تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802161993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کتاب شناسی غدیر(2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
کتاب شناسی غدیر(2)
کتاب شناسی غدیر(2) ( ت ) 26 تبليغ رسالت (اردو, چاپى )سيد غلام اصغرى هندى .ادارهء مجلهء اصلاح , كهجوه , سارن , بيهار (هند).در اين كتاب ابحاثى پيرامون آيهء <يا ايها الرسول بلغ ما انزل ...>و نزول آن در غدير و ابحاثى در امامت اميرالمؤمنين (ع ) آمده است .27 تحفهء غديريه (فارسى , چاپى )محمد حسين توتونچى (تبريزى ), م 1397ق .تبريز, سال 1390ق .حكيم صلح جهانى : خطبهء رسول اكرم (ص ) در سفر حجةالوداع (ملتجى ) = خطبهء رسول اكرم (ص ) در سفر حجةالوداع(فارسى , چاپى ) 28 تراثنا, ش 21العدد الخاصّ بالغدير)(عربى , چاپى )جمعى از محققين .مؤسسهء آل البيت (ع ) لاحياء التراث , قم سال 1410ق .وزيرى , 454ص .اين كتاب شمارهء بيست و يكم از مجلهء علمى و فصلى <تراثنا>است كه مطابق شماره چهارم از سال پنجم آن است ,و مخصوص غدير سال 1410قمرى در خارج از وقت صدور مجله تدوين و به چاپ رسيده است .اين شماره شامل ده مقاله و كتاب است كه شرح موضوعات آنها به اين مضمون است : 1 الغدير عبرالتاريخ و التراث , كلام هيئت تحريريه .2 الغدير فى حديث العترة الطاهرة, سيد محمد جواد شبيرى :];ك ك فصل اول : واقعه غدير. فصل دوم : معرفى مواضع نزول آيه هاى اكمال و تبليغ . فصل سوم : حد گذارى روز غدير.فصل چهارم : غدير در بحار معصومين (ع ). فصل پنجم : روز غدير بزرگترين عيد در اسلام .3 حديث الغدير التبليغ الاخير لامامة الامير, سيد على ميلانى .امر امامت با خداست , بين حديث نور و حديث دار, بين حديث دار و حديث غدير, حديث غدير, خصايص غدير و اهميت آن , عنايت به حديث غدير, شواهد حديث غدير, موقفهاى متضاد, علما در غدير, مفاد حديث غدير,تشكيك در دلالت , بين غدير و حوض .4 الغدير فى ظل التهديدات الالهية للمعارضة, سيد جعفر مرتضى عاملى :به كتاب <الغدير و المعارضون >در همين كتابنامه مراجعه شود.5 الغدير فى التراث الاسلامى , سيد عبدالعزيز طباطبائى : به همين نام در اين كتابنامه مراجعه شود.6 تعريف بمصادر الامامة فى التراث الشيعى , عبدالجبار رفاعى :معرفى آنچه در امامت نگاشته شده , كه در چند شمارهء تراثنا چاپ مى شود.7 تحقيق حول كتاب حديث الشورى , أحد مصادر الغدير, سيد محمد جواد شبيرى :مبحث اول : نسبت كتاب به عمر و بن ثابت , مبحث دوم : وجود مردى به اسم عمر و بن ميمون و بن ابى المقدام ,مبحث سوم : اعتقاد شيخ در يكى بودن عمرو بن ميمون با عمرو بن ابى المقدام ثابت , مبحث چهارم : نسبت كتاب حديث شورى به عمر و بن ميمون اودى , مبحث پنجم : بيان مختار در مسئله .8 غديريّة للحرالعاملى , تحقيق اسد مولوى :غديريه اى از ديوان شيخ حر عاملى كه پس از انتخاب و تحقيق در اين مجله چاپ شده است .9 الاعلام بحقيقة اسلام اميرالمؤمنين (ع ), محمد بن على كراجكى , تحقيق : على موسى كعبى .تمام مطالب زير به عنوان فصل آمده است : اسلام اميرالمؤمنين (ع ), اميرالمؤمنين (ع ) اولين كسى بود كه بعد ازحضرت خديجه ايمان آورده , اسلام اميرالمؤمنين از روى بصيرت و استدلال بود. مسئلهء بلوغ .10 دليل النص بخبر الغدير على امامة أميرالمؤمنين (ع ), محمد بن على كراجكى , تحقيق : اسامه آل جعفر:به همين نام در اين كتابنامه مراجعه شود. نكته قابل توجه : در <الغدير فى التراث الاسلامى >ص 219ش 142از اين كتاب با نام <العدد الخاص بالغدير من مجلة تراثنا>ياد];ّّنموده است .29 ترجمهء چهل حديث از جلد دهم كتاب الغدير(فارسى , چاپى )سيد حسن موسوى (اصفهانى ).تهران , سال 1977م .چاپ سوم : ناشر: مؤلف , تهران , سال 1413ق , 1371ش .جيبى , 39ق .كتاب ترجمهء چهل حديث از جلد دهم كتاب <الغدير>علامهء امينى به فارسى است .رجمهء خطبهء غدير خم = خطبهء غدير خم (فارسى , چاپى )30 ترجمهء خطبهء غديريّه (فارسى , خطى )محمود بن محمد تقى كلباسى , م 1365ق .ماشين نويسى , سال 1360ق .فهرست نسخه هاى خطى كتابخانهء جامع گوهر شاد ج 2ص 555ش 452اين كتاب ترجمهء خطبهء مفصل و طولانى غدير است كه با اشراف حجةالاسلام حسن على مرواريد در سال 1360مرى انجام شده و مقدارى از اواخر ترجمه از ايشان است .در آخر كتاب مخمسى فارسى از صامت اميرالمؤمنين (ع ) آورده شده است .31 ترجمهء الغدير(اردو, خطى )عبدالحسين بن احمد امينى (تبريزى , نجفى ) م 1390 .مترجم : مصطفى جوهر هندى (بيهارى ).اين كتاب ترجمهء جلد اول كتاب <الغدير فى الكتاب و السنة و الادب >علامهء امينى به زبان اردو است .نكتهء قابل توجه : ];ّّاين كتاب قبل از اينكه به چاپ برسد در چاپخانه از بين رفته است ...!!32 ترجمة الغدير(اردو, چاپى )عبدالحسين ابن احمد امينى (تبريزى , نجفى ) م 1390ق .مترجم : سيد على اختر هندى (گوپال پورى ).چاپ : بمبئى (هند).اين كتاب ترجمهء جلد اول كتاب <الغدير>علامهء امينى به اردو است .33 ترجمهء الغدير, 22ج (فارسى , چاپى )عبدالحسين بن احمد امينى (تبريزى , نجفى ) م 1390ق .از آنجا كه ترجمهء <الغدير>توسط چند نفر انجام شده اند نام مترجم و مشخصات چاپى و كتابشناسى هر جلد راجداگانه مى آوريم . ابتدا كتابشناسى كل كتاب بيان مى شود.اين كتاب ترجمهء تمام جلدهاى يازده گانهء <الغدير فى الكتاب و السنة و الادب >علامهء امينى به فارسى است كه توسط مترجمان متعددى در بيست و دو جلد انجام گرفته و از نظر تنظيم جلدها با <الغدير>متفاوت و گاهى جلدى ازترجمه تا اواسط جلدى از الغدير رسيده و جلد بعدى از آنجا به بعد است .1مترجم : سيد محمد تقى واحدى .تصحيح و مقابله : سيد هادى سينا.چاپ اول : جامعهء تبليغات اسلامى , سال 1381ق , 1340ش .چاپ دوم : كتابخانهء بزرگ اسلامى , انتشارات غدير, تهران .چاپ چهارم : كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1365ش .چاپ پنجم : همان ناشر, سال 1369ش .وزيرى : 174+ 244ص .اين جلد شامل مقدمه اى مفصل در صد و هفتاد و چهار صفحه است . در اين مقدمه ابتدا مطالبى دربارهء ولايت ];ّّاميرالمؤمنين (ع ) آمده سپس نامه هاى تفريظ از سلاطين و علما بر الغدير ترجمه شده و اشعارى از شعراى عرب وفارسى در مدح الغدير ذكر گشته , و نهايتاً اقداماتى كه به عنوان تشكيل مكتبهاى الغدير براى تدريس آن در ايران وخارج از ايران انجام شده ذكر شده است .براى آنك يك دور كامل مندرجات الغدير براى خواننده روشن باشد فهرستى از تصحيح : محمد باقر بهبودى .سپس به كتبى كه دربارهء حديث غدير تأليف شده اشاره نموده و بعد از آن مطالبى در شرح حال علامه امينى آورده شده است . بعد از آن اهميت و خصوصيات كتاب الغدير مطرح شده در خاتمه ترجمهء الغدير توضيح داده شده ومتذكر شده كه <جامعهء تعليمات اسلامى >به اين مهم اقدام نموده است و ذيل آنرا آقاى واحدى به تاريخ ماه صفر سال 1381قمرى امضا كرده است .پس از پايان مقدمه ترجمهء جلد اول الغدير آغاز شده و تا پايان اين جلد راويان حديث غدير از علما 360نفر ذكرشده است .2:مترجم : سيد محمد تقى واحدى .تحصيح و مقابله : سيد هادى سينا.كتابخانهء بزرگ اسلامى , انتشارات الغدير, تهران .وزيرى , 408ص .چاپ پنجم : كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1369ش .اين جلد از اول مناشده و احتجاج با حديث غدير آغاز شده و سپس بحث غدير در قرآن و عيد غدير در اسلام وسخنى چند پيرامون حديث غدير آورده شده است . بعد از آن دربارهء مفاد حديث غدير مطالبى آمده و تا بحث انتقاد ازابن كثير, جلد دوم پايان يافته است .3مترجم : سيد محمد تقى واحدى .تصحيح : محمد باقر بهبودى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , انتشارات غدير, تهران .وزيرى : 328ص .];ّّچاپ دوم : سال 1362ش .در اين جلد بخش شعراى غدير آغاز مى شود و از شعراى قرن اول تا محمد حميرى ذكر مى شود.4:مترجم : على شيخ الاسلامى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران .وزيرى , 304ص .چاپ : سوم : سال 1362ش .اين جلد از شعراى قرن دوم آغاز مى شود و به شعراى قرن سوم مى رسد و تا دعبل در اين جلد ذكر شده است .5:مترجم : جمال موسوى .تصحيح : محمد باقر بهبودى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , انتشارات غدير, تهران .چاپ دوم : سال 1362ق .وزيرى : 364ص .اين جلد بقيهء شعراى قرن سوم را از ابواسماعيل علوى آغاز كرده و تا پايان شعراى اين قرن آورده , و سپس قسمتى از شعراى قرن چهارم را ذكر كرده است . در اين جلد مباحث بسيارى دربارهء منكرين فضايل اهل بيت (ع ) و نمونه هايى از موارد انكارشان ذكر شده است . و تا انكار حديث ولايت و پاسخ آن مطلب پيش رفته است .6:مترجمه : جمال موسوى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران سال 1353ش .وزيرى , 222ص .چاپ دوم : سال 1362ش .چاپ سوم : بنياد بعثت , تهران , سال 1370ش .وزيرى , 322ص .];ّّچاپ ششم : كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1369 .وزيرى , 363ص .در اين جلد ابتدا مقدمه اى در نقش الغدير در شناخت منابع اصيل فكر اسلامى آمده و سپس بقيهء شعراى قرن چهارم از بحث انتقادى دربارهء كتاب <البداية و النهاية>آغاز شده و تا ابو فراس حمدانى ذكر شده است .7:مترجم : محمد باقر بهبودى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1354ش . 1976م .چاپ دوم : سال 1362ش .چاپ سوم : بنياد بعثت , سال 1370ش .وزيرى , 352ص .اين جلد بقيهء شعراى قرن چهارم از كشاجم شروع شده و پس از پايان شعراى قرن چهارم , قرن پنجم را ذكر كرده و تاشريف رضى در اين جلد ذكر شده است .8:مترجم : محمد باقر بهبودى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1356ش . 1988م .چاپ دوم : سال 1363ش .چاپ سوم : بنياد بعثت , سال 1370ش .وزيرى , 288ص .اين جلد بقيهء شعراى قرن پنجم از ابو محمد صورى شروع شده , و پس از اتمام قرن پنجم شعراى قرن ششم تاعمارهء يمنى ذكر شده است .9:مترجم : زين العابدين قربانى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , انتشارات غدير, تهران , سا ل 1353ش .وزيرى : 346ص .];ّّچاپ سوم : كتابخانهء بزرگ اسلامى , سال 1360ش .چاپ چهارم : بنياد بعثت , سال 1370ش .وزيرى , 346ص .اين جلد بقيهء شعراى قرن ششم از سيد محمد اقساسى شروع شده و قسمت اعظم آن دربارهء علم غيبت ائمه (ع ) وزيارت قبور است .10:مترجم : زين العادبدين قربانى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1354ش .چاپ سوم : همان ناشر, سال 1363ش .چاپ چهارم : بنياد بعثت , سال 1370ش .وزيرى , 360ص .اين جلد در معرفى جاعلين احاديث و بحث دربارهء جعل و تحريف است . در اواخر اين جلد شعراى قرن هفتم آغازمى شود و تا بهاءالدين اربلى پايان مى يابد.11:مترجم : محمد شريف رازى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , بنياد بعثت , تهران , چاپ اول , سال 1403ق , 1361ش .وزيرى : 404ص .در اين جلد ابتدا چند تفريظ ترجمه شده و سپس شعراى غدير در قرن هشتم ذكر شده است . در اين جلد عجايب بى پايه از نمونه هاى اظهار علم عمر بيان شده است .12مترجم : محمد شريف رازى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , بنياد بعثت , تهران , سال 1403ق , 1361 .وزيرى , 410ص .اين جلد كه ترجمهء بخش دوم از جلد ششم متن عربى است از بحث متعه آغاز شده و سپس قسمت <نوادر الاثر فى ];ّّعلم عمر>كه بيش از صد نمونه از جهل عمر به مسائل دينى است آمده , و سپس تا ذكر قصايد علاءالدين حلى در اين جلد آمده است .13:مترجم : اكبر ثبوت .چاپ سوم : سال 1363ش .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1356 .وزيرى , 362ص .اين جلد بقيهء شعراى غدير در قرن نهم آغاز شده تا بحث دربارهء خالدبن وليد خاتمه يافته . و در پايان هفده صفحه دربارهء كتاب الغدير و اهميت آن سخن گفته است .14:مترجم : اكبر ثبوت .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1356 .چاپ سوم : سال 1363ش .چاپ چهارم : بنياد بعثت , تهران , سال 1369ش .وزيرى , 392ص .در اين جلد ابتدا مقدعه اى با عنوان <آنچه هنگام خواندن الغدير بايد به ياد داشت آمده و سپس مباحث مربوط به ابوبكر مطرح شده و اواخر اين جلد دربارهء ايمان حضرت ابوطالب (ع ) است .>15:مترجم : اكبر ثبوت .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1356 .چاپ سوم : سال 1361ش .چاپ چهارم : بنياد بعثت , تهران , سال 1370ش .وزيرى , 376ص .اين جلد پس از ادامهء بحث درباره فضايل حضرت ابوطالب (ع ) به فضايل ساختگى درباره ابوبكر و عمر و عثمان و];ّّنيز بدعتهاى آنان پرداخته است .16:مترجم : اكبر ثبوت .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1357 .چاپ سوم : سال 1363ش .وزيرى : 261ص .چاپ چهارم : بنياد بعثت , تهران , سال 1370ش .وزيرى , 284ص .اين جلد ادامهء بدعتهاى عثمان است , و در خاتمه چند تقريظ دربارهء كتاب الغدير به فارسى ترجمه شده است .17:مترجم : جلال الدين فارسى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , دارالكتب الاسلامية, تهران , سال 1354 .وزيرى : 343ص .چاپ سوم : سال 1363ش .چاپ چهارم : بنياد بعثت , تهران , سال 1370ش .در آغاز اين جلد پس از آوردن چند تقريظ, بقيهء بدعتهاى عثمان را آورده است .18:مترجم : جلال الدين فارسى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , داراكتب الاسلامية, تهران , سال 1354 .چاپ چهارم : بنياد بعثت , تهران , سال 1370ش .وزيرى : 327ص .در اين جلد ابتدا دربارهء عثمان سخن به ميان آمده و سپس فضايل جعلى او مطرح شده و در خاتمه فضايل جعلى ابوبكر و عمر نيز مورد بحث قرار گرفته است .19:];ّّمترجم : جلال الدين فارسى .كتابخانهء بزرگ اسلامى , تهران , سال 1356 .چاپ سوم : سال 1363ش .چاپ چهارم : بنياد بعثت , تهران , سال 1370ش .وزيرى , 312ص .در آغاز اين جلد چند تفريظ ترجمه شده , و سپس ادامه بحث جلد قبلى دربارهء فضايل جعلى ابوبكر و عمر وعثمان مطرح شده است . در اين زمينه بحث دربارهء فضيلت سازى براى معاويه مطرح شده , و سپس دوران زندگى سياهش تبيين گرديده است .20:مترجم : جلال الدين فارسى .چاپ سوم : كتابخانهء بزرگ اسلامى , بنياد بعثت , تهران , سال 1363ش .وزيرى , 280ص .اين جلد دربارهء بدعتهاى و جنايات معاويه است و در خاتمه فضايل جعلى او مورد بحث قرار گرفته است .21:مترجم : جليل تجليل .چاپ اول : كتابخانهء بزرگ اسلامى , بنياد بعثت تهران , سال 1365 .چاپ سوم : بنياد بعثت , تهران , سال 1373ش .وزيرى , 320ص .اين جلد ادامه فضايل ساختگى معاويه است , و در نيمهء دوم اين جلد به فضايل ساختگى دربارهء افراد ديگرى كه جعالين ساخته اند صحبت شده است .22:مترجم : جليل تجليل .كتابخانهء بزرگ اسلامى , بنياد بعثت تهران , چاپ اول , سال 1365 .وزيرى , 352ص .];ّّاين جلد دنبالهء شاعران قرن نهم است كه از ضياءالدين هادى آغاز مى شود, سپس شاعران قرن دهم , يازدهم ودوازدهم ذكر شده و با ذكر سيد بدر الدين از شعراى قرن دوازدهم پايان يافته است , كه منطبق بر پايان جلد يازدهم الغدير است , و با اين جلد ترجمه نيز پايان مى يابد.نكات قابل توجه :1 در كتاب <سيرى در الغدير>از فرزند مؤلف دانشمند مرحوم محمد امينى ص 157 دو صفحه دربارهء اين كتاب (ترجمهء الغدير) صحبت نموده , كه مراجعهء به آن لازم است !2 چنانچه ملاحظه شد, اين كتاب در طى چند سال و به طور غير منظم توسط افراد مختلف ترجمه و چاپ شده است .3 براى ترجمه هاى ديگر <الغدير>به فارسى و اردو, به خود كتاب <الغدير>مراجعه شود.4 جلد اول اين كتاب (ترجمهء الغدير) در چاپ اول با نام <عناية الامير فى ترجمة الغدير>چاپ شده ولى اين نام درچاپهاى ديگر و نيز هيچ چاپى از جلدهاى ديگر نيامده است .5 در تراثنا شماره 28(عبدالجبار رفاعى ) ص 148ش 1802 و نيز معجم ماكتب عن الرسول و اهل البيت (ع ) ج 6ص 190ش 15160 جلد هشتم را از ترجمهء <فرهاد جلالى >دانسته است ! در حاليكه در چاپى آن نام <محمد باقربهبودى >آمده است .6 براى توضيح بيشتر كتابشناسى به كتاب <الغدير>مراجعه شود.34 ترجمهء الغدير (ناتمام )(فارسى , خطى )عبدالحسين بن احمد امينى (تبريزى , نجفى ) م 1390ق .مترجم : محمد امينى , رضا امينى , احمد امينى (فرزندان مؤلف ) .اين كتاب ترجمهء كتاب <الغدير فى الكتاب و السنة و الادب >علامهء امينى است كه توسط فرزندان مؤلف تا جلدسوم ترجمه شده و در راه تكميل است .رجمة كتاب الغدير, 2ج (موسوى ) = الغدير, 2ج (اردو, چاپى )رجمهء (منظوم ) خطبهء غدير خم (جبروتى ) = خطبهء غدير خم (فارسى , چاپى )];ّّ35 تصحيح أسانيد الغدير, ج 1(ناتمام ) (عربى , خطى )حسين بن عبدالله معتوقى (قطيفى , كويتى ).كتاب در اسانيد غدير است كه در آن حودد ششصد سند تا بيش از صدو بيست صحابى براى حديث و واقعهء غديرجمع آورى شده است . در اين كتاب بر حسب حروف الفبا نام يكايك صحابه برده شده و سندهايى از حديث غدير راكه به او منتهى مى شود ياد آور شده , و نيز اگر هر سندى از چند طريق است بيان نموده است .پس از طرح هر سلسله اسناد به بحث و بررسى در آن پرداخته و از نظر علمى و رجالى بحث را تمام كرده , به اين صورت كه فرد فرد افراد را مطرح نموده , و در هر كدام ابتدا مدح هاى در او, سپس ذم هاى نسبت به او آورده شده و درآخر نتيجه گيرى نموده است .افرادى كه يكبار توضيحات درباره شان گفته شده تكرار نمى شوند و در هر دفعه كه نامشان مى آيد به مورد اول ارجاع داده شده اند. كتاب همراه با پاورقى هاى مفصل و تحقيقى است .جلد اول كتاب شامل سيزده نفر از صحابه است : 1 ابوهريره : كه حدود يازده تابعى از او نقل كرده اند. 2 اسعد بن زرارة: يك صحابى و يك تابعى از او .3 انس بن مالك : سه تابعى از او. 4 ابوليلى انصارى : يك تابعى از او. 5 ابوزينب نصارى : يك تابعى از او. 6 ابوفضالهء انصارى , يك تابعى از او. 7 ابوقدامهء انصارى : يك صحابى و دو تابعى از او. 8ابوالهيثم بن التيهان . 9 ابو رافع قبطى . 10 اسامة بن زيد.11 ابى بن كعب . 12 برء بن عازب : چهر تابعى از او. 13بريدة بن حصيب : يك صحابى و دو تابعى از او.در اينجا جلد اول كه در خطى مؤلف پانصد و سى و دو صفحه همراه با پنجاه صفحه مقدمه است تمام مى شود.باقى جلدها نيز در راه تدوين و تكميل است , و اين كتاب پس از اتمام تحقيقى بسيار مهم و ارزشمند خواهد بود.نكتهء قابل توجه :اين كتاب توسط مؤلف خلاصه گرديده و به نام <شرح أسانيد الغدير>است .36 تعريب عبقات الانوار(عربى , خطى )سيدهاشم عامل , م 1412ق .اين كتاب ترجمه حديث غدير از كتاب <عبقات الانوار فى اثبات امامة الائمة الاطهار (ع )>ميرحامد حسين به عربى بدون هيچ تلخيص يا شرحى است .];ّّ37 تفسير آية تبليغ الاية(عربى , چاپى )محمد على بن عناية الله تبريزى (شيخ الاسلام ) م قرن 11ق , چاپ قم , سال 1415ق .فهرست نسخه هاى خطى كتابخانهء دانشگاه تهران ج 9ص 819مجموعهء شمارهء 2144نكته قابل توجه : اين كتاب در جلد دوم كتاب <ميراث اسلامى ايران >(قم ) سال 1415ق , صفحهء 161به چاپ رسيده است .فسير التكميل = التكميل (اردو, چاپى ) 38 التكميل (اردو, چاپى )سيد مرتضى حسين هندى (خطيب , فتح پورى , الله آبادى ).نظامى پريس , لكنهوء (هند).الذريعة ج 4ص 267ش 1242و ص 418ش 1839الغدير ج 1ص 157ش 24اين كتاب از كتابهاى بسيار ارزنده اى است كه دربارهء غدير تأليف شده , و بسيار فنى و عملى و تحقيقى است و شايديكى از مهمترين كتبى باشد كه در اين موضوع تأليف شده اندانگيزهء تأليف اين كتاب كلام شبلى نغمان است كه ادعا نموده آية <اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى ...>در روز دهم ذى الحجة و به مناسبت حج است نه غدير, و مؤلف ابتدا با طرح جدولها و مطالبى تقويمى اين كلام او را رد نموده و سپس شروع به بحث در جوانب مختلف غدير نموده است : تمهيد و توضيح قصهء حجةالوداع درقصيده اى به فارسى آمده و سپس كلمات نعمائى همراه با آدرس هاى دقيق و جواب از آنها يكى پس از ديگراست و به صورت (قال , اقول ) آورده شده است .در اواسط كتاب به شمارش شعراى غدير همراه با ايراد اشعارشان و آدرس دقيق كه اكثراً اردو و كمى عربى هستندپرداخته و سپس در جوانب مختلف غدير و سفر حجةالوداع و جملهء <من كنت مولاه ...>بحث نموده , كه ابتدا اشعارمربوط را مى آورد و سپس فهرستى از نام نود و پنج نفر از مؤلفين اعم از مورخين و مفسرين كه اكثراً از عامه هستند وسفر حجةالوداع را نقل نموده اند را به ترتيب سال و فاتشان از سال 124تا 1306قمرى و دو نفر كه ظاهراً معاصرمؤلف بوده اند مى آورد, و بعد شروع به نقل اقوال و مطالب يك يك آنان بطور مفصل و با آدرسهاى دقيق نموده و بحث ];ّّو گفتگوهاى مفصلى با هر كدام دارد كه همراه با مؤيدات و مطالب جنبى از مدارك و منابع عامه است , ولى تاپانزدهمين كه محمد بن جرير طبرى (عامى ) است بيشتر بيان ننموده و شايد اين پانزده نفر هم به علت اهميت شان است , و بخصوص نسبت به طبرى در كتابهاى تاريخ و تفسيرش بسيار تحقيق و نقل نموده است . سپس تتمه اى براى كتابش بيان نموده , و در آخر عبارت طبرسى در خطبهء غدير را از احتجاج همراه با ترجمهء اردوى آن آورده و به مناسبت به تفسير سورهء حمد پرداخته كه در ضمن اشاره اى به معناى كلمهء <انعمت >و مناسبش با آيهء غدير نموده است .نكات قابل توجه :1 در الذريعه در دو مورد از اين كتاب با نامهاى <تفسير التكميل >و <التكميل >ياد نموده و فرموده اين كتاب تفسيرآيهء <اليوم اكملت لكم دينكم >است .لازم به تذكر است كه علامه حاج آقا بزرگ طهرانى در هر دو مورديكه نام اين كتاب را برده شماره مسلسل نيز گذارده و اين مخالف روش اوست , چرا كه ايشان براى هيچ كتابى دو شماره مسلسل نگذارده , و اسامى تكرارى را بدون شماره مى آورد. و اشاره به مورد و اسم اصلى مى نمايند. ولى در اينجا در هيچ يك از دو مورد اشاره اى به ديگرى ندارند!در كتاب الغدير نيز كتاب را با نام <تفسير التكميل >در تفسير آيهء <اليوم اكملت لكم دينكم >كه در غدير نازل شده معرفى نموده است .2 چنانچه مؤلف در ابتدا مصادر كتاب را بيان مى نمايد, استشهادات ابن كتاب تقريباً در تمام موارد از عامه است وصد و هفتاد و هشت منبع عامى را در آنجا يادآور شده است .3 تقريباً تمام صفحات كتاب داراى پاورقى هاى مفصل و عميقى است كه طى آنها مطالب بسيار مفيد و ارزنده اى راهمراه با آدرسهاى دقيق بيان نموده است .4 فهرست مطالب كتاب به طور مفصل و در ابتداى كتاب قبل از فهرست مصادر آمده است كه تقريباً فهرست موضوعى كتاب است .5 علامه نجم الحسن و علامه سيد على نقى و علامه سيد كلب حسين هر كدام تقريظى بر اين كتاب نوشته اند.6 تأليف اين كتاب در 27شعبان سال 1351قمرى برابر با سال 1932ميلادى انجام شده است .39 التنوير على صحة حديث الغدير(اردو, چاپى )];ّّ؟جمعيت شيعهء اثنى عشريه , سيالكوت (هند).فهرست آثار چاپى شيعه در شبه قاره ج 1ص 114نكتهء قابل توجه :اين كتاب در رد يكى از متعصبين مخالفين به نام محمد ابراهيم كه صحت حديث غدير را انكار مى كرده تأليف شده است .( ج )جزء فى خطبة النبى (ص ) فى يوم الغدير (فراهيدى ) = خطبة النبى (ص ) يوم الغدير.(عربى , خطى )جزء فى طرق حديث الغدير (دارقطنى ) = طرق حديث الغدير(عربى , خطى )جزء فيه خطبة النبى (ص ) يوم الغدير (فراهيدى ) = خطبه النبى (ص ) يوم الغدير(عربى , خطى )جمع طرق حديث <من كنت مولا فعلى مولاه >(خراسانى ) = طرق حديث الغدير(عربى , خطى )جواب اعتراضات السيد الشريف الجرجانى (مشعشعى ) = رسالة فى حديث الغدير(عربى , خطى )جواب اعتراضات السيد الشريف الجرجانى على حديث الغدير (شعشعى ) = رسالة فى حديث الغدير(عربى , خطى )( چ )40 چهرهء غديرمهدى آزين فر.(فارسى , چاپى )چاپ اول : مشهد, سال 1386ق , 1345ش .رقعى , 60ص .چاپ دوم : مشهد, سال 1387ق , 1346ش .جيبى , 80ص 41 چهل حديث پيرامون غدير (فارسى , چاپى )سيد مهدى موسوى .42 چهل حديث ولايت و غدير (فارسى , چاپى )معاونت امور فرهنگى وزارت ارشاد اسلامى (تهران ).نشر: وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران سال 1415ق , 1374ق .پالتوئى , 118ص .در اين كتاب پس از مقدمهء كوتاهى دربارهء وصايت و جانشينى پيامبر (ص ) چهل حديث از روايات شيعه كه هر يك گوياى گوشه اى از روز غدير است همراه با ترجمه آمده است .منبع: www.balagh.net
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 687]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن