محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853496524
نقش نماز در آرامش رواني خانواده(قسمت دوم و پایانی)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نقش نماز در آرامش رواني خانواده(قسمت دوم و پایانی) نويسنده: دكتر محسن ايماني 4ـ بالا رفتن عزت نفس پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نماز را معراج مؤمن دانسته و ميفرمايد: الصّلاة معراج المؤمن. انساني كه عروج يافته و اوج گرفته است، از عزت نفس برخوردار است. عزت نيز با رفتن به پيشگاه معبود حاصل ميشود و به تعبير سعدي انسان جز با رفتن به درگاه الهي عزت نمييابد. عزيزي كه هرگز درش سر بتافت به هر در كه شد هيچ عزت نيافت و اگر ميگويند «عزت طلب و بزرگيآموز» همه حكايت از آن دارد كه آدمي براي عزتمندي خويش ارزش فراواني قائل است و آنها كه نفس خويش را داراي عزت ميدانند، كمتر تن به خطاها و امور ناپسند ميدهند. علي (عليه السلام) ميفرمايد: «من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهواته» هر كس كه نفسش در پيشگاه او ارزشمند باشد شهوات در نزد او خوار است و بيمقدار. كارل راجرز كه بنيانگذار روش مشاوره غير مستقيم است، اظهار ميدارد، دانش آموزي كه از عزت نفس بالاتري برخوردار است كمتر تن به تقلب ميدهد و نظريه تعهد مكبر حكايت از آن دارد كه اگر شخص احساس بي آبرويي كند، راحتتر تن به ارتكاب جرم ميسپارد. نماز كه آدمي به هنگام اداي آن سر بر آستان معبود ميسايد. و پيشاني خويش را به رسم تواضع و بندگي به خاك ميگذارد، باعث ميشود تا موجبات رستگاري انسان فراهم شود. اين سجده كه خضوع (تواضع بدني) است و خشوع (تواضع قلبي)، موجبات اعتلاي آدمي را فراهم ميسازد «قد افلح المؤمنون الّذين هم في صلاتهم خاشعون» و در اثر بندگي آدمي بد مقامي بالا و والا ميرسد و به قول صائب تبريزي: ذره به آفتاب رسيد از فتادگي بنگر كه از كجا به كجا ميتوان شدن و سعدي رمز برخورداري از فيض را افتادگي دانسته و ميگويد: افتادگيآموز اگر طالب فيضي هرگز نخورد آب زميني كه بلند است پس تواضع در مقابل خالق رمز كمال آدمي است و انسان برخوردار از كمال در همه جا و از جمله محيط خانواده احترام ديگران را پاس ميدارد و نياز به داشتن عزت نفس و برخورداري از احترام، به نظر «مازلو» يكي از نيازهاي اساسي رواني آدمي است كه با تأمين آن سلامت رواني انسان تأمين ميگردد به نحوي كه او را از تعادل رواني برخوردار ميسازد. در خانهاي كه پير و جوان و كودك و خردسال همه از احترام و عزت نفس بهره گرفتهاند همه ميتوانند از آرامش رواني برخوردار باشند. در خصوص احترام به پيران و كودكان پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) ميفرمايد: «ليس منّا من لم يرحم صغيرنا و لم يوقّر كبيرنا» از ما نيست كسي كه به كودكان ما ترحم و لطف نكند و بزرگترهاي ما را محترم نشمارد. پس در خانهاي كه همه در برابر معبود متواضعند و حرمت يكديگر را نميشكنند، همه از عزت نفس برخوردارند و ضمن برخورداري از آرامش رواني تن به جرائم نيز نميدهند اما دور شدن از وادي بندگي و عدم انجام فرايض ديني، آدمي را به بندگي اين و آن ميكشاند و اين در اثر نداشتن آگاهي و بصيرت است و اقبال در وصف آنان ميگويد: آدم از بيبصري بندگي آدم كرد گوهري داشت ولي صرف قباد و جم كرد گويي از خوي غالمي ز سگان پستتر است من نديدم كه سگي پيش سگي سر خم كرد انسانهاي ره يافته جز بر درگاه معبود ازلي سر نسايند و پيوسته به عبادت او ميشتابند. علي (عليه السلام) فرمود؛ لا تكن عبد غيرك لقد جعلك اللّه حرّا. بنده ديگري مباش بدرستي كه خدا تو را از آزاد آفريده است و خداوند عزت را از آن خود، رسول خود و بندگان مؤمن خويش ميداند و ميفرمايد: و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنين. 5ـ معنا دادن به زندگاني ويكتور فرانكل كه خود بنيانگذار مكتب سوم درماني دين و مكتب معنا درماني است، در كتاب خود كه آن را «انسان در جستجوي معنا» ناميده است، بر اين باور است كه انسان آنگاه از سلامت رواني برخودار است و آنگاه آرامش را لمس ميكند كه در زندگاني خود احساس معنا كند و او در وهله نخست عشق را عامل ايجاد چنين معنايي ميداند كه عشق به يك آرمان و عشق به ديگري مورد نظر اوست و او خود مينويسد كه يكبار يك عالم يهودي كه معناي زندگاني را از دست داده بود، نزدم آمد و من با ايماني كه در وجودش بود زندگي او را معني دار ساختم. او به درمانگرها توصيه ميكند كه در موقع درمان بيماران رواني تلاش كنيد كه زندگي آنها را معني دار نماييد. زيرا بيمار رواني كسي است كه معناي زندگي را از دست داده است. عبادت و نماز نيز ميتواند زندگي آدمي را معنا بخشد و براي آدمي حياتي طيب را فراهم آورد كه مالامال از معناست. و قرآن ميفرمايد: «من عمل صالحا من ذكر او انثي و هو مؤمن فلنحيينه حياة طيّبة» يعني هر كسي اعم از زن و مرد عمل صالح انجام دهد او را به حياتي پاك و طيب زنده ميگردانيم. فرانكل ميگويد: آنان كه داراي زندگي معني دار بودند، افراد مقاومي بودند كه خود را تسليم مرگ و خودكشي نميكردند. يعن عشق به زندگي آنان معنا داده بود و او رمز پايداري آنان را در عاشق بودن آنها ميداند و چه نيكو گفته است حافظ. هرگز نميرد آن كه دلش زنده شد به عشقثبت است در جريده عالم دوام ما برترين عشق نيز عشق به خالق است و نزديكترين حالت آدمي هنگامي است كه سر به سجده مينهد. در اينجاست كه ميتوان به يكي ار رازهاي طولاني بودن سجدههاي امام زين العابدين (عليه السلام) پي برد و سخنان پر حلاوت عشق را خوش و زيبا تفسير نمود و گفت: از صداي سخن عشق نديدم خوشتر يادگاري كه در اين گنبد دوار بماند پس نماز كه برترين جلوههاي عشق را به نمايش ميگذارد، ميتواند در خانواده، زوجين را به يكديگر علاقهمند و عطوف نمايد و آنان كه عاشق خدايند، جلوههاي ديگر خالق را نيز دوست ميدارند و به همسر و فرزندان خويش به عنوان نشانههاي خالق مينگرند و در ميان آنها عشق و علاقه فراوان است و به تعبير قرآن «رحماء بينهم» را مد نظر قرار ميدهند و چون به شكرگزاري معبود ميپردازند، نميتوانند نسبت به مخلوق خدا شاكر نباشند. چرا كه «من لم يشكر المخلوق، لم يشكر الخالق» در خانهاي كه تشكر و سپاسگذاري از يكديگر وجود داشته باشد دلسرديها و ناپايداريها ره نمييابد و اين ابراز عشق و علاقه و سپاس و تشكر احساس تعلق به جمع خانواده را پديد ميآورد، كه يكي ديگر از نيازهاي اساسي رواني است كه با تأمين آن تعادل و بهداشت رواني فرد تحقق مييابد. نماز اگر چه به معناي بندگي در برابر خالق است اما دل آدمي را رقت ميبخشد و او را به سوي محبت به مخلوق سمت و سو ميدهد و جمعي صميمي را در محيط خانه پديد ميآورد، چرا كه اگر مسلمان از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) الهام نگيرد و رقيق القلب نباشد، اعضاي خانواده و ديگران از گرد او پراكنده ميشوند و قرآن خطاب به پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) ميفرمايد: كه «لو كنت فظّا غليظ القلب لا نفضّوا من حولك» اي پيامبر هر آينه اگر تو سخت دل بودي مردم از گرد تو ميپراكندند. وجود دلهاي پر محبت و با صفا كانون خانواده را گرم و روابط عاطفي را در آن مستحكم ميسازد و آدمي در برخورد با افراد صميمي و مهربان كمتر احساس آزردگي و سرخوردگي ميكند و خود را در محيطي آرام و سرشار از روابط گرم مييابد زيرا عبادت و نماز به زندگي او معنا داده و آرامش بخشيده است. 6ـ كاهش فشارهاي (استرسهاي) رواني نماز موجب كاهش استرسها ميگردد و فشارهاي روحي را كم ميكند. زيرا آنگاه كه آدمي در برابر خالق متعال ميايستد و لب به نماز و دعا ميگشايد و او را رحمن و رحيم خطاب ميكند، اميد به رأفت و رحمت در دلش موج ميزند و آنگاه كه اشك ندامت از چشمانش جاري ميشود، و دردهاي خويش را با خدا باز ميگويد، پالايش رواني انجام ميشود و انسان خود را سبكتر از قبل مييابد چون به بندگي خدا تن ميدهد و با تأكيد ميگويد: «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين» فقط تو را عبادت ميكنيم و فقط از تو ياري ميجوييم.شانه را خالي از فشار بار بندگي غير ميكند. زيرا كمترين استرس و فشاري مانند استرس ناشي از بندگي غير خدا آدمي را ميآزارد و لذا آنگاه كه شهادت ميدهد كه خدايي غير از خداي يكتا نيست «اشهد ان لا اله الاّ اللّه» احساس آرامش ميكند. پس در نماز اذكاري وجود دارد كه بيان آنها و بازگو كردن آن كلمات ارزشمند كه آدمي بر نفس خود تلقين ميكند به او آرامش ميبخشد و بهداشت رواني او را تأمين مينمايد و افراد فاقد استرسهاي رواني، در خانواده و در برخورد با ديگران فشار و دشواري كمتري را متوجه آنان ميسازد و خانواده نيز از فضايي آرام و كم استرس برخوردار ميگردد. درمان و يا كاهش افسردگي آن كس كه خوب و نيكو نماز ميگزارد، كمتر دچار افسردگي ميشود. فردي كه به افسردگي مبتلا شده است نيز ميتواند با استعانت از نماز، ميزان افسردگي خود را كاهش دهد. بيان چنين اثري براي نماز به معناي آن نيست كه افراد افسرده جهت درمان نيازي به روانشناس و يا روان پزشك ندارند، بلكه در حين بهره گرفتن از روشهاي روان درماني از نماز و عبادت نيز ميتوانند براي كاهش و يا درمان افسردگي خود بهره بگيرند. پژوهشهاي انجام شده نيز حكايت از صحت اين ادعا دارد. اريك فروم در كتاب روانكاوي و دين مينويسد: نياز ديني نياز به يك الگوي جهتگيري و مرجعي براي اعتقاد و ايمان است و هيچ كس را نميتوان يافت كه فاقد اين نياز باشد و تجلي اين نياز را در حين انجام نماز به خوبي ميتوان ديد. تأمين چنين نياز راه يافتن به سلامت را زمينه سازي ميكند و يافتههاي محققين نيز مؤيد اين مدعاست. چنان كه پژوهشگران كه در سالهاي اخير در جوامع اسلامي مثل ايران و مالزي دست به تجربه تازهاي در اتخاذ شيوه روان درماني براي بيماران مسلمان مبتلا به مشكلاتي نطير اضطراب، افسردگي و داغديدگي زدهاند، مطالعات تجربي نشان دادهاند كه با به كارگيري روان درماني مثل استفاده از آموزشهاي قرآني و احاديث و ترغيب به نماز و دعا و ذكر به عنوان يك نوع مراقبه و بحث درباره موضوعات مذهبي بيماران به بهبود بيشتر و درمان سريعتري نسبت به گروه مشابهشان كه درمانهاي غير مذهبي دريافت داشتهاند، دست مييابند (اظهر 1995 و ارمه و ذاراپ 1994 و ابهري 1375) 2. آدمي به هنگام اقامه نماز در برابر خالق ميايستد و با خداي خويش غم دل باز ميگويد: مثلا در حين قنوت ميگويد اللّهم اغفر لي الذّنوب التي تحبس الدّعاء خداوندا، آن گناهانم را كه باعث حبس دعا شدهاند ببخش و يا ميگويد: الّلهمّ اغفر لي الذّنوب الّتي تنزل البلاء خداوندا، آن گناهاني از مرا ببخش كه موجب نزول بلا شدهاند. بيان اين خواستهها و نيازها و باز گفتن رازها و طلب مغفرت همگي موجبات كاهش غم ميشود و آدمي به هنگام بيان غمها احساس ميكند كه سبك ميشود و امري تحقق مييابد كه روان شناسان به آن پالايش رواني ميگويند و اين حالت موجب كاهش افسردگي فرد ميشود و اگر آدمي پيوسته با خداي خويش راز و نياز كند و غم دل باز گويد، هرگز مبتلا به افسردگي نميشود، چنان كه احوال اولياي الهي چنين است و خدا در وصف آنان ميفرمايد: الا انّ اولياء اللّه لا خوف عليهم و لا هم يحزنون به درستي كه اولياي الهي نه ميترسند و نه محزون ميشوند. يعني در آنان حزن و افسردگي راه ندارد و اگر كساني افسرده و حزين هستند، راز آن را بايد در فاصلهاي بيابند كه از اولياي الهي دارند و به تعبير ديگر فاصلهي بيشتري از خدا دارند و گفتهاند: دوست نزديكتر از من به من است وين عجبتر كه من از وي دورم پس در خانهاي كه همه نمازگزار هستند و همه غمهاي خويش را با خدا باز ميگويند، همه از افسردگي به دور هستند و از سلامت رواني برخوردارند . در اين نوشتار تلاش نموديم كه برخي از خواص نماز در تحقق آرامش رواني را به اختصار بيان نماييم. اما خواص فراوان ديگري نيز در نماز ديده ميشود كه در بحث تفصيلي ديگر ميتوان از آنها سخن به ميان آورد.منبع: خانواده و نماز
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 585]
صفحات پیشنهادی
نقش نماز در آرامش رواني خانواده(قسمت دوم و پایانی)
نقش نماز در آرامش رواني خانواده(قسمت دوم و پایانی)-نقش نماز در آرامش رواني خانواده(قسمت دوم و پایانی) نويسنده: دكتر محسن ايماني 4ـ بالا رفتن عزت نفس پيامبر (صلي ...
نقش نماز در آرامش رواني خانواده(قسمت دوم و پایانی)-نقش نماز در آرامش رواني خانواده(قسمت دوم و پایانی) نويسنده: دكتر محسن ايماني 4ـ بالا رفتن عزت نفس پيامبر (صلي ...
نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم)
نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم)-نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم) ... نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم) ... و عنوان اجلاس به پايان ميبريم كه زندگي بدون نماز، يعني حيات بدون تحرّك، سرباز بدون اسلحه، ... نقش نماز در آرامش رواني خانواده(قسمت اول) ...
نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم)-نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم) ... نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم) ... و عنوان اجلاس به پايان ميبريم كه زندگي بدون نماز، يعني حيات بدون تحرّك، سرباز بدون اسلحه، ... نقش نماز در آرامش رواني خانواده(قسمت اول) ...
عوامل گرايش نوجوانان و جوانان به نماز(قسمت دوم و پایانی)
عوامل گرايش نوجوانان و جوانان به نماز(قسمت دوم و پایانی)-عوامل گرايش نوجوانان و جوانان به ... استفاده از رنگ هاي آرامش بخش، همچون آبي و نيلي و فيروزهاي، بهرهگيري از خطوط ... به همين جهت، در خانواده بزرگ مدرسه نيز، قدرت و تحمل و صبر و حوصله مدير، ناظم و ... ناظم نبايد با تند خويي و عتاب و خطاب، زمينه آزردگي رواني دانش آموزان را فراهم آورد.
عوامل گرايش نوجوانان و جوانان به نماز(قسمت دوم و پایانی)-عوامل گرايش نوجوانان و جوانان به ... استفاده از رنگ هاي آرامش بخش، همچون آبي و نيلي و فيروزهاي، بهرهگيري از خطوط ... به همين جهت، در خانواده بزرگ مدرسه نيز، قدرت و تحمل و صبر و حوصله مدير، ناظم و ... ناظم نبايد با تند خويي و عتاب و خطاب، زمينه آزردگي رواني دانش آموزان را فراهم آورد.
تاثیر ایمان بر بهداشت روانی
تاثیر ایمان بر بهداشت روانی-روح بشر با یاد خداوند بزرگ، آرام و قرار میگیرد. ایمان به خداوند یکی از ... ایمان به خداوند مایه آرامش خاطر و اطمینان روان است. ایمان، انسان را ...
تاثیر ایمان بر بهداشت روانی-روح بشر با یاد خداوند بزرگ، آرام و قرار میگیرد. ایمان به خداوند یکی از ... ایمان به خداوند مایه آرامش خاطر و اطمینان روان است. ایمان، انسان را ...
دوگانگی شخصیت محمدرضا و ریشه های آن ( قسمت اول )
دوگانگی شخصیت محمدرضا و ریشه های آن ( قسمت اول )-دوگانگی شخصیت محمدرضا و ریشه های آن ... نتیجه ی تحقیقات روان پزشكان طی معالجه بیماران روانی ، آن هم از نوع ... شرایط تربیتی و محیط ، نقش بسیار زیادی در طی كردن مراحل هوشی در جهت درست یا ... كاری تن می دهد؛ و در پایان جنگ جهانی دوم چنین كردند و همچنین در دوره رزم آرا و اعلام جمهوری ...
دوگانگی شخصیت محمدرضا و ریشه های آن ( قسمت اول )-دوگانگی شخصیت محمدرضا و ریشه های آن ... نتیجه ی تحقیقات روان پزشكان طی معالجه بیماران روانی ، آن هم از نوع ... شرایط تربیتی و محیط ، نقش بسیار زیادی در طی كردن مراحل هوشی در جهت درست یا ... كاری تن می دهد؛ و در پایان جنگ جهانی دوم چنین كردند و همچنین در دوره رزم آرا و اعلام جمهوری ...
آموزه هاى رفتارى اسلام براى كارايى مطلوب خانواده
آموزه هاى رفتارى اسلام براى كارايى مطلوب خانواده-آموزه هاى رفتارى اسلام براى كارايى مطلوب ... در خانه است كه در روابط درون خانواده، به طور مستقيم يا غيرمستقيم نقش مى آفريند. ... مضمون آن، توصيه هايي دارد كه از ابتداي گفتگو تا پايان آن را در بر مى گيرد. ... (3) در مرتبه دوم، ابراز محبت و دوستى با گفتار، نسبت به اعضاى خانواده اهميت ويژه ...
آموزه هاى رفتارى اسلام براى كارايى مطلوب خانواده-آموزه هاى رفتارى اسلام براى كارايى مطلوب ... در خانه است كه در روابط درون خانواده، به طور مستقيم يا غيرمستقيم نقش مى آفريند. ... مضمون آن، توصيه هايي دارد كه از ابتداي گفتگو تا پايان آن را در بر مى گيرد. ... (3) در مرتبه دوم، ابراز محبت و دوستى با گفتار، نسبت به اعضاى خانواده اهميت ويژه ...
به حضرت عباس نوکرتم (قسمت دوم)
به حضرت عباس نوکرتم (قسمت دوم)-به حضرت عباس نوکرتم (قسمت دوم) نبايد اصل را گم کنيم. ... به خانواده گفتم: لباس پرواز مرا آماده کن، سرباز مي فرستم بگيرد. ... رواني شدم. رفتم دانشگاه افسري امام علي (ع). هلي کوپترها آماده بود؛ ده تا. ... مي انداخت و ريتم کلامش آرام و شمرده مي شد؛ درست مثل کسي که آنان را حاضر و ناظر خود مي ديد.من هشت ...
به حضرت عباس نوکرتم (قسمت دوم)-به حضرت عباس نوکرتم (قسمت دوم) نبايد اصل را گم کنيم. ... به خانواده گفتم: لباس پرواز مرا آماده کن، سرباز مي فرستم بگيرد. ... رواني شدم. رفتم دانشگاه افسري امام علي (ع). هلي کوپترها آماده بود؛ ده تا. ... مي انداخت و ريتم کلامش آرام و شمرده مي شد؛ درست مثل کسي که آنان را حاضر و ناظر خود مي ديد.من هشت ...
ازدواج دانشجويى الگويى موفق براى جامعه ( بخش اول)
هل هله ها بالا می گیرد و با این کاروان همراه می شویم تا طعم سعادت را در آرامش یک وصلت ... متاسفانه در دهه اخیر از یک طرف نقش خانواده و کارکردهای آن در امر ازدواج فرزندان کمرنگ شده ... به گونه ای که مورد دوم شانه به شانه مورد اول زده و امروز یکی دیگر از مهمترین ... های روحی روانی به بچه ها، شیوه های انتخاب درست، همراه کردن خانواده شان در مراحل مختلف ...
هل هله ها بالا می گیرد و با این کاروان همراه می شویم تا طعم سعادت را در آرامش یک وصلت ... متاسفانه در دهه اخیر از یک طرف نقش خانواده و کارکردهای آن در امر ازدواج فرزندان کمرنگ شده ... به گونه ای که مورد دوم شانه به شانه مورد اول زده و امروز یکی دیگر از مهمترین ... های روحی روانی به بچه ها، شیوه های انتخاب درست، همراه کردن خانواده شان در مراحل مختلف ...
درآمدي بر تربيت نسل منتظر - قسمت پنجم و پاياني
درآمدي بر تربيت نسل منتظر - قسمت پنجم و پاياني-درآمدي بر تربيت نسل ... در قسمت پاياني اين مجموعه، پنجمين و آخرين اصل را تقديم حضورتان ميكنيم. ... و نتايج تكريم شخصيت ميتوان به اين موارد اشاره كرد: احساس آرامش دروني، تقويت حسّ اعتماد ... انتخاب نام و فاميل زيبا: نام خوب در واقع قسمتي از ساختمان رواني كودك را تكميل مينمايد.
درآمدي بر تربيت نسل منتظر - قسمت پنجم و پاياني-درآمدي بر تربيت نسل ... در قسمت پاياني اين مجموعه، پنجمين و آخرين اصل را تقديم حضورتان ميكنيم. ... و نتايج تكريم شخصيت ميتوان به اين موارد اشاره كرد: احساس آرامش دروني، تقويت حسّ اعتماد ... انتخاب نام و فاميل زيبا: نام خوب در واقع قسمتي از ساختمان رواني كودك را تكميل مينمايد.
آرامش درونى پیامد ازدواج اسلامى است؟
دوم: مسئله سکون و آرامش با آن چه در برخى دیگر از آیات الهى به نام آرامش قلب و اطمینان بیان شده (که با ذکر و یاد خداوند حاصل مىشود) متفاوت است. هر یک از زن و مرد با ...
دوم: مسئله سکون و آرامش با آن چه در برخى دیگر از آیات الهى به نام آرامش قلب و اطمینان بیان شده (که با ذکر و یاد خداوند حاصل مىشود) متفاوت است. هر یک از زن و مرد با ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها