامت
در احاديث شيعي، حضرت امام جواد(ع) از اين نظر به حضرت عيسي(ع) همانند شده است كه در خردسالي و كودكي به امامت و خلافت ربوبي الهي دست يافته است. خلافت امام جواد ...
در احاديث شيعي، حضرت امام جواد(ع) از اين نظر به حضرت عيسي(ع) همانند شده است كه در خردسالي و كودكي به امامت و خلافت ربوبي الهي دست يافته است. خلافت امام جواد ...
امام خردسال-ولادت امام جواد علیه السلام
امام خردسال-ولادت امام جواد علیه السلام-امام خردسال از آنجا كه حضرت جواد نخستين امامى بود كه در كودكى به منصب امامت رسيد، طبعا نخستين سؤالى كه در هنگام مطالعه زندگى آن ...
امام خردسال-ولادت امام جواد علیه السلام-امام خردسال از آنجا كه حضرت جواد نخستين امامى بود كه در كودكى به منصب امامت رسيد، طبعا نخستين سؤالى كه در هنگام مطالعه زندگى آن ...
در سوگ رعناترين شاخسار امامت/امامت امام جواد (ع)؛ اعجازي نو در ...
امام جواد (ع) نخستين امام شيعه است كه در خردسالي به امامت رسيده اين مسئله طعن و مخالفت دشمنان را برانگيخت تا آنجا كه به حيرت و حتي سرگرداني برخي از شيعيان نيز ...
امام جواد (ع) نخستين امام شيعه است كه در خردسالي به امامت رسيده اين مسئله طعن و مخالفت دشمنان را برانگيخت تا آنجا كه به حيرت و حتي سرگرداني برخي از شيعيان نيز ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها