تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830918260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موقعيت امام مهدي عليه السلام و يارانش


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
موقعيت امام مهدي عليه السلام و يارانش
موقعيت امام مهدي عليه السلام و يارانش منجي موعود از منظر نهج البلاغه (8):«فاذا کان ذلک، ضرب يعسوب الدين بذنبه، فيجتمعون اليه کما يجتمع قزع الخريف.»(1)ترجمه: «آن گاه که وقتش فرا رسد و آخرالزمان آيد، پيشواي دين قيام کند و پرچم استوار سازد، مستقر و پابرجا شود، پس (مؤمنان) نزد آن بزرگوار گرد آيند همچنان که ابرهاي پراکنده ي پاييزي به هم پيوندند.»واژه ها: يعسوب: ملکه زنبور عسل، رهبر و زمامدار جامعهقزع: پاره ي ابر کوچک و پراکندهخريف: فصل پاييزذنب: دم، دنبال او رفتن، متابعت کردن و...توضيح و تفسير:اين سخن در بخش کلام غريب (بيگانه و دور از نظر ابتداي و ظاهري) آمده است، گويا مفهومي پوشيده و پنهان داشته و نيازمند به تبيين و تفسير مي باشد و يکي از کرامات و خبرهاي غيبي آن حضرت از آينده و ظهور حضرت صاحب الزمان عجل الله فرجه الشريف- است.(2)با تشبيه و زيبايي خاصّ ادبي مي فرمايد: آن رهبر راستين ديني امت وقتي قيام کند، ياران بنام و کارگزاران بلند پايه ي نظام جهاني حق و عدل او، سريع و سبک دور او جمع مي شوند و عاشقانه و عارفانه او را اطاعت مي کنند تا ده ها(3) هزار سرباز ديگر او را در مراحل بعد با آن حضرت بيعت و همراه نهضت عظيم الهي او حرکت نمايند.در تشبيه آن مصلح گيتي به ملکه ي زنبور عسل، تنها موجود کامل و مادر تمام زنبورهاي کندو حکه عمرش طولاني تر از همه مي باشد (عمر زنبورها از چند هفته و ماه نمي گذرد ولي ملکه تا شش سال زندگي مي کند) اين حقيقت را مي رساند که در گستره ي کندو فقط يک فرد بوده که همه عاشقانه با رابطه ي خاص گرد او جمع و مطيع او هستند و در فراز و فرودها محور وحدت مي باشد و با آن که در سراسر کندو نظم و قانون حاکم است، ملکه همه جا پر مي زند و نظارت دارد، همين طور در دهکده ي جهاني عدل مهدوي. و تعبير «بذنبه» يعني وقتي دمش را زمين نهاد، کنايه از استقرار و قيام با قدرت و خشم خدايي در برابر دشمنان است.(4)و اين ملکه ي زنبوران عسل است که با تخم ريزي، همه ي واحدهاي معطل را فعال و به توليد و تلاش و شکوفايي و ارزش مي رساند، در حالي که نيش و سلاح دفعي و... دارد (براي دفع موذيان و مزاحمان و فاسدان و سلامت کندو) مي کوشد تا عسل و فرآورده ي شيرين و شفابخش براي مردمان و همگان فراهم آرد.آري، آن معصوم موعود با ايجاد حکومت الهي بر سراسر جهان، لذت و شيريني زندگي ديني را به وجود مي آورد. چه زيباست وقتي همين تعبير را در کلام نوراني پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي يابيم که مي فرمايد:«يأوي اليه أمته کما تأوي النحله يعوسبها، يملأ...؛(5) امت حضرت مهدي عليه السلام به آن حضرت پناه مي برند چنان که زنبورهاي عسل به ملکه ي خود پناه مي آورند، او زمين را پر از عدل و داد مي کند چنان که پر از ظلم و ستم شده، به گونه اي که مردمان به فطرت نخستين (پاک و توحيدي) خود بر مي گردند، حتي شخص خوابيده را از خوابش بيدار نمي کند و خون کسي ريخته نمي شود.» يعني امنيت همه جانبه در جامعه به وجود مي آيد.و نيز در تشبيه به ابرهاي پاييزي، سرآغاز تحولي عظيم و فرا رسيدن فصلي جديد در تاريخ انسان را نويد مي دهد که با نسيم ندا و پيام آن حضرت از مکه (بقيه الله خير لکم ان کنتم مؤمنين)(6) اصحاب او همانند قطعه ها و پاره هاي ابرهاي پراکنده در پاييز به سرعت به هم مي پيوندند؛(7) همان ها که ابتدا بي بارند اما هنگامي که جمع و متراکم شدند، باران زا و رحمت آفرين مي شوند و منتظران را شادمان و زمين دين و زندگي را با ريزش الطاف خداوندي احيا و آماده مي سازند تا شکوفايي عدالت، امنيت، اجراي قوانين قرآن و سنت، صلح و صميميت و... شکوفا و ظاهر گشته، درخت خشک دين سيراب و سعادت بخش گردد.در واقع امر بيان حضرت علي عليه السلام در اين کلام کوتاه، نه تنها موقعيت آن پيشواي دين را در آينده ي بشريت (عصر غيبت و ظهور) اشاره دارد، بلکه اوصاف اصحابش و قلمرو حکومتش که تمام زمين باشد و اهداف قيام او را (هدايت و نجات بشريت از انواع بدبختي ها و ظلم و تباهي و رساندن همگان را به سعادت جاويد) بيان داشته است.جالب آن که اين سخن در بيان ديگر ائمه ي معصومين عليهم السلام نيز آمده که به نقل برخي از آنها اکتفا مي کنيم:در کتاب غيبت شيخ طوسي از امام صادق عليه السلام نقل شده که اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمود:«پيوسته مردم در نقصانند تا آن که الله و نام خدا گفته نمي شود، پس هر گاه چنين شد، يعسوب دين با پيروانش ثابت مي ماند و خداوند از اطراف زمين گروهي را مي فرستد که مانند ابرهاي پاييز مي آيند، به خدا قسم اسم ها، قبيله ها و اسم امير اينان را مي شناسم... پس جمع مي شوند سيصد و سيزده مرد به تعداد اهل و اصحاب بدر و اين است معناي قول خداوند -عزوجلّ- (أينما تکونوا يأت بکم الله جميعاً ان الله علي کل شيء قدير)(8) هر کجا باشيد خداوند همه ي شما را مي آورد، چرا که خدا بر هر چيزي تواناست.»و بخش اول اين خبر همان است که در نهج البلاغه آمده «فاذا کان ذلک، ضرب يعسوب الدين...» و صاحب نهايه و زمخشري و ديگران نيز اين فقره را که کنايه از ظهور حضرت مهدي عليه السلام مي باشد نقل و شرح نموده اند.(9)و نيز در روضه کافي از امام باقر عليه السلام در تفسير آيه ي (فاستبقوا الخيرات أينما تکونوا...) مي فرمايد: «مراد از خيرات، ولايت مي باشد و منظور از (أينما تکونوا...) ياران حضرت مهدي و امام قائم - عجل الله فرجه الشريف- است که سيصد و اندي (313) نفرند، به خدا قسم «امت معدوده» همان ها هستند، به خدا سوگند همگي در يک ساعت؛ همانند ابرهاي پراکنده ي پاييزي جمع مي گردند.»(10)پی نوشت:1- نهج البلاغه: غريب کلامه، حديث 1.2- شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد: ج19، ص104؛ منهاج البراعه: ج21، ص330.3- بحار الانوار، ج51، ص157، ج 52، ص338.4- شرح نهج البلاغه، ابن ميثم: ج5، ص371.5- الملاحم ابن طاووس: ص70؛ احقاق الحق: ج13، ص154؛ الفتن: ص252.6- سوره ي هود، آيه ي 86.7- بحارالانوار: ج52، ص367 و ج 51، ص55.8- سور ه ي بقره، آيه ي 148.9- نجم الثاقب، باب 2، ص131؛ معجم أحاديث الامام المهدي: ج3، ص104و106.10- نور الثقلين: ج1، ص139؛ تفسير کنزالدقائق و بحر الغرائب، ج2، ص192؛ تفسير عياشي: ج1، ص65.منبع: کتاب منجي موعود از منظر نهج البلاغه
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن