واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فلسفه ي توسل به امام زمان عليه السلام چيست؟ توسل، وسيله و واسطه قرار دادن چيزي بين خود و مطلوب است. وسيله بر دو نوع است: گاهي از امور مادي است، مثل آب و غذا که وسيله ي رفع تشنگي و گرسنگي است. و زماني نيز از امور معنوي است، مثل گناه کاري که خدا را به مقام و جاه يا حقيقت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم قسم مي دهد تا از گناهش بگذرد. در هر دو صورت وسيله لازم است؛ زيرا خدوند متعال جهان آفرينش را به بهترين صورت آفريده است، آنجا که مي فرمايد: (الذي أحسن کل شيء خلقه)(1)؛ «آن خدايي که همه چيز را به بهترين صورت آفريد». جهان بر اساس نظم علت و معلول و اسباب و مسببات، براي هدايت و رشد و تکامل انسانها آفريده شده است و نيازمندي هاي طبيعي بشر با عوامل و اسباب عادي برآورده مي گردد. فيوضات معنوي خداوند همچون هدايت، مغفرت و آمرزش نيز بر اساس نظامي خاص بر انسانها نازل مي شود و اراده ي حکيمانه ي خداوند بر اين تعلق گرفته که امور از طريق اسباب خاص و علل معين به انسانها برسد. بنابراين، همان گونه که در عالم ماده نمي توان پرسيد: چرا خداوند متعال زمين را با خورشيد نوراني کرده و خود بي واسطه به چنين کاري دست نزده است؟ در عالم معنا نيز نمي توان گفت: چرا خداوند مغفرت خويش را به واسطه ي اولياي الهي شامل حال بندگان مي کند. شهيد مطهري رحمه الله مي فرمايد: «فعل خداوند داراي نظام است. اگر کسي بخواهد به نظام آفرينش اعتنا نداشته باشد گمراه است. به همين جهت است که خداي متعال گناه کاران را ارشاد فرموده است که در خانه رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم بروند و علاوه بر اين که خود طلب مغفرت کنند، از آن بزرگوار بخواهند که براي ايشان طلب مغفرت کند. قرآن کريم مي فرمايد: (ولو أنهم اذا ظلموا أنفسهم جآؤوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله تواباً رحيماً)(2)؛ «اگر ايشان هنگامي که [با ارتکاب گناه] به خود ستم کردند، نزد تو مي آمدند و از خدا آمرزش مي خواستند و پيامبر هم براي ايشان طلب مغفرت مي کرد، خدا را توبه پذير مهربان مي يافتند.»(3) از همين رو مي بينيم که در قرآن و سنت تأکيد فراواني بر وسيله و توسل شده است. خداوند متعال مي فرمايد: (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله و ابتغوا اليه الوسيله)(4)؛ «اي مؤمنين! تقوا پيشه کنيد و براي رسيدن به او وسيله طلب نماييد.» اثر و فايده ي ديگري که در توسل به اولياي الهي خصوصاً ذوات مقدسه ي اهل بيت عليهم السلام است که اين مردم به جهت دريافت فيوضات الهي به واسطه ي آنان، نه تنها به مقام شامخ آنها از نبوت يا امامت يقين حاصل مي کنند، بلکه از باب اين که «الانسان عبيد الاحسان» فرمان بردار دستورات آن ها که همان دستورات خداوند است مي شوند. پی نوشت: 1-سوره ي سجده، آيه ي 7. 2-سوره ي نساء، آيه ي 64. 3- مجموعه ي آثار، ج1، ص264. 4- سوره ي مائده، آيه ي 35. منبع: کتاب بررسي دعاي ندبهسايت هاي مرتبط با اين مقاله کاغذ دیواری مذهبی
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5704]