واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
در سایه سار احادیث ائمه اطهار (ع) علي (علیه السلام) تنها هم شأن فاطمه (سلام الله علیها)قال النبي(ص): لولا علي لم يكن لفاطمه كفو.اگر خداوند علي(ع) را نمي آفريد، همسري در شأن و هم رتبه فاطمه (س) نبود.(1)1- بحارالانوار، ج 43، ص 145پاداش هاديان مردمبانويي خدمت حضرت فاطمه(س) رسيد و عرض كرد: مادر پير و ناتواني دارم كه در نماز بسيار اشتباه مي كند. مرا فرستاده تا از شما بپرسم كه چگونه نماز بخواند؟ آن حضرت فرمود: هر چه مي خواهي بپرس. آن زن سؤالات خود را مطرح كرد تا به ده سؤال رسيد و حضرت زهرا(س) با روي گشاده جواب مي داد: زن از زيادي پرسش خود شرمنده شد و گفت: شما را بيش از اين زحمت نمي دهم. حضرت زهرا(س) فرمود: باز هم بپرس. آنگاه براي تقويت روحيه وي پاداش ارزشمند كساني كه به مردم معارف ديني مي آموزند را بيان فرمود. پس ادامه داد: كه از رسول خدا شنيدم كه روز قيامت دانشمندان اسلام در پيشگاه الهي حاضر مي شوند و به اندازه علم و تلاش و كوششي كه در راه آموزش و هدايت مردم داشته اند از خداي خويش پاداش دريافت مي كنند.(1)1- نشريه پيام زن، شماره 68الجار ثم الدارحضرت امام حسن مجتبي(ع) مي فرمايد: «شبي مادرم را ديدم كه تا نزديكي هاي سحر مشغول نماز و دعا بود. من در بستر بودم و مي شنيدم كه او براي آشنايان وهمسايگان دعا مي كرد و يك يك آنها را نام مي برد. اما هر چه گوش كردم هيچ دعايي براي خود نكرد.سحر كه شد پرسيدم مادر! چرا براي خود دعا نكردي؟ فرمود: يا بني الجار ثم الدار. «پسرم اول همسايه، بعد خانه.»وجه تسميه فاطمه(سلام الله علیها)قال رسول الله(ص): انما سميت فاطمه لان الله فطمها ومحبيها عن النار.پيامبر اعظم(ص) فرمود: فاطمه را فاطمه ناميدم زيرا خداوند او و دوستدارانش را از آتش باز مي دارد1.تقسيم كار خانهپس ازسال ها كه پيامبر گرامي(صلی الله علیه وآله)فاطمه را به تحمل مشكلات و بردباري دعوت مي كرد، كنيزي براي حضرت زهرا(سلام الله علیها)انتخاب كرد و به خانه اش فرستاد. آن حضرت روزي وارد خانه زهرا(س) شد و ديد كه كنيز در حال استراحت و فاطمه(س) سرگرم كار است. حضرت زهرا(س) با ديدن پدرش گفت: «اي رسول خدا! كار منزل را با كنيز تقسيم كرديم، يك روز كارها به عهده من و روز ديگر به عهده اوست.»اشك در چشمان پيامبر(صلی الله علیه وآله)حلقه زد و فرمود: «خداوند آگاه است كه رسالت را در كدام خانواده قرار دهد»(1)1-نهج الحياه ، ص325فاطمه قلب و روح پيامبر(صلی الله علیه وآله)خرج النبي(ص) وهواخذ بيدفاطمه (س) فقال: من عرف هذه فقد عرفها، و من لم يعرفها فهي فاطمه بنت محمد، و هي بضعه مني، و هي قلبي و روحي التي بين جنبي، فمن اذاها فقداذاني، و من اذاني فقد آذي الله.روزي پيامبر(ص) از منزل خارج شدند درحالي كه دست فاطمه(س) راگرفته بودند فرمودند: هركس ايشان را شناخته كه مي شناسد و هركس وي را نشناخته بداند كه او فاطمه دختر محمد است، و پاره اي از جان من است، او قلب و روح ميان دو پهلوي من (و وجود من) است، هركس او را بيازارد مرا آزرده و هركس مرا بيازارد، خدا را آزرده است.(1)1-بحارالانوار، ج43، ص54عوامل تعديل كنندهقال النبي(صلی الله علیه وآله): لولاثلاث في ابن ادم ماطأ طأ راسه شيئي: المرض والفقر و الموتپيامبر (ص) فرمود:اگر سه چيز در فرزند آدم نبود، هيچ چيزي سر او را فرود نمي آورد 1- بيماري 2- تنگدستي 3- مرگخصال، ج ا، ص 113رعايت حجاب حتي در برابر نابينامرد نابينايي در خانه علي(علیه السلام)را به صدا درآورد و اجازه خواست كه وارد خانه شود. وقتي كه وارد خانه شد، حضرت زهرا(س) كه نزد پيامبر(ص) نشسته بود برخاست و از آنها جدا شد و خود را پوشاند.پيامبر(ص) فرمود «دخترم! اين مرد نابينا است.»حضرت زهرا(س) فرمود: «ان لم يكن يراني فاني اراه و هويشم الريح» اگر او مرا نمي بيند، من او را مي بينم و او بوي زن را استشمام مي كند. رسول اكرم(ص) پس از شنيدن سخن دخترش فرمود: «شهادت مي دهم كه تو پاره تن مني.»(1)1- مستدرك الوسايل، ج14، ص289درك فاطمه (سلام الله علیها)درك ليله القدرقال الصادق(علیه السلام): من ادرك فاطمه حق معرفتها فقد ادرك ليله القدر.هركس فاطمه(س) را حقيقتاً درك كند، به واقع ليله القدر را درك كرده است.(1)1- بحارالانوار، ج43، ص65شاخص هاي ايمانقال النبي(صلی الله علیه وآله): لايكمل عبدالايمان بالله حتي يكون فيه خمس خصال، التوكل علي الله، والتفويض الي الله و التسليم لامرالله، والرضا بقضاءالله، والصبر علي بلاءالله، انه من احب في الله و ابغض في الله واعطي لله و منع لله فقداستكمل الايمان.پيامبر(ص) فرمود: هيچ بنده اي ايمان به خدا را به حد كمال نمي رساند، تا آنكه در او پنج خصلت وجود داشته باشد. 1-توكل نمودن بر خدا 2-واگذاركردن كارها به خدا 3-تسليم بودن در برابر فرمان خدا 4-راضي بودن به اراده خدا 5-صبركردن بر بلاي خدا.هركس به خاطر خدا محبت ورزد و به خاطر خدا دشمن بدارد و براي خدا ببخشد و براي خدا از بخشش جلوگيري كند، ايمان خود را كامل ساخته است.بحارالانوار ج77/ص177شهادت بالاترين نيكيقال النبي(صلی الله علیه وآله): فوق كل بر برحتي يقتل الرجل في سبيل الله، فاذا قتل في سبيله الله، فليس فوقه بر. پيامبر اعظم(ص) فرمود: بالاتر از هر نيكي، نيكي است، تا آن كه انسان در راه خدا كشته شود. پس چون در راه خدا كشته شد، بالاتر از آن، نيكي نيست. بحارالانوار، ج 100، ص 10عمر و مال در مسير اهل بيت(علیهم السلام)امام باقر(علیه السلام): لاتزول قدم يوم القيمه حتي تسأل عن ثلاث، عن عمره فيما افناه، و عن ماله عن اين اكتسبه و فيما انفقه، و عن حبنا اهل البيت.امام باقر«ع» فرمود: در روز قيامت، هيچ كس قدم برنمي دارد مگر اينكه از او سه سؤال مي شود:1- از عمرش، كه در چه راهي به پايان رسانده است.2- از مالش، كه از كجا بدست آورده و درچه راهي مصرف نموده است.3- و از حب و دوستي ما اهل بيت رسول خدا(ص) (1)1- اعيان الشيعه، ج 4، ص 27رابطه جهاد و نفاققال النبي(صلی الله علیه وآله): من لم يغز و لم يحدث نفسه بغزو مات علي شعبه من النفاق.هر كس جهاد نكرده و لااقل انديشه جهاد را در دل خود نپرورده باشد، با نوعي از نفاق خواهد مرد1.1-تهذيب الاحكام شيخ طوسي، ج6، كتاب الجهادستون و راه سعادت قال علي (علیه السلام): الجهاد عمادالدين و منهاج السعداء علي(علیه السلام)فرمود: جهاد (در راه خدا) ستون دين و راه سعادتمندان است. غررالحكم و درالكلم، ج 7، ص 51، چاپ دا نشگاه تهرانمصاديق شهادتقال النبي(صلی الله علیه وآله): من قتل دون اهله ظلما فهو شهيد، من قتل دون ماله ظلما فهو شهيد، و من قتل دون جاره ظلما فهو شهيد، و من قتلفي ذات الله عزوجل فهو شهيد.پيامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)فرمود: كسي كه براي دفاع از خانواده اش از روي ظلم كشته شود، شهيد است. كسي كه در راه كسب و نگهداري اموالش از روي ظلم كشته شود، شهيد است. و كسي كه براي دفاع از همسايه از روي ظلم كشته شود شهيد است و كسي كه در راه پروردگار كشته شود، شهيد است.(1)1- وسايل الشيعه، ج11، ص92ملاقات عملقال النبي(صلی الله علیه وآله): لجبريل! عظني فقال! يا محمد عش ماشئت فانك ميت، واحبب ماشئت فانك مفارقه، و اعمل ما شئت فانك ملاقيه.پيامبر(صلی الله علیه وآله) به جبرئيل : مرا موعظه كن. جبرئيل : اي محمد! هرگونه مي خواهي زندگي كن كه سرانجام خواهي مرد، و هرچه خواهي دوست داشته باش كه سرانجام از آن جدا خواهي شد، و هر كاري خواهي بكن كه سرانجام (نتيجه آن را) خواهي ديد.خصال، ج2، ص7شاخص هاي صبر و استقامتقال النبي(صلی الله علیه وآله): علامه الصابر في ثلاث: اولها ان لايكسل. والثانيه ان لايضجر و الثالثه ان لايشكو من ربه عزوجل.پيامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) فرمود: نشانه صبركننده در سه چيز است:1- تنبلي (و تن پروري) را از خود دور كند 2- بي قراري و دلتنگي نكند 3- و از خداوند متعال گله نكند.سپس فرمودند: كسي كه تنبلي و تن پروري كند حق را تباه مي سازد و كسي كه بي قراري كند شكر خدا را ادا نخواهد كرد و كسي كه از پروردگارش گله كند گناه نموده است1.1- بحارالانوار، ج 71، ص 86شاخص هاي اسلام كاملقال النبي (صلی الله علیه وآله): يا علي اربع من يكن فيه كمل اسلامه: الصدق، والشكر، والحياء، و حسن الخلق.پيامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) فرمود: يا علي! چهار صفت در هركه باشد، اسلامش كامل است: 1- راستي 2- شكر 3- حياء 4- خوشخويي (خوش خلقي)تحف العقول- ص 20الهام بخشي مردم ايراناز پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله)تفسير آيه «و ان تتولوا يستبدل قوما غيركم ثم لايكونوا امثالكم» (سوره محمد، آيه 38)اگر شما از دين حق اعراض كرده و از آن روي برگردانيد، خداوند قومي ديگر را كه بهتر و فداكارتر از شما هستند، به جاي شما قرار مي دهد، را پرسيدند و به پيامبر (صلی الله علیه وآله)عرض كردند: اي رسول خدا! اين قوم چه كساني هستند كه اگر ما پشت به دين كنيم، خداي تعالي آنان را به جاي ما قرار مي دهد؟رسول خدا دست به شانه سلمان زد و فرمود: اين و قوم اين مرد است. به خدايي كه جانم در دست اوست، اگر ايمان به خدا را در «ثريا» آويزان كرده باشند، بالاخره مردمي از فارس، آن را به دست مي آورند.تفسير الميزان، ج 18، ص 376منبع: روزنامه کیهان/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]