تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805630425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شرح عدالت مهدوي از زبان روايات شريفه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شرح عدالت مهدوي از زبان روايات شريفه
شرح عدالت مهدوي از زبان روايات شريفه حال به احاديثي در زمينه عدالت حضرت مهدي (ع) توجه فرماييد . از قول نبي اکرم اسلام (ص) است که فرمود : « أبشرکم بالمهدي يبعث في أمتي علي اختلاف من الناس وزلازل فيملأ الأرض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا ، يرضي عنه ساکن السماء و ساکن الأرض ، يقسم المال صحاحا. فقال له رجل : و ما صحاحا ؟ قال : السويه بين الناس ؛ (1) شما را مژده مي دهم به آمدن مهدي (ع) در ميان امت من در يک موقعيت بحراني ، از اختلاف مردم و سختي هايي که حاکم است ، حضرت مهدي (ع) ظهور مي کند و زمين را پر از عدل و داد مي کند همچنان که قبل از ظهورش دنيا پر از ظلم و جور بوده است . تمام ساکنان آسمان و زمين با حکومت امام زمان (ع) خشنود مي شوند و آن دارايي و ثروت را به صورت صحاح تقسيم مي کند . مردي پرسيد : منظور از صحاح چيست ؟ فرمود : بين مردم امکانات اقتصادي را به صورت مساوي تقسيم مي کند». به تعبير امروزي توزيع عادلانه ثروت در ميان همه مردم زمين و امت پيغمبر که در آن عصر زندگي مي کنند . دل هايشان به وسيله چنين حکومتي پر از ثروت و غنائم مي شود يعني هيچ گونه احساس نياز وفقر نمي کنند و عدل امام زمان (ع) همه امت پيغمبر را شامل مي شود. با عنايت به اين حديث شريف ، در آن عصر ، عدل همه زمين رافرا مي گيرد و جهان پر از عدل و داد مي شود . در روايتي حضرت ام سلمه که از بهترين زنان پيغمبر اکرم (ص) بود مي گويد : من از رسول خدا شنيدم که در زمان حکومت امام زمان (ع) به قدري عدالت گسترش پيدا مي کند که آن هايي که زنده هستند مي گويند اي کاش ! آن هايي که از دنيا رفتند زنده مي شدند و اين فضاي عادلانه را درک مي کردند وازاين عدالت بهره مند مي گرديدند. (2)از قول امام صادق (ع) نقل شده که مي فرمايد :« أما و الله ليدخلن عليه عدله جوف بيوتهم کما يدخل الحر و القر...أول ما يظهر القائم من العدل أن ينادي مناديه أن يسلم صاحب النافله لصاحب الفريضه الحجر الأسود و الطواف » ؛ (3) به خدا قسم ! عدالت به همه جا نفوذ مي کند ، همچنان که سرما و گرما داخل خانه ها مي رود ، عدالت هم داخل خانه ها نفوذ مي کند ، يعني کسي جلوي عدالت امام زمان (ع) را نمي تواند بگيرد . چطور سرما و گرما به داخل خانه ها نفوذ مي کند ، مي گويد سطح جامعه ، داخل خانه و خانواده همه تحت تأثير فرهنگ امام زمان (ع) و تحت پوشش عدل قرار مي گيرند . پس در دنيايي که به دليل ظلم و ستم ، همه جا نگراني ظلم و ستم و تبعيض، فقر و محروميت ، فشار روحي و رواني حاکم بود ، برداشته مي شود و عدل به جايش حاکم مي شود ، ناراحتي ازبين مي رود و امنيت به جايش مي آيد . نتيجه ي حاکميت عدالت ، امنيت است . در ادامه حديث امام صادق (ع) مي فرمايد : « اول ما يظهر القائم من العدل أن ينادي مناديه أن يسلم صاحب النافله لصاحب الفريضه الحجر الأسود و الطواف » ؛ (4) اول چيزي که به عنوان مظهر عدالت امام زمان (ع) است اين که جمعيت وقتي براي عمل حج به مکه مي روند ، به خاطر زيادي جمعيت عمل طواف بيت الله الحرام و نماز طواف پشت مقام ابراهيم و استلام حجر يکي از مشکلات حجاج مي شود و امام زمان (ع) به منادي دستور مي دهد که ندا کند ، آن هايي که مي خواهند طواف مستحبي و استلام حجر انجام بدهند از صحنه کناربروند و به جاي آن ها آدم هايي که طواف واجب دارند بيايند طواف کنند . و صحنه بايد به گونه اي باشد که حق هر کسي در جايگاه خودش به او برسد ، حتي در ارتباط با عمل حج و طواف ، منادي مي گويد ، آن هايي که حج مستحبي انجام مي دهند کنار بروند ، کساني که طواف واجب دارند ، بيايند. اين جور صحنه عدل همه جا را شامل مي شود . باز در حديثي ديگر از اميرالمومنين علي بن ابي طالب (ع) است که مي فرمايد : « و لا مظلمه لأحد من الناس الا ردها و لا يقتل منهم عبدا الا أدي ثمنه ديه مسلمه الي أهله و لا يقتل الا قضي عنه دينه و الحق عياله في العطاء حتي يملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا » ؛ (5) بر عهده کسي در زمان حکومت امام زمان (ع) مظلمه نيست مگر اين که روشن مي کنند ؛ يعني همه از هم رضايت مي گيرند و حق هيچ کس بر گردن ديگري نيست . الآن چه کسي مي تواند اين ادعا را بکند که ذمه هيچ کس به گردنش نيست و بگويد من به احدي بدهکار نيستم ، نه در اخلاق و نه در مسائل مالي ، نه غيبت کسي را کردم ، نه به کسي تهمت زدم ، نه آبروي کسي را بردم ، نه مال کسي را خوردم ؟ آدمي که بخواهد چنين ادعايي بکند کيست ؟ در زمان امام زمان (ع) همه مي توانند چنين ادعايي بکنند ، چون هر کسي هر حقي در گردن او هست نسبت به ديگري ادا مي کند و مظلمه را رد مي کند . هيچ بنده اي کشته نمي شود مگر اين که ديه اش را مي گيرند ، يعني ديه افرادي را که کشته شدند همه پرداخت مي شود و با زور و قلدوري و مسائل ديگر ، حق خون هيچ کس ضايع نمي شود و حق عيال و خانواده او ادا مي شود. خلاصه حديث اين است که مي گويد در دنيا هيچ ظلمي تحقق پيدا نمي کند ، چون امام زمان (ع) ظالم را يا اصلاح مي کند يا از بين مي برد . به قدرت الهي فرهنگ جامعه عدل پذير مي شود . چون عدل کردن مشکل است اما عدل پذيرفتن مشکل تر از آن است ، آن هايي که بعد از کشته شدن عثمان به خانه حضرت علي (ع) هجوم آوردند که بايد خلافت را بپذيري و غير از تو ، هيچ کسي شايسته نيست ، اما پس از پذيرش امام ، همان هايي که بيشترين شعار را مي دادند بيشترين مخالفت را کردند چون ديدند اميرالمومنين (ع) عدالت را بدون ملاحظه اجرا مي کند و نتوانستند تحمل کنند و لذا با او مخالفت کردند. اما در زمان امام زمان (ع) اين گونه نيست ، عدل همه جا را خواهد گرفت و براي آن که ما بتوانيم ان شاء الله زمينه پذيرش عدل الهي را در زمان امام زمان (ع) در خود فراهم کنيم ، بايد روحيه عدالت پذيري را در خود تقويت کنيم. بايد خودمان را در آن جهتي که جزو اهداف حکومت امام زمان (ع) است ترتيب نماييم . و خود را در همان جهتي که رضايت و هدف اوست ، آماده کنيم . خداوند به لطف خويش و به دعاي امام زمان (ع) و دعاهاي همه دعا کنندگان که مستجاب الدعوه هستند پرده از رخسار عزيز زهرا (ع) بردارد و انتظار عالم اسلام و بشريت را پايان بدهد و حکومت امام زمان (ع) را در دنيا ظاهر گرداند و همه عالم را از عدل امام زمان (ع) برخوردار بفرمايد . ان شاءالله .پی نوشت:1. منتخب الاثر ، ص 147 ، به نقل از سيماي آفتاب ، ص 463.2. بحارالانوار : 374/52.3. بحارالانوار : 374/52.4. بحارالانوار :374/52.5. بحارالانوار : 224/52.منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن