تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803200765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزش هاي اخلاقي در حادثه ي عاشورا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ارزش هاي اخلاقي در حادثه ي عاشورا
ارزش هاي اخلاقي در حادثه ي عاشورا حادثه کربلا صحنه  نمايش اخلاق اسلامي است که به اختصار به توضيح ارزش هايي نظير مروت ،ايثار و فداکاري که برجستگي بيشتري دارند ،مي پردازيم .مروّت:حسين عليه السلام با دشمنان به شيوه ي پدرش علي عليه السّلام رفتار مي کرد.سيراب کردن آنان به هنگام تشنگي و پرهيز از ترور و غافلگيري ،نمونه هاي روشني از مروت است.حسين عليه السلام نيز با اين که از فسق و فجور و خباثت شمربن ذي الجوشن،و اهانت وي به حريم ولايت آگاه است،پيشنهاد حمله ناگهاني سپاه خود را رد مي کند و مي گويد :«ما هرگز شروع به جنگ نمي کنيم ولو به نفع ما باشد.»1ايثار:ايثار عاطفه اي است اخلاقي،انساني و اسلامي که در حادثه ئ کربلا به اوج خود رسيد.از خود گذشتگي ابوالفضل العباس عليه السلام در ننوشيدن آب ،تجسمي از ايثار بود.وي پس از دفع مزاحمان به شريعه ئ فرات رسيد .هنگامي که مشک را از آب پر کرد .با اين حال که خود نيز تشنه بود،به ياد تشنگي مولايش از نوشيدن آب منصرف شد آن را ريخت و آنچه بر دلش گذشت،برزبان جاري کرد (رجز خواند)و چنين گفت «عباس!حسين عليه السلام در خيمه تشنه است و تو مي خواهي آب گوارا بنوشي!به خدا قسم ...رسم برادري ،رسم امام داشتن،رسم وفاداري چنين نيست ؟»ابوالفضل مظهر وفا بود.نمونه ديگر عمر بن قروي انصاري بود که خود را به هنگام نماز در برابر پيکان هاي کفّار،سپرابا عبدالله عليه السلام قرار داد و از پا درآمد ...وي در عين حال ترديد داشت که وظيفه اش را انجام داده و به عهدش وفا کرده است.2مساوات:اصحاب حسين عليه السلام ترکيبي از آزادگان و بردگان آزاد شده بود و به شيوه رفتار امام هم نسبت به نقش آفرينان و ايثار گران يکسان بود.رنگ ،قوميت،موقعيت و نژاد آنان در نظر و قضاوت وي تأثيري نداشت و مساوات حاکم بود؛چنان که دو نفر از عده معدودي که امام خود را به بالين آنان رسانيد ،برده ئ آزاد شده بودند.«جون»يکي از آنها بود که وقتي به شهادت رسيد ،امام ،خود را به بالين وي رسانيد و حشر او را با «ابرار»که مقامي برتر از متقين است از خدا در خواست کرد:«خدايا!او را با"ابرار"محشور کن.»ديگري مردي رومي است که وقتي از اسب برزمين افتاد ،اباعبدالله عليه السلام خون را از جلو چشمانش پاک کرد و صورتش را برصورت وي گذاشت .اين صورت برصورت نهادن منحصر به همين غلام و فرزند آن حضرت علي اکبر بود:«فوضع خدّه علي خدّه ....متبسم الي ربه ..»صحنه خونين کربلا متضمن پيام هاي اخلاقي ،اجتماعي ،توحيدي ،اعتقادي و عرفاني است که با جانبازي هاي کم سال ترين (طفل شير خوار اباعبدالله عليه السلام )تا کهنسال ترين مرد (جابر بن عروه ئ غفاري )و حتي زنان (همسر عبدالله بن عمر کلبي)تجسم پيدا کرد و هريک عهده دار نقشي بودند.(3)در آن روز،هيچ کدام از اصحاب حسين عليه السّلام در برابر دشمن ضعفي از خودنشان ندادند،فرار نکردند وبه سپاه دشمن نپيوستند .پی نوشت:1-حماسه حسيني ،ج2،ص2622-همان،ص261تاص267.3-همان،ص268.منبع:ويژه نامه خلق/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2650]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن