محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830823840
نقش احادیث و روايات در فهم قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نقش احادیث و روايات در فهم قرآن نويسنده: حضرت آية اللّه جوادى آملى همان طور كه گفته شد از مجموع آيات و روايات زياد و صحيح، اين نكته به طور مسلم روشن مىشود كه علم جامع به قرآن، ظاهر يا باطن، تأويل يا تنزيلش، در اختصاص و انحصار اهل بيت عصمت و طهارت است و براى فهم باطن قرآن و معارف بلند و اسرار آن بايد به محضر آن پاكان رفت. بخشى از روايات متواتر، نصوص ثقلين است كه قرآن و عترت را از يكديگر غير قابل انفكاك مىداند و به همين جهت گفته شد كه تمسك به قرآن بدون اهل بيت عصمت و نيز تمسك به اهل بيت بدون قرآن، عملى ناقص و انحرافى است .اكنون كه ضرورت رجوع به اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) روشن شده، بايد ديد نقش عترت و روايات وارده از آن ناحيه، در فهم قرآن چيست و نسبت روايات شريفه قرآن كدام است؟ كه در چند نكته بيان مىشود: يك - حجيت روايات، به حجيت قرآن بر مىگردداگر از ما بپرسند كه چرا به روايات عمل مىكنيد و سخنان معصومين (عليهم السلام) را حجت ميدانيد، جواب مىدهيم چون پيامبر (ص) فرموده: «انى تارك فيكم الثقلين كتاب اللّه و عترتى» (1) و اگر بپرسند كه چرا سخن پيامبر را حجت مىدانيد، مىگوييم چون خدا فرموده: هر چه پيامبر مىگويد قبول كنيد: «ما اتاكم الرسول فخذوه و ما نهيكم عنه فانتهوا» (2) ، «أطيعوا اللّه و أطيعوا الرسول و أولى الامر منكم» (3) دراينجا ديگر سؤال قطع مىشود؛ زيرا قول خداوند كه آفريدگار جهان است، حجت بالذات است و سؤال بردار نيست. بنابراين، اصل حجيت و اعتبار روايات معصومين (عليهم السلام) به قرآن بر مىگردد، يعنى حجت بودن قول معصوم به استناد قرآن است نه حجت بودن اصل روايت مورد وثوق، چون اعتبار خبر موثق به استناد بناى عقلا به ضميمه عدم ردع از طرف شارع است ولى اعتبار قول مروى عنه - نه اعتبار اصل روايت كه طريق است - بايد قبلاً احراز شده باشد كه در مورد بحث اعتبار قول مروى عنه بوسيله قرآن حكيم ثابت شده است .دو - قرآن، داور روايات متعارض در نصوص علاجيه وقتى از معصومين (عليهم السلام) سؤال مىكنند كه اخبار متعارض را چه كنيم، پس از آنكه جمعهاى دلالى را تذكر مىدهند، جمعهاى سندى را گوشزد مىفرمايند و موافقت با قرآن را يكى از راههاى علاج و جمعهاى سندى معرفى مىكنند. جمع دلالى همان رد مطلق به مقيد و عام به خاص و مانند آن است كه جزء تفهيم و تفاهم عرفى است و اگر روايات متعارضى بإ؛ كك جمعهاى دلالى مشكلشان رفع شود، معلوم مىشود تعارض آنها ابتدايى بوده در واقع متعارض نبودهاند و نيازى به جمع سندى نيست. جمع سندى آن است كه روايات از حيث سند و اصل صدور يا از لحاظ جهت صدورشان از معصوم مورد بررسى قرار گيرد؛ در اين زمينه يك راه علاج همان سنجش با قرآن است كه فرمودهاند: «ما وافق كتاب اللّه فخذوه و ما خالف كتاب اللّه فدعوه» روايتى را كه موافق كتاب خدا بود، بگيريد. و آن را كه مخالف قرآن بود، رها كنيد .پس معلوم مىشود همان طور كه روايات در اصل حجيت نيازمند قرآنند، در تعارض روايات و تشخيص درستى يا نادرستى مفهومى نصوص نيز معيار و ميزان اعتبار قرآن است. بنابراين، قرآن در مقام حجيت «هو الاول» است چنانكه در مقام تبيين و تفهيم و رفع مشكلات روايات «هو الاخر» است و روايات فرع قرآن هستند. البته سخن ما در مقام استدلال و فهم و تعليم و تبيين روايات است وگرنه از نظر مقامات معنوى، عترت و اولياى الهى مقامى همتاى مقام قرآن دارند، چون از حديث معروف ثقلين همتا بودن عترت با قرآن استفاده مىشود نه روايت، لذا فرع بودن روايت نبست به قرآن منافى اصل بودن و هم وزن بودن عترت با قرآن نيست .سه - قرآن، بيانگر فروع و جزئيات احكام نيست قرآن كريم بيانگر فروع و جزئيات احكام نيست، بلكه خطوط كلى دين ومعارف اصيل را خيلى باز و روشن براى جوامع بشرى بيان كرده است؛ به همين دليل در اصل اعتبار و حجيت، نياز به تفسير از سوى روايات ندارد. تفسير يعنى بيان كردن مداليل الفاظ و پرده برداشتن از چهره كلمات و قرآن چون روشن و بدون ابهام است به تفسير روايى هم نياز ندارد ولى خود قرآن فرموده است كه براى تتميم نصاب اعتبار و حجيت، حدود و فروع را از رسول اللّه و عترت (عليهم السلام) بپرسيد، آنان مبين و شارحان كليات قرآن هستند و قيود و جزئيات آن را براى شما روشن مىسازند.«و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم» مثلا (4) قرآن كريم مىفرمايد نماز بخوانيد «أقيموا الصلوة» (5) و اهل بيت جزئيات و كيفيت آن را بيان مىكنند كه رسول خدا(ص) پس از رفتن به معراج و تعليم نماز، به امت خود فرمودند: «صلوا كما رأيتمونى أصلى» (6) نماز بخوانيد همانگونه كه من نماز مىخوانم. قرآن مىگويد: «للّه على الناس حجّ البيت من استطاع اليه سبيلا» و (7) پيامبر مىفرمايد: «خذوا عنىّ مناسككم» (8) سلوك دينى خود و مناسك حجتان را از من ياد بگيريد.گرچه قرآن « ليس كمثله شىء» است؛ زيرا ازسوى خداى « ليس كمثله شىء» (9) نازل شده و مانند ندارد تا بتوان از راه تمثيل به آن، مطلب را به خوبى فهميد ولى براى نزديك شدن به ذهن مىتوان گفت كه قرآن مانند قانون اساسى است كه تنها خطوط كلى تمدن را ترسيم مىكند و در بيان خطوط كلى، هيچ ابهامى نداردو چون وارد جزئيات نشده، جزئيات آن را «قانون عادى» تبيين مىكند. اگر مىفرمايد: «أحلّ اللّه البيع» (10) يا «أفوا بالعقود» (11) يا «أقيموا الصلوة» (12) يا «اتواالزكاة» (13) اينها در دلالت بر خطوط جامع و كلى ابهامى ندارد ولى نحوه اجرا و مشخص شدن جزئيات ومصاديق آنها را بر عهده اهل بيت گذاشته است و قرآن به روشنى فرموده: اين امور از رسول خدا و جانشيان مطهر آن حضرت بگيريد و در واقع همه آنچه كه اهل بيت مىگويند سخن قرآن است، ليكن سخن با واسطه قرآن كه از باطن و اسرار قرآن گرفته و براى مردم تبيين مىكنند .چهار - تقدم فهم خطوط كلى قرآن بر فهم روايات ازمباحث گذشته روشن شد كه قرآن اصل است و روايات فرع آن، قرآن اصول كلى را مىگويد و روايات حدود، قيود و خصويات آن را تبيين مىكنند. حجيت اوليه روايات به قرآن است و چون روايات جعلى و غير جعلى، تقيهاى و غير تقيهاى دارند. لذا سند و جهت صدور و دلالت آنها (تمام جهات سه گانه) بايد با قرآن سنجيده شود. از اينجا روشن مىشود كه پيش از فهم روايات ،نخست بايد خطوط كلى قرآن را با استفاده از آيات مربوطه در هر موضوعى به دست آوريم و سپس براى تبيين فروع آن اصول مسلم ازروايات استفاده كنيم. اگر چنين عمل كرديم اولا روايات مخالف با قرآن را مىتوانيم بشناسيم و طرد كنيم گرچه معارضى نداشته باشد و ثانياً رواياتى را مىپذيريم كه مخالف ظواهر معتبر و تمام قرآن نباشد و در نهايت با استفاده ازچنين رواياتى، جزئيات و مصاديق اجرايى آيات قرآن ،تبيين مىگردد.پنج - آيات معارف و ظواهر روايات روايت وارده از اهل بيت (عليهم السلام) دو گروهند، برخى مربوط به آيات احكام و برخى مربوط به آيات معارف. در روايات احكام، چه در احكام الزامى (واجب و حرام) و چه در احكام غير الزامى (مستحب و مكروه)، ظاهر حديث حجت است ولى در معارف اگر مثلا خواستيم بفهميم،«لوح» چيست، «عرش» يعنى چه و «ملك» كدام است؟ ظواهر روايات حجت نيست. مثلاً روايتى كه عرش را براى ما معنا مىكند، درصورتى حجيت دارد كه سه شرط داشته باشد:الف - از حيث سند قطعى باشد مثل اينكه متواتر يا خبر واحد محفوف به قرينه قطعيه باشد.ب - جهت صدور ورايت براى بيان معارف واقعى قطعى باشد نه از روى تقيه و مانند آن .ج - دلالتش نص باشد نه ظاهر .اگر رواياتى اين سه شرط را داشت و مفيد جزم و يقين بود حتى در اعتقادات و اصول دين (غير از اصل مبدأ) هم معتبر است ولى اگر مفيد جزم نبود،در مانند لوح وقلم و كيفيت آفرينش آسمان و زمين و مانند آن كه اعتقاد به آنها شرط ايمان نيست مىتواند به عنوان احتمالى ظنى راهگشا باشد و به همين معيار هم مىتوان به صاحب شريعت اسناد داد ولى نمىتوان به طور جزم گفت كه نظر اسلام در اين زمينه چنين است. چون ادله حجيت خبر واحد مربوط به احكام عملى است كه در آنها به ظن معتبر مىتوان اعتماد كرد .شش - روايات تطبيق و روايات تفسير اكثر رواياتى كه در ذيل آيات آمده، به عنوان تطبيق و بيان مصداق كامل در طرف كمال و سعادت يا در طرف نقص و شقاوت است نه به عنوان تفسير لفظى كه فرموده باشد مثلاً فلان لفظ در اين معنا نازل شده و براى اين معناست ومصداق ديگرى ندارد. البته مواردى هم به طور يقينى وجود دارد كه مصداق آن منحصر به فرد است نظير آيه «انما وليّكم اللّه و رسوله والذين امنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاةو هم راكعون» (14) و آيه مباهله (15) و آيه تطهير (16) و آيه ذوى القربى (17) ولى اكثر آيات قرآن، مصاديق زيادى دارند و روايات ويژهاى كه در ذيل آيات براى اين آمده كه آن آيات را بر مصاديق بارزش تطبيق دهد. فايده تطبيق آن است كه مصاديق بارز را به مفسران نشان مىدهد و آنان در تطبيق آيات بر مصاديق ديگرش راه روشن و مشخص را خواهند داشت .بنابراين، اگر مثلاً در تفسير شريف برهان يا نور الثقلين، رواياتى در ذيل آيات آمده كه بيان مصداق مىكند و آيه را بر فر د كاملش تطبيق مىكند، اين تطبيق معناى آيه را از شمولش نمىاندازد. اگر تطبيق مىفرمايد كه اهل بيت (عليهم السلام) در اين آيه منظورند، يا مثلاً اين آيه در شأن آنان نازل شده مقصود آن است كه اين بزرگان مصداق كامل آيهاند و ديگران هم مىتوانند مصداق آن باشند .اولا، غالب روايات شأن نزول براى تطبيق است و موردش مخصص نيست و شامل مصدايق ديگر هم مىشود و ثانياً، اعتبارش زمانى است كه سلسله سند به معصوم (عليه السلام) برسد و خللى در آن نباشد و روايتى كه فقط به صحابه يا تابعين آنها برسد و به معصوم (عليه السلام) منتهى نشود، حجت شرعى ندارد. نظر مفسرين هم مىتوان به عنوان يك احتمال، مقبول باشد ولى آن هم داراى حجيت شرعى نيست .پي نوشت : [1] بحار، ج.2 ص.226 ح 3 [2] سوره حشر، آيه 7 [3] سوره نساء، آيه 59 [4] سوره نحل، آيه 44 [5] سوره بقره، آيه 43 [6] بحار، ج.85 ص 279 [7] سوره آل عمران، آيه 97 [8] بحار، ج.82 ص 279 [9] سوره شورى، آيه 11 [10] سوره بقره، آيه 275 [11] سوره مائده، آيه 1 [12] سوره بقره، آيه 43 [13] سوره بقره، آيه 43 [14] سوره مائده، آيه 55 [15] سوره آل عمران، آيه 61 [16] سوره احزاب، آيه 33 [17] سوره شورى، آيه 23 منبع: تفسير موضوعى قرآن كريم (قرآن در قرآن)
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 869]
صفحات پیشنهادی
نقش احادیث و روايات در فهم قرآن
نقش احادیث و روايات در فهم قرآن نويسنده: حضرت آية اللّه جوادى آملى همان طور كه گفته شد از مجموع آيات و روايات زياد و صحيح، اين نكته به طور مسلم روشن مىشود كه علم جامع ...
نقش احادیث و روايات در فهم قرآن نويسنده: حضرت آية اللّه جوادى آملى همان طور كه گفته شد از مجموع آيات و روايات زياد و صحيح، اين نكته به طور مسلم روشن مىشود كه علم جامع ...
نشست نقش تدبر در فهم برتر قرآن برگزار ميشود
نشست نقش تدبر در فهم برتر قرآن برگزار ميشود نشست تخصصي جايگاه و نقش فراگيري تفسير و ... احادیث و روایات: امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
نشست نقش تدبر در فهم برتر قرآن برگزار ميشود نشست تخصصي جايگاه و نقش فراگيري تفسير و ... احادیث و روایات: امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
نقش کامپيوتر در فهم قرآن
نقش کامپيوتر در فهم قرآن نويسنده: هربرت برگ/دائره المعارف قرآن ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن ...
نقش کامپيوتر در فهم قرآن نويسنده: هربرت برگ/دائره المعارف قرآن ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن ...
همايش نقش حديث درتفسير قرآن در قم برگزار شد
همايش نقش حديث درتفسير قرآن در قم برگزار شد-به گزارش ايرنا ، آيت الله محمد تقي ... مفهوم برخي آيات را درک کنيم اما روايات نقش مهمي در تسهيل فهم مطالب براي ما دارد.
همايش نقش حديث درتفسير قرآن در قم برگزار شد-به گزارش ايرنا ، آيت الله محمد تقي ... مفهوم برخي آيات را درک کنيم اما روايات نقش مهمي در تسهيل فهم مطالب براي ما دارد.
نشست نقش تدبر در فهم برتر قرآن برگزار ميشود
نشست نقش تدبر در فهم برتر قرآن برگزار ميشود تهران-حيات نشست تخصصي جايگاه ... احادیث و روایات: امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين ...
نشست نقش تدبر در فهم برتر قرآن برگزار ميشود تهران-حيات نشست تخصصي جايگاه ... احادیث و روایات: امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين ...
نشست «نقش تدبر در فهم برتر قرآن» در نمايشگاه قرآن برگزار ...
نشست «نقش تدبر در فهم برتر قرآن» در نمايشگاه قرآن برگزار ميشود گروه خبرنگاران افتخاري / ندا قاسم پور: ... احادیث و روایات: امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
نشست «نقش تدبر در فهم برتر قرآن» در نمايشگاه قرآن برگزار ميشود گروه خبرنگاران افتخاري / ندا قاسم پور: ... احادیث و روایات: امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
فهم قرآن (قسمت سوم)
احادیث و روایات: امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود. ..... نقش روايات در فهم قرآن همان طور كه گفته شد از مجموع آيات و روايات زياد و صحيح، اين نكته به طور ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود. ..... نقش روايات در فهم قرآن همان طور كه گفته شد از مجموع آيات و روايات زياد و صحيح، اين نكته به طور ...
از سوي بخش آموزش نمايشگاه بينالمللي قرآن نشست «جايگاه و ...
از سوي بخش آموزش نمايشگاه بينالمللي قرآن نشست «جايگاه و نقش فراگيري تفسير و ... گروه انديشه: نشست «جايگاه و نقش فراگيري تفسير و تدبر در جهت فهم برتر قرآن» از ... احادیث و روایات: امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
از سوي بخش آموزش نمايشگاه بينالمللي قرآن نشست «جايگاه و نقش فراگيري تفسير و ... گروه انديشه: نشست «جايگاه و نقش فراگيري تفسير و تدبر در جهت فهم برتر قرآن» از ... احادیث و روایات: امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
فهم قرآن (قسمت هشتم)
احادیث و روایات: امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است. ... فهم قرآن (قسمت هشتم) نويسنده: حميدرضا پرورش نقش عقل و علم در فهم قرآن خداى سبحان در ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است. ... فهم قرآن (قسمت هشتم) نويسنده: حميدرضا پرورش نقش عقل و علم در فهم قرآن خداى سبحان در ...
از نقش قرآن در زندگی غفلت کرده ایم
از نقش قرآن در زندگی غفلت کرده ایم-حجت الاسلام ایازی قرائت و فهم قرآن را از ... احادیث و روایات: امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى ...
از نقش قرآن در زندگی غفلت کرده ایم-حجت الاسلام ایازی قرائت و فهم قرآن را از ... احادیث و روایات: امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها