تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837770167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمضان و جاذبه ها و دافعه هاي اجتماعي و سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
رمضان و جاذبه ها و دافعه هاي اجتماعي و سياسي
رمضان و جاذبه ها و دافعه هاي اجتماعي و سياسي ماه مبارك رمضان و لحظات پاك و نوراني آن اگر چه فضاي معنوي خاصي ايجاد مي كند تا خودسازي هاي اخلاقي رونق گيرند و درون نگري ها و مقابله با صفات نكوهيده شدت يابند و خلوت هاي عاشقانه و مناجات هاي عارفانه به اوج رسند و عبادت هاي « فردي » براي تهذيب نفس و طي مراحل تقوا و تقرب افزون گردند لكن گرايش ها و تلاش هاي « اجتماعي » و رويكردها و مراقبت هاي « سياسي » نيز در اين ماه شريف داراي جايگاه خاص مي باشند. اين از مشخصه هاي بارز دين مبين اسلام است كه در تمام عبادت ها و در كنار همه پرورش هاي اخلاقي و معنوي گرايش هاي اجتماعي و سياسي را نيز به صورت جلوه اي از تعاليم و قوانين جامع خود به تجلي و ظهور در مي آورد تا اين بينش و شناخت را به اهل ايمان منتقل سازد كه اولا اسلام دين زندگي است و به تمام ابعاد آفرينش انسان و همه نيازهاي او نظر مي گسترد و تلاش هاي معنوي را با فعاليت هاي اجتماعي و سياسي ممزوج مي سازد و بين دنيا و آخرت موازنه ايجاد مي كند تا انسان را مطابق با نيازهاي اصيل فطري و طبيعي او كه هم « روحي و معنوي » و هم « جسمي و مادي » مي باشد به رشد و كمال برساند.ثانياً اسلام عزلت و رهبانيت را طردمي كند و براي گرايشات اخلاقي و رويكردهاي خاص تهذيبي و درون گرايانه در صورتي ارزش و اعتبار قائل است كه انسان را آنگونه بپرورد كه شخصيتي جامع به دست آورد و ثمره خودسازي هاي فردي خويش را در حيات اجتماعي و سياسي متجلي سازد و براي جامعه انساني مفيد و سازنده و راهگشا باشد.ثالثا اسلام مسلمان عابد و زاهد و در عين حال گوشه گير و بريده از اجتماع و تهي از بينش و آگاهي هاي سياسي و گريزان از وظايف و مسئوليت هاي اجتماعي و سياسي خاصي كه تعاليم و قوانين الهي مشخص مي سازند را كامل نمي داند و اين نوع دينداري و اسلام گرايي و عبادت را ناقص معرفي مي كند و طبيعي است كه مسلمانان متمايل به اين شيوه متضاد با حقيقت اسلام اجر و پاداشي متناسب با عمل خود به دست مي آورند و به هيچ وجه قابل مقايسه با مسلمانان عابد و متقي و حاضر در عرصه هاي زندگي اجتماعي و سياسي و كوشنده براي تحقق تعاليم جامع و زندگي ساز اسلام در گستره حيات دنيا قابل مقايسه نمي باشند. رويكردهاي اجتماعي و تلاش هاي سياسي درنگاه دين مبين حق تا آنجا حائز اهميت است كه علاوه بر آميختن آن در عبادت بزرگ و شريف « نماز » (1) در ماه مبارك رمضان و در عبادت عظيم و نقش آفرين « روزه » نيز اين رويكردها و تلاش ها را ضروري و لازم مي داند و برآنها اصرار مي ورزد. در ميان رهنمودهاي ائمه دين (علیهم السّلام) در باره ضرورت فعاليت هاي خالصانه اجتماعي و سياسي در ماه مبارك رمضان و نقش روزه در تسهيل آن دعاي حضرت امام سجاد(علیه السّلام) را يكي از نمونه ها و مصاديق تامل برانگيز مي يابيم . امام سجاد(علیه السّلام) در بخشي از دعاهاي مربوط به ماه مبارك رمضان اينگونه با حضرت پروردگار مناجات مي كند : « اي خداوند در اين ماه ما را موفق دار كه به خويشاوندانمان نيكي كنيم و به ديدارشان بشتابيم و همسايگانمان را به بخشش و عطاي خويش بنوازيم و اموالمان را از هرچه به ناحق برآن افزوده ايم پيراسته داريم و با اداي زكات پاكيزه گردانيم و با آنان كه از ما گسيخته اند بپيونديم و با آن كه در حق ماستمي روا داشته به مقتضاي انصاف رفتار كنيم و با آن كس كه با ما دشمني ورزيده دوستي كنيم جز آن كساني كه به خاطر رضاي تو با آنان دشمن شده ايم كه با چنين دشمني هيچ گاه سخن از دوستي نگوئيم و همدل نشويم . » (2 ) در اين دعاي شريف هم گرايشات اجتماعي و هم رويكردهاي سياسي را مي توان به تعمق گذاشت . 1 ـ گرايشات و تلاش و فعاليت هاي اجتماعي به صورت ذيل در اين دعا مورد توجه قرار گرفته است . ديدار از خويشان و نزديكان و نيكي درحق آنان يكي از اعمال صالح و ممدوح اجتماعي است كه تعاليم و معارف اسلامي به شدت نسبت به انجام آن اصرار مي ورزند.اين عمل در اسلام « صله رحم » نام گرفته است و در متن معارف دين براي عامل به اين دستورالعمل اجر و پاداش فراواني در نظر گرفته شده و قطع اين رابطه و پيوند از گناهان كبيره معرفي شده است . ارتباط با « همسايگان » و عطا و بخشش نسبت به آنان ـ به ويژه اگر محتاج و فقير و نيازمند باشند ـ از ديگر فعاليت هاي اجتماعي محسوب مي شود كه موجب جلب خشنودي خدا و رفع تنگناها و پيوند قلوب و ازدياد و رونق روابط اجتماعي صحيح و سازنده مي گردد. همچنين اين گرايش در رفع كدورت ها و ناراحتي ها بين همسايگان ـ كه گاهي در زندگي روزمره و براساس سوظن ها يا فعاليت هاي عناصر سخن چين و اختلاف برانگيز به وجود مي آيد ـ بسيار موثر است . پيراسته كردن اموال از آنچه به ناحق بر آن افزوده شده است يكي ديگر از عملكردهايي است كه بازندگي اجتماعي پيوند و ارتباط دارد. زيرا اموال و دارايي ها در اثر كار و تلاش درجامعه و با مواجهات و تعاملات با افراد گوناگون و در ضمن معامله ها و داد و ستدها به دست مي آيند و در همين صحنه ها و عرصه هاست كه سواستفاده ها ـ به صورت گران فروشي ياكم فروشي يااحتكار يا رشوه خواري يا به كارگيري روش هاي ناجوانمردانه ديگر همچون تخريب شخصيت ديگران با دروغ گويي و تهمت زني به منظور محروم كردن آنان از حقوق مادي ـ به ظهور و بروز درمي آيند. پيراسته كردن موال به دو صورت قابل تحقق مي باشد. صورت اول جلوگيري از سواستفاده ها و فعاليت هاي مخرب اقتصادي و حرامخواري و دزدي و ضايع كردن حق الناس مي باشد كه بايد به صورت قاطع و صريح اموال به ناحق تصاحب شده به صاحبان آنها مسترد گردد. صورت دوم پرداخت خمس و زكات است كه هيچ ارتباطي با حرامخواري ها و احتكار و ارتشا و دزدي و ضايع كردن حقوق ديگران ندارد بلكه وظيفه اي است كه بايد همه اهل ايمان با تحقق شرايط خاص به آن مبادرت ورزند و به اين وسيله با جلب رضايت خدا و عمل به تكليف ديني اموال خويش را به تزكيه معنوي و خلوص كامل برسانند. پيوند با گسيختگان و ايجاد ارتباط مجدد بين خود و آنان يكي ديگر از تلاش هاي اجتماعي به شمار مي آيد. اين عمل در شرايطي كه گسيختگان پيوندها انسان هاي سالم و صالحي باشند و نه اهل فتنه و نفاق و فريب كاري و اختلاف افكني ضرورت مي يابد و كساني كه در ايجاد ارتباط مجدد پيشقدم شوند در جلب رضايت خدا و تحقق مودت و محبت بين خود و ديگران سبقت گرفته اند. 2 ـ در دعاي شريف حضرت امام سجاد(علیه السّلام) تعابير ديگري نهفته است كه هم داراي مصداق هاي اجتماعي مي باشند و هم مي توان مصاديق سياسي اين عبارات را به خوبي به نظاره نشست . آنچه امام (علیه السلام) در انتهاي دعاي خويش به صورت درخواست از خداوند مطرح مي كند را مجددا مرور مي كنيم : « خداوندا ما را موفق بدار با آن كه در حق ما ستمي روا داشته است به مقتضاي عدل و انصاف رفتار كنيم و با آن كس كه با ما دشمني ورزيده دوستي كنيم جز آن كسان كه به خاطر رضاي تو با آنان دشمن شده ايم كه با چنين دشمناني هيچ گاه سخن از دوستي نمي گوئيم و همدل نمي شويم . » موضوع اول در اين بخش از دعا « ستمگران » هستند كه هم مصاديق اجتماعي دارند و هم مصاديق سياسي . « ستمگران اجتماعي » كساني هستند كه در عرصه هاي كار و تلاش و در محيط هاي مختلفي كه انسان ها با يكديگر تعامل و مواجهه دارند با ارتكاب ستم هاي اقتصادي با تصاحب اموال يا ضايع كردن حقوق مردم و نيز با ارتكاب ستم هاي امنيتي با مختل كردن آسايش و آرامش توده هاي مردم و همچنين با ارتكاب ستم هاي مرتبط با آبرو و حيثيت افراد با ترويج دروغ و تهمت و دشنام و هتاكي و پرده دري عليه آنان جامعه انساني را با مشكل و رنج و ترس و هراس مواجه مي سازند. « ستمگران سياسي » نظام هاي حكومتي جور مي باشند كه به سرزمين هاي اسلامي تهاجم و تعدي مي ورزند و آزادي و استقلال ملل مسلمان را در معرض خطر اضمحلال قرار مي دهند. اينان در ادوار مختلف تاريخ و از جمله هم امروز جهان اسلام را هدف تحركات و فعاليت هاي مخرب نظامي خويش قرار داده و مي دهند و به همين دليل دفاع از اسلام و تماميت ارضي و استقلال سرزمين هاي اسلامي واجب مي گردد و جبهه توحيد بايد با انسجام و اتحاد و اقتدار كامل به مقابله با تعدي و تجاوز آنان بپردازد. همچنان كه در متن دعاي حضرت امام زين العابدين (علیه السّلام) آمده است در مقابله با ستم اجتماعي و ستم سياسي بايد با عدل و انصاف عمل نمود و اين وظيفه اي است كه تعاليم مقدس اسلام براي اهل ايمان مشخص نموده است . قرآن كريم به صراحت تمام ضمن توصيه و فرمان بر جهاد عليه ستمگران اهل ايمان را در مقابله با آنان دعوت به پرهيز از جور و ستم و گرايش به عدل مي نمايد : « در راه خدا با آنان كه به جنگ و مقاتله با شما برخاسته اند جهاد كنيد لكن ستمكار نباشيد كه خداوند ستمگران را دوست نمي دارد.» (3 ) موضوع دوم در اين بخش از دعا « دوستي و دشمني در راه خدا » مي باشد كه در صحنه هاي مختلف حيات سياسي ـ در ابعاد داخلي و خارجي ـ تحقق مي يابد ـ دشمني در راه خدا علاوه بر ابعاد سياسي داراي ابعاد اجتماعي نيز مي باشد كه مخالفان دين خدا تنها نظام هاي سياسي و حكومتي باطل نيستند و دشمنان اجتماعي دين خداـ يعني ملحدان و فاسقان و فاسدان و قاتلان و باندهاي تبهكار و برهم زنندگان امنيت اجتماعي ـ در داخل جامعه اسلامي از مصاديق دعاي امام سجاد(علیه السّلام) به شمار مي روند. لكن بايد توجه داشت كه دشمنان سياسي اسلام به ويژه در سطح خارجي فراوان و اين نوع عداوت و دشمني با دين خدا داراي وسعت و گسترش خاص مي باشد و از همين روست كه تعاليم قرآن و رهنمودهاي پيشوايان دين (علیهم السّلام) به طور وسيع با مطرح كردن اصل دوستي و دشمني در راه خدا به رعايت اين اصل و قانون توسط اهل ايمان فرمان مي دهند. قرآن كريم ضمن توصيه هاي مكرر به دشمني و جهاد و مبارزه با دشمنان دين خدا مسلمانان را از دوستي با آنان نهي مي فرمايد و به صراحت اعلام مي كند : « اي اهل ايمان مبادا كافران را به دوستي گرفته و مومنان را رهاكنيد . آيا مي خواهيد خدا را بر (مجازات عصيان و سركشي خود) حجتي آشكار گردانيد » (5 ) در كنار آيات فراوان قرآن كريم در موضوع دوستي و دشمني در راه خدا و مواجهه و معارضه با جبهه مشترك كفر و شرك و نفاق در هر عصر و زمان رهنمودهاي صريح پيامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امامان (علیهم السّلام) قرار دارند. اين سخن از رسول گرامي اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه مي فرمايد : « بهترين كارها دوستي و دشمني در راه خداست » (6 )و اين رهنمود از اميرمومنان (علیه السّلام) كه اعلام مي دارد : « بپرهيز از اين كه دشمنان خدا را دوست بداري » (7 ) نمونه هايي از روايات بي شماري است كه موضوع آنها « دوستي و دشمني در راه خدا » مي باشد. حضرت امام سجاد(علیه السّلام) دردعاي خويش تصريح مي نمايد كه ما در راه رضا و خشنودي خدا با افراد و گروه ها و جريان ها و حكومت هايي كه در نقطه مقابل دين اسلام قرار دارند دشمني مي ورزيم . اين تاكيد در دعاي امام (علیه السّلام) به همراه آيات و رواياتي كه به صورت نمونه از نظر گذشت به وضوح اين حقيقت را به اثبات مي رساند كه اولااسلام دين « صلح كل » نمي باشد و آنگونه نيست كه با همه افراد و نظام ها و حكومت ها دوستي و مودت بورزد و در شرايطي كه آنان سرزمين هاي اسلامي را در معرض تعدي و تجاوز قرار داده اند سكوت اختيار كند و به دفاع از دين و ملل مسلمان نپردازد و به جهاد و مبارزه با دشمنان اهتمام نورزد و به ديپلماسي لبخند و سازش و تسامح و تسليم و ذلت روي آورد و بر متاع عظيم و بزرگ و گرانبهاي هويت ديني و استقلال سرزمين هاي اسلامي چوب حراج بزند. ثانيا اهميت دفاع و جهاد مقدس و دشمني با دشمنان دين خدا آنگونه در نگرش تعاليم جامع اسلام عميق و حساس و حياتي است كه در دعاها از جمله دعاي امام سجاد (علیه السّلام) در ماه مبارك رمضان به توجه و عمل دقيق به آن تصريح مي شود و از همين جاست كه ماهيت برخي از جريان هاي فكري و اعتقادي مدعي اسلام و احزاب و جمعيت هاي سياسي به ظاهر ديني در داخل و خارج از مرزها كه همواره به تبليغ و ترويج « اسلام صلح كل » مي پردازند و در صدد حذف تعاليم و قوانين روشن اين دين مبين مي باشند و با شگردها و ترفندهاي تبليغاتي مرموز و فريبنده به ترويج « اسلام آمريكايي » در ميان جوانان مسلمان كشورهاي اسلامي همت مي گمارند مشخص مي شود كه اينان دشمناني هستند كه در لباس دوست رفته اند و نقاب نفاق بر چهره زده اند و بايد آنان را شناخت و شناساندن و از اين طريق راه را براي رفع تفرقه و تشتت و تحقق قدرت و وحدت مسلمين صاف و هموار نمود. پي نوشت ها1 ـ نماز جماعت و نماز جمعه دو عبادت بزرگ الهي است كه تجلي گاه گرايشات و رويكردهاي اجتماعي و سياسي مي شوند و باعث مي گردند كه مسلمانان به هم نزديك شوند و به محبت و اخوت و وحدت برسند و از جريان ها و رخدادهاي سياسي اطلاع حاصل كنند و به سهم خود در ياري رساني به اهل ايمان در جنبه هاي مختلف و متناسب با مشكلات جهان اسلام اهتمام ورزند. 2 ـ صحيفه سجاديه ترجمه عبدالمحمد آيتي انتشارات سروش ص 267 دعاي 44 3 ـ قرآن كريم سوره بقره آيه 190 4 ـ آيه 9 از سوره تحريم آيه 95 از سوره نسا و آيات 12 و 14 از سوره توبه نمونه هايي از آيات قرآن كريم در باره وجوب و ضرورت جهاد با دشمنان اسلام مي باشد. 5 ـ سوره نسا آيه 144 6 ـ نهج الفصاحه ترجمه ابوالقاسم پاينده انتشارات جاويدان ص 74 روايت 390 7 ـ غررالحكم ترجمه و تنظيم موضوعي به كوشش محمد هاشم رسولي محلاتي دفتر نشر فرهنگ اسلامي ج 1 ص 117 اين از مشخصه هاي بارز دين مبين اسلام است كه در تمام عبادت ها و در كنار همه پرورش هاي اخلاقي و معنوي گرايش هاي اجتماعي و سياسي را نيز به صورت جلوه اي از تعاليم و قوانين جامع خود به تجلي و ظهور درمي آورد تا اين بينش و شناخت را به اهل ايمان منتقل سازد كه اسلام دين زندگي است و به تمام ابعاد آفرينش انسان و همه نيازهاي او نظر مي گسترد و بين دنيا و آخرت موازنه ايجاد مي كند تا انسان را آنگونه بپرورد كه شخصيتي جامع به دست آورد اهميت دفاع و جهاد مقدس و دشمني با دشمنان خدا آنگونه در نگرش تعاليم جامع اسلام عميق و حساس و حياتي است كه در دعاها از جمله دعاي امام سجاد(علیه السّلام) در ماه مبارك رمضان به توجه و عمل دقيق به آن تصريح مي شود و از همين جاست كه ماهيت برخي از جريان هاي فكري و اعتقادي مدعي اسلام و احزاب و جمعيت هاي سياسي به ظاهر ديني در داخل و خارج از مرزها كه همواره به تبليغ « اسلام صلح كل » مي پردازند و با شگردها و ترفندهاي تبليغاتي مرموز و فريبنده به ترويج « اسلام آمريكايي » در ميان جوانان مسلمان كشورهاي اسلامي همت مي گمارند مشخص مي شود اسلام مسلمانان عابد و زاهد و درعين حال گوشه گير و بريده از اجتماع و تهي از بينش و آگاهي هاي سياسي و گريزان از وظايف و مسئوليت هاي اجتماعي و سياسي را كامل نمي داند و اين نوع دينداري و اسلام گرايي و عبادت را ناقص معرفي مي كند و اينان را به هيچ وجه با مسلمانان عابد و متقي و حاضر در عرصه هاي اجتماعي و سياسي و كوشنده براي تحقق تعاليم جامع زندگي ساز اسلام در گستره حيات دنيا قابل مقايسه نمي داند.منبع: http://www.bashgah.net/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن