تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831592742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گنجینه معرفت(8)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
گنجینه معرفت(8)
گنجینه معرفت(8) اخلاص اخلاص یعنی این که انسان هدف الهی را با اهداف دیگر در نیامیزد؛ به طور مثال وقتی می‏گوییم این کار را برای خدا انجام می‏دهم در واقع نیز چنین باشد. البته افرادی هستند که کارها را از روی اخلاص انجام می‏دهند، ولی باید پذیرفت که در طول تاریخ مخلصان گروه ناچیزی بوده‏اند و غالبا بیش از مخلصان واقعی، با مدعیان اخلاص سر و کار داشته‏ایم. حضرت علی(علیه السلام) همگان را به اخلاص سفارش نموده، می‏فرمایند:اَخْلِصُوا اِذا عَمِلْتُمْچون کاری می‏کنید، اخلاص داشته باشید.تنبلی و کسالت یکی از بزرگ‏ترین عوامل بدبختی انسان‏ها تنبلی است. شما انسان‏های با استعدادی را می‏شناسید که اگر بخواهند در فنون مختلف فعالیت کنند، می‏توانند به بهترین موفقیت‏ها نائل گردند، ولی نه تنها موفقیتی ندارند که برعکس، حتی به قدر کم استعدادترین انسان‏ها هم کاری از پیش نبرده‏اند. اینها به سبب تن‏پروری و خودداری از به کار بردن استعدادهای خویش، به موجوداتی عاطل و باطل تبدیل شده‏اند. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:مَنْ دامَ کَسَلُهُ خابَ اَمَلُهُکسی که پیوسته در تنبلی و تن‏پروری باشد، کامیاب نخواهد شد.احترام به بزرگ‏ سالان نباید فراموش کنیم که وظیفه انتقال فرهنگ گذشتگان و نسل‏های گذشته به ما، بر دوش بزرگ‏سالان است. در حقیقت نسل گذشته و نسل‏های گذشته زمینه زندگی کنونی ما را فراهم آورده‏اند. بنابراین بی‏انصافی است که نسبت به آنها بی‏اعتنا باشیم و از آن همه لطف و صفای خالصانه آنها هیچ نگوییم و آنها را به حال خود بگذاریم. این ناسپاسی را نه خدا می‏پسندد و نه وجدان آگاه و فطرت آدمی. حضرت علی(علیه السلام) در این باره می‏فرمایند:وَقِّروا کِبارَکُمْ یُوقِّرُکُمْ صِغارُکُمْبزرگ‏ترهایتان را گرامی بدارید تا کوچک‏ترها شما را گرامی بدارند.طمع کاری برخی از مردم که اراده محکم و استواری ندارند، خواسته‏ها و هوس‏هایشان را بی‏فکرانه دنبال می‏کنند و کاری ندارند که آن چیز به سود آنهاست یا به زیانشان. این گونه انسان‏ها معمولاً ظاهربین‏اند و ثبات عقیده ندارند و تجربه‏های مکرر هم نمی‏تواند آنها را از دام طمع برهاند. چنین کسانی نه از کار کنونی خود سود می‏برند و نه از اقدامات بعدی‏شان نتیجه مطلوبی به دست خواهند آورد. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:لا تَطْمَع فی کُلِّ ما تَسْمَعُ فَکَفی بِذلِکَ حُمْقبه هرچه می‏شنوید طمع نکنید که این نشان حماقت است.عصبانیت گاهی اوقات مسائلی پیش می‏آید که ناملایم و ناراحت کننده است. در این حال است که انسان باید کوشش کند تا از کوره در نرود، لختی درنگ کند و با تفکّر و تعقّل خود را کنترل کند. بدیهی است چنین تأملی موجب کاهش تحریک عصبی می‏شود و شخص خشمگین را از اتخاذ تصمیم‏های آنی باز می‏دارد. حضرت علی(علیه السلام) در توصیه به خویشتن‏داری فرموده است:اَلْحِلْمُ یُطْفِی‏ءُ نارَ الْغَضَبِ وَالْحِدَّهُ تُؤْجِحُ اِحْراقَهُخویشتن‏داری آتش خشم را خاموش می‏کند، و تندی شعله‏های عصبانیت را مشتعل می‏سازد.کنجکاوی انسان‏های دقیق، سعی می‏کنند که نسبت به مسائل زندگی و امور طبیعت کنجکاو باشند. آنها سطحی‏نگر نیستند، بلکه تلاش می‏کنند تا از اسراسر طبیعت و رموز زندگی آگاهی بیابند. در مقابل عده‏ای نیز سطحی‏نگر و غیر دقیق‏اند و از آگاهی چندانی نیز برخوردار نیستند. منظور از کنجکاوی داشتن روحیه پرسش‏گرانه و کوشش برای دانستن است. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:مَنْ تَفَهَّمَ فَهِمَهر که کوشش کند بفهمد، خواهد فهمید.تهوّر و بی‏باکی برخی از مردم گاهی دست به کارهای حساب نشده و خطرناک می‏زنند و این کار خود را شجاعت می‏دانند، در صورتی که آنها معنای تهور را با شجاعت اشتباه گرفته‏اند. انسان شجاع، برای کارهای منطقی، ترس و وحشتی به خود، راه نمی‏دهد. به همین جهت باید گفت شجاعت صفت نیکی است. انسان‏های شجاع، ثمره شجاعت خویش را در پیروزی بر دشمن یا رسیدن به مقصود می‏یابند. ولی انسان‏های متهور که بی‏حساب دست به کاری می‏زنند، چه بسا به مقصد نرسیده، دچار زیان‏های غیرقابل جبرانی شوند. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:مَنْ تَهَوَّرَ نَدِمَهرکس تهوّر ورزد، پشیمان خواهد شد.مال حرام انسان در این جهان خاکی مدت کوتاهی زندگی می‏کند و نمی‏داند چه وقت و در چه حالی از دنیا می‏رود. بنابراین باید توجه داشته باشیم که مبادا مالی را که مصرف می‏کنیم حرام باشد و با استفاده از آن، باطن‏مان را به پلیدی‏اش آلوده سازیم. خوردن مال حرام از گناهان بزرگ است و انسان حرام‏خوار باید خود را برای بازخواست الهی آماده سازد. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:بِئسَ الطَّعامُ الْحرامُبدترین خوراک‏ها، مال حرام است.یاری مظلومان بی‏شک هر انسان با وجدانی همواره می‏کوشد تا در برابر ستمکاران از انسان‏های مظلوم دفاع کند. بعضی از مردم زمانی به این عمل مبادرت می‏ورزند که بدانند دچار هیچ‏گونه زیان مالی و جانی نمی‏شوند و همین که احساس کردند ممکن است دچار خسارت مالی کوچکی شوند، دست از حمایت بر می‏دارند. در مقابل مردمی هستند که مال و جانشان را به خطر می‏اندازند تا مظلومی را از چنگال ستمگر برهانند. حضرت امیر(ع) در توصیه به این مهم می‏فرمایند:کُونا للظّالِمِ خَصْما و لِلْمَظلْومِ عَوْندشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید.فریب‏کاری فریبکاران از راه نفاق و به شیوه‏های گوناگون حسن ظن مردم را به خود جلب کرده، آنها را تحت تأثیر قرار می‏دهند مردم نیز به تصور این که آنها اشخاصی در خور عتمادند، مال و مقدسات خود را به آنها می‏سپارند و به یکباره متوجه می‏شوند که دچار زیان‏های جبران‏ناپذیری شده‏اند. اینان دزدانی‏اند که چهره پلید خود را در زیر چتر نفاق و ریاکاری پنهان می‏کنند. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:اَلْمَکورُ شیطانٌ فی صورة اِنْسانٍفریب‏کار شیطانی است به صورت انسان.بی‏کاری انسان تا وقتی که به کاری مشغول است، غالبا فکرش نیز مشغول است، امّا همین‏که دست از کار کشید و خود را در جرگه بیکاران درآورد، در معرض بسیاری از خطرهای مادی و معنوی قرار می‏گیرد.زندگی برای کار و فعالیت است و این همه نیروهای مادی و معنوی که خداوند به بشر عنایت فرموده است نباید هرز برود، بلکه هرکس به اقتضای ذوق و علاقه‏ای که دارد، باید به کاری مشغول باشد تا هم چرخ زندگی‏اش به آسانی بگردد و هم از مفاسدی که بر اثر بی‏کاری به وجود می‏آید محفوظ بماند. حکومت‏ها نیز وظیفه دارند تا زمینه کار و تلاش و فعالیت را برای مردم فراهم آورند. حضرت علی(علیه السلام) دراین‏باره فرمودند:مَعَ الفَراغِ تَکونُ الصَّبْوَةُبی‏کاری با هوا و هوس همراه است.گذشت زمان زندگی این جهان با همه زشتی و زیبایی‏هایش به سرعت می‏گذرد و صدها خاطره تلخ و شیرین از خود به جای می‏گذارد. گذشت زمان بهترین عاملی است که می‏تواند انسان را از خواب غفلت بیدار کند و او را متوجه مقام و موقعیتی که در جهان هستی دارد، کند. انسان جلوی بسیاری از کارها را می‏تواند بگیرد، ولی هرگز نمی‏تواند زمان را به سود خود متوقف سازد. از سوی دیگر دوران زندگی در این جهان محدود نیست و همچنان‏که چندی از آن گذشت بقیه نیز به همان سرعت خواهد گذشت و ناگزیر باید از این جهان به جهان ابدی رخت بربندیم و در آنجا جوابگوی اعمال نیک و بد خود باشیم. خانه‏های مجلل و کاخ‏های با عظمت از صاحبان‏شان بازپس گرفته خواهد شد و همه اشیایی که آنها را با خون دل فراهم کرده‏ایم، به دیگران منتقل خواهد شد. اگر انسان واقعا به گذشت زمان بیندیشد، تا این حد نسبت به وظایف خود کوتاهی نمی‏کند. و پس از پایان یافتن فرصت‏ها، درخواست فرصت دوباره، نخواهد کرد. حضرت علی(علیه السلام) به زیبایی این حالت انسان را به تصویر می‏کشند:کُلُّ مُعاجَلٌ یَسْألُ الْإنظارَ وَ کُلُّ مُؤَجَّلٌ یَتَعلَلُ بِالتَّسْویفهرکس وقتش به پایان رسیده مهلت می‏خواهد و آن کس که فرصت دارد تعلّل می‏ورزد و امروز و فردا می‏کند.محاسبه نفس انسان موجودی است مرکب از عقل و غرایز و احساسات و خواه ناخواه در زندگی خطاهایی مرتکب می‏شود. این خطاها به گرد و غباری می‏ماند که بر آیینه روح می‏نشیند و آن را تاریک می‏کند و صفا و روحانیتش را می‏گیرد.باید چاره‏ای جست تا از میزان خطاها کاسته شود و آن راه محاسبه نفس است؛ یعنی این که انسان کارهایی را که در روز انجام داده، به هنگام شب در نظرش مجسّم سازد و در محکمه وجدان آنها را بررسی کند این کار در زندگی مادی و معنوی بسیار موثر است، به شرطی که استمرار یابد. حضرت علی(علیه السلام) در توصیه به این امر می‏فرمایند:لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یُحاسِب نَفْسَهُ فی کلِّ یَوْمٍآن کس که هرروز محاسبه نفس نکند، از ما نیست.استفاده از فرصت راستی اگر انسان سعی کند از هر فرصتی که برایش پیش می‏آید، استفاده کند چه موفقیت‏های شایان توجهی به دست خواهد آورد؟ شاید تنها تفاوت دانشمندان و انسان‏های موفق با مردم دیگر این باشد که آنها فرصت‏ها را غنیمت شمردند، اما مردم عادی فرصت‏های طلایی را از دست دادند. فرصت‏های زندگی انسان در حقیقت لطف‏هایی است که از سوی پروردگار عطا شده و خود آدمی است که باید از این الطاف الهی استفاده بهینه کند تا بتواند راه کمال و سعادت را بپیماید. امام پارسایان می‏فرمایند:إِضاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةًاز دست دادن فرصت موجب اندوه خواهد شد.مطالعه و علم‏آموزی مطالعه برای آنها که بدان خوگرفته‏اند، به قدری شیرین است که قابل توصیف نیست، مطالعه کتاب‏های مفید به انسان لذت خاصی می‏بخشد. روزانه صدها و بلکه هزاران کتاب منتشر می‏شود که در میانشان کتاب‏های مفید و ارزنده و کتاب‏های گمراه کننده وجود دارد. بنابراین قبل از هرچیز باید کتاب‏های مفید را از کتاب‏های گمراه کننده تشخیص دهیم. تشخیص این امر گاهی آسان و گاه مشکل است. پس چنانچه خود قادر به تشخیص چنین کتاب‏هایی نیستید، از اهل فن کمک بخواهید؛ زیرا مطالعه این کتاب‏ها نتیجه‏ای جز ضعف اعصاب و فساد اخلاق و اعتقاد نخواهد داشت. بکوشیم کتاب‏هایی مطالعه کنیم که سطح اخلاق و فرهنگ ما را بالا ببرد و روح شجاعت و فتوّت را در ما زنده کند و به ما حیات و زندگی ببخشد. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:اِکْتَسِبوا الْعِلْمَ یُکْسِبْکُمْ الحَیوةِدانش اندوزید تا به شما زندگی بخشد.زیاده‏روی در آرایش در اینکه ژولیدگی در قیافه و لباس کار نادرستی است، جای هیچ‏گونه تردیدی نیست، ولی زیاده‏روی در آرایش نیز کار ناپسندی است. بسیاری هستند که به قدری وقت خود را صرف لباس و قیافه خویش می‏کنند که گویی کاری جز این ندارند؛ حتی کارشان به جایی می‏رسد که حاضرند از خوراک و آسایش خود و خانواده چشم بپوشند، ولی قدمی از «مد» عقب نمانند در حقیقت این دلبستگی‏های افراطی، نشانه فقر معنوی است و این افراد می‏کوشند تا با آرایش ظاهر، ابراز شخصیت کنند، البته شک نیست آراستگی در حد اعتدال کار پسندیده‏ای است؛ هم‏چنان‏که حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:الزّینةُ بِحُسْنِ الصّوابِ لا بِحُسْن الثِیابآرایش [آدمی] به نیکویی و پیروی از روش درست است، نه به جامه‏های زیبا.بزرگ‏مَنشی افراد بزرگ‏همت بر خلاف کسانی که به مادیات می‏اندیشند، بیش از هرچیز به فضایل معنوی توجه دارند. در نظر این افراد مسائلی از قبیل خوردن و آشامیدن و لذایذ جنسی کوچک‏تر از آن است که بتواند هدف اصلی زندگی تلقّی شود. آنها خود را طوری تربیت کرده‏اند که بتوانند بر تمام غرایز و احساسات‏شان تسلط داشته باشند و در حقیقت به مقام انسانیت رسیده‏اند.حضرت علی(علیه السلام) در ستایش بلندهمتان می‏فرمایند:مَنْ شَرُفَتْ هِمَّتُهُ عَظُمَتْ قیمَتُهُهر که همتش عالی‏تر باشد ارزشش بیشتر است.ترس از عذاب الهی انسان، مسافری است که پس از چند صباحی به جهان آخرت منتقل می‏شود، در آنجا مال و مقام و مظاهر دیگرزندگی سودی ندارد و امتیازی به شمار نمی‏آید. در آنجا پاکدلی و اخلاص و بندگی خدا سود دارد و تنها کسانی در آنجا سعادتمندترند که زاد و توشه‏ای برای آن جهان آماده کرده باشند. چه خوب است که ما نیز زاد و توشه آخرت فراهم آوریم و خود را برای روز حساب مهیّا کنیم.حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:طُوبی لِمَن خافَ الْعِقابَ و عَمِلَ لِلْحِسابِخوشا به حال کسی که از عذاب الهی بترسد و برای روز حساب خود را مهیا سازد.تنبلی و کسالت از عادت‏های بدی که بعضی دارند این است که زحمت کار خود را بر دوش دیگران می‏اندازند. آنان مردمی خودخواه و تنبل و در صدد استثمار دیگران‏اند. این افراد در صورت دست یافتن به امکانات بیشتر به بهره‏کشی‏های خطرناک‏تری دست خواهند زد. برای دوری گزیدن از چنین روحیه‏ای بهتر است هرکس بار خودش را شخصا به عهده گیرد و مزاحم دیگران نشود. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:صاحِبُ الشی‏ءِ اَحَقُّ بِالشی‏ءِ اَنْ یَحْمِلَهُ اِلّا ان یَکُونَ ضعیفا یَعْجِزُ عَنْهصاحب هر شی‏ء به حمل آن شایسته‏تر است تا دیگران، مگر آنکه ناتوان باشد.عادت عادت‏پذیری انسان در حقیقت، از نعمت‏های الهی است. ولی از آنجا که برخی از عادت‏ها خوب و بعضی ناپسندند و انتخاب عادات نیک و بد نیز با اختیار انسان است، او می‏تواند پایه‏های زندگی خود را بر مبنای اعمال مثبت و مفید یا منفی و مضرّ بنا کند. نکته مهم این است که بعد از عادت کردن به کاری، به آسانی نمی‏توان آن را رها کرد؛ چون انسان با تداوم در کاری، دچار نوعی اعتیاد مثبت یا منفی می‏شود. جمله معروف «ترک عادت، موجب مرض است» به همین معناست. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:لِلْعادةِ عَلی کُلِّ اِنسانٍ سُلطانٌعادت بر هر انسانی چیرگی دارد.سوء استفاده از دین بعضی از مردم به نام دین برای دنیا خود کار می‏کنند و در حقیقت دین و مذهب را وسیله رسیدن به مطامع دنیوی خود قرار می‏دهند. این کار سوء استفاده از دین و موجب بدبین شدن مردم به مذهب می‏شود. آنها تصور می‏کنند که آنچه به غلط، به عنوان دین معرفی شده است، واقعا خود دین است. به هر حال دین را فدای مطامع دنیوی کردن علاوه بر افترا به پروردگار مهربان و بزرگان دین، موجب فریب مردم و گمراهی آنان خواهد شد. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:حَصِّنُوا الدّینَ بالدُّنیا و لا تُحَصِّنُوا الدُّنیا بالدّیندین را با دنیا نگاه دارید، نه دنیا را با دین.منبع: پایگاه حوزه/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن