محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844956325
مادر امام سجاد (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مادر امام سجاد (ع) نويسنده: محمدابراهیم احمدی طلیعه از آنجا که بخشی از زندگی و تربیت معصومان علیهم السلام به مسئله «مادر و نیاکان مادری» آنان، اختصاص دارد; زیبنده است که در نگارش زندگینامه هر معصومی، به این موضوع نیز پرداخته شود . درباره مادر بزرگوار امام سجاد علیه السلام ضرورت پژوهش، بیشتر خواهد بود; چرا که گوناگونی اقوال و ابهامات تاریخی، بیانگر «تحریف در گزارش وقایع» میباشد . از این رو برخی از مورخان، محدثان و نویسندگان به «نقد علمی» اخبار و احادیث پرداخته و به نتیجه مطلوبی رسیدهاند . نام مادر امام علیه السلام با بررسی منابع تاریخی و روایی، این اسامی را میتوان به دست آورد: امسلمه، بره، جهان بانویه، جهان شاه، حرار، خوله، سلافه، سلامه، شاه زنان، شهربان، شهربانو، شهربانویه، شهرناز، شهزنان، غزاله، فاطمه و مریم . در منابع اهل سنت، بر نامهای سلافه، سلامه و غزاله تاکید شده; در حالی که در کتابهای شیعی، نام «شهربانو» بیشتر آمده است . این نام را میتوان در قدیمیترین منابع امامیه یافت ; از جمله: بصائرالدرجات و اصول کافی . (1) نیاکان شهربانو درباره خاندان این بانوی ایرانی، چند نظریه وجود دارد: الف) ساسانی بودن; ب) کابلی بودن; ج) سیستانی بودن; د) سندی بودن . دانشورانی چون: یعقوبی (متوفای 281 ق). ، محمد بن حسن صفار قمی (متوفای 290 ق). ، کلینی (متوفای 329ق). ، شیخ صدوق (متوفای 381ق). و شیخ مفید (متوفای 413ق). - با وجود اختلاف در نام وی - او را دختر یزدگرد سوم (آخرین پادشاه ساسانی) دانستهاند . عدهای نیز «نام پدر شهربانو» را این گونه معرفی کردهاند: 1 . سبحان; 2 . سنجان; 3 . نوشجان; 4 . شیرویه . (2) وجه مشترک و مورد قبول این اقوال را میتوان در یک عبارت گنجانید; یعنی «شهربانو، دختر یکی از بزرگان و سرشناسان ایرانزمین میباشد .» قابل توجه است که عالمان و پژوهشگران برجستهای چون «شهید مطهری» بر شاهزاده بودن وی، اشکالاتی وارد ساختهاند; به طوری که آن استاد شهید فرموده است: «... اگر از زوایه تاریخ بنگریم، اصل داستان شهربانو و ازدواج او با امام حسین علیه السلام و ولادت امام سجاد علیه السلام از شاهزادهای ایرانی، مشکوک است ...» (3) اسارت و آزادگی در خصوص زمان و چگونگی ورود شهربانو به کشور اسلامی نیز روایات مختلفی وجود دارد که عبارتند از: الف) به اسارت افتادن وی در دوره خلافت عمر بن خطاب . ب) فرستادن وی و خواهرش به نزد عثمان از سوی والی خراسان . ج) فرستادن دختران یزدگرد به حضور امام علی علیه السلام توسط کارگزار حضرت . با توجه به این تعارض، به نقد و بررسی هر یک از گزارشهای تاریخی میپردازیم . شاهزادگان و خلیفه دوم موقعی که اسرای ایران در مدینه بر عمر بن خطاب وارد شدند، شاهزنان که دید مسجد پر از جمعیت است و خلیفه مسلمین تند به او نگاه میکند، صورت خود را پوشانید و به سبب شدت ناراحتی، فریاد زد: «سیاه باد روزگار هرمز که فرزندانش اسیر شدند!» × خلیفه که به زبان فارسی آشنایی نداشت، گمان کرد که شاهزنان وی را دشنام میدهد، خشمگین شد . در این هنگام، امام علی علیه السلام با ترجمه سخن او به عربی، خشم عمر را فرو نشانید . خلیفه تصمیم گرفت دختران شاه ساسانی را همچون دیگر اسیران جنگی، به مزایده بگذارد; اما امام علی علیه السلام به او چنین گوشزد کرد که: بر اساس فرمایش و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله باید به «بزرگ زادگان» اکرام و احترام نمود . (4) در ادامه این ماجرا و چگونگی آزادی آنان، چند قول وجود دارد: الف) عمر تصمیم گرفت آنان را بفروشد، امام علی علیه السلام فرمود: طریقه فروش آنها چنین است که قیمت هر یک را باید مشخص ساخت تا هر مسلمانی هر کدام را که خواست، خریداری کند . پس از تعیین بهای دختران، امام آنان را خریداری کرد . ب) امام فرمود: بر طبق سیره رسولخدا صلی الله علیه و آله آنها را نمیتوان فروختبلکه مختارند یکی از مسلمانان را به عنوان همسر خود برگزینند و از سهمیه غنیمت و بیتالمال آن مسلمان به شمار آیند . (5) ج) امام در حضور جمعیت فرمود: «من نصیب خودم را از اسیران، در راه خدا آزاد کردم .» بنیهاشم نیز سهام خودشان را به امیرمؤمنان علیه السلام بخشیدند، آنگاه حضرت عرض کرد: «خدایا! شاهد باش که آنچه بنیهاشم از نصیب خود به من بخشیدهاند، من همه آنان را فی سبیلالله بخشیدم .» مهاجرین و انصار پس از مشاهده این صحنه زیبای معنوی، با مسرت و علاقهای خاص عرض کردند: یا علی! ما نیز حقمان را در اختیار تو میگذاریم . از این رو، امام یکبار دیگر خداوند را گواه میگیرد که پس از قبول کردن سهام مسلمانان، دختران اسیر را در راه خدا آزاد نموده است . اما خلیفه دوم با ناراحتی خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام گفت: چرا تصمیم مرا درباره اسیران عجم برهم زدی؟ چه قصدی از این کار داشتی؟! آن حضرت مجددا یادآور شد که: این اسیران به «اسلام» علاقهمند و مایل هستند و روش پیامبر صلی الله علیه و آله چنین بود که بزرگان هر قوم و خاندانی را محترم میداشت . عمر بن خطاب بعد از شنیدن کلام مستدل امام علی علیه السلام، گفت: اکنون من هم سهم خود را و بقیه آنچه را که به غنیمت مسلمانان درآمده، همه را به تو بخشیدم . در اینجاست که امیرمؤمنان علیه السلام آخرین مرحله «آزادی» شاهزادگان ایرانی را با این گفتار به اجرا میگذارد: «خدایا! گواه باش که آنچه او به من بخشید، پذیرفتم و آنها را در راه تو آزاد ساختم .» (6) حال اگر بخواهیم این داستان را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، به چند مسئله میتوان بسنده کرد: 1 . گوناگونی و تعارض موجود در متن روایات و گزارشهای تاریخی . 2 . ضعف سند، به جهت وجود راویانی چون: عمرو بن شمر و ابراهیم بن اسحاق احمر; چرا که آنان از دیدگاه دانشوران علم رجال و حدیث، ثقه و مورد تایید نیستند . 3 . بنا بر قول مشهور، امام سجاد علیه السلام در سال 37 هجری به دنیا آمده و عمر بن خطاب در سال 23 هجری کشته شده است; یعنی اگر شهربانو در آخرین سال خلافت عمر به اسارت درآمده و با امام حسین علیه السلام ازدواج نموده باشد; معنا و مفهوم آن، چنین خواهد شد که وی حداقل بعد از 14 سال «نازایی» به ولادت فرزندش امام سجاد علیه السلام نایل آمده است . و به راستی که پذیرش این مطلب، بسیار دشوار و شگفتبوده و نیاز به توجیه دارد! 4 . و آخرین کلام اینکه، گزارش فوق با روایات بعدی در تعارض کامل است . (7) از خراسان تا مدینه در کتاب عیون اخبار الرضا آمده است که سهل بن قاسم نوشجانی میگوید: امام رضا علیه السلام به من فرمود: بین ما و شما نسب و رابطه خویشاوندی وجود دارد . پرسیدم: چگونه؟! فرمود: «هنگامی که عبدالله بن عامر [بن کریز] خراسان را فتح کرد، دو نفر از دختران یزدجرد بن شهریار را به دست آورد; آنها را به مدینه و نزد عثمان فرستاد . خلیفه، یکی را به حسن علیه السلام و دیگری را به حسین علیه السلام بخشید و هر دو، در حال نفاس از دنیا رفتهاند . و آن دختری که به حسین علیه السلام بخشید، مادر علی بن الحسین علیه السلام بود .» (8) آقای عبدالرزاق مقرم، در ارزیابی این روایت، میگوید: «روایت فوق تقریبا صحیح به نظر میآید; زیرا فتح خراسان در سال 30 هجری - ششمین سال خلافت عثمان - واقع شد و در همین سال نیز یزدگرد در مرو کشته شد . بر این اساس، بعید نیست که شهربانو به مدت شش سال باردار نشده باشد .» (9) اما آقای دکتر شهیدی این روایت را نیز مردود شمرده است . (10) در بارگاه خورشید شیخ مفید، فتال نیشابوری و فضل بن حسن طبرسی این گونه روایت کردهاند: وقتی امیرمؤمنان علیه السلام به خلافت و حکومت رسید، حریثبن جابر حنفی را به عنوان کارگزار خود به مشرق زمین اعزام کرد . وی پس از مدتی، دو نفر از دختران یزدگرد را به دست آورد; لذا آنان را نزد امیرمؤمنان علیه السلام فرستاد . آن حضرت، شهربانو (شاهزنان) را به حسین علیه السلام بخشید - که زینالعابدین علیه السلام از او متولد شد - و دیگری را به محمد بن ابیبکر بخشید - که از وی قاسم به دنیا آمد - لذا این دو مولود، پسرخاله یکدیگر هستند . (11) آقای مقرم میگوید: «بر هیچ اندیشمندی پوشیده نیست که روایتشیخ مفید، فتال و طبرسی ... به حقیقت نزدیکتر است; زیرا امام سجاد علیه السلام بدون اختلاف، در زمان خلافت جدش امیرمؤمنان علیه السلام متولد شد و سه سال با آن حضرت بود .» (12) به عقیده آقای مقرم: «هیچکدام از این دو روایت (فرستادن شاهزادگان به حضور عثمان و امام علی علیه السلام)، دلالتبر این ندارد که این دو بانو به اسیری گرفته شده باشند . و شاید علاقه آنها به مسلمانان [و دین اسلام] موجب شده بود که والیان بتوانند به آنها دستیابند .» (13) دکتر شهیدی در این خصوص میگوید: «با این دو روایت، مشکل زمان - که در روایت کافی دیده میشد - برطرف شده و استبعاد فاصله ازدواج و تولد امام علیه السلام نیز از میان رفته است . اما این روایت نیز درستبه نظر نمیرسد; چه نام حریثبن جابر در شمار کارگزاران علی علیه السلام دیده نمیشود .» وی سپس اسامی کارگزاران حکومت علوی در خراسان و عدم اسارت دختران یزدگرد را، به تفصیل بیان کرده است . (14) ولیکن نویسنده سیمای کارگزاران علی بن ابیطالب امیرالمؤمنین علیه السلام (15) میگوید: «... این احتمال به ذهن میرسد که حریثبن جابر همراه با خلید بن قره یربوعی به خراسان رفته است و به این خاطر، عدهای از راویان تاریخ، وی را و عدهای دیگر، خلید را به عنوان والی خراسان ذکر کردهاند .» عروس عترت در ادامه روایت و گزارش «اسارت دختران یزدگرد در عصر خلیفه دوم» آمده است: بسیاری از مسلمانان به دختران شاه پیشنهاد ازدواج دادند; اما امیرمؤمنان علیه السلام مردم را آگاه ساخت که آنان در «انتخاب شوهر» آزاد هستند . یکی از دختران (شهربانو) از میان جمعیت، دستبر شانه امام حسین علیه السلام نهاد و سپس امیرمؤمنان علی علیه السلام را وکیل خود قرار داد تا وی را به عقد پسرش درآورد ... (16) امام علی علیه السلام نخست از وی پرسید: - نام تو چیست؟ - جهانشاه (شاهزنان) . - نه، شهربانو . در این گفت و گو، که به زبان فارسی دری صورت گرفت، امام علیه السلام نام عروس خود را تغییر میدهد; چرا که فقط حضرت فاطمه علیها السلام شایسته لقب و عنوان «خیرالنساء» و «ملکةالنساء» (سرور و ملکه بانوان) بوده و برای همسر فرزندش حسین علیه السلام نام یا لقب شهربانو (ملکة المدینه و بانوی شهر) زیبنده خواهد بود . (17) شایان توجه است که طبق نقل دلائل الامامة، وقتی شهربانو، امام حسین علیه السلام را به همسری خود برگزید، خواهرش مروارید×× هم امام حسن علیه السلام را انتخاب کرد . (18) همچنان که بر اساس عیون اخبار الرضا، عثمان یکی از دختران را به امام حسن علیه السلام و دیگری را به امام حسین علیه السلام بخشید . و بنا به روایت ارشاد، امیرمؤمنان علی علیه السلام شاهزنان را به حسین علیه السلام و دیگری را به محمد بن ابیبکر داد . ولی در نقل ربیعالابرار آمده است که در خلافت عمر، سه دختر یزدگرد اسیر شده بودند ... علی علیه السلام شخصا قیمت آنان را به خلیفه پرداخت و سپس میان حسین علیه السلام، محمد بن ابیبکر و عبدالله بن عمر قسمت کرد و به ازدواج آنها درآورد . (19) نور محبتهمانطور که بیان شد، شهربانو از میان تمام مسلمانان، امام حسین علیه السلام را به عنوان شوهر برگزید . برخی علت این «انتخاب» را چنین نقل کردهاند: پیش از آنکه این بانو به دست مسلمانان بیفتد; یک شب، پیامبر صلی الله علیه و آله و امام حسین علیه السلام را در عالم خواب میبیند که آن حضرت وی را برای نوهاش خواستگاری میکند; لذا محبتحسین علیه السلام در دلش ایجاد میشود . و در شب دوم، حضرت فاطمه علیها السلام را مشاهده میکند که به وی بشارت میدهد: به زودی مسلمانان پیروز میشوند و او به وصال فرزندش حسین علیه السلام، که پیامبر صلی الله علیه و آله او را به ازدواج وی درآورده، خواهد رسید و غیر او هیچیک از مسلمانان به وی دست نخواهند یافت . حضرت فاطمه علیها السلام دین اسلام را به شهربانو عرضه میکند و او نیز در عالم رؤیا مسلمان میشود . (20) شهربانو نیز در این باره میگوید: «... خداوند مرا حفظ کرد تا اینکه مرا به مدینه آوردند . وقتی امام حسین علیه السلام را دیدم، دانستم که همان است که در خواب دیدم و پیامبر مرا به او تزویج کرد; لذا وی را به همسری برگزیدم .» (21) افتخار مادری شهربانو به سبب پیوند ازدواج با امام حسین علیه السلام، مرحله جدیدی از زندگی را آغاز کرد که قبل از آن فقط در عالم رؤیا و آرزو قابل تحقق بود . آری! وی از میان بسیاری از دوشیزگان به این سعادت و عزت رسیده است که برای پیامبر و خاندانش علیهم السلام «عروسی ممتاز» باشد; چرا که در همان روز نخستین آشنایی با خاندان نبوت و امامت و به هنگام عقد ازدواج، از زبان امیرمؤمنان علیه السلام این بشارت را شنید که حضرت به پسرش امام حسین علیه السلام فرمود: «یا اباعبدالله! احتفظ بها فانها ستلد لک خیر اهل الارض و هی ام الاوصیاء الذریة الطیبة; ای اباعبدالله! از او محافظت کن; زیرا به زودی بهترین اهل زمین را برایت متولد خواهد ساخت . و او، مادر امامان از ذریه طیبه است .» (22) سرانجام پس از مدت زمانی (یک یا چند سال) انتظار به سر رسید و بشارت آسمانی تحقق یافته و بهترین اهل زمین، علی بن الحسین علیه السلام، متولد شد و دیدگان پدر، مادر و خاندان علوی روشنایی دیگر یافت . عروج به ملکوت از آنجا که شهربانو در همان روزهای آغازین میلاد امام سجاد علیه السلام چشم از دنیا فروبسته است و تاریخ رحلت وی، با فاصلهای کوتاه، با تاریخ ولادت آن حضرت مقارن میباشد; سزاوار است اقوال مورخان را درباره روز تولد امام علیه السلام یادآور شویم: - پنجم شعبان; - هشتم شعبان; - نهم شعبان; - یازدهم رجب; - هشتم ربیعالاول; - نیمه جمادیالاول; - نیمه جمادیالثانی . (23) البته در تعیین سال تولد نیز اختلاف وجود دارد (35، 36، 37، 38، 48 و 49) . (24) به هر حال، شهربانو بعد از چند روز از تولد یگانه فرزندش و در همان دوره نفاس به علتبیماری، رحلت کرد و پیکر مطهرش در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد و شهر مدینه به سوگ «بانویی مقدس» سیهپوش گردید . (25) جایگزین مادر چند روز از ولادت امام سجاد علیه السلام نگذشته بود که مادرش شهربانو رحلت کرد; از این رو، امام حسین علیه السلام دایهای انتخاب کرد تا برای نوزادش مادری کند و در تربیت وی بکوشد . به همین جهت است که امام سجاد علیه السلام تا سنین بزرگسالی از زحمات دایه مهربانش قدردانی نموده و نام مقدس «مادر» را برایش برگزیده بود . امام سجاد علیه السلام با مادر ناتنی خود، همغذا نمیشد; زیرا میفرمود: «از آن میترسم که مادرم بخواهد لقمهای را بردارد و من بر او سبقتبگیرم و عاق او گردم .» (26) عدهای از دانشمندان معتقدند: «دایه حضرت، کنیز امام حسین علیه السلام بود .» (27) و آقای عمادزاده احتمال میدهد که مربی و دایه حضرت، یا خواهر شهربانو باشد و یا کلفت وی . (28) به هر حال، آن امام همام بعد از حادثه «عاشورا» مادر ناتنیاش را به عقد غلامی (زید یا زبید) درآورده و در پاسخ به برخی گلایهها و شایعات، میفرمود که این بانو، دایه و مربی وی میباشد نه مادر اصلیاش . (29) تحریفاتی دیگر در برخی از کتابها، متاسفانه تحریفاتی دیده میشود که فاقد ارزش علمی است; از جمله: الف) حضور شهربانو در کربلا; ب) غرق شدن و خودکشی شهربانو در رودخانه فرات; ج) سوار شدن وی بر ذوالجناح یا اسبی دیگر و آمدنش به ایران و سرانجام غائب و پنهان گشتن او در کوه (کوه بیبی شهربانو شهر ری) . قصهپردازان به انگیزههای مختلف، این حکایات بیاساس را در میان برخی کتابها و در بین عوام، چنان با آب و تاب وارد ساختهاند که جایگزین وقایع تاریخی شده است . از این رو پژوهشگران، هر یک به نوبه خود، به تجزیه و تحلیل و نقد این قبیل تحریفات پرداختهاند; همچون: شهید مطهری، شیخ ذبیحالله محلاتی و دکتر سید جعفر شهیدی . (30) پي نوشت : 1 . زندگانی علی بن الحسین (ع)، سید جعفر شهیدی، ص 10 و 11، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، پنجم، 1373 ش; پرسشها و پاسخها، دفتر سیزدهم، ص 74، دفتر نشر معارف، قم، اول، 1382 ش . 2 . زندگانی علیبنالحسین (ع)، ص11 و 12; زندگانی امام زینالعابدین (ع)، عبدالرزاق مقرم، ترجمه حبیبروحانی، ص 30، آستان قدسرضوی، اول، 1374 ش; پرسشها و پاسخها، ص 76 و 77 . 3 . ر . ک: خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 120 - 134، صدرا، قم، نهم، 1357 ش . × به نقل دیگر: عمر خواستبه صورت و چشم شهربانو نگاه کند; لذا وی مانع شد و گفت: «سیاه باد روز هرمز (پرویز) که تو به فرزند او دست دراز میکنی .» (ناسخ التواریخ حضرت علی بن الحسین السجاد (ع)، ج1، ص13 - 16، مؤسسهمطبوعاتدینی، قم) . 4 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 25; ریاحین الشریعه، شیخ ذبیحالله محلاتی، ج 3، ص 13 . 5 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 25; زندگانی علی بن الحسین (ع)، ص 12 و 13 . 6 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 28 و 29 . 7 . ر . ک: همان، ص 29 و 30; زندگانی علی بن الحسین (ع)، ص 13 - 19; پرسشها و پاسخها، ص 75 - 79; خدماتمتقابلاسلاموایران، ص131و132 . 8 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 24 . 9 . همان، ص 29 . 10 . ر . ک: زندگانی علی بن الحسین (ع)، ص19و20 . 11 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 24 . 12 . همان، ص 29 . 13 . همان، ص 24 و 25 . 14 . ر . ک: زندگانی علی بن الحسین (ع)، ص 20 - 22 . 15 . سیمایکارگزاران علیبن ابیطالب امیرالمؤمنین (ع)، علیاکبر ذاکری، ج 1، ص 428، دفتر تبلیغات اسلامی، دوم، 1373ش . 16 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 25 - 27 . 17 . ر . ک: همان، ص 27 و 28 و منتهی الآمال . ×× به روایتشیخ مفید، نام خواهرش «کیهان بانویه» بود . (ریاحین الشریعه، ج 3، ص 14). 18 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 28 . 19 . زندگانی علی بن الحسین (ع)، ص 20 . 20 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 30 و 31 . 21 . ریاحین الشریعه، ج 3، ص 14 . 22 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 28 . و در متن عربی کتاب، ص 14 و 15 . البته در روایت دیگر چنین آمده: احتفظ بها و احسن الیها فستلد لک خیر اهل الارض (ر . ک: اصول کافی، ج 2، ص 369) . 23 . زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 39 و 40 . 24 . ر . ک: زندگانی علی بن الحسین (ع) ص 29 - 37 . 25 . ر . ک: زندگانی حضرت امام حسین سید الشهداء (ثارالله)، عمادزاده، ص 127; امام سجاد; جمال نیایشگران، احمدترابی، ص17، آستان قدس رضوی، اول، 1373 ش . 26 . ثارالله، ص 126 و 127; زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 35 . 28 . ثارالله، ص 127 . 29 . ر . ک: زندگانی امام زینالعابدین (ع)، ص 33 و 34; امام سجاد; جمال نیایشگران، ص 22 . 30 . ر . ک: حماسه حسینی، ج 2، ص 182، بیست و نهم، 1379 ش; ثار الله، ص 125 - 128; ریاحین الشریعه، ج 3، ص 12; زندگانی علی بن الحسین (ع)، ص 11; پرسشها و پاسخها، ص 73، 79 و 80 . منبع: ماهنامه کوثر
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 619]
صفحات پیشنهادی
مادر امام سجاد (ع)
مادر امام سجاد (ع) نويسنده: محمدابراهیم احمدی طلیعه از آنجا که بخشی از زندگی و تربیت معصومان علیهم السلام به مسئله «مادر و نیاکان مادری» آنان، اختصاص دارد; زیبنده ...
مادر امام سجاد (ع) نويسنده: محمدابراهیم احمدی طلیعه از آنجا که بخشی از زندگی و تربیت معصومان علیهم السلام به مسئله «مادر و نیاکان مادری» آنان، اختصاص دارد; زیبنده ...
بررسى روايتى درباره مادر امام زمان (ع)
بررسى روايتى درباره مادر امام زمان (ع) نويسنده: نجم الدين طبسى يكى از روايتهاى بسيار شايع، قضيه حضرت نرجس خاتون، مادر امام زمان عليه السلام است. ما، در آغاز، فشرده ...
بررسى روايتى درباره مادر امام زمان (ع) نويسنده: نجم الدين طبسى يكى از روايتهاى بسيار شايع، قضيه حضرت نرجس خاتون، مادر امام زمان عليه السلام است. ما، در آغاز، فشرده ...
رویدادهاى مهم دوران حیات امام سجاد (ع)
رویدادهاى مهم دوران حیات امام سجاد (ع)-اندیشه - 22 حادثه و رخداد دوران حیات امام سجاد (ع) 1. وفات شهربانو، مادر امام زین العابدین (ع) به هنگام تولد آن حضرت، در سال 38 هجرى. 2.
رویدادهاى مهم دوران حیات امام سجاد (ع)-اندیشه - 22 حادثه و رخداد دوران حیات امام سجاد (ع) 1. وفات شهربانو، مادر امام زین العابدین (ع) به هنگام تولد آن حضرت، در سال 38 هجرى. 2.
قبر مادر و همسر امامرضا(ع) کجاست+عکس
قبر مادر و همسر امامرضا(ع) کجاست+عکس-قبر مادر و همسر امامرضا(ع) کجاست+عکس به گزارش مهر، همیشه شنیده بودیم که قبر مادر و همسر امام رضا (ع) در مدینه منوره است.
قبر مادر و همسر امامرضا(ع) کجاست+عکس-قبر مادر و همسر امامرضا(ع) کجاست+عکس به گزارش مهر، همیشه شنیده بودیم که قبر مادر و همسر امام رضا (ع) در مدینه منوره است.
امام سجاد(ع ) و جلوگيري از بازگشت فرهنگ جاهلي
21 ژانويه 2009 – امام چهارم حضرت زين العابدين در پنجم شعبان 38 هجري و در حاليكه هنوز امام علي عليه السلام در حيات بودند ديده به جهان گشود. مادر امام سجاد(ع ) بانوي ...
21 ژانويه 2009 – امام چهارم حضرت زين العابدين در پنجم شعبان 38 هجري و در حاليكه هنوز امام علي عليه السلام در حيات بودند ديده به جهان گشود. مادر امام سجاد(ع ) بانوي ...
رساله حقوق امام سجاد (ع) عدالت اجتماعي را تحقق مي بخشد
اين پژوهشگر مذهبي در ادامه گفت: حقوق شاگرد، همسر، برادر، مادر، پدر و فرزند از ديگر حقوقي است كه در رساله امام سجاد (ع) ذكر شده و نكات جالبي در اين خصوص بيان شده ...
اين پژوهشگر مذهبي در ادامه گفت: حقوق شاگرد، همسر، برادر، مادر، پدر و فرزند از ديگر حقوقي است كه در رساله امام سجاد (ع) ذكر شده و نكات جالبي در اين خصوص بيان شده ...
طرح توسعه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) سفري به حريم نقره اي ...
موهاي حنايي مادربزرگ زير نور آفتاب مي درخشيد و دستان پينه بسته اش كه براي نوازش ضريح امام رضا (ع) لحظه شماري مي كرد، مرا به ياد شبهايي مي انداخت كه مادر بزرگ تا ...
موهاي حنايي مادربزرگ زير نور آفتاب مي درخشيد و دستان پينه بسته اش كه براي نوازش ضريح امام رضا (ع) لحظه شماري مي كرد، مرا به ياد شبهايي مي انداخت كه مادر بزرگ تا ...
نشاني مادر گمشده در حرم مطهر رضوي(ع)
نشاني مادر گمشده در حرم مطهر رضوي(ع)-نشاني مادر گمشده در حرم مطهر رضوي(ع) زن كينه ... احادیث و روایات: امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که ...
نشاني مادر گمشده در حرم مطهر رضوي(ع)-نشاني مادر گمشده در حرم مطهر رضوي(ع) زن كينه ... احادیث و روایات: امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که ...
نشانی مادر گمشده در حرم مطهر رضوی(ع
نشانی مادر گمشده در حرم مطهر رضوی(ع-حوادث > داخلی - مادر و فرزندی که حدود 30 ... 15 ساله شبانه روزیاش نتیجه داد و یک روز پسر جوان که در حرم امام رضا(ع) دخیل بسته بود ...
نشانی مادر گمشده در حرم مطهر رضوی(ع-حوادث > داخلی - مادر و فرزندی که حدود 30 ... 15 ساله شبانه روزیاش نتیجه داد و یک روز پسر جوان که در حرم امام رضا(ع) دخیل بسته بود ...
مادر ايراني امام سجاد (عليه السلام)
مادر ايراني امام سجاد (عليه السلام)-آشنايي مختصر با زندگاني امام چهارم (عليه السلام) امام سجاد(ع) طبق نقل شيخ مفيد و شيخ طبرسي و سيد ابن طاووس، آن امام همام در پانزدهم ...
مادر ايراني امام سجاد (عليه السلام)-آشنايي مختصر با زندگاني امام چهارم (عليه السلام) امام سجاد(ع) طبق نقل شيخ مفيد و شيخ طبرسي و سيد ابن طاووس، آن امام همام در پانزدهم ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها