تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816433875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پي آمدهاي گناهان و نقش توبه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
پي آمدهاي گناهان و نقش توبه
پي آمدهاي گناهان و نقش توبه نويسنده: رزيتا نعمتي نخستين گام: دوري از گناه مولا علي عليه السلام در بياني زيبا مي فرمايد: «اجتناب السيئات اولي من اکتساب الحسنات؛ خودداري از بدي ها، برتر از تحصيل نيکي هاست.»(1) بعد از مرحله ايمان به خدا، هيچ چيز به اندازه ترک گناهان براي رسيدن به کمال روحي اهميت ندارد؛ زيرا بندگي واقعي خداوند همانا اطاعت از دستورهاي الهي و کسب خشنودي اوست. گناه، نقطه اي است که در آن، مخالفت با خواست خداوند و سرپيچي از اوامر او شکل مي گيرد. بنابراين، فردي که ظرف وجود خود را از ناپاکي ها و گناهان پاک نسازد، رسيدن به کمال براي او دشوار و گاه ناممکن است؛ زيرا گناهان، کارهاي نيک آدمي را تباه و ايمان او را ضعيف مي کند. در نتيجه، اثرپذيري روح از ذکر و ياد خدا را کاهش مي دهد. با ارتکاب هر گناه، تغييري در حال دروني انسان ايجاد مي شود که با تکرار گناهان، به تدريج، صفاي قلب و سلامت فطري انسان از دست مي رود. تا آنجا که بشر، از بزرگترين سرمايه فطري خود؛ يعني آگاهي از حقيقت ها محروم مي ماند. اين حالت، منشأ رکود معنوي و عامل پيدايش بسياري از گرفتاري ها و محروميت هاست. انسان با انجام گناه، قطب نماي راستي و حقيقت را در وجود خود از کار مي اندازد و با از کار افتادن قوه تشخيص دروني خود، به راحتي مجذوب امور باطل و هوا و هوس خواهد شد. از اين رو، انسان آگاه در نخستين مراحل نفوذ گناه، بي درنگ، پشيمان مي شود و حرکت خود را تغيير مي دهد. بي توجهي و سهل انگاري و مهمتر از همه توجيه گناه، از مؤثرترين عواملي است که ايجاد حالت پشماني از گناه را در انسان به تأخير مي اندازد. زندگي، محفل ميهماني است که ميزبان آن، خداوند و توبه و دوري از گناهان، انسان را بر صدر اين مجلس مي نشاند. پي آمد هاي پافشاري برگناه حضرت علي عليه السلام فرمود:اعظم الذنوب عندالله ذنب اصر عليه عامله(2)بزرگ ترين گناهان پيش خدا، گناهي است که شخص برآن پافشاري کند. هنگامي که گناه تکرار مي شود، نه تنها شرم از انجام دادن آن از بين مي رود، انجام دادن آن به شکل عادت درمي آيد و ارتکاب آن براي شخص آسان مي شود. در نتيحه، هر بار که به آن گناه دست مي يازد، بيش از پيش، از توبه و بازگشت از آن گناه فاصله مي گيرد تا آنجا که ترک آن، ناممکن مي شود. اصرارکننده بر گناه، ناخودآگاه در پي اثبات اين نکته است که از خداوند هراسي ندارد و چه بسا گناهاني. که بندگان، تنها به دليل نداشتن خوف از خدايشان مرتکب مي شوند. شيطان براي تسخير سرزمين روح انسان، با تکرار گناهان کوچک، رخنه اي مي گشايد تا آنکه کم کم با او مأنوس و شهرنشين و مالک وجود او مي شود. پشيماني از گناهان، نوعي توبه در روايتي از علي عليه السلام مي خوانيم الندم علي الخطيئه استغفار؛ پشيماني از گناه، توبه است.» (2) با گناه، اندوه و پشيماني سراسر وجود انسان معتقد و دل آگاه را فرامي گيرد. پشيماني حاصل از گناه، نوعي آگاهي کمال بخش و سوز دروني است که آثار سياه گناه را از قلب انسان، پاک و دل او را از زلال بخشش و رحمت حق سيراب سازد. پس حقيقت توبه، امري ظاهري و لفظي نيست، بلکه انقلابي معنوي است که تنها با گفتن ذکر استغفار، به دست نمي آيد. توبه، تحولي است دروني که در آن، شخص توبه کار خويشتن را به زحمت مي اندازد و با رياضت و کوششي اميدآلود، درصدد رهايي جان خود از نابودي حتمي معنوي برمي آيد. بر اين اساس، انسان توبه کار هرگز نبايد متوقع و حق به جانب به درگاه الهي روآورد، بلکه بايد حال کسي را داشته باشد که خود را سزاوار بخشش خداوند نمي داند، با اين حال، چشم طمع و اميد به رحمت بي پايان الهي بدوزد. شخص توبه کار بايد در انجام دادن کارهاي ديني اش و جبران گذشته هاي تاريک و شوم خويش بيش از پيش بکوشد تا زنگار حاصل از گناه از صفحه جانش زدوده شود. ادامه چنين حالتي، انسان توبه کار را مشمول شرايطي مي کند که به تدريج ،گناهان گذشته او به حسنه تبديل شود، چنان که درآيه 70 سوره فرقان مي خوانيم:آن کساني که توبه کنند و ايمان آورند وکار شايسته انجام دهند، آن گاه خدا بدي هايشان را به نيکي ها بدل مي کند که خداوند، آمرزگار و رحيم است. دلا بسوز که سوز تو کارها بکندنياز نيم شبي، دفع صد بلا بکند عتاب يار پري چهره عاشقانه بکشکه يک کرشمه، تلافي صد جفا بکند حافظ پشيماني از گناه، چراغي است که ناگهان چهره زيباي روح را در آيينه فطرت الهي نمايان مي کند و اين آغاز پيرايش روح و رسيدن به زيبايي توبه است. نکته گرچه توبه، قلب انسان را از زنگار گناهان پاک مي کند، از شرايط توبه آن است که اگر شخص، حقوقي را از ديگران تباه کرده باشد، بايد آن را به صاحبش بازگرداند و خشنوي او را به دست آورد. در زمينه واجبات ديني و طاعت ها و عبادتهاي از دست رفته نيز که به« حق الله » تعبير مي شود، بايد همه را قضا کند. از اين رو، شخص توبه کار با مرور دقيق گذشته خود، وظيفه دارد حقوق مادي و معنوي ديگران را که برگردن اوست، جبران کند. زيرا توبه از گناهان، در شرايطي پذيرفتني است که پي آمدهاي ناگوار آن گناه نيز به طور کامل از ميان بروند. بسياري از افراد با اثرگذاري منفي بر باورهاي ديگران و ايجاد زمينه گناه در آنها، اين اثرگذاريها را تا چندين نسل پس از خود نيز پايه ريزي مي کنند. بدين ترتيب، در گناهان آن گروه، شريک مي شوند و از عوامل اصلي آن به شمار مي آيند. در چنين شرايطي، گرچه جبران گناه، دشوار است، شخص بايد به رحمت پروردگار خود اميدوار باشد و در فراهم آوردن شرايط توبه بسيار بکوشد. پس از آن نيز همواره به فضل خدا توکل کند و به همت و توان خويش، اعتماد. 1- تا هنگامي که شيريني گناه در ذايقه گنه کار باقي است، توبه پذيرفته نشده است. 2- توبه تنها هنگامي پذيرفته است که ظرف روح انسان از داشته هاي پيشين به ويژه از رسوبات حاصل از حق الناس، تهي و پاکيزه شود تا خداوند از نور خود، در آن سرريز گرداند. پي نوشت : 1- آمدي، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه: محمد علي انصاري، فصل اول، ص 57.2- غررالحکم و دررالکلم، فصل 8، ص 192. 3- همان، ج 1، ص 42.منبع:ماهنامه طوبي 24/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 455]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن