تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803906206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معيار شناسي پيوند معنايي آيات قرآن (قسمت دوم)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
معيار شناسي پيوند معنايي آيات قرآن (قسمت دوم)
معيار شناسي پيوند معنايي آيات قرآن (قسمت دوم)       نويسنده: علي فتحي   3- پيوند موضوعي :   يکي از راههاي اساسي در کشف پيوند معنايي ميان آيات قرآن ، اين است که موضوع يا موضوعات مطرح شده در آيه مورد تفسير را استخراج و سپس تمام آيات مرتبط - هر چند در حد بسيار کم - با آن موضوعات کنار هم ملاحظه گردد . در اين صورت ، مي توان رابطه ي معنايي آن آيات را به دست آورد. اغلب ارتباط ها ميان آيات ، ارتباط موضوعي است ؛ مسئله اي که به ويژه در تفسير موضوعي ، بسيار حائز اهميت است. براي نمونه ، پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در روايت مبسوطي خطاب به عبدالله بن مسعود (1) با بر شمردن آيات قرآن در کنار يکديگر ، به موضوعات مختلف اخلاقي از جمله صبر ، زهد ، عمل به علم و مانند آن اشاره مي کند. آيات مورد استشهاد پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، که از سوره هاي مختلف استخراج شده اند ، از نظر موضوع ، به هم نزديکند . آن حضرت براي تبيين ارزش صبر به اين آيات استناد کرده اند : « انما يوفي الاصابرون اجرهم بغير حساب» ( زمر: 10) « اولئک يجزون الغرفة بما صبروا» ( فرقان : 75) ؛ « اني جزيتهم اليوم بما صبروا انهم هم الفائزون » ( مومنون : 111) ؛ « و جزاهم بما صبروا جنة و حريرا » (دهر: 12) « اولئک يوتون اجرهم مرتبن بما صبروا.» ( قصص: 54) البته تشخيص ميزان ارتباط آيات با موضوع ، نيازمند تخصص ، معلومات قرآني و تفسيري کافي ، مطالعه ي عميق آيات به شيوه ي قرآن به قرآن و تفکر سيستمي است. درست به همين دليل ، گزينش آيات پيرو ذهنيت پژوهشگر قرآني است و برخي از آياتي که از نظر يک مفسر ، کاملا مرتبط است و به همين دليل ، توسط وي ضبط مي گردد ، از نظر ديگري ، بي ربط مي نمايد و فرو گذاشته مي شود. براي نمونه ، آياتي که شهيد سيد محمد باقر صدر از آنها ،در باب سنت هاي تاريخي يا عناصر جامعه ، بهره برده است ، چه بسا از نظر برخي ديگر ، بي ارتباط قلمداد گردد و يا مواردي را که علامه طباطبائي ، در تفسير آياتي مد نظر قرار داده است با آياتي که ديگران در تفسير همان آيات آورده اند ، متفاوت است.(2) براي پيوند موضوعي ميان آيات ، مصداق هاي گوناگوني را مي توان ذکر نمود. در ذيل ، به مهم ترين آنها اشاره مي شود. 1 - 3 پيوند مفهوم و مصداق   در مواردي ، پيوند آيات با يکديگر ، به صورت تبيين و تعيين مصداق است ، به اين صورت که آيه اي از قرآن مطلبي را به صورت کلي بيان کرده است و مصاديق آن را معين نکرده است . ولي در آيات ديگر ، موارد و مصاديق آن مشخص شده است. مراجعه به اين آيات و جمع آوري و مقايسه ي آنها ، مصاديق آيات دسته اول را روشن مي سازد. بدين صورت ، اجمال آن آيات بر طرف و معناي آيه ي مورد بحث نيز روشن تر مي گردد . موارد ذيل را مي توان به عنوان نمونه نام برد: نمونه ي اول : درباره ي « نعمت داده شدگان » در آيه ي شريفه ي «صراط الذين انعمت عليهم» ( حمد : 7) روايت است که فرمود : أي قولوا : اهدانا الصراط الذين انعمت عليهم بالتوفيق لدينک و طاعتک و هم الذين قال الله - عزوجل - « و من يطع الله و الرسول فاولئک مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئک رفيقا» ( نساء : 69) (3) در برخي از تفاسير اهل سنت نيز شبيه معناي ياد شده به ابن عباس نسبت داده شده است. (4) در اين آيه ، پيامبران ، صديقان ، شهدا و صالحان مصاديق کساني دانسته شده اند که به آنان نعمت داده شده است. در حقيقت، مصاديق آيه ي سوره ي حمد را مشخص و معناي آن را روشن ساخته است. نمونه ي دوم : از امير المؤمنين علي عليه السلام روايت شده که در تفسير واژه ي « الظالمين» در آيه ي « لا ينال عهدي الظالمين» ( بقره: 124) فرمودند : « اي المشرکين » و دليل تفسير « ظالمين » به « مشرکين» را به کمک آيه ي ديگري از قرآن چنين بيان کردند: « لانه سمي الشرک ظلما بقوله « ان الشرک لظلم عظيم » ( لقمان : 13) يعني ، تفسير ظالمين به مشرکين از آن روست که خداوند متعال ، خود در آيه ي ديگر ( لقمان : 13) ، شرک را ظلم خوانده است. (5) ابن شهر آشوب نيز به نقل از ابن جرير ، همين مطلب را با اندکي تفاوتي در تعبير آورده است.(6) تفسير ظلم به شرک ، در مورد ديگري از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز روايت شده است : ابن مسعود مي گويد : آن گاه که آيه ي « الذين آمنوا و لم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون » ( انعام : 82) نازل شد ، محتواي آيه بر اصحاب گران آمد و از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم پرسيدند : اي پيامبر خدا ! کدام يک از ماست که بر خود ستم نکند؟ آن حضرت فرمود : « انه ليس الذي تعنون الم تسمعوا ما قال العبد الصالح : « ان الشرک لظلم عظيم» ( لقمان : 13) انما هو الشرک » (7) 2 - 3 پيوند مجمل و مفصل   در برخي از آيات قرآن، يک موضوع به صورت سربسته آمده و در بعضي ديگر، همان موضوع به تفصيل بيان شده است. در چنين مواردي ، آيات دسته دوم مفسر آيات دسته اول به شمار مي روند. ابن تيميه مي گويد : آنچه که در جايي مجمل آمده ، در جاي ديگر تفسير شده است و آنچه در موضعي مختصر آمده است ، در موضع ديگر توسعه داده شده است . (8) از اين رو ، گاهي بدون رجوع به آيات مبين ، مفهوم و معناي آيات مجمل روشن نمي شود و تفسير قرآن به درستي تحقق نمي يابد. بنابراين ، هر نوع اجمال بدوي که در ابتداي امر نسبت به پاره اي از آيات قرآن مشاهده مي شود ، معلول عدم توجه به ساير آيات مشابه بوده ، با مراجعه و تدبر در مجموع آياتي که موضوع آنها با موضوع آيات مورد نظر يکسان و يا نزديک به آنهاست، بر طرف خواهد شد. (9) در اينجا به چند نمونه از پيوند مجمل و مفصل اشاره مي شود: الف. اجمال و تفصيل در ارائه ي داستان ها : اجمال و تفصيل در داستان هاي قرآن بسيار کارايي دارد. رعايت صنعت اجمال و تفصيل در ارائه داستان هاي قرآني ، يکي از جلوه هاي زيبايي اين کتاب آسماني است که اديبان را به شگفتي وداشته است. برخي از داستان هاي قرآني ، به طور کامل در يک سوره آمده است ؛ مانند آنچه در سوره ي قصص آمده و داستان هايي که در چند سوره از قرآن بيان شده ؛ مثل داستان حضرت يوسف عليه السلام اغلب اين داستان ها به انبياء عليهم السلام بر مي گردد. (10) براي نمونه ، داستان حضرت آدم عليه السلام و ابليس لعين در برخي از آيات مجمل آمده است ؛ مانند آيه ي 50 سوره ي کهف : « و اذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابليس کان من الجن ففسق عن امر ربه افتتخذونه و ذريته اولياء من دوني و هم لکم عدو بئس للظالمين بدلا»؛ و [ ياد کن] آن گاه که به فرشتگان گفتيم که آدم را سجده کنيد. پس سجده کردند ، مگر ابليس که از پريان بود و از فرمان پروردگارش بيرون شد . پس آيا او و فرزندانش را به جاي من دوستان و سرپرستان [خود] مي گيريد و حال آنکه شما را دشمنند؟ [ و ابليس] ستم کاران را بد بدلي - به جاي خداوند- است. اين اجمال ، در سوره هاي ديگر به تفصيل بيان شده است. بعضي از تفاصيل داستان حضرت آدم عليه السلام ، در سوره هاي ذيل آمده است : بقره : 30-39 ، اعراف : 11-27 ؛ حجر : 36-50 ؛ اسراء : 61-65 ؛ طه: 115-127 ؛ ص : 67-85 همچنين سرگذشت حضرت موسي عليه السلام و فرعون در سوره هاي اعراف : 103-155 ؛ طه :9-98 و شعراء : 10 به بعد آمده است. در هر يک از اين سوره ها موضوع به صورت هاي مختلف و از ابعاد و شيوه اي بيان شده است که براي تفسير آنها به ناچار بايد به همه سوره ها مراجعه کرد. ب: مجلات سوره ي فاتحه : 1. « يوم الدين » در آيه ي چهارم اين سوره ، مجمل است. اين اجمال در آيه ي ديگر تبيين شده است : « و ما ادراک ما يوم الدين ثم ما ادراک ما يوم الدين يوم لا تملک نفس لنفس شيئاً و الامر يومئذ لله » ( انفطار : 17-19) ؛ پس « يوم الدين» ي که بر اساس نص سوره ي فاتحه ، مالک آن خداي متعال است ، طبق بيان سوره ي انفطار ، همان روزي است که کسي براي کسي هيچ اختياري ندارد و در آن روز ، فرمان از آن خداست . 2. « صراط مستقيم » ، در « اهدنا الصراط المستقيم » ( فاتحه : 6) ، به اجمال ذکر شده است ؛ ولي اين معنا به صورت روشن تري در آيه ي 153 سوره ي انعام آمده است ؛ و آن اينکه هدايت به راه راست ، همان حرکت در مسير خدا ( دين الهي) است : « و ان هذا صراطي مستقيما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبيله ذلکم وصاکم به لعلکم تتقون» 3- در آيه ي شريفه « صراط الذين انعمت عليهم » ( فاتحه :6) ، منظور از « منعم عليهم» ، به واسطه ي آيه ي « و من يطع الله و الرسول فاولئک مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئک رفيقاً» ( نساء: 69) تبيين شده است. از اين رو ، مراد از « منعم عليهم » ، پيامبران ، صديقان ، شهيدان و شايستگان مي باشند که هدايت به راه آنان را از خداي متعال مسئلت مي کنيم. 4- مراد از « غير المغضوب عليهم » ( فاتحه : 7) ، در آيه ي ديگر تبيين شده است : « قل هل انبئکم بشر من ذلک مثوبة عندالله من لعنه الله و غضب عليه و جعل منهم القرده و الخنازير و عبد الطاغوت اولئک شر مکانا و أضل عن سواء السبيل» ( مائده : 60) 5- « ضالّين » ، که در آيه ي 7 اين سوره آمده ، مجمل است؛ اما در سوره ي مائده تا حدي تبيين گرديده است : « قل يا اهل الکتاب لا تغلوا في دينکم غير الحق و لا تتبعوا اهواء قوم قد ضلوا من قبل و اضلوا کثيرا و ضلوا عن سواء السبيل» ( مائده : 77) طبق بيان اين شريفه ، « ضالين» کافران از اهل کتابند که به ناحق در دين خويش غلو مي کنند ؛ آنهايي که از گروهي پيروي مي کنند که خود از پيش گم راه بودند و بسياري را هم گم راه کردند و از راه راست به دور افتادند. در روايت ماثور از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز « ضالين » تفسير به نصارا شده است. (11) ج. نمونه ي ديگر : در آيه ي کريمه ي « ان الانسان لفي خسر الا الذين آمنوا .... » ( عصر : 2-3) « ايمان » ، به نحو اجمال ، از ارکان سعادت به شمار آمده ، ولي تعيين متعلق آن و اينکه انسان به چه چيز بايد ايمان داشته باشد تا به خسران مبتلا نگردد ، با استفاده از آياتي مانند « ... و المومنون کل آمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله ...» ( بقره :23) و « لکن البر من آمن بالله و اليوم الاخر و الملائکة و الکتاب و النبيين» ( بقره : 177) و نظاير آن شناخته مي شود. (12) و مانند تفصيل شرايط نماز و اوقات شرعي آن در آيات 78 اسراء و 114 هود و 102 نساء و ... ، نسبت به آيات سربسته پيرامون اصل نماز همچون آيه ي 43 بقره يا بيان تفصيلي شب نزول قرآن در آيه نخست سوره ي قدر و 185 بقره نسبت به آيه ي 2 دخان و... قابل جست و جو است. (13). 3-3 پيوند مبهم و مبين   مبهم لفظي است که دلالت آن بر معنايش چندان روشن نباشد و در اينکه آيا اساسا در قرآن آيه ي مبهم وجود دارد يا نه ، اختلاف نظر وجود دارد. برخي بر اين باورند که بيشتر دانشمندان در وجود لفظ مجمل در قرآن ترديد نکرده اند ؛ (14) اما در اينکه آيا از آنها رفع ابهام شده ، يا همچنان به ابهام خود باقي هستند ، با يکديگر هم عقيده نمي باشند. به نظر سيوطي ، (15) صحيح ترين نظر آن است که از آيات مربوط به احکام عملي ، رفع ابهام شده است. با اين ضابطه ، ابهام و پيچيدگي خاصي که در مفهوم يک آيه ديده مي شود به واسطه ي تبيين آيه ي ديگر برطرف مي شود. براي نمونه، قرآن کريم در مورد خوردن گوشت حيوانات مي فرمايد : « احلّت لکم بهيمة الانعام الّا ما يتلي عليکم» ( مائده : 1) ؛ ( خوردن ) زبان بسته هاي دامي ، براي شما حلال شده است ، مگر آنچه ( حکمش) براي شما خوانده مي شود. در آيه ي ديگر نيز مي فرمايد : « حرمت عليکم الميتة و الدم و لحم الخنزير ... » ( مائده : 3) ؛ ( خوردن ) مردار و خون و گوشت خوک ... بر شما حرام شده است. در آيه ي اول ، جمله ي « الا ما يتلي عليکم » به صورت مبهم بيان شده است. و در آيه ي ديگر ، از اين موارد رفع ابهام شده است. از اين رو ، مفسران قرآن ، آيه ي سوم همان سوره را مبين آن فراز بر شمرده اند. (16) البته اين رفع ابهام ، در غير آيات الاحکام نيز نمونه هاي فراواني دارد ؛ براي نمونه ، خداوند متعال در آيه ي 173 سوره ي شعراء ، درباره ي قوم لوط چنين مي فرمايد : « و امطرنا عليهم مطرا فساء مطر المنذرين » ؛ ما بر آنان باراني فرستاديم . چه بد بود باران بيم شدگان . اين آيه به اجمال از فرستادن باران سخن مي گويد ؛ ولي روشن نيست که اين ريزش ، از چه مقوله اي بوده است ، آيا ريزش آب بود يا ريزش سنگ ؟ آيا ديگر ، ابهام آيه ي مورد نظر را رفع مي کند: « و امطرنا عليهم حجارة من سجيل» ( حجر : 74) ما آنان را سنگباران کرديم. واژه ي « حجاره» روشنگر ابهام آيه ي نخست است. نمونه ديگر : قرآن کريم در موردي مي فرمايد : « هل ينظرون الا ان ياتيهم الله في ظلل من الغمام و الملائکة و قضي الامر و الي الله ترجع الامور » ( بقره : 210) ؛ [ گويي] جز اين انتظار ندارند که خدا و فرشتگان در سايبان هاي ابر به سوي آنان بيايند ، و کار انجام يابد و سرانجام کارها به خدا بازگردانده مي شود. ظاهر آيه ي مزبور خالي از ابهام نيست ؛ زيرا آمد و رفت از اوصاف جسم است و ذات مقدس خدا از جسم و جسمانيات پيراسته است. اين ابهام به کمک آيه ي 33 نحل برطرف مي شود ؛ چرا که با فراز « ياتي امر ربک » ( فاعل واقعي « آمدن » ) روشن مي سازد مقصود از آمدن پروردگار ، آمدن امر الهي است: « هل ينظرون الا ان تاتيهم الملائکة او ياتي امر ربک .... » ( نحل : 33) بنابراين ، ممکن است آيه اي ، در موضعي مبهم باشد ، اما در موضع ديگر به صورت روشن بيان شده و هر دو با يکديگر تناسب معنوي يا لفظي داشته باشند. استاد معرفت ، پس از تبيين اينکه استوارترين منبع براي تبيين قرآن ، خود قرآن است ، مي نويسد : رفع ابهام از آيات قرآن به واسطه ي آيات ديگر به دو شيوه مي تواند باشد: اول : تفسير آيه اي مبهم به واسطه ي آيه واضح - با وجود تناسب لفظي يا معنوي بين آن دو - به اين صورت که مطلبي در يک آيه مبهم و در آيه ي ديگر به طور واضح بيان شده است ؛ مانند آيه ي « انا انزلناه في ليلة مبارکة انا کنا منذرين فيها يفرق کل امر حکيم » ( دخان: 1-3) که در سوره ي قدر ، اين « ليله مبارکه » به شب قدر تفسير شده است : « انا انزلناه في ليلة القدر» ( قدر : 1) و در سوره ي بقره بيان شده که اين شب در ماه رمضان واقع شده است : « شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن ... » ( بقره : 185) از مجموع اين آيات مي توان به دست آورد که قرآن در شبي مبارک که همان شب قدر ماه رمضان است نازل شده است . نمونه هاي فراواني از اين قبيل وجود دارد. دوم : آنکه آيه اي پيوند ظاهري لفظي و معنوي با مورد ابهام آيه ديگر ندارد ، ولي مي توان از آن آيه در رفع ابهام آيه ي ديگر شاهد آورد. امام جواد عليه السلام در مورد مقدار قطع دست دزد ، در آيه ي « و السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما » ( مائده : 38) به آيه ي « و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا» ( جن: 18) استناد کرده ، و فرمودند : مقصود آن است که دست دزد را از انتها انگشتان قطع کنند ؛ چون - کف دست به عنوان يکي از - مواضع سجود ، براي خداست و چيزي که براي خداست قطع نمي شود. (17) بديهي است که در چنين مواردي بدون ارشاد معصومان عليهم السلام رفع ابهام از آيه مشکل مي نمايد. پي نوشت :   1- محمد باقر مجلسي ، بحار الانوار ( بيروت ، مؤسسة الوفاء 1403) ، ج 74 ، ص 92-110. 2- ر. ک. علي فتحي ، « تفسير موضوعي و مراحل آن» ، معرفت 107 ( آبان 1385) ، ص 98-99. 3- شيخ صدوق ، معاني الاخبار ( قم ، جامعه ي مدرسين ، 1361) ، ص 36/ سيد هاشم بحراني ، البرهان في تفسير القرآن ( تهران ، بنياد بعثت ، 1416) ، ج 1 ، ص 115/ عبدالعلي حويزي ، نورالثقلين ( بيروت ، مؤسسة التاريخ العربي ، 1422) ، ج 1 ، ص 515 ، ح 344. 4- اسماعيل بن کثير ، تفسير القرآن العظيم ( بيروت ، دارالاندلس ، بي تا ) ، ج 1 ،ص 53 / محمد بن علي شوکاني ، فتح القدير ( بيروت ، دارالکلم الطيب ، 1416) ، ج 1 ، ص 29. 5- عبدالعلي حويزي ، پيشين ، ج 1 ، ص 151 ، ح 344. 6- محمد بن علي ابن شهر ، متشابه القرآن و مختلفه ( قم ، بيدار 1410) ، ج 2 ، ص 27. 7- محمد بن اسماعيل بخاري ، جامع الصحيح ( بيروت ، دارالفکر ، 1426) ، کتاب تفسير قرآن ، سوره انعام ، ح 4629 ، ص 1139/ ترمذي ، سنن ( بيروت ، دار احياء التراث العربي ، بي تا) ، کتاب تفسير قرآن ، سوره ي انعام ، ح 3067 ، ص 262 / ابن کثير ، پيشين ، ج 4 ، ص 444. 8-احمد بن تيميه ، مقدمة في اصول التفسير ( بيروت ، منشورات دارمکتبة الحياة ، بي تا ) ص 93. 9- عباسعلي عميد زنجاني ، مباني و روشن هاي تفسير قرآن ( تهران ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، 1379) ، ص 361. 10- ر. ک. علي الاوسي ، روش علامه طباطبائي در تفسير ، شناخت نامه ي علامه طباطبائي ( قم ، اسوه ، بي تا ) ، ج 2 ، ص 152. 11- ر. ک. عبدالفتاح خالدي ، تعريف الدارسين بمناهج المفسرين ( دمشق ، دارالقلم ، 1423) ، ص 160 12-علي اکبر بابايي و ديگران ، پيشين ، ص 280. 13- ر. ک. محمد ابوطبره ، المنهج الاثري في تفسير القرآن ( قم ، مکتب الاعلام الاسلامي ، 1414) ، ص 72. 14و 15- ر. ک. جلال الدين سيوطي ، الاتقان في علوم القرآن ( مصر ، دارمصر للطباعة ، بي تا) ( النوع السادس و الاربعون ) ، ص 323-325. 16- محمد بن مسعود عياشي ، پيشين ، ج 1 ، ص 319-320 / محمد هادي معرفت ، التفسير و المفسرون في ثوبه القشيب ( مشهد ، الجامعة الرضوية للعلوم الاسلامية ، 1419) ، ج 2، ص 22-25. 17- ر. ک. محمد هادي معرفت ، پيشين ، ج 2 ، ص 22.   منبع:مجله معرفت شماره 122 /س  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 620]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن