تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833118982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عوامل مانايي و پايايي نهضت کربلا (3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عوامل مانايي و پايايي نهضت کربلا (3)
عوامل مانايي و پايايي نهضت کربلا (3)   نويسنده: محمدجواد رودگر   2. علل عملي- عيني مانايي قيام کربلا   اگرچه برخي از علل و ريشه هاي نظري- علمي، صبغه و سياق عملي- عيني نيز داشته اند، اما بيشتر در چهارچوب و کانون علمي- معرفتي قرار مي گيرند. در اين قسمت به برخي از علل و ريشه هاي عملي- عيني ابديت و جاودانه شدن قيام عاشورا اشاراتي مجمل خواهيم داشت. 1-2. تبيين فلسفه و حکمت قيام توسط خود امام عليه السلام   به يقين هيچ کس به اندازه ي خود امام عليه السلام نمي تواند هدف ها، انگيزه ها و فلسفه ي قيام خويش را توضيح دهد؛ چه اينکه امام عليه السلام حرکتي منطقي، هدفدار، روشمند و آگاهانه را شروع کردند؛ هدف هايي چون: احيا و زنده نگه داشتن اصول و ارزش هاي اصيل و حقيقي اسلام، اصلاح امت محمدي (ص)از حيث فکري- اخلاقي و اجتماعي. زنده کردن سنّت نبوي و ميراندن بدعت هايي که در طول نيم قرن وارد فضاي فرهنگ و تمدن اسلامي شده است، برقراري عدالت اجتماعي، مبارزه با ظلم و ظالم و نظام سلطه که به دروغ بر اريکه ي قدرت اسلامي تکيه زده و خود را منافقانه جانشين پيامبر اسلام (ص)ناميده است و بيدارسازي جامعه به خصوص نسل جوان( يعني هدف هاي فرهنگي، معنوي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ... را بيان داشتند) از ديگر هدف هاي والاي ايشان بود؛ چه اينکه اين نکات در مجموعه سخنان امام عليه السلام در قالب خطبه ها، نامه ها، مذاکره ها، گفتمان هاي گوناگون منعکس شده است و اين روشنگري که از مدينه تا مکه و از مکه تا کربلا و تا عصر عاشورا ادامه داشت، ضامن ماندگاري نهضت کربلا و بيداري فزاينده جامعه ي اسلامي و بروز و ظهور قيام هاي مختلف شده است. 2-2. کلي، نوعي و انساني بودن قيام کربلا   قيام امام حسين عليه السلام هرگز شخصي، قومي و نژادي نبوده است، بلکه صرفاً مکتبي، ارزش گرايانه و حقيقت جويانه بود و انقلابي دروني و بروني ايجاد کرد و نور و فروغي در دل تاريکي هاي عقيدتي- اخلاقي جامعه افروخت تا اميد، حرکت و حرارت، شور و شعور و شيدايي ايجاد کند و بعثتي دوباره بيافريند.(1) 3-2.الهي بودن انگيزه ي قيام و هدف هاي نهضت   از جمله عوامل عملي و واقعي ماندگاري قيام کربلا همان خدايي بودن يا رنگ الهي داشتن قيام بود که در حد اعلي، روح نهضت حسيني را تشکيل مي داد و هيچ انگيزه ي خودخواهانه، دنياطلبانه، زراندوزانه و تزويرگرانه و زورمدارانه در آن ديده نمي شد؛ نهضتي خالص براي خدا و رضوان الهي بود؛ چنان که امام حسين عليه السلام از مبدأ تا پايان قيام خدا را در نظر گرفت و تنها تکليف و مسئوليت الهي را مبناي حرکتش قرار داد و در فرجام قيام که به « شهادت» او منجر شد نيز سخن از « رضا بقضائک، تسليماً لامرک، لا معبود سواک» سخن مي گفت و هميشه و همه جا از توحيد، حق، آزادي خواهي و حرّيت طلبي، عزّت و کرامت الهي- انساني، عدالت، ارزش هاي اسلامي، امر به معروف و نهي از منکر فرياد مي زد و همه چيز خويش را در راه خدا و براي احياي مکتب اسلام و منطق « وحي» فدا نمود و تنها بندگي خدا، اطاعت از اوامر الهي و خلوص و صداقت همراه با صبر و حلم و بردباري در برابر مشکلات، مصائب و ملالت ها و ملامت ها مي توانست « علل پيروزي حقيقي» و جاودانگي و قدسي بودن قيام حسيني قرار گيرد. 4-2. نقش امام سجاد عليه السلام و حضرت زينب (س)و اهل بيت امام عليه السلام در مانايي و جاودانگي قيام کربلا   به يقين يکي از اسرار ماندگاري و فلسفه ي جاودانگي قيام کربلا نقش عملي امام چهارم عليه السلام و زينب(س) قهرمان کربلا و سخن پيامبر (ص)در عالم رؤيا به امام حسين عليه السلام است که فرمود:« ان الله شاء ان يراک قتيلاً و ان راهن سبابا»(2). دو روي سکه ي قيام حسيني و دو چهره ي عاشورا نشان مي دهد که يک چهره اش با « خون» و چهره ي ديگرش با « پيام» سرشته شد تا امام حسين عليه السلام به صورت بسيار حساب شده و با مکانيسم و روش منطقي و آينده نگرانه و آگاهي کامل اجتماعي قيام خويش را سامان دهي نمايد تا زن و بچه هاي امام عليه السلام بتوانند نقش مهمي در رساندن پيام، اهداف، درس ها و عبرت هاي عاشورا به نسل هاي حاضر و غايب و حال و آينده داشته باشند که به قول استاد مطهري: « از عصر عاشورا زينب (س)تجلي مي کند. از آن به بعد به او واگذار شده بود، رئيس فاضله اوست...»(3) و نوع رهبري صابرانه و بصير از حضرت زينب (س)و خطبه هاي او در کوفه و شام، آن هم در شرايط بحراني و بسيار دشوار و امامت ظاهري کاروان حسيني را به عهده گرفتن و از انسان کامل معصوم که امامت باطني و حقيقي از آن اوست، يعني امام سجاد عليه السلام، کاري است بسيار سخت و صعب که معرفتي همه جانبه، همتي بلند، بينشي عميق و استقامت و پايداري شگرف و شگفت مي طلبد و اين همه در حضرت زينب(س) جمع بود و از سوي ديگر نقش امام سجاد عليه السلام و خطبه ي ايشان در کوفه و معرفي خود و خاندان پيامبراکرم(ص) و در شام و منبر بسيار معرفت بخش و حماسه آفرينش که کاخ ظلم و ضلالت را لرزاند و ماهيت يزيد را افشا کرد و حقانيت امام حسين عليه السلام را اثبات و روشن ساخت تا خفتگان بيدار و دل هاي مرده زنده گردند و جنبش و جهشي ايجاد شود.(4) 5-2. توصيه هاي مؤکد و مکرر امامان معصوم عليه السلام بر زنده نگه داشتن قيام کربلا از طرق مختلف مشروع و معقول   اين مسئله، يعني توصيه هاي مکرر امامان معصوم عليه السلام بر زنده نگه داشتن قيام کربلا، از جمله عوامل مهمّ ماندگاري نهضت کربلاست؛ زيرا يکي از اسرار سفارش به خواندن « زيارت عاشورا»، برپايي مجالس و محافل حسيني عليه السلام و افشاي تحليلي- عقلاني مسلک و مکتب يزيديان و امويان است؛ چه اينکه التزام عملي و متعبّدانه دوستداران اهل بيت عليه السلام و عاشقان مکتب عاشورا نسبت به زنده نگه داشتن محرم و صفر و ياد و نام امام حسين عليه السلام و کربلا نقش بسزايي در جاودانگي قيام کربلا داشته است.(5) 6-2. نقش امامزادگان در بقاي نهضت حسيني   امامزادگان که در آفاق و اکناف بلاد اسلامي، هريک پخش شده اند و در هنگامه حيات، در حال قيام عليه کفر و ظلم نيز بودند و براي آگاهي بخشي و معرفت آموزي مسلمانان تلاش وافي داشتند، نقش برجسته اي در زنده نگه داشتن شور و شعور حسيني و جلوات و جذبات قيام کربلا ايفا کردند. 7-2. نقش عالمان دين و دانشمندان و فقيهان اسلامي و روحانيون در احياي آثار قيام کربلا نبايد فراموش گردد.   عالمان دين در راستاي تحليل فلسفه ي قيام کربلا، تبيين شخصيت امام حسين عليه السلام و حادثه ي عاشورا و افشاي ظلم و ستم هاي بيدادگران اموي و عباسي و ... و پاسداشت ياد و نام امامان و معارف و آموزه هاي اهل بيت عليه السلام نقش خطيري داشتند و در يادسپاري عقلي، عاطفي، عرفاني و سياسي- اجتماعي نهضت عاشورا رسالت مهمّي را به انجام رساندند و در برابر تحريف ها و انحراف هاي فرهنگي- تاريخي و محو آثار قيام کربلا از سوي خلفاي جور و جبر ايستادگي کردند و با آگاهي و بصيرت و صبر و مقاومت درس ها و عبرت هاي عاشورا را به نسل هاي مختلف رساندند.(6) 8-2. ماهيت عاشورا و هويت حقيقي قيام کربلا   يکي از عوامل ماندگاري نهضت کربلا ماهيت و چيستي انقلابي حماسه آفرين اين قيام بود که دو عنصر « توحيد و عدل» را شعار و جوهره ي خويش قرار داد و توانست سرچشمه نهضت هاي انقلابي- اجتماعي در طول تاريخ قرار گيرد: از قيام توّابين، زيد بن علي و ... تا نهضت اسلامي ايران و حتي الهام بخش شدن براي نهضت هاي آزادي خواهانه جهان، مثل گاندي و ...(7) پي نوشت ها :   1. ر.ک به: مرتضي مطهري؛ مجموعه آثار؛ ج 17، صص 105-108 و 442-455. 2. بحارالانوار؛ ج 44، ص 364. 3. مرتضي مطهري؛ مجموعه آثار؛ ج 17، ص 406. 4. عبدالله جوادي آملي؛ حماسه و عرفان؛ ص 332-335. 5. ر.ک: عبدالله جوادي آملي؛ حماسه و عرفان؛ ص 310-316. شکوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني؛ ص 223-227 و مرتضي آقاتهراني؛ ياران شيداي حسين بن علي عليه السلام؛ ص 345-346. 6. ر.ک: عبدالله جوادي آملي؛ شکوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني؛ ص 241-252. 7. ر.ک: محمدرضا حکيمي؛ قيام جاودانه؛ ص 114-136 و هادي قطبي؛ بر ساحل عاشورا؛ ص 248-250.   منبع: نشريه كنگره امام حسين عليه السلام و مقاومت ج 3  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 452]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن