تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849997418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتظار فرج بعد از هرگرفتاري


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انتظار فرج بعد از هرگرفتاري
انتظار فرج بعد از هرگرفتاري ممکن است کسي بگويد که در اغلب احاديث انتظار، تصريحي به انتظار ظهور حضرت مهدي عليه السلام نشده است، و لذا ممکن است که مراد به انتظار فرج، انتظار گشايش بعد از هر شدت و گرفتاري باشد. و اين به جهت دلداري به بشر است تا اين که نااميد نشود، زيرا نااميدي سرمنشأ همه بدبختي ها و بيچاره گي هاست.در جواب از اين احتمال مي گوييم: قطعا مراد از انتظار در روايات مطلق، انتظار ظهور فرج حضرت مهدي عليه السلام است، و اين را از دو زاويه مي توان به اثبات رساند.1- با استفاده از احاديثي که تصريح به فرج امام زمان عليه السلام دارد؛ زيرا همان گونه که قبلا اشاره شد روايات، يکديگر را تفسير مي کنند. پس مي گوييم: مراد به روايات مطلقه همان روايات مقيده است. اين جمع با نظر شيعه و سني هر دو سازگاري دارد، هم نظر شيعه که معتقد به فرج امامي است که موجود است، و هم اهل سنت که معتقد به فرج امام مهدي عليه السلام است که او را الآن زنده نمي داند و معتقد است که در آخرالزمان متولد شده و زمين را پر از عدل و داد خواهد کرد.2- از راه تناسب حکم و موضوع؛ زيرا انتظار فرجي که تا اين حد مهم شمرده شده و در گفتار معصومين عليهم السلام تا اين حد مورد تأکيد قرار گرفته، چيزي جز فرج مهدي موعود عليه السلام نخواهد بود. و لذا در روايات مي خوانيم که انتظار فرج محبوب ترين و برترين اعمال نزد خداوند است. و يا اين که انتظار فرج، انتظار گشايش از يک مشکل فردي نيست؛ زيرا نهايت انتظاري که از شخص هنگام مصايب است اين که صبر کند و بر خداوند متعال بر اين مشکلات اعتراض ننمايد، نه اين که منتظر رفع گرفتاري باشد که اين عمل افضل عبادات است. پس مراد به انتظار فرج در اين روايات همان انتظار روز موعود است؛ از آن جهت که در آن روز، وعده ي الهي به نصرت مظلومين در سرتاسر عالم محقق شده، و حکومت عدل توحيدي اسلامي در روي کره ي زمين گسترده و پياده خواهد شد. و انتظار با آن آثار و برکاتي که دارد تنها در انتظار چنين فرجي قابل تحقق است. و نيز اين چنين انتظار است که مي تواند از اساس دين شمرده شود.مواظب قساوت قلب باشيم!آنچه که بر هر مؤمني بلکه هر انساني لازم است اين که هيچ گاه از تأخير فرج و ظهور منجي نااميد نباشد و اين امر منجر به قساوت قلب او نگردد، بلکه بر اوست که به ريسمان صبر چنگ زده که اين انتظار با صبر، آخرالأمر او را به سرمنزل مقصود رهنمون کرده و خود نيز زمينه ساز ظهور منجي خواهد بود، و اين تنها از راه ايمان قلبي به خداوند متعال و اين که او در وعده هايش خلف نمي کند، و نيز با سير و بررسي سرگذشت امت هاي پيشين که چگونه بعد از هر عسر و گرفتاري شديد خداوند متعال در آخرالأمر براي آن ها يسر و فرجي حاصل نمود، به دست مي آيد. و نيز با مراجعه به فطرت و ميل دروني خود که چگونه به ظهور منجي متمايل است مي تواند خود را از يأس و نااميدي رهانيده، به ظهور منجي اميدوار باشد.و لذا در روايتي در ذيل آيه ي شريفه: «و لا يکونوا کالذين أوتوا الکتاب من قبل فطال عليهم الأمد فقست قلوبهم»؛ (1) «و مانند کساني نباشيد که در گذشته به آن ها کتاب آسماني داده شد سپس زمان طولاني بر آن ها گذشت و قلب هايشان قساوت پيدا کرد...» از امام صادق عليه السلام روايت شده که مي فرمايد: «تأويل اين آيه براي اهل زمان غيبت است، و مراد به (أمد) در اين آيه أمد و زمان غيبت است. و خداوند متعال شيعيان را از شک در حجت خداوند متعال نهي مي کند، و يا اين که بخواهند گمان کنند که خداوند زمين را يک چشم به هم زدن از حجت خالي گرداند». (2)پی نوشت:1. سوره حديد، آيه 16.2. غيبت نعماني. ص 6، المحجه، ص 219 و 220.منبع: کتاب وظايف ما در عصر غيبت
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن