تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835911227
نقش عقل و علم در فهم قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نقش عقل و علم در فهم قرآن نويسنده: آيت الله جوادي آملي خداي سبحان در زمينهي فهم قرآن ميفرمايد: « تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ»[1] در اين آيهي كريمه دو پيام اصلي وجود دارد كه به خوبي نقش عقل و علم را در فهم قرآن كريم روشن مي سازد: نكتهي اوّل آنكه مثلهاي قرآن كريم ساده نيست و بايد آنها را تعقل كرد و شرط بهرهمندي از آنها تعقل آنهاست. نكتهي دوّم آن است كه تعقّلِ امثال قرآن، تنها در توان عالمان است اگر مثلهاي قرآن كه رقيق شدهي معارف عميق آن است، نياز به تعقل و علم دارد، به طور يقين در فهم و درك معارف بلند و لطايف دقيق قرآن نيز اين دو عنصر كليدي ضرورت دارد. قرآن كريم در آيات فراواني منكران خود را افرادي سفيه و كم عقل معرّفي مي كند، كه در مباحث گذشته كم و بيش ذكري از آنها شد، و دربارهي مؤمنان ميفرمايد: « وَ يَرَي الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ هُوَ الْحَقَّ»[2] يعني كساني كه عالمند، قرآن را خوب ميفهمند و چون آن را فهميدند، به حقّ بودن آن و نازل شدن آن از سوي خداوند ايمان ميآوردند. علم نردبان عقل است و تعقّل وقتي بهتر صورت ميپذيرد كه علم بيشتري در اختيار انسان متعقّل باشد. در بحث تأويل گذشت كه راسخان در علم به همهي قرآن و به محكمات و متشابهات آن ايمان دارند « وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا»[3] و پس از آن ميفرمايد: « وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ»[4] يعني تنها صاحبان خرد از قرآن بهرهمند و از تذكّرهاي سودمند آن متذكّر ميشوند. عقل، ميزان و كليد و راهنما است البته عقل اصل دين را ميفهمد كه بشر به قانون ماوراي طبيعت نيازمند است و خطوط كلّي مسائل فقه و مسائل حقوقي و اخلاقي را نيز ميفهمد امّا صدها مسئلهي حرام، حلال، واجب و مستحب وجود دارد كه عقل آنها را درك نميكند. عقلْ در خطوط كلّي، «ميزان» بسيار قوي است؛ چنانكه در بعضي از مسائل هم «كليد» است، يعني تا نزديك درِ گنجينهي علوم ميآيد و در را باز ميكند و به انسان ميگويد اكنون از اين گنجينهي قرآن يا روايات استفاده كن و از آنجا به بعد «چراغ» است؛ يعني وقتي انسان وارد گنجينهي قرآن شد، همراه انسان است و در فهم قرآنْ جامعه را راهنمايي ميكند. به عنوان مثال، اگر ظاهر آيهأي دلالت دارد بر اينكه از پيامبري گناهي سر زده، چون عقل صدور گناه از پيامبران را محال عادي ميداند، پس بايد به دنبال فهم درست و دقيق آيه بود و آن را به گونهأي فهميد كه با مقدّمات روشن و روشنگر مورد قبول عقْل منافات نداشته باشد. نيز در آياتي كه سخن گفتن خدا، ديدن و شنيدن صداي خدا، بيان شده، عقل ميگويد محال است كه خدا مادّي و جسماني باشد و اگر چنين است پس نه ميتوان با چشم سر خدا را ديد و نه خداوند چشم و گوش و زبان مادي دارد. خداي سبحان قرآن كريم را به صفتهاي نور و هدايت و تبيان معرّفي كرده، كه نشانگر بينيازي قرآن در تعليم و ابلاغ رسالت خود از علوم است. قرآن كريم نه از حيث محتوا نيازمند خارج خود است و نه از حيث دلالتْ محتاج چارهجويي بيروني؛ ولي اين معني، مستلزم آن نيست كه انسان با قرآن كريم برخورد جاهلانه نمايد و نقش علوم و معارف را در فهم قرآن ناديده بگيرد. تحصيل علوم تجربي و مانند آن ظرفيت دل را گسترش ميدهد و توانايي فهم و تحمّل معارف قرآن را بالا ميبرد و به انسان شرح صدر ميدهد. «إن هذه القلوب أوْعيهي فخيْرها أوعاها»[5] هر قلبي كه از انديشههاي مستدلّ برخوردار است، آمادگي آن براي تحمّل و دريافت علوم قرآني بيشتر است و هر چه انسان در انديشه جهان آفرينش، از آيات كتاب تكويني خداوند بهره ببرد قدرت او در فهم آيات كتاب تدويني از قرآن كريم افزونتر ميگردد. آنچه در اين ميان مذموم و نادرست شمرده ميشود، اين است كه بافتههاي علوم تجربي را قبل از آنكه به عنوان يافته علمي برسند بر قرآن تحميل كنيم و معناي آيات قرآن را به گونهأي بيان كنيم كه بر اساس فرضيّات باشد، علّت نادرستي اين عمل نيز روشن است؛ زيرا فرضيّات علمي و تجربي دائماً در حال تغيير و تحوّلند و بسيار ميشود كه پس از مدّتي فرضيّهأي جديد، فرضيّه سابق را باطل ميسازد و اگر ما قرآن را با اين فرضيات موقّت هماهنگ سازيم، معنايش ايجاد دگرگوني و فرسايش در معارف قرآن است؛ در حالي كه قرآن از هر بطلاني مصون و محفوظ است: « لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ»[6]. البتّه فرضيّهها قبل از آنكه به نصاب قطعيت برسند ميتوانند به عنوان يكي از وجوه و احتمالهاي تفسيري ياد شوند و هنگامي كه به مرحله قطعيّت رسيدند ميتوانند به عنوان معناي تفسيرمورد قبول قرار گيرند. فهم قرآن، با ذهن بيرنگ ميسّر است قرآن را به وسيلهي مصطلحات فلسفه و كلام و اصطلاحات ويژه فقه و اصول نميشود فهميد. چون براي خصوص فيلسوفان، متكلّمان، فقيهان و اصوليين نازل نشده است، با عناوين ويژه تاريخ و ادبيات و هنر و علوم تجربي هم نميتوان آن را دريافت؛ چون تنها براي متخصصان اين رشتهها نيامده است. قرآن براي فطرت همهي بشر آمده است و هر كس با فطرت سالمْ به محضر قرآن برود از آن بهرهمند ميشود و آيات نوراني آن را ميفهمد. فطرت آن است كه در مسائل عملي، فجور و تقوا را خوب درك ميكند و در مسائل علمي هم بديهيّات را خوب ميشناسد، يعني ميفهمد كه محال است يك شيء با حفظ جهات وحدت، هم باشد و هم نباشد. اگر كسي با اين دو سرمايه حكمت نظري و عملي به محضر قرآن برود از آن بهرهمند ميشود هر چند از اصطلاحات آگاه نباشد ولي اگر اصول از پيش ساخته را به همراه ببرد و بخواهد قرآن را بر اصول موضوعهي رشتهي علمي خود تطبيق دهد و آن اصول را بر قرآن تحميل كند، چيزي از خود قرآن نميفهمد و بلكه آيات آن را در غير معناي اصلي خود به كار ميبرد. از وجود مبارك رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ روايتي نقل شده كه فرمودهاند: «القرآن مأدُبة الله فتعلّموا مأدُبَته ما اسْتطعتم»[7] در اين روايت نوراني قرآن به عنوان «مأدبة الله» معرفي شده است. «مأدبه» به معناي مائده و سفره نيست بلكه غذاي پخته و آماده را مأدبه ميگويند. رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه به فرمودهي خداي سبحان بخل و ضنت ندارد و به فرمودهي خودش «أجود بني آدم» و بخشندهترين انسانهاست، همهي مردم را به قرآن كه غذاي آمادهي روح و «مأدبة الله» است دعوت كرده است. اگر قرآن سفرهي خالي ميبود، ميشد كه هر كس غذايش را بياورد و در اين سفره بخورد ولي اگر قرآن غذاي آماده است، نبايد انسان افكار و برداشتهاي علمي و يا بافتههاي خود را به همراه بياورد و به اسم قرآن استفاده كند. اگر كسي با عقايدي خاص بيايد به محضر قرآن، هرگز از آن بهرهأي نميبرد و با همان افكاري كه با خود آورده باز خواهد گشت. مقصود از بيرنگ بودن ذهن براي فهميدن قرآن و بهرهمندي از آن بايد «خالي الذهن» بود و با ذهن بيرنگ به محضر قرآن رفت. معناي اين سخن آن نيست كه يك مفسّر يا محقّق هيچ اصل موضوعي و هيچ برداشتي از انسان و جهان در ذهنش نباشد ـ چنانكه بعضي چنين خيال كردهاند ـ تا اينكه بگويند محال است ذهني خالي باشد. مقصود آن است كه انسان قصد تحميل دانش خود بر قرآن را نداشته باشد. اگر يك قاضي، از پيش نسبت به يكي از دو طرف منازعه گرايشي داشته باشد، در حكم وقضاي خود به انحراف ميرود و عقل انسان نيز كه در مسائل علمي، قاضي و حاكم است، اگر در مراجعهي خود به قرآن، به اصول موضوعهي رشتهي علمي خود و به يافتههاي درست يا نادرست خويش گرايش داشته باشد و بخواهد با مراجعه به قرآن، فقط يافتههاي خود را تأييد كند و حاضر نباشد خطاهاي خود را اصلاح كند، چگونه ميتواند فهم درستي از آيات داشته باشد؟ البتّه همانطوركه اشاره شد، قرآن كريم با مسائل مسلّم عقلي مطابق است و هميشه انسانها را دعوت به تعقل و درست انديشي ميكند و با پيشرفت علوم عقلي ، معارف اصول قرآني نيز بهتر ظهور دارد و انسان از قرآن بهتر بهرهبرداري ميكند ولي تحميل نكات ادبي يا فقهي يا كلامي يا فلسفي و يا عرفاني بر قرآنْ كار درستي نيست و سر از «تفسير به رأي» در ميآورد كه پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود خداي سبحان ميفرمايد «ما آمن بي من فسّر برأيه كلامي»[8] ايمان به من نياورده كسي كه كلام مرا به رأي و نظر خود تفسير كند. در علوم تجربي اگر فرضيّهأي با پيشرفت علم، صحيح شناخته شد و تثبيت گرديد و انسان به آيهأي كه مربوط به جهان طبيعت است برخورد كرد، ميتوان گفت كه شايد نظر قرآن همين مطلب باشد. امّا نميتوان آن را به طور انحصار، به قرآن نسبت قطعي داد و اگر كسي هر سخن نارواي علمي را به قرآن نسبت دهد، از آنجا كه قرآن كريم، عزيز و نفوذ ناپذير است وهيچ بطلاني در آن راه ندارد، تحميل پذير هم نيست و در آيندهأي نه چندان دور، بطلان آن سخن، و نزاهت خود را از آن، براي همگان آشكار ميسازد. البته اصول مبرهن هر كسي ناخودآگاه تأثيري در كيفيت استفادهي وي از ظواهر آيات قرآني دارد ولي سلطهي بر ذهن، استيلاي بر خاطرهها و فرض تخليه ذهن از پيش داوريها در صورت امكانْ سهم مؤثّري در استماع راستين و دريافت اصيل پيام قرآني دارد، و چنين كاري گرچه دشوار است ليكن، به دليل تحوّل فكري كه در برخي از صاحبان مكاتب مادي بعد از تدبر در قرآن پديد آمده ممكن است. پی نوشت:[1] ـ سورهي نكبوت، آيهي 43. [2] ـ سورهي سباء، آيهي 6. [3] ـ سورهي آل عمران، آيهي 7. [4] ـ سورهي بقره، آيهي 269. [5] ـ نهج البلاغه، حكمت 147. [6] ـ سورهي فصّلت، آيهي 42. [7] ـ بحار، ج 89، ص 19. [8] ـ بحار، ج 2، ص 279، ح 17.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]
صفحات پیشنهادی
نقش عقل و علم در فهم قرآن
نقش عقل و علم در فهم قرآن نويسنده: آيت الله جوادي آملي خداي سبحان در زمينهي فهم قرآن ميفرمايد: « تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ»[1] در اين آيهي كريمه ...
نقش عقل و علم در فهم قرآن نويسنده: آيت الله جوادي آملي خداي سبحان در زمينهي فهم قرآن ميفرمايد: « تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ»[1] در اين آيهي كريمه ...
فهم قرآن (قسمت هشتم)
فهم قرآن (قسمت هشتم) نويسنده: حميدرضا پرورش نقش عقل و علم در فهم قرآن خداى سبحان در زمينهى فهم قرآن مىفرمايد: (تلك الأمثال نضربها للناس و ما يعقلها الا العالمون) ...
فهم قرآن (قسمت هشتم) نويسنده: حميدرضا پرورش نقش عقل و علم در فهم قرآن خداى سبحان در زمينهى فهم قرآن مىفرمايد: (تلك الأمثال نضربها للناس و ما يعقلها الا العالمون) ...
پرسشها و پژوهشهاى قرآنى در زمينه مبادى فهم قرآن
پرسشها و پژوهشهاى قرآنى در زمينه مبادى فهم قرآن-پرسشها و پژوهشهاى قرآنى در زمينه ... مباحث متافيزيكى و تعابير دينى رايج در غرب، و ناسازگارى آنها با عقل و علم، .... نشان دهنده عنايت مفسران گذشته به نقش اسباب نزول و تاريخ در فهم قرآن هستند، همان ...
پرسشها و پژوهشهاى قرآنى در زمينه مبادى فهم قرآن-پرسشها و پژوهشهاى قرآنى در زمينه ... مباحث متافيزيكى و تعابير دينى رايج در غرب، و ناسازگارى آنها با عقل و علم، .... نشان دهنده عنايت مفسران گذشته به نقش اسباب نزول و تاريخ در فهم قرآن هستند، همان ...
رابطه فكر و قلب با فهم قرآن
رابطه فكر و قلب با فهم قرآن نويسنده:رضا رستمیزادهمنبع:فصلنامه معرفت «و ... نقش به سزایی در پیشگیری از آسیب دیدن ایمان، به ویژه در ارتباط با فهم قرآن، ایفا ... نور عقل و نور وحی است، (16) جایگاه رشد فكر و تحول درونی، (17) محیط كسب علم و ...
رابطه فكر و قلب با فهم قرآن نويسنده:رضا رستمیزادهمنبع:فصلنامه معرفت «و ... نقش به سزایی در پیشگیری از آسیب دیدن ایمان، به ویژه در ارتباط با فهم قرآن، ایفا ... نور عقل و نور وحی است، (16) جایگاه رشد فكر و تحول درونی، (17) محیط كسب علم و ...
قواعد فهم قرآن
قواعد فهم قرآن نويسنده: حبیب الله زارعی مقدمهقرآن کریم آخرین کتاب الهى است که بر ... به دلیل ویژگى نخست، باید با علم لغت، اشتقاق و صرف و نحو زبان عربى در حد .... واحد، در تفسیر نقش تعیین کننده ندارد، بلکه تنها ارزش مطالعه تاریخى را داراست. .... تا توانایى برداشت و فهم صحیح از آیات را پیدا نماید، چنانچه وجود براهین عقلى و ...
قواعد فهم قرآن نويسنده: حبیب الله زارعی مقدمهقرآن کریم آخرین کتاب الهى است که بر ... به دلیل ویژگى نخست، باید با علم لغت، اشتقاق و صرف و نحو زبان عربى در حد .... واحد، در تفسیر نقش تعیین کننده ندارد، بلکه تنها ارزش مطالعه تاریخى را داراست. .... تا توانایى برداشت و فهم صحیح از آیات را پیدا نماید، چنانچه وجود براهین عقلى و ...
رابطه فكر و قلب با فهم قرآن(1)
رابطه فكر و قلب با فهم قرآن(1) نويسنده:رضا رستمي زاده «و ننزل من القرآن ما هو ... نقش به سزايي در پيش گيري از آسيب ديدن ايمان، به ويژه در ارتباط با فهم قرآن، ايفا مي ... نور عقل و نور وحي است،[16] جايگاه رشد فكر و تحول دروني، محيط كسب علم و توشه ...
رابطه فكر و قلب با فهم قرآن(1) نويسنده:رضا رستمي زاده «و ننزل من القرآن ما هو ... نقش به سزايي در پيش گيري از آسيب ديدن ايمان، به ويژه در ارتباط با فهم قرآن، ايفا مي ... نور عقل و نور وحي است،[16] جايگاه رشد فكر و تحول دروني، محيط كسب علم و توشه ...
قرآن ونقش پيامبران در شکوفايي عقل
قرآن ونقش پيامبران در شکوفايي عقل نويسنده:عزيز علي زاده سالطه* چکيدهقرآن کريم ... به قرآن کريم وبا روش اسناد وتحليل به نقش پيامبران در رشد و شکوفايي عقل در .... با انسان هاي کافر و لجوج کارآساني نيست بلکه بهره فراواني از علم وعقل مي خواهد. .... اکثرهم لايعلمون الحق فهم معرضون (انبياء 24) ودر موضع ديگر نيز بياني به همين ...
قرآن ونقش پيامبران در شکوفايي عقل نويسنده:عزيز علي زاده سالطه* چکيدهقرآن کريم ... به قرآن کريم وبا روش اسناد وتحليل به نقش پيامبران در رشد و شکوفايي عقل در .... با انسان هاي کافر و لجوج کارآساني نيست بلکه بهره فراواني از علم وعقل مي خواهد. .... اکثرهم لايعلمون الحق فهم معرضون (انبياء 24) ودر موضع ديگر نيز بياني به همين ...
فهم قرآن از ديدگاه امام خمينى(ره)
شرايط فهم قرآن و بهرهگيرى از آن مطلوب در خواندن قرآن، فهميدن، عمل نمودن، رشد و ... و شرايط ظاهرى و باطنى تلاوت قرآن حاصل نميگردد; از اين رو بزرگان علم و معرفت از جمله ... اخلاص و پاكسازى نيت: اين امر تاثير در قلوب، نقش بنيادى داشته و بدون آن هيچ .... و عقل نيست، بپرهيزند و با فكرى پيراسته از اين گونه تعلقات به فهم قرآن رو آوردند .
شرايط فهم قرآن و بهرهگيرى از آن مطلوب در خواندن قرآن، فهميدن، عمل نمودن، رشد و ... و شرايط ظاهرى و باطنى تلاوت قرآن حاصل نميگردد; از اين رو بزرگان علم و معرفت از جمله ... اخلاص و پاكسازى نيت: اين امر تاثير در قلوب، نقش بنيادى داشته و بدون آن هيچ .... و عقل نيست، بپرهيزند و با فكرى پيراسته از اين گونه تعلقات به فهم قرآن رو آوردند .
فهم قرآن (قسمت دوم)
فهم قرآن (قسمت دوم) نويسنده:نويسنده: حميدرضا پرورش جهل و استكبار، دو مانع فهم قرآن ... را مىگيرند و در مقابلش عقل و فطرت پاك و الهى را مىدهند و به كوردلى مبتلا مىشوند. ... چنين كسانى نه زبانشان به علم و حق گوياست و نه گوش شنوايى براى شنيدن حق .... و دل و جان خويش را صيقل دهد تا آيينهى قرآن گردد و معارف بلندش در آن نقش بندد.
فهم قرآن (قسمت دوم) نويسنده:نويسنده: حميدرضا پرورش جهل و استكبار، دو مانع فهم قرآن ... را مىگيرند و در مقابلش عقل و فطرت پاك و الهى را مىدهند و به كوردلى مبتلا مىشوند. ... چنين كسانى نه زبانشان به علم و حق گوياست و نه گوش شنوايى براى شنيدن حق .... و دل و جان خويش را صيقل دهد تا آيينهى قرآن گردد و معارف بلندش در آن نقش بندد.
فهم قرآن (قسمت ششم)
فهم قرآن (قسمت ششم) نويسنده: حميدرضا پرورش تفاوت قرآن با كتب عقلى و عرفانى ممكن است ... قرآن دست يابند ولى تأويل متشابهات قرآن را جز خدا و راسخان در علم كسى نمىداند. ... البته قرآن كريم به گونهاى نيست كه تنها ممثل را نشان دهد و خود نقش ديگرى ...
فهم قرآن (قسمت ششم) نويسنده: حميدرضا پرورش تفاوت قرآن با كتب عقلى و عرفانى ممكن است ... قرآن دست يابند ولى تأويل متشابهات قرآن را جز خدا و راسخان در علم كسى نمىداند. ... البته قرآن كريم به گونهاى نيست كه تنها ممثل را نشان دهد و خود نقش ديگرى ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها