تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846520856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب تسميه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آداب تسميه(1)
آداب تسميه روي في التوحيد عن الرضا عليه السلام حين سئل عن تفسير «البسملة» قال: «معني قول القائل: بسم الله، اي اسم علي نفسي سمة من سمات الله، و هي العبادة. قال الراوي فقلت له: ما السمة؟ قال: العلامة».(2)تسميه ي سالک عبارت است از اتصاف به سمات و علامات الهيه. و پس از آن از اين مرتبه ترقي کند و خود به مقام اسميت رسد؛ و اين اوائل قرب نافله است. و چون به قرب نافله متحقق شد، به تمام اسميت نائل شود؛ پس، از عبد و عبوديت چيزي باقي نماند. و اگر کسي به اين مقام رسد، تمام نمازش با لسان الله واقع شود. و اين در کمي از اولياء تحقق پيدا کند.و براي متوسطين و امثال ما ناقصين، ادب آن است که سمه و داغ عبوديت را در وقت «تسميه» به قلب بگذاريم، و قلب را از سمات الله و آيات و علامات الهيه با خر کنيم و به لقلقه ي لسان اکتفا نکنيم؛ باشد که از عنايات ازليه شمه اي شامل حال ما شود و جبران ما سبق کند، و راهي به تعلم اسماء بر قلب ما مفتوح گردد و راهي به مقصود حاصل شود.شخص سالک که بخواهد تسميه ي او حقيقت پيدا کند، بايد رحمت هاي حق را به قلب خود برساند و به رحمت رحمانيه و رحيميه متحقق شود. و علامات حصول نمونه ي آن در قلب آن است که با چشم عنايت و تلطف به بندگان خدا نظر نکند و صلاح همه را طلب باشد.و اين نظر نظر انبياء عظام واولياء کمل عليهم السلام است. منتهي آنها دو نظر دارند: يکي نظر به سعادت جامعه و نظام عائله و مدينه ي فاضله؛ و ديگر، نظر به سعادت شخص. و علاقه ي کامله به اين دو سعادت دارند. و قوانين الهيه که به دست آنها تأسيس و انفاذ و کشف و اجرا مي شود، اين دو سعادت را کاملاً مراعات مي نمايد.و باب امر به معروف و نهي از منکر از وجهه ي رحمت رحيميه است. پس، بر آمر به معروف و ناهي از منکر لازم است که به قلب خود از رحمت رحيميه بچشاند، و نظرش در امر و نهي خودنمايي و خودفروشي و تحميل امر و نهي خود نباشد؛ زيرا که اگر با اين نظر مشي کند، منظور از امر به معروف و نهي از منکر، که حصول سعادت عباد و اجراي احکام الله در بلاد است، حاصل نشود. بلکه گاه شود که امر به معروف انسان جاهل، نتيجه ي معکوسه حال شود، وچندين منکر سربار شود براي يک امر و نهي جاهلانه که از روي خواهش نفساني و تصرف شيطاني واقع شود.و اما اگر حسّ رحمت و شفقت و حق نوعيت و اخوت، انسان را به ارشاد جاهلان و بيدار کردن غافلان وادار کند، کيفيت بيان و ارشاد که از ترشحات قلب رحيمانه است طوري شود که قهراً تأثير در مواد لايقه بسزا کند و قلوب صلبه ي سخت را نيز از آن استکبار و استنکار فرو نشاند.افسوس که ما از قرآن تعليم نمي گيريم و به اين کتاب کريم الهي نظر تدبر و تعلم نداريم و استفاده ي ما از اين ذکر حکيم کم و ناچيز است. تفکر در آيه ي شريفه ي :(اذهبا الي فرون انه طغي* فقولا له قولاً لعله يتذکر او يخشي)(3)راه هايي از معرف و درهايي از اميد و رجاء به قلب انسان مفتوح کند.پی نوشت:1- ذکر بسم الله الرحمن الرحيم.2- در کتاب توحيد از امام رضا عليه السلام روايت شده است که وقتي تفسير «بسمله» (بسم الله) از حضرتش سؤال شد، فرمود: معناي اينکه گوينده مي گويد بسم الله اين است که من بر خود «سمه» (نشانه اي) از سمات خدا مي نهم؛ و آن نشانه، عبارت است. راوي گفت پرسيدم: سمه يعني چه؟ فرمود: نشانه، التوحيد، ص229، باب 31، حديث 1، معاني الاخبار،ص3.3- «به سوي فرعون برويد که همانا سرکشي کرده، پس با او سخن نرم بگوييد شايد متذکر شود يا بترسد». سوره ي طه (20): آيه ي 43و44.منبع: کتاب آداب باطني و اسرار معنوي نمازتصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 467]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن