تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798311876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصلاحات در حکومت حضرت مهدي عليه السلام


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اصلاحات در حکومت حضرت مهدي عليه السلام
اصلاحات در حکومت حضرت مهدي عليه السلام نويسنده: سيد محمد سقازاده آنان که به اصلاح جوامع بشري مي انديشند، و براي رفع عوامل بي عدالتي، ظلم، فساد و تباهي برنامه ريزي مي کنند، به خوبي مي دانند که سيماي ارائه شده در قرآن و احاديث اسلامي از وضعيت دوران پس از ظهور، الگويي کامل و عملي براي همه ي انسان هاي دوره غيبت است، که مي توانند ساختار زندگي فردي و اجتماعي خود را بر اساس آن سامان بخشند و علي رغم، همه ي محدوديت ها، سمت و سوي حرکت اصلاحي خود و جامعه را، در جهت اصلاحات عصر ظهور حضرت مهدي (ع) قرار دهند.ويژگي هاي مهم اصلاحات مهدي (ع)با نگاهي گذرا به آيات و روايات عصر حکومت امام زمان (ع) به دو ويژگي مهم و اساسي اصلاحات امام مهدي (ع) پي مي بريم:اول، اين که اصلاحات و سامان بخشي هاي حکومتي امام زمان (ع)، جهاني است و در بردارنده ي سعادت، امنيت و آرامش براي همه ي انسان ها، در جاي جاي اين کره ي خاکي خواهد بود.دوم، آن که، اصلاحات مهدي (ع) مطابق با فطرت و ذات خداجوي انسان هاست و در قوانين آن، هيچ گونه تبعيض و برتري نژادي وجود ندارد و تمامي جامعه ي بشري، در برابر آن، يکسان اند و به همين علت، اقشار و توده هاي مستضعف جهان که بيشترين جمعيت جهان را تشکيل مي دهند، در سايه اين اصلاحات، خشنود و خرسند خواهند زيست.ابعاد مختلف اصلاحات مهدي (ع)به طور کلي، اصلاحات عصر ظهور را به سه بخش عمده مي توان تقسيم کرد:الف - اصلاحات اقتصادييکي از برنامه ها و اقدامات مهم مهدي (ع) اصلاحات اقتصادي و معيشتي و پديد آوردن رفاه در جامعه ي بشري است. آيات و احاديث مربوط به عصر ظهور، حاکي از آن است که در سراسر زمين، جامعه اي يکپارچه و منسجم تشکيل مي شود که همه افرادش مثل يک خانواده با هم و در کنار هم در کمال صميمت، زندگي مي کنند و عوامل اصلي فقر و بيچارگي، گرسنگي و مظلوميت، چپاول وغارت ثروت ها از بين خواهد رفت.ترديدي نيست که بدترين اسارت براي بشر، فقر و گرسنگي است که لحظه اي آسايش و آرامش براي وي باقي نمي گذارد زمينه هاي رشد و تکامل علمي و معنوي او را نابود مي سازد، و همواره انسان را در انديشه ي سير کردن شکم و پوشاندن بدن و دستيابي به سايبان و بهبودي از درد و بيماري، گرفتار مي کند و فرصتي باقي نمي گذارد تا انسان به نيازهاي روحي و معنوي بينديشد و براي رشد علمي خويش اقدامي انجام دهد.با اصلاحات اقتصادي حضرت مهدي (ع)، بشر، از اين اسارت جانسوز فقر و تبعيض رهايي مي يابد و از بند مشکلات گرفتاري ها آزاد مي شود و به تکامل و رشد علمي و معنوي مي انديشد و در راه آن، گام بر مي دارد. در احايث عصر ظهور، اصلاحات اقتصادي و رفاه مردم جهان، از جمله مسائلي است که بيشترين تأکيد بر آن شده است که با اين اصلاحات، نا به ساماني ها سامان مي يابند، و نيازها بر آورده مي شوند و رفاه اقتصادي و آسايش معيشتي بر تمامي زواياي زندگي بشري پرتو خواهند افکند.طبق احاديثي که از پيشوايان ديني درباره ي حکومت امام زمان به ما رسيده است، تأمين زندگي و رفاه در عصر ظهور به حدي مي رسد که: اگر از مسلمانان کسي در بردگي باشد، به دست امام (ع) خريده و آزاد مي گردد؛ اگر کسي بدهکاري اي داشت، بدهي او پرداخت مي شود؛ هر کس حقي از ديگران بر گردن داشت، آن حق از او اخذ مي شود؛ اگر بنده اي قصاص شد، ديه ي او به صاحبش پرداخت مي گردد؛ هر کس به دليل جرمي به اعدام محکوم شد، بدهکاري هاي او پرداخت مي شود، و پس از اعدام، زندگي خانواده اش همسان و هم سطح ديگر مردم، تأمين مي گردد.حضرت مهدي (ع) سالي دو بار به مردم، مال مي بخشد و در ماه نيز دو بار، امور معيشتي مردم را تأمين مي نمايد تا نيازمندي به زکات پيدا نشود، تا جايي که مردم، زکات مالشان را در کيسه ها مي گذارند و کنار کوچه قرار مي دهند، ولي کسي پيدا نمي شود که آنها را بردارد و استفاده کند. ثروت هاي غصب شده نيز از غاصبان گرفته مي شوند و مهدي، حق هر حقداري را مي گيرد و به او مي دهد، حتي اگر زير دندان غاصبان باشد. (1)به طور کلي، اصلاحات اقتصادي امام مهدي (ع) را مي توان در سه محور اصلي خلاصه نمود:1. به استخدام گرفتن ثروت هاي زمين و بهره برداري از آنها به نفع فرد فرد جامعه ي جهاني.2. باز پس گيري ثروت هاي غصب شده و اموال بادآورده و استفاده از آنها براي ارتقاي سطح زندگي انسان هاي زمين.3. برقراري عدالت اجتماعي و مساوات، همراه با برنامه ريزي درست و صحيح براي آسايش و آرامش انسان ها.ب- اصلاحات ديني و فرهنگيبراي تشکيل جامعه ي واحد جهاني، وحدت ديني مردم جهان، يکي از ضروريات است. اديان مختلف با فرهنگ ها و آداب و رسوم گوناگون، به طور قطع، در صورت نقش داشتن در اداره ي جوامع، سبب تفرقه و ناسازگاري اجتماعي و مانع وحدت و يگانگي خواهند بود؛ زيرا دين و جهان بيني، زيربناي تفکر و روابط اجتماعي انسان است. بر همين اساس، اصلاحات ديني و فرهنگي امام مهدي (ع) در راستاي تشکيل حکومت واحد جهاني، بر سه اصل، استوار است:1. اصلاح انحراف هاي فکرييکي از مهم ترين بخش هاي اصلاحات ديني و فرهنگي امام مهدي (ع)، مقابله با انحرافات ، کج روي ها و بدعت هاي ديني (بويژه در جوامع اسلامي) است.روشن است که پاکسازي ذهن ها از رسوبات فکري گذشته (خصوصا اگر به نام دين باشد)؛ کاري بسيار دشوار است، چنان که اين جريان را يکي از موانع بزرگ و مشکلات دشوار در راه اصلاحات مهدي (ع) بر شمرده اند. و بدون شک، بخش عمده اي از جنگ هاي آن حضرت در سرزمين هاي اسلامي، در ارتباط با همين مقاومت هاست و مسلمانان، با حربه ي اسلام انحرافي که در حقيقت، ضد اسلام است به جنگ با امام بر مي خيزند و دين او را بدعت آميز و بر خلاف اسلام و ديني جديد مي خوانند (2) که آن حضرت، ناگزير از روشنگري و استدلال در مواردي نيز مقاومت و مبارزه در دفاع از اسلام راستين خواهد شد.2. حاکميت اسلام بر جهانبعد از ظهور امام زمان (ع) و مبارزه ي ايشان با انحرافات فکري و عقيدتي (از طريق روشنگري و استدلال و تسخير قلب ها و گستردن عدالت و محبت) و نيز نزول حضرت عيسي (ع) و اقتدا نمودن او به مهدي (ع) در بيت المقدس، تقريبا تمامي مسيحيان و بسياري از پيروان ديگر اديان، به اسلام مهدي، ايمان مي آورند (3) و در زماني اندک ، دين واحدي بر جهان، حاکم خواهد گشت و پرچم اسلام در تمامي نقاط جهان به اهتزار درخواهد آمد.مهدي (ع) با حاکم کردن توحيد و فرهنگ اسلامي بر جامعه ي جهاني و از بين بردن زمينه هاي ظلم و فساد و فقر، در ساختن جامعه ي يگانه ي بشري به توفيقي بزرگ و بي مانند، دست مي يابد و همه ي علل و عوامل ناسازگاري ها و تضادهاي اجتماعي را که علت اصلي آن در اختلاف عقايد و ارزش ها نهفته است از بين مي برد و با عرضه ي اسلام راستين که آثار عمل به آن، به طور عيني و ملموس براي همگان روشن مي گردد راه هرگونه اختلاف و تفرقه را خواهد بست.3. رشد عقلي و تکامل علم و دانشيکي از زيباترين مراحل اصلاحات ديني و فرهنگي حکومت مهدي، رشد عقلي انسان ها و تکامل علم و دانش است. انسان در بعد عقلي و رشد فرهنگي، سيري طولاني داشته و زحمات زيادي در اين راه، متحمل شده و دستاوردهايي نيز حاصل نموده است؛ ولي کوشش انسان در مسير تکامل و رشد، بيشتر به بعد مادي جهان و زندگي انسان ، معطوف بوده و در مسائل ماوراي طبيعي، پيشرفت جنداني نداشته و همچنان مجهولات بي شماري پيش روي وي قرار دارد.در حقيقت، شناخت انسان از جهان هاي ماوراي طبيعت ، هنوز بسيار محدود و اندک و رازآلود است و متخصصان رشته هاي گوناگون علوم بشري، با اين همه پيشرفت، به دستاوردهاي اندک و ناچيز علوم در اين زمينه ها اعتراف دارند. از سوي ديگر، چون هدف از خلقت انسان، رشد و تکامل علمي و معرفتي اوست، بايد روزي اين هدف، تحقق يابد.بدون شک ، اين مهم در زمان ظهور مهدي (ع) تحقق مي يابد و بشر به محضر استاد و معلمي راه پيدا مي کند که اولا به خاطر اتصال به منبع علم، هيچ مجهولي در عالم برايش وجود ندارد و ثانيا هدف او پرده برداري از مجهولات و ارتقاي انسان ها تا اوج تکامل علمي و عقلي است.امام صادق (ع) در اين باره مي فرمايد: «علم و دانايي، از 27 حرف تشکيل مي شود. تمام آنچه پيامبران تاکنون آورده اند، دو حرف است و مردم تاکنون بيش از دو حرف را نشناخته اند. آن گاه که مهدي ما قيام مي کند، 25 حرف ديگر را آشکار مي کند». (4)مهدي (ع) مردم را به دانش هاي يقيني و درست، هدايت مي کند و شناخت ها و معارف ناب خالص را براي آنان به ارمغان مي آورد و تمام نقطه هاي ابهام و سرگرداني را در علوم، محو خواهد نمود و در سايه حکومتش، علم و عقل انسان ها آن چنان متحول مي گردد که زنان در خانه ها با کتاب خدا و سنت پيامبر (ص) قضاوت مي کنند. (5)ج- اصلاحات اجتماعيبديهي است حکومتي که بر اساس احاديث اسلامي، در مدتي کوتاه، بر دشواري ها چيره مي گردد و نا به ساماني ها را از بين مي برد و بذر اميد در دل ها مي کارد، از پشتيباني همه جانبه ي مردمي برخوردار خواهد شد. نظامي که آتش ظلم و ستيز را خاموش کند و آسايش و امنيت و صلح و مهرورزي را چنان به جامعه باز گرداند که حيوانات نيز از آن، بهره مند شوند، اين چنين حکومتي، اصلاحات اجتماعي وسيعي خواهد داشت.با درنگي کوتاه و گذرا در احاديث عصر ظهور مهدي، مي توان به ابعاد گسترده و زواياي مختلف اين اصلاحات، پي برد. به طور کلي، اصلاحات اجتماعي در حکومت مهدي (ع) به دو بخش اصلي تقسيم مي شود:1. استقرار عدالت اجتماعيگسترش عدالت در پهنه ي گيتي و ريشه سوزي بيداد از سراسر زمين، در رأس اصلاحات اجتماعي حکومت مهدي (ع) است. در احاديث و آياتي که درباره ي قيام آن امام آمده است، دعوت به توحيد و مبارزه با شرک کفر، به اندازه ي استقرار عدالت و اجراي آن، مورد تأکيد قرار نگرفته است و شايد علت، اين باشد که: با برقراري عدالت اجتماعي در سايه ي اسلام و حاکميت عدل، همه ي مردم خسته از ظلم و فقر ، تبعيض و حق کشي، و استثمار و چپاول با هر دين و مذهبي که باشند، مشتاقانه به حکومت عدل محور مهدي، پناه مي آورند و گم شده ديرينه ي خويش را در آن مي يابند.بنابراين، اجراي عدالت، اقدام اصلي و سرلوحه ي همه ي برنامه هاي مهدي (ع) است، چنان که امام صادق (ع) در ذيل آيه ي خداوند، به عدل و احسان، امر مي کند. (6) مي فرمايد:خداوند براي مردم، دستوري جز عدل و عمل به احسان ندارد. (7)اميرالمؤمنين (ع) درباره ي عدالت اجتماعي مي فرمايد: «اجراي عدلت، سبب زنده ماندن احکام دين است». (8)امام کاظم (ع) نيز در اين باره مي فرمايد: «زمين، در پرتو عدل، زنده مي شود و اجراي خداوند در زمين، مفيدتر از چهل روز بارندگي است». (9)ترديدي نيست که براي ساختن جامعه ي توحيدي بر مبناي تعاليم وحي، مهم ترين اصل و شالوده ي کار، همان اجراي عدالت اجتماعي و گسترش آن است.2. برقراري امنيت اجتماعيامنيت اجتماعي، زمينه ساز همه ي فعاليت هاي سالم اجتماعي است و شرط لازم براي رشد و تکالم فرد و جامعه محسوب مي شود. در جامعه ي امن، ديگر بيم و هراس و دلهره و نگراني در مردم نيست، کسي از کسي بي دليل نمي ترسد و هيچ کس (در هر مقام اجتماعي که باشد) نمي تواند به اشخاص پايين دست خويش زور بگويد و در مسير زندگي و پيشرفت کسي مانع تراشي نمايد.در جامعه ي امن، سرمايه داران و متنفذان بر جامعه تسلط ندارند و سرنوشت درماندگان يا طبقات پايين اجتماعي، به دست قدرتمندان و ثروتمندان، رقم نمي خورد.در سايه ي امنيت اجتماعي، مانعي بر سر راه فعاليت هاي افراد وجود ندارد، محصول کار و کوشش افراد، نصيب خودشان مي گردد و ثمره ي تلاش ها و زحماتشان را بي کم و کاست، دريافت مي کنند.در عصر حکومت مهدي (ع) نادرستي و دغلبازي در کار نيست و بازار نامردي ها و نيرنگ بازي ها رونقي ندارد، همه ي تلاش ها و فعاليت هاي مردم در سايه ي امنيت کامل بر محور درستي و انسانيت، استوار است منتقدان و مخالفان نيز آزادانه سخن مي گويند و پاسخ مي شنوند و هيچ کس، ديگري را به تغيير دين، اجبار و الزام نمي کند. (10)به طور کلي بايد گفت: امنيت اجتماعي پديده اي است که در پرتو عدالت اجتماعي پديد مي آيد و از شاخه ها و ميوه هاي آن درخت تناور است.مهدي (ع) در جامعه ي عدالت محور خود، همه ي معيارها و ضوابط غير انساني را کنار مي زند و بيم آفرينان و هراس انگيزان را در جوامع بشري نابود مي سازد، اعمال نفوذها، سلطه طلبي ها و قانون شکني ها را نفي مي کند و حرکت جامعه و رابط اجتماعي را بر پايه ي قانون و عدل و احترام به حقوق و ارزش هاي انسان، استوار مي سازد.در آن دوران زندگي بخش، هيچ حقي ضايع نمي گردد و هر کس در هر مقام به بيش از آنچه حق دارد، دست نمي يابد. در چنين جامعه اي قلب ها به هم نزديک مي شوند، دوستي و مهرورزي، جاي کينه توزي و دشمني را مي گيرد و درگيري و تزاحم، جاي خود را به رقابت سالم و آزاد مي دهد.اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد: «چون قائم ما قيام کند، کينه ها از دل ها بيرون مي رود و حيوانات نيز با هم سازگاري مي کنند. در آن روزگار، زن با همه زيبايي و زيور خويش، از عراق به راه مي افتد و تا شام مي رود و از هيچ چيز نمي ترسد». (11)پي نوشت : 1. بحارالانوار، ج 52، ص 224؛ تفسير العياشي، ج 1، ص 64.2. بحارالانوار، ج 52، ص 293.3. همان، ص 182-184.4. همان، ص 336.5. الغيبه، نعماني، ص 239.6. سوره ي نحل، آيه ي 90.7. نور الثقلين، ج 3، ص 78.8. الحياه، ج 6، ص 404.9. مکيال المکارم، ج 1، ص 81.10. بحارالانوار، ج 53، ص 37-40.11. منتخب الأثر، ص 474.منابع:1. چشم اندازي به حکومت مهدي (ع)، نجم الدين طبسي، قم: بوستان کتاب، 1382، چهارم.2. عصر زندگي، محمد حکيمي، قم: بوستان کتاب، 1381، پنجم.3. بهاري ترين فصل انسان، حسن مهدويان، قم: بوستان کتاب، 1383، اول.چند منبع مفيد ديگر:1. مصلح جهاني، سيد هادي خسروشاهي، تهران: اطلاعات، 1369، اول.2. شميم رحمت، سيد صادق شيرازي، قم: سيدالشهدا، 1383، دوم. ( بخش علمي ).منبع: مجله ي حديث زندگي، شماره ي 28/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن