تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833059624
امامشناسی از دیدگاه امام هشتمعلیه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امامشناسی از دیدگاه امام هشتمعلیه السلام حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضاعلیه السلام در سال 148 ه . ق، در روز یازدهم ذیقعده در مدینه دیده به جهان گشود . (1) پدر بزرگوارش حضرت امام موسی بن جعفرعلیه السلام و مادر مکرمهاش به نامهای نجمه خاتون، امالبنین، سکینه نوبیه و تکتم نامیده میشود که بعد از تولد فرزندش، از طرف امام کاظمعلیه السلام «طاهره» نام گرفت . (2) آن حضرت در دوران امامت 20 ساله خویش (183 - 203) با سه تن از حکمرانان مستبد عباسی، یعنی هارون الرشید (ده سال)، محمد امین (پنجسال) و مامون (پنجسال آخر عمر) معاصر بود . امام رضاعلیه السلام در آخر ماه صفر 203 ه . ق در سن 55 سالگی بوسیله مامون، مسموم و در سناباد نوقان که امروزه یکی از محلات مشهد مقدس بحساب میآید، به شهادت رسید و در محل مرقد فعلی به خاک سپرده شد . (3) به بهانه ولادت آن امام همام، برآنیم که امامت و ولایت را از منظر و دیدگاه آن حضرت به تماشا بنشینیم . آنچه در پیش رو دارید گامی است در این راه . ضرورت امامشناسی از بزرگترین، خطرناکترین و شکنندهترین انحرافاتی که در جامعه اسلامی رخ داد، انحراف از مسیر امامتبود . اگر جامعه بعد از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله جایگاه امامت را شناخته بودند، امامت و خلافت را در حد نمایندگی قبیلهای و قومی و حداکثر رهبری سیاسی، تنزل نمیدادند و اجازه نمیدادند که کسانی بر آن جایگاه تکیه بزنند که هیچ گونه شایستگی و لیاقت در وجود آنها نبود . قرآن کریم امامت را بالاتر از نبوت میداند; و چنین بیان میکند که ابراهیمعلیه السلام بعد از نبوت و خلت (خلیل اللهی) به مقام امامت ترفیع درجه یافته است . «انی جاعلک للناس اماما» ; (4) «من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم .» و امامت و معرفی امام را باعث کمال دین و تمام کننده نعمت دانسته و بعد از آنکه پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله علیعلیه السلام را به خلافت و امامت منصوب میکند میفرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم» ; (5) «امروز دینتان را برایتان کامل کردم .» و اعلام میکند که عدم معرفی امام و امامتبه منزله عدم انجام رسالت 23 ساله است . (6) همچنین پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله فرمود: «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة; (7) هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است .» این حدیثبه خوبی میرساند که اگر کسی امام زمان خود را نشناسد، در واقع دینی برای او ثابت نیست . فخر رازی، یکی از بزرگترین علمای اهل نتحدیث مذکور را به این صورت نقل نموده است که پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «من مات ولم یعرف امام زمانه فلیمت ان شاء یهودیا وان شاء نصرانیا; (8) اگر کسی بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد پس باید به خواستخودش یا یهودی و یا نصرانی بمیرد [. ولی مسلمان از دنیا نخواهد رفت] .» جابربن عبدالله انصاری میگوید: از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله پرسیدم امامان بعد از شما چند نفرند؟ حضرت فرمود: «یا جابر سالتنی رحمک الله عن الاسلام باجمعه، عدتهم عدة الشهور; (9) جابر! خدایت رحمت کند، از تمام اسلام از من سؤال نمودی . تعداد آنان به تعداد ماهها است .» در این حدیثسؤال از امام مساوی با سؤال از تمام اسلام دانسته شده است . در روایت صحیحه از امام باقرعلیه السلام رسیده است که حضرت فرمود: «کل من دان الله عزوجل بعبادة یجهد فیها نفسه ولا امام من الله، فسعیه غیر مقبول، وهو ضال متحیر والله شانیء لاعماله; (10) هر کس به خداوند عزتمند تقرب جوید با عبادتی که [تمام] تلاش خود را در انجام آن به کار برده، ولی امامی نصب شده از جانب خداوند برای او نباشد، تلاشش پذیرفته نمیشود، و گمراه و سرگردان خواهد بود، و خداوند نیز اعمال او را دشمن میدارد .» در روایت دیگری از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله خطاب به حضرت علیعلیه السلام در مورد ولایت آن حضرت میخوانیم: «لو ان عبدا عبد الله مثل ما قام نوح فی قومه وکان له مثل احد ذهبا فانفقه فی سبیل الله ومد فی عمره حتی حج الف عام علی قدمیه ثم قتل بین الصفا والمروة مظلوما ثم لم یوالک یا علی لم یشم رائحة الجنة ولم یدخلها; (11) اگر کسی به اندازه رسالتحضرت نوح در میان قومش عبادت کند، و به اندازه کوه احد طلا داشته و در راه خدا انفاق کند و عمرش طولانی شود تا هزار بار خانه کعبه را با پای برهنه زیارت کند، و سپس در میان صفا و مروه مظلومانه به قتل برسد، اگر ولایت تو را ای علی نداشته باشد، بوی بهشت را نچشیده و داخل آن نخواهد شد .» نمونههایی از پیامدهای عدم شناخت امام: با همه آن تاکیدات، جامعه اسلامی مقام امام و امامت و ولایت را درست نشناختهاند، و این عدم شناخت چه در زمان خود پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله و چه بعد از آن حضرت پی آمدهای ناگواری در پی داشت و علاوه بر غصب خلافت و آن همه بدعتها و اختلافات، زیانهای سنگین علمی و فرهنگی نیز بر جامعه اسلامی تحمیل نمود . در ذیل به نمونههایی از این موارد از عصر خود پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله تا این زمان اشاره میشود، با تذکر این نکته که پیامبر خاتمصلی الله علیه وآله علاوه بر مقام رسالت، مقام امامت را نیز دارا بود; چرا که او افضل انبیای الهی است و وقتی ابراهیمعلیه السلام مقام امامت را دارا باشد، یقینا [و به طریق اولی] آن حضرت نیز از مقام امامتبرخوردار خواهد بود . 1 - عبدالله ابن عمر میگوید: «هر کلامی که از پیامبرصلی الله علیه وآله میشنیدیم آن را مینوشتیم، ولی گروهی از قریش مرا از این کار منع میکردند و میگفتند: ممکن است رسول خداصلی الله علیه وآله از روی غضب یا خوشحالی سخن گفته باشد، من هم از این کار دست کشیدم، حضور آن حضرت رسیدم و جریان را برای ایشان نقل نمودم، فرمودند: «کلمات و سخنان مرا بنویس . به خدا قسم از دهان من جز حق خارج نمیشود .» (12) این جریان نشان میدهد که عدهای مقام عصمت و علم الهی حضرت را درک نکرده بودند، و همین جهالتبود که باعثشد وقتی حضرت در بستر بیماری، کاغذ و قلم تقاضا نمودند تا مطلبی را برای مسلمانان بنویسند که گمراه نشوند، عمر از این کار ممانعت کرد و گفت: کتاب خدا ما را کفایت میکند، و (نعوذ باالله) پیامبر هزیان میگوید .» (13) اگر مقام نبوت و امامت و عصمت و طهارت او را شناخته بودند، هرگز به خود جرات نمیدادند چنان سخنان سست و بیپایهای را مطرح کنند . 2 - چون برخی از مسلمانان مقام امام را نشناختند، اجازه دادند که حتی شخصی با زور و کودتا هم بتواند خلافت و جانشینی پیامبر را به عهده گیرد، و حتی اگر فاسق و فاجر هم باشد، بتواند عهدهدار امامت و خلافتشود، چنانکه به برخی از معتزلیها و حشویه و . . . نسبت داده شده است . (14) 3 - ابن ابی الحدید با اینکه از برترین شارحان نهج البلاغه است، در عین حال شناخت آن چنانی نسبتبه مقام امام و امامت ندارد . و در ابتدای خطبه همام، در توجیه این سؤال که چرا علیعلیه السلام از ابتدا پاسخ همام را در بیان اوصاف متقین نداد، بلکه اجازه داد تا او اصرار و سماجت کند تا آنجا که امام را در فشار قرار دهد؟ پاسخهایی داده است . از جمله میگوید: «ولعله تثاقل عن الجواب لیرتب المعانی التی خطرت له فی الفاظ مناسبة لها ثم ینطق بها کما یفعله المتروی فی الخطبة; (15) شاید علت تاخیر او از جواب این بود که معانیای که برای او خطور میکرد را در الفاظ مناسب ردیف کند (و بقول امروزیها سخنرانی را خوب آماده کند) و آنگاه سخن بگوید چنان که یک خطیب فکر و اندیشه میکند .» مذهب و اعتقاد ابن ابی الحدید اجازه نمیدهد که بفهمد امام علم الهی و «لدنی» دارد و نیاز به فکر و ترتیب الفاظ و آماده کردن منبر و سخنرانی و پیش مطالعه ندارد . 4 - در یکی از مجلات میخوانیم: «مهدیعلیه السلام در دل تاریخ فرورفته و از موقعیت امامت و برتری خویش بر تاریخ پرتو افکنده، با آزمودگی و تجربهای که در این مدت طولانی کسب کرده است توانایی دگرگونی اساسی جهان را خواهد داشت .» (16) آیا امام معصومی که وارث علوم تمام انبیاو ائمه گذشته و دارای «علم لدنی» و الهی میباشد، نیاز به کسب تجربه بشری دارد؟ آیا این نشانگر این نیست که در حوزه خودی هم باید امامشناسی تقویتشود؟ شبهه افکنی روشنفکران معاصر نیز بیشتر ناشی از عدم شناخت معصومان و امامان است . چنان که بسیاری از وهابیان نیز که بیشترین شبهه را در سطح جهان علیه شیعه مطرح میکنند، این اعمالشان بر اثر عدم درک صحیح امامت در شیعه، و عدم توان آن است . بدین جهت است که امامان، در طول تاریخ تلاش نمودند، تا تبیین صحیح و درستی از امامت و جایگاه رفیع آن ارائه کنند . از جمله ثامن الحججعلیه السلام سخت تلاش نمود و از فرصتها بهرهبرداری نموده، در جامعهای که امامت و خلافت الهی، رنگ پادشاهی گرفته بود و در حد ولایتعهدی تنزل یافته بود، معنا و تفسیر صحیحی از امامت و جایگاه آن ارائه کرد . مقام و جایگاه رفیع امامت امام هشتمعلیه السلام فرمود: «ان الامامة اجل قدرا، واعظم شانا، واعلامکانا، وامنع جانبا، وابعد غورا من ان یبلغها الناس بقولهم اوینالوا بآرائهم او یقیموا اماما باختیارهم . ان الامامة خص الله عزوجل بها ابراهیم الخلیلعلیه السلام بعد النبوة والخلة مرتبة ثالثة وفضیلة شرفه بها واشاد بها ذکره فقال «انی جاعلک للناس اماما» ; (17) همانا امامت قدرش برتر، و شانش بزرگتر، و منزلتش عالیتر، و مکانش منیعتر، و ژرفای آن عمیقتر از آن است که مردم با عقل و اندیشه خود به آن برسند، یا با انتخاب و آراء خویش به آن برسند و امامی را نصب کنند . براستی امامت [مقامی است] که خداوند متعال آن را بعد از مقام نبوت و خلت (خلیل الهی) در مرحله سوم به ابراهیم خلیل اختصاص داد و فضیلتی است که او را به آن شرفیاب نمود و به وسیله آن نامش را بلند آوازه قرار داد و فرمود: براستی تو را امام مردم قرار دادم .» در فراز دیگری از حدیث میخوانیم: «ان الامامة منزلة الانبیاء وارث الاوصیاء . ان الامامة خلافة الله وخلافة الرسولصلی الله علیه وآله ومقام امیر المؤمنین ومیراث الحسن والحسینعلیه السلام; امامت مقام پیغمبران، میراث اوصیاء، خلافت الهی، جانشینی رسول خداصلی الله علیه وآله، مقام امیرالمؤمنین و یادگار حسن و حسینعلیهما السلام میباشد .» ان الامامة زمام الدین ونظام المسلمین وصلاح الدنیا وعز المؤمنین . ان الامامة اس الاسلام النامی، وفرعه السامی، بالامام تمام الصلاة والزکاة والصیام والحج والجهاد وتوفیر الفیء والصدقات وامضاء الحدود والاحکام ومنع الثغور والاطراف . الامام یحل حلال الله ویحرم حرام الله ویقیم حدود الله ویذب عن دین الله ویدعوا الی سبیل ربه بالحکمة والموعظة الحسنة والحجة البالغة; (18) براستی امامت زمام دین، مایه نظام مسلمین، صلاح دنیا و عزتمندی مؤمنان است . همانا امامت ریشه اسلام بالنده و شاخه بلند آن است . کامل شدن نماز و زکات و روزه و حج و جهاد و فراوانی غنائم و صدقات و اجرای حدود و احکام و نگهداری مرزها و اطراف کشور، به وسیله امام انجام میگیرد . امام است که حلال خدا را حلال و حرام او را حرام میکند و حدود الهی را برپا داشته و از دین خدا دفاع میکند و با بیان حکمتآمیز و اندرزهای نیکو و دلیلهای رسا، [مردم را] به سوی پروردگار خویش دعوت میکند .» توصیف امام معرفی امام و بیان اوصاف او به حقیقت از حد قدرت ما خارج است . از اینرو در این بخش نیز از امام هشتمعلیه السلام که خود دارنده اوصاف امامت استبهره میجوئیم . آن حضرت فرمود: «الامام کالشمس الطالعة المجللة بنورها للعالم وهی فی الافق بحیث لاتنالها الایدی والابصار، الامام البدر المنیر والسراج الزاهر والنور الساطع والنجم الهادی فی غیاهب الدجی واجواز البلدان والقفار ولجج البحار، الامام الماء العذب علی الظمآء والدال علی الهدی والمنجی من الردی، الامام النار علی الیفاع، الحار لمن اصطلی به والدلیل فی المهالک . من فارقه فهالک; (19) امام مانند خورشید فروزان است که نورش عالم را فراگیرد و خودش در افق [اعلا] قرار دارد; به گونهای که دستها و دیدگان به آن نرسد، امام ماه تابان، چراغ روشن، نور درخشان و ستاره راهنما در تاریکیها، رهگذر شهرها و کویرها، و گرداب دریاها است . امام آب گوارای زمان تشنگی و راهنمای هدایت و نجاتبخش از هلاکت است . امام آتش روشن بر بلندیها [برای هدایت گمگشتگان]، وسیله گرمی برای هر که از آن گرما خواهد و رهنمای هلاکت گاهها است . هر که از او جدا شود هلاک شود .» راستی این همه مفاهیم بلند و عمیق را چگونه میتوان به مردم فهماند و چگونه خود میتوان به آن رسید؟ من گنگ خواب دیده و مردم تمام کر من عاجزم زگفتن و خلق از شنیدنش (20) و فرمود: «الامام السحاب الماطر والغیث الهاطل والشمس المضیئة . . . الامام الانیس الرفیق والوالد الشفیق والاخ الشقیق والام البرة . . . الامام امین الله فی خلقه وحجته علی عباده وخلیفته فی بلاده والداعی الی الله والذاب عن حرم الله، الامام المطهر من الذنوب والمبرا، المخصوص بالعلم الموسوم بالحلم; (21) امام ابری استبارنده، بارانی استشتابنده و خورشیدی است فروزنده . . . امام همدم و رفیق، پدر مهربان، برادر دلسوز و مادر نیکو است . . . امام امین خدا در میان مردم، حجت او بر بندگانش، خلیفه او در زمین و دعوت کننده به سوی خدا و دفاع کننده از حریم الهی است . امام از گناهان پاک و [از عیب] به دور است . به علم مخصوص گشته و به حلم علامتیافته است .» گر بیابم صد دهان و این چنین تنگ آید در بیان آن امین این قدر همگر نگویم ای سند شیشه دل از ضعیفی بشکند . (22) خالی از لطف نیست که در اینجا به اعترافی از دشمن در مورد خود امام هشتمعلیه السلام اشاره کنیم: وقتی که حضرت رضاعلیه السلام به ولایتعهدی رسید، گروهی از حاشیهنشینان و غلامان دربار همپیمان شدند که در لحظه ورود حضرت به نزد مامون به او بیاعتنایی و بیاحترامی کنند . آنها تصمیم گرفتند که پرده را که رسم بود موقع ورود آنحضرت بالا بزنند، بالا نزنند . اتفاقا در لحظه ورود آن حضرت همه بیاختیار پرده را بالا نگهداشتند و به آن حضرت احترام نمودند، در نوبتی دیگر که با تصمیم قبلی متفقا پرده را بلند نکردند، خداوند بادی را مامور ساخت که پرده را بلند کند، حضرت وارد شد و همین قضیه به هنگام راجعتحضرت نیز تکرار شد . آنها به یکدیگر گفتند: «یا قوم هذا رجل له عند الله منزلة ولله به عنایة; ای قوم! این مرد در پیشگاه الهی جایگاه خاصی دارد و خداوند به او عنایت دارد .» مگر ندیدید که شما پرده را بلند نکردید، خداوند مانند حضرت سلیمان باد را در اختیار او قرار داد؟ و لذا تصمیم گرفتند عقائد خود را اصلاح کنند و بعد از آن روز، در احترام آن حضرت بکوشند . (23) نشانههای امام امام رضاعلیه السلام میفرماید: «للامام علامات: یکون اعلم الناس واحکم الناس واتقی الناس واحلم الناس واشجع الناس، واسخی الناس واعبد الناس . . . ویکون مطهرا ویری من خلفه کما یری من بین یدیه; (24) امام دارای نشانههایی است: او داناترین مردم، بهترین انسانها در قضاوت، با تقواترین مردم، بردبارترین مردم، شجاعترین مردم، سخاوتمندترین مردم و عابدترین مردم میباشد . . . و پاکیزه [از گناهان و معصوم است] و از پشتسر همچون از پیش رو میبیند .» امام رضاعلیه السلام در حدیث فوق 9 نشانه را برای امام بیان میکند . البته امام نشانههای دیگری نیز دارد، از جمله: 1 - امام محدث است; یعنی، صدای ملک را میشنود ولی او را نمیبیند . به فرموده امام هشتمعلیه السلام رسول آن است که جبرئیل بر او نازل میشود و او جبرئیل را میبیند و سخنانش را میشنود . نبی گاهی سخن جبرئیل را میشنود و گاهی خودش را میبیند . «والامام هو الذی یسمع الکلام ولا یری الشخص; (25) و اما امام کسی است که سخن [ملک] را بشنود ولی شخص او را نبیند .» 2 - امام دارای علم الهی و مؤید به روح رحمانی است . امام هشتمعلیه السلام فرمود: «ان الامام مؤید بروح القدس وبینه وبین الله عمود من نور یری فیه اعمال العباد وکلما احتاج الیه لدلالة اطلع علیها; (26) امام با روح القدس تایید شده و بین او و خدا ستونی از نور است که در آن رفتار بندگان را میبیند و هرگاه برای راهنمایی [افراد] به آن احتیاج پیدا کند، بر آن راهنمایی آگاهی مییابد .» پی نوشتها:1) ر . ک: محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران، مکتبة الصدوق، 1381 ه . ق، ج1، ص486; شیخ مفید، الارشاد، قم، منشورات مکتبة بصیرتی، ص304 . 2) محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، تهران، المکتبة الاسلامیة، 1385 ه . ق، ج49، ص3 - 7 . 3) اصول کافی، ص486; ارشاد مفید، ص304 . 4) بقره/124 . 5) مائده/5 . 6) مائده/67 . 7) علامه امینی، الغدیر، دارالکتب الاسلامیة، ج10، ص359 - 360 . 8) فخر رازی، مجموعة الرسائل، چاپ مصر، 1328، المسائل الخمسون، ص384 . 9) ابن میثم بحرانی، غایة المرام، چاپ دوم، المقصد الاول، باب 2، ص244، حدیث2 . 10) اصول کافی، ج1، ص183 . 11) بحارالانوار، ج27، ص194 و ر . ک: مناقب خوارزمی، ص28 . 12) سنن ابی داوود، داراحیاء السنة النبویة، ج3، ص318 و ر . ک: مسند احمد حنبل، مؤسسه الرسالة، بیروت، ج11، ص58 . 13) همان، ج3، ص409; ابن سعد، طبقات الکبری، بیروت، دار صادر، ج2، ص243; صحیح بخاری، ج1، ص39 . 14) علامه حلی، دلائل الصدق، ج2، ص4; اللوامع الالهیه، ص258 - 259، به نقل از محمد رضا مظفر، بدایة المعارف، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، چاپ اول، شرح از سید محسن خرازی، ج2، ص8 . 15) ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، بیروت، دار احیاء التراث، چاپ دوم، 1386، ه . ق، ج10، ص134 . 16) مجله حوزه، شماره 71 - 70، چاپ دوم، 1374، ص50 . 17) محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران، انتشارات علمیه اسلامیة، ترجمه و شرح از سید جواد مصطفوی، ج1، ص284 - 285; و ر . ک: علی بن شعبه، تحف العقول، تهران، کتاب فروشی اسلامیة، ترجمه علی اکبر غفاری، ص460 - 461 . 18) همان، ص462; اصول کافی، ج1، ص286 . 19) همان، ج1، ص286; تحف العقول، ص436 . 20) جلال الدین محمد بلخی مولوی . 21) تحف العقول، ص464; اصول کافی، صص 286 - 288 . 22) مولوی . 23) علامه مجلسی، بحارالانوار، دارالکتب الاسلامیة، ج49، ص60، ح79; و ر . ک: شیخ حر عاملی، اثباة الهداة، ج3، ص314; فیض کاشانی، محجة البیضاء، ج4، ص284 . 24) شیخ حر عاملی، التنبیه، ص26; ر . ک: بدایة المعارف، محمد رضا مظفر، شرح از سید محسن خرازی، ج2، ص46 . 25) اصول کافی، ج1، ص248، روایت 2 . 26) التنبیه، ص42; بدایة المعارف، ج2، ص50 .منبع: پایگاه آستان قدس رضویمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 474]
صفحات پیشنهادی
تاكيد ائمه جمعه بر ايجاد تحول در دستگاه قضايي و تداوم راه شهداي ...
وي با تبيين ديدگاه هاي انقلابي و ديني شهيدبهشتي دورانديشي دشمن شناسي پايبندي ... امام جمعه موقت مشهد بر هوشياري مردم در دشمن شناسي و پيروي مسئولان از انديشه ها و .... الاعظم حجتش را بر خلايق تمام كرده است و علي عليه السلام مي فرمايد : مثل اهلبيت .... گفت : منافقين در هشتم شهريور 1360 رئيس جمهور مكتبي (شهيد رجائي ) و نخست ...
وي با تبيين ديدگاه هاي انقلابي و ديني شهيدبهشتي دورانديشي دشمن شناسي پايبندي ... امام جمعه موقت مشهد بر هوشياري مردم در دشمن شناسي و پيروي مسئولان از انديشه ها و .... الاعظم حجتش را بر خلايق تمام كرده است و علي عليه السلام مي فرمايد : مثل اهلبيت .... گفت : منافقين در هشتم شهريور 1360 رئيس جمهور مكتبي (شهيد رجائي ) و نخست ...
علامه طباطبايي(رحمه الله عليه)و حديث
احادیث و روایات: امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است. ... ايشان سخن مي گويم و بعد هم ديدگاه ايشان را راجع به حديث تا جايي كه مقدور است عرض مي كنم. .... در بگذارد و ببوسد، آنچنان كه گويي با تمام وجود با محبت حضرت رضا (عليه السلام) عجين است. ... زده و با تيپ فرنگي تمام عيار پيش من آمد، سلام كرد و گفت: من را مي شناسي؟
احادیث و روایات: امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است. ... ايشان سخن مي گويم و بعد هم ديدگاه ايشان را راجع به حديث تا جايي كه مقدور است عرض مي كنم. .... در بگذارد و ببوسد، آنچنان كه گويي با تمام وجود با محبت حضرت رضا (عليه السلام) عجين است. ... زده و با تيپ فرنگي تمام عيار پيش من آمد، سلام كرد و گفت: من را مي شناسي؟
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2)
این نهی امام علیعلیه السلام عام است و هرگونه تصرّفی را شامل میشود. ... میتوان گفت که از دیدگاه پیامبر اقلیتهای دینی نسبت به دیگران از حق امنیت ویژهای برخوردارند؛ ... دیگر از حقوقی که اهل کتاب در کشور اسلامی دارا هستند حقّ به رسمیتشناسی دین آنان است. .... علاوه بر این، آیات دیگری، شبیه آیه هشتم سوره ممتحنه، نیکی و احسان به ...
این نهی امام علیعلیه السلام عام است و هرگونه تصرّفی را شامل میشود. ... میتوان گفت که از دیدگاه پیامبر اقلیتهای دینی نسبت به دیگران از حق امنیت ویژهای برخوردارند؛ ... دیگر از حقوقی که اهل کتاب در کشور اسلامی دارا هستند حقّ به رسمیتشناسی دین آنان است. .... علاوه بر این، آیات دیگری، شبیه آیه هشتم سوره ممتحنه، نیکی و احسان به ...
تلألو انديشه هاي امام در آسمان انقلاب اسلامي چگونه راه و انديشه امام ...
2 ژوئن 2008 – تلألو انديشه هاي امام در آسمان انقلاب اسلامي چگونه راه و انديشه امام خميني (ره) ... و استكبار ستيزي استوار است و آموزه هاي قرآن و عترت عليهم السلام را با خود به همراه دارد. ... امام بزرگوارمان به سوي حضرت دوست مي گذرد لازم است به آسيب شناسي ... به عنوان مثال چندي پيش يكي از مدعيان اصلاح طلب از ضرورت نقد ديدگاه هاي امام در ...
2 ژوئن 2008 – تلألو انديشه هاي امام در آسمان انقلاب اسلامي چگونه راه و انديشه امام خميني (ره) ... و استكبار ستيزي استوار است و آموزه هاي قرآن و عترت عليهم السلام را با خود به همراه دارد. ... امام بزرگوارمان به سوي حضرت دوست مي گذرد لازم است به آسيب شناسي ... به عنوان مثال چندي پيش يكي از مدعيان اصلاح طلب از ضرورت نقد ديدگاه هاي امام در ...
آیت الله سید محمود سیستانی کیست؟ /عکس
... کبری حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام بود و بر ... با هشتم اسفند 1372 ش در سن شصت سالگی در مشهد مقدس، در جوار بارگاه منور امام رضا ... هزار اصله پاجوش خرما در آبادان كاشته شد · بیست راه استفاده ازروان شناسی رنگها.
... کبری حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام بود و بر ... با هشتم اسفند 1372 ش در سن شصت سالگی در مشهد مقدس، در جوار بارگاه منور امام رضا ... هزار اصله پاجوش خرما در آبادان كاشته شد · بیست راه استفاده ازروان شناسی رنگها.
تحقیقی در برخی از احکام حج
احادیث و روایات: امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت. .... هو الآن داخل المسجد الشريف بعد ماجرى عليه التوسيع، و هو مقابل باب السلام على الظاهر. ... كه موضوع احكام واجباند ـ مانند جمرات ـ موضوع شناسي، اهميت بيشتري پيدا ميكند. ..... هشتم: محرمات احرامدر بيان محرّمات احرام و تعداد آنها در بسياري از مناسك حج، نوعي ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت. .... هو الآن داخل المسجد الشريف بعد ماجرى عليه التوسيع، و هو مقابل باب السلام على الظاهر. ... كه موضوع احكام واجباند ـ مانند جمرات ـ موضوع شناسي، اهميت بيشتري پيدا ميكند. ..... هشتم: محرمات احرامدر بيان محرّمات احرام و تعداد آنها در بسياري از مناسك حج، نوعي ...
آذربایجان شرقی ( قسمت اول )
احادیث و روایات: امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او .... هنرهای اسلامی تبدیل شده اند و نیز موزه باستان شناسی آذربایجان ، موزه مشروطه ، موزه قرآن .... مربوط به قرون هشتم و نهم هجری است كه بر پایه هایآن ، مسجد كنونی بازسازی شد. ... بود :"قد باش بعد تعمیر هذالمسجد الواقع فیه مقبرة امّ نوح علیه السلام ، 1268 ه .
احادیث و روایات: امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او .... هنرهای اسلامی تبدیل شده اند و نیز موزه باستان شناسی آذربایجان ، موزه مشروطه ، موزه قرآن .... مربوط به قرون هشتم و نهم هجری است كه بر پایه هایآن ، مسجد كنونی بازسازی شد. ... بود :"قد باش بعد تعمیر هذالمسجد الواقع فیه مقبرة امّ نوح علیه السلام ، 1268 ه .
5 دی 1388 / 9 محرم 1431 / 26 دسامبر 2009
احادیث و روایات: امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی. ... و پس از انتقال جنازه به نجف اشرف، در مقبره خانوادگي در واديالسلام به خاك سپرده شد. ... محرم، چون ديد كه عمربن سعد مهيّاي نبرد با امام حسين(علیه السّلام) است، به نزديك خيام ... او مقالات مفصل درباره فيزيك، زمينشناسي، نجوم و باستانشناسي دارد كه از ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی. ... و پس از انتقال جنازه به نجف اشرف، در مقبره خانوادگي در واديالسلام به خاك سپرده شد. ... محرم، چون ديد كه عمربن سعد مهيّاي نبرد با امام حسين(علیه السّلام) است، به نزديك خيام ... او مقالات مفصل درباره فيزيك، زمينشناسي، نجوم و باستانشناسي دارد كه از ...
مکتب یوگا
احادیث و روایات: امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. .... هشتم. سمادهای (وصال samadhi): به معنای پیوستن و اتصال و این آخرین مرحله یوگاست. .... به نظر می رسد موارد ذیل درباره یوگا قابل تأمل باشند: یک) بن بست روش شناسی به طور کلی برای اثبات هر ادعا به یکی از ..... یار ايراني امام سجاد(علیه السلام) ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. .... هشتم. سمادهای (وصال samadhi): به معنای پیوستن و اتصال و این آخرین مرحله یوگاست. .... به نظر می رسد موارد ذیل درباره یوگا قابل تأمل باشند: یک) بن بست روش شناسی به طور کلی برای اثبات هر ادعا به یکی از ..... یار ايراني امام سجاد(علیه السلام) ...
سفرنامهها و ادبيات سفرنامهاي اروپاييان
احادیث و روایات: امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با ..... توجه به احوال اجتماعي و ظرايفي دارند كه از ديد ايرانيان قابل توجه نبوده است، از .... 1035ق/1628م پس از دوازده سال دوري به رم بازگشت و جزو ملازمان پاپ اوربان هشتم درآمد. ... موضوع ديگر مورد توجه او، مراسم روز 21 ماه رمضان و شهادت امام علي عليهالسلام است ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با ..... توجه به احوال اجتماعي و ظرايفي دارند كه از ديد ايرانيان قابل توجه نبوده است، از .... 1035ق/1628م پس از دوازده سال دوري به رم بازگشت و جزو ملازمان پاپ اوربان هشتم درآمد. ... موضوع ديگر مورد توجه او، مراسم روز 21 ماه رمضان و شهادت امام علي عليهالسلام است ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها