تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860757306
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: معيارهاى تفسير معتبر refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
معيارهاى تفسير معتبر
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![معيارهاى تفسير معتبر](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1110/dmghfm07.jpg)
معيارهاى تفسير معتبر نويسنده:محمد علی رضايى اصفهانى مقدمه قرآن كتاب آسمانى و نازل شده از طرف خداست و در عين حال، به زبانى عربى و براساس قواعد دستورى آن نازل شده است ؛ پس براى فهم قرآن و بيان مقاصد آن لازم است شرايطى را رعايت كنيم كه اين شرايط دو دسته است: الف - شرايط مربوط به شخص تفسير كننده قرآن ب - شرايط مربوط به خود تفسير، تا تفسيرى كامل و صحيح و معتبر انجام شود. هر چند مىتوان، مفسر داراى شرايط را، يكى از اركان تفسير معتبر، به حساب آورد چون تفسير فرد غير متخصص، از قرآن حتماً يك تفسير كامل و معتبر نمىباشد (مگر اتفاقاً و با احتمال ضعيف، همان طور كه احتمال بدهيم يك انسان غير متخصص، در علم فيزيك بتواند قانون نسبيت انشتين را، توضيح دهد و حتى آن را ابطال كند) پس معيارهاى تفسيرى معتبر عبارتنداز:1- مفسر داراى شرايط،آن تفسير را بيان كند: يعنى فردى متخصص در علم تفسير مىتواند نظر دهد، كه مراد هر آيه قرآن چيست. همان طور كه در جهان امروز بيان هر غير متخصص، در يك رشته علمى را نمىپذيرند و حتى در بعضى موارد، جرم محسوب مىشود (مثل اينكه شخصى كه پزشك نيست اگر اقدام به معالجه و يا عمل جراحى بنمايد مجرم است، اگر چه اتفاقاً عمل او منجر به بهبودى بيمار شود) اما شرايط مفسر را در مبحث آينده ذكر مىكنيم .2- پيروى از روش صحيح در تفسير قرآن: چون روشهاى تفسيرى گاهى ناقص و گاهى كامل است و بعضى روشها، صحيح و موجب كشف مراد آيه است و بعضى نادرست و حتى موجب انحراف در تفسير قرآن است (مثل تفسير به رأى) كه اين موضوع را، در مبحث روشهاى تفسير مورد بررسى كامل قرار خواهيم داد. پس يك تفسير وقتى معتبر است، كه از راه صحيح گذشته و با روش صحيح، استخراج شده باشد و به دست ما برسد.3- رعايت عناصر مطلوب در تفسير:چنانچه در نتيجهگيرى از معناى لغوى و اصطلاحى تفسير بيان كرديم؛ تفسر مطلوب بايد داراى اين عناصر باشد: الف - از ابهام يك لفظ يا آيهاى پرده بردارى نموده و مفاهيم آن را كشف نمايد. ب - مقاصد كلام و گوينده آن را واضح نمايد.ج - تفسير بيان است، پس قرائت قرآن، علم تجويد، صحيح خوانى قرآن، ترجمه كلمه به كلمه قرآن (تحت اللفظى) و حتى تدبر و تفكر در آيات كريم (فهم قرآن)، تفسير محسوب نمىشود، چون هيچ كدام، بيان نيستند بنابراين لازم است كه فهم ما از آيات قرآن (كه كشف از مقاصد آن مىكند) به صورت نوشتار يا گفتار درآيد، تا تفسير بر آن اطلاق شود.4- تفسير قرآن: نبايد منافات با سنت قطعى (خبر متواتر يا خبر واحد محفوف به قرائن) داشته باشد، چون پيامبر (صلی الله علیه واله) و ائمه (ع) مبين قرآن هستند.در مورد اين شرط علماى تفسير تعبيرات مختلفى دارند، كه براى نمونه چند عبارت از آنها مىآوريم: مرحوم شيخ طوسى «ره» (م 460 ق) مىفرمايد: «و اعلم ان الرواية ظاهرة فى اخبار اصحابنا بأن التفسير القرآن لا يجوز الا بالاثر الصحيح عن النبى (صلی الله علیه واله) و عن الائمه (ع) الذين قولهم حجة كقول النبى (صلی الله علیه واله) و ان القول فيه بالرأى لا يجوز» 1.بر طبق ظاهر روايات كه اصحاب (از پيامبر « صلی الله علیه واله » و ائمه «ع» نقل كردهاند، تفسير قرآن جايز نيست، مگر به وسيله روايات صحيح از پيامبر (صلی الله علیه واله) و از ائمه (ع) كه قول آنها، حجت است، مانند قول پيامبر (صلی الله علیه واله) و گفتار در مورد قرآن، طبق نظر شخصى جايز نيست .در كلام شيخ طبرسى، در مجمع البيان كلمه نص صريح دارد 2 (لا يجوز الا بالاثر الصحيح و النص الصريح) و همين مطلب را صاحب قاموس القرآن تأكيد مىكند، بعد از آنكه فرمود تفسير به معناى ايضاح و تبيين است گويد: «تفسير قرآن نيز از اين معنا است كه مراد خدا را، بيان و روشن مىكند و آن اگر مبتنى بر قرآن و سنت قطعى باشد، يعنى قرآن را با قرآن و حديث مقطوع، تفسير كند درست و صحيح است»3.نكات: اولاً آيا خبرى كه قرآن را تفسير مىكند، مىتواند خبر واحد صحيح (چنانكه ظاهر كلام تبيان و مجمع همين است) يا حتماً بايد قطعى باشد (متواتر يا محفوف به قرائن) اين مطلب مورد نزاع و بحث است كه بعداً متعرض آن خواهيم شد .4 ثانياً بحث مهم در اينجا اين است كه آيه كدام يك از اين دو جمله صحيح است ؟الف - تفسير قرآن بايد موافق روايات معتبر باشد.ب - تفسير قرآن نبايد مخالف روايات معتبر باشد.ظاهر كلام مرحوم شيخ طوسى در تبيان و شيخ طبرسى در مجمع 5 (كه عين كلام تبيان را آورده است) همان جمله اول (الف) است چنانچه مىگويد: «واعلم أن الرواية ظاهرة فى اخبار اصحابنا بأن تفسير القرآن لا يجوز الا بالاثر الصحيح عن النبى (صلی الله علیه واله) و عن الائمة (ع) الذين قولهم حجة كقول النبى (صلی الله علیه واله)» 6. لكن با تأمل در كلام ايشان، ظاهر مىشود كه منظور آنها، رد تفسير به رأى بوده است. از اين رو در ذيل كلام مىفرمايد: «بل ينبغى أن يرجع الى الادلة الصحيحة اما العقلية او الشرعية من اجماع عليه او نقل متواتر به عمن يجب اتباع قوله» 7.پس در نظر ايشان، منبع تفسير مختص به روايات نيست، تا بگوييم تفسير قرآن حتماً بايد موافق روايات معتبر باشد، بلكه تفسير قرآن نبايد مخالف روايات معتبر قطعى باشد، هر چند روايات در كنار عقل و... از منابع تفسير است.5- تفسير قرآن بدون پيش داورى (پيش فرضهاى غير ضرورى):در تفسير هر كلامى، احتياج به پيش فرضهاى ضرورى است كه غالباً كسى به آنها توجهى ندارد، مثل اينكه «اين كلام گوينده عاقل بوده است و از گفته خود هدفى داشته است و ظهور آن حجت است، مگر آنكه قرينهاى بر خلاف آن آورده شود» 8.لكن بعضى پيش فرضها هستند كه ممكن است در معنا اثر گذارد، در حالى كه گوينده سخن با توجه به اصالة الظهور (فهم عرفى از الفاظ و تركيبهاى زبان رايج) سخن مىگويد، ولى ممكن است مفسر آن را بدون هيچ گونه قرينهاى به يك معنا كه موافق پيش فرضهاى خاص اوست تفسير كند. از اين رو در شرايط مفسر بيان شد كه مفسر بايد، افكار و عقايد شخصى و تمايلات خود را بر معناى كلام تحميل نكند؛ به عبارت ديگر نبايد كلام ديگران، بر خواسته خود تطبيق كند، زيرا اين تفسير به رأى است كه شرعاً حرام است و در نظر عقلا هم مذموم است، لذا تفسيرى معتبر است كه با ظهور و نصوص كلام گوينده هماهنگ باشد (مگر آنكه به وسيله يك قرينه قطعى يا روايت قطعى، معناى خلاف ظاهرى را به گوينده نسبت دهند) و اگر يك مفسر، اعتقادات مذهبى خاص خود و يا نظريهاى علمى كه مورد پسند اوست را بر آيهاى تحميل كند و سعى در تطبيق آنها (بدون شاهد و موافقت ظاهر لفظ) نمايد، اين تفسير معتبر نخواهد بود 9. 6- تفسير يك آيه نبايد مخالف با آيات ديگر قرآن باشد:در اين مورد لازم است كلمه مخالف را توضيح، دهيم كه منظور چيست؟الف - مخالف گاهى به معناى ناهماهنگ مىآيد كه با اصل مطلب، قابل جمع عرفى است، مثلاً عام با هم مخالف هستند، لكن قابل جمع عرفى هستند، به اين صورت كه عام را با خاص تخصيص بزنيم (و تقيد نيز چنين است).مثال: همه انسانها بايد روزه بگيرند، همه مريضها نبايد روزه بگيرند... جمع اين دو جمله ناسازگار و مخالف به اين است كه بگوئيم: همه انسانهاى غير مريض بايد روزه بگيرند.ب - مخالف گاهى به معناى متناقض و متضاد مىآيد كه دو جمله، طورى با هم مخالف باشند كه قابل جمع عرفى نباشد؛ در اين صورت ناچاريم يكى را قبول و ديگر را رد كنيم، چون از لحاظ منطقى در دو جمله متناقض، صدق يكى مستلزم كذب ديگرى است. مانند: همه انسانها بايد روزه بگيرند، همه انسانها نبايد روزه بگيرند.اكنون آنچه در عنوان قرآن ملحوظ است. همان معناى دوم (متناقض) است و الا تخصيص آيات قرآن با همديگر، يك امر طبيعى است كه در همه زبانهاى دنيا، رايج است. از اين رو در روايات زيادى وارد شده كه حتى اگر روايتى، مخالف قرآن بود، آن را قبول نكنيد (و يترك ما خالف حكمه حكم الكتاب والسنه)10.و اگر حال روايات اين گونه باشد، حال تفسير روشن است كه آنچه مخالف نصوص و ظواهر قرآن است مخدوش مىباشد و اعتبار ندارد، چون تفسير قرآن نمىتواند ناقض و تكذيب كننده خود قرآن باشد. 7- تفسير قرآن نبايد مخالف حكم قطعى عقل باشد.چون پيامبران حجت ظاهرى و عقل حجت باطنى است، پس اگر عقل انسان يك حكم قطعى داد كه تمام عقلا آن را بپذيرند، شرع هم آن را مىپذيرد و از همين روست كه مىگويند: كلما حكم به العقل حكم به الشرع( هر چه را عقل به آن حكم كند دين هم آن حكم را مىكند) البته بالعكس، اين قاعده هم صحيح است، چون هر چه را شارع مقدس حكم مىكند، عقل هم حكم مىكند( البته در مورد اين قاعده معناى ديگرى هم شده است) لكن گاهى عقل انسان نمىتواند آن مطلب را درك كند، چون عقل انسان، در حال رشد و تحول است و ممكن است، با پيشرفت علوم بشرى آن را دريابد، و لذا بسيارى از دستورات بهداشتى اسلام و قرآن، با گذشت زمان مورد قبول همه دانشمندان علم پزشكى قرار گرفت؛ با اينكه در محيط جاهليت عرب كه اين احكام در آن عصر، نازل شد عقل انسان آن روزگار، از درك آنها عاجز بود.پس تفسير قرآن نمىتواند نتيجهاى بدهد كه مخالف حكم قطعى عقل باشد، چون خداوند حكيم و عاقل است و شخص عاقل حكم خلاف عقل نمىدهد.تذكر اين مطلب لازم است كه حكم مخالف عقل، با حكم مخالف علم فرق مىكند، چون علوم انسان و خصوصاً علوم تجربى، براساس نظريات و تئوريهايى استوار است كه ممكن است با گذشت زمان، متحول شود يا از اعتبار ساقط شود. پس حكم قطعى عقل را به دنبال ندارد، و لذا اشكالى ندارد كه يك كلام قرآنى، با يك مطلب علمى رايج، سازگار نباشد و تجربه هم در طول اعصار قرون گذشته، ثابت كرده است كه بسيارى از نظريات علمى كه ما آنها را قطعى و غير قابل تزلزل فرض مىكنيم، با كشفيات جديد دانشمندان از اعتبار ساقط مىشود.براى نمونه، قرآن در چهارده قرن قبل، سخن از حركت خورشيد مىكند (و الشمس تجرى لمستقرلها) 11: خورشيد در جريان است تا به محل استقرار خود برسد.ولكن علوم كيهانشناسى در دوره بطلميوسى، خورشيد را متحرك مىدانستند و سپس از كپلر و كپرنيك از قرن هفدهم ميلادى به بعد، آن را ثابت و زمين را متحرك، فرض بعد مىكردند، لكن با كشفيات جديد، هر دو را متحرك مىدانند ولى قرآن يك حقيقت ثابت را بيان مىكند و بر آن نظر با استوارى مىايستد و اين است كه مىگوييم اسلام حكم مخالف عقل، ندارد و اگر ظاهر آيهاى با مطلبى علمى، ناسازگار بود، دليل مخالفت علم با دين نيست؛ بلكه اين عقل و علم بشر است كه هنوز، رشد كافى و نهايى نكرده است، تا همه حقايق طبيعت و معارف الهى را درك كند.اين بحث را، در قلمرو علم و دين، بررسى بيشتر خواهيم كرد (به بخش دوم كتاب مراجعه كنيد).8- تفسير قرآن، بايد براساس منابع صحيح تفسير باشد: يعنى تفسيرى معتبر است كه براساس دليل عقلى، يا نقلى معتبر و يا آيات محكم خود قرآن، بيان شود و اگر تفسير، براساس نظر شخصى و بدون مراجعه، به منابع معتبر باشد، آن تفسير به رأى است كه در روايات، مذموم شناخته شده و از آن نهى گرديده است (منابع صحيح و معتبر تفسير و نيز روش تفسير به رأى را، بعداً بررسى خواهيم كرد).پی نوشت :1- در مبحث منابع تفسير منبع سوم، مفصل بحث خواهيم كرد. 2- تفسير مجمع البيان، ج 1، ص 13. 3- مقدمه تفسير تبيان شيخ طوسى «ره»، 1، ص 4. 4- مقدمه تفسير تبيان شيخ طوسى «ره»، 1، ص 4. 5- به علاوه تفسير قرآن با فرض وحى بودن قرآن و قابل تفسير و فهم بودن آن، ممكن است. 6- براى توضيح بيشتر، به كتابهاى تفسير آيات مشكله، ص 292 و مبانى و روشهاى تفسيرى، ص 209 مراجعه شود. 7- وسائل الشيع، ج 18، باب 9 از ابواب صفات قاضى، در احاديث متعددى وارد شده است. 8- سوره يس، 38. 9- زمخشرى، (528 ق - به نقل از مقدمه مجمع البيان). 10- الاتقان فى علوم القرآن، سيوطى، ج 2، ص 213 - 215. 11- تفسير صحيح آيات مشكله قرآن، نوشته آيت الله شيخ جعفر سبحانى، ص 292 به بعد. منبع:درامدى بر تفسير علمى قران
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 701]
صفحات پیشنهادی
معيارهاى تفسير معتبر
معيارهاى تفسير معتبر نويسنده:محمد علی رضايى اصفهانى مقدمه قرآن كتاب آسمانى و نازل شده از طرف خداست و در عين حال، به زبانى عربى و براساس قواعد دستورى آن نازل ...
معيارهاى تفسير معتبر نويسنده:محمد علی رضايى اصفهانى مقدمه قرآن كتاب آسمانى و نازل شده از طرف خداست و در عين حال، به زبانى عربى و براساس قواعد دستورى آن نازل ...
خبر متواتر چیست
معيارهاى تفسير معتبر ... كند: يعنى فردى متخصص در علم تفسير مىتواند نظر دهد، كه مراد هر آيه قرآن چيست. ... منافات با سنت قطعى (خبر متواتر يا خبر واحد محفوف به ...
معيارهاى تفسير معتبر ... كند: يعنى فردى متخصص در علم تفسير مىتواند نظر دهد، كه مراد هر آيه قرآن چيست. ... منافات با سنت قطعى (خبر متواتر يا خبر واحد محفوف به ...
روزانه به چه مقدار کلسیم نیاز داریم
گذرى بر تفسير شريف كنز الدقايق و بحر الغرايب و مفسر بزرگ آن ميرزا محمد مشهدى · تفسير اطيب البيان · معيارهاى تفسير معتبر · راهكارها و ابزارهاي فهم و تفسير ...
گذرى بر تفسير شريف كنز الدقايق و بحر الغرايب و مفسر بزرگ آن ميرزا محمد مشهدى · تفسير اطيب البيان · معيارهاى تفسير معتبر · راهكارها و ابزارهاي فهم و تفسير ...
تحولات تفسير نگارى در قرن چهاردهم
آمار و ارقامى كه از تفسير و تفسيرنويسان وجود دارد, 1 در هر قرنى بيش از 25 تا 35 ... ديدگاههاى گوناگون, شيوه هاى نوين, معيارهاى جديد و درمجموع, جهت خاصى كه در كل حركت ... كه ريشه در بينش و انديشه يهود دارد و هيچ مأخذ معتبر اسلامى براى آن نمى توان يافت.
آمار و ارقامى كه از تفسير و تفسيرنويسان وجود دارد, 1 در هر قرنى بيش از 25 تا 35 ... ديدگاههاى گوناگون, شيوه هاى نوين, معيارهاى جديد و درمجموع, جهت خاصى كه در كل حركت ... كه ريشه در بينش و انديشه يهود دارد و هيچ مأخذ معتبر اسلامى براى آن نمى توان يافت.
شرايط تفسير قرآن
شرايط تفسير قرآن نويسنده:حجت الاسلام سيد رضا تقوي منبع:روزنامه کیهان نياز قرآن .... موجودات مادي اين جهان ساخته شده، نمي تواند با اين معيارها، ماوراء جهان را بسنجد. .... همان طور كه قرآن حجيت دارد «عترت»(ع) نيز معتبر و حجت است و تمسك به قرآن و عترت ...
شرايط تفسير قرآن نويسنده:حجت الاسلام سيد رضا تقوي منبع:روزنامه کیهان نياز قرآن .... موجودات مادي اين جهان ساخته شده، نمي تواند با اين معيارها، ماوراء جهان را بسنجد. .... همان طور كه قرآن حجيت دارد «عترت»(ع) نيز معتبر و حجت است و تمسك به قرآن و عترت ...
طبرسی؛ اسوه و الگوی مفسران
تفسیر مجمع البیان او از بهترین تفاسیری است که بر قرآن نگاشته شده و از افتخارات. ... خود تعیین و تبیین شده اند، و سرپیچی از آن معیارها تفسیر به رأی خواهد بود. ... باری به دست آوردن نسخه های کهن معتبر و تحقیق آن همراه با استخراج اقوال و ارجاع ...
تفسیر مجمع البیان او از بهترین تفاسیری است که بر قرآن نگاشته شده و از افتخارات. ... خود تعیین و تبیین شده اند، و سرپیچی از آن معیارها تفسیر به رأی خواهد بود. ... باری به دست آوردن نسخه های کهن معتبر و تحقیق آن همراه با استخراج اقوال و ارجاع ...
گزارشی از تشکیل اولین مجلس اسلامی شیعیان آلمان
و آنان نیز برای ما اصول و معیارها ، شیوه و منهج تفسیر قرآن و سنّت و روش ِ استخراج نظریه ها و آموزه های اسلامی را از متون مقدس اسلامی بیان فرموده اند و شکل گیری نهاد ...
و آنان نیز برای ما اصول و معیارها ، شیوه و منهج تفسیر قرآن و سنّت و روش ِ استخراج نظریه ها و آموزه های اسلامی را از متون مقدس اسلامی بیان فرموده اند و شکل گیری نهاد ...
استاندارد سازي توليد محتواي ديني در فضاي مجازي/ 34مدير ...
... از معيار توليد محتواي ديني در فضاي مجازي گفت: فكر نميكنم معياري وجود داشته ... را در وبلاگ خود نوشته و تفسير آن را از منابع موجود و معتبر استخراج كنيد، كسي ...
... از معيار توليد محتواي ديني در فضاي مجازي گفت: فكر نميكنم معياري وجود داشته ... را در وبلاگ خود نوشته و تفسير آن را از منابع موجود و معتبر استخراج كنيد، كسي ...
حقوق و الهيات
ثانياً، ارزشهاى اخلاقى اى كه مى بايد نقش معيارها و اهداف را براى جهت دادن به تدوين قانون ... شايد دقيقاً همان تأكيد تحصل گرايى باشد كه برمَن در پى معتبر ساختن آن، به ... نخست را مى پذيرند و در مقابل، تفسير كتاب مقدس از آفرينش و ميثاق ديدگاه دوم را ...
ثانياً، ارزشهاى اخلاقى اى كه مى بايد نقش معيارها و اهداف را براى جهت دادن به تدوين قانون ... شايد دقيقاً همان تأكيد تحصل گرايى باشد كه برمَن در پى معتبر ساختن آن، به ... نخست را مى پذيرند و در مقابل، تفسير كتاب مقدس از آفرينش و ميثاق ديدگاه دوم را ...
نگاهي به تعريف و معيارهاي نظريه علمي؛ نظريه ها هيچ گاه به ...
اين گروه معيارها مهم هستند؛ چون بيشتر مردم صرفا به معيارهاي منطقي توجه و به ... آن شرايط، آن را غير معتبر تلقي نمود؛ و گرنه نخواهيم توانست بگوييم آيا نظريه به ما ... تا بتوانيم واقعي،غيرواقعي، غيرعادي و يا نامربوط بودن داده هاي موجود را تفسير كنيم.
اين گروه معيارها مهم هستند؛ چون بيشتر مردم صرفا به معيارهاي منطقي توجه و به ... آن شرايط، آن را غير معتبر تلقي نمود؛ و گرنه نخواهيم توانست بگوييم آيا نظريه به ما ... تا بتوانيم واقعي،غيرواقعي، غيرعادي و يا نامربوط بودن داده هاي موجود را تفسير كنيم.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها