تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826138427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وظايف شيعيان و نظارت ائمه عليهم السلام بر اعمال آنان در عصر غيبت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وظايف شيعيان و نظارت ائمه عليهم السلام بر اعمال آنان در عصر غيبت
وظايف شيعيان و نظارت ائمه عليهم السلام بر اعمال آنان در عصر غيبت بحثي که اکنون تقديم حضور شما مشتاقان ظهور امام زمان (ع) مي کنيم ، پيرامون وظايف شيعيان در زمان غيبت امام زمان (ع) است . از وظيفه هاي مهم ما آن است که هميشه موجبات خشنودي خاطر خطير پيامبر خدا و ائمه هدي را فراهم کنيم و در اين عصر هم درباره ي خشنودي امام زمان (ع) تلاش کنيم . حقيقت امر اين است که ما هر چه باشيم و هر گونه عمل کنيم عملکرد و اخلاق و رفتار ما براي ائمه موثر است ، يعني آن ها ناراحت يا خوشحال خواهند شد . اين حديث شريف را بارها شنيده ايد که امام صادق (ع) فرمودند : « کونوا لنا زينا و لا تکونوا علينا شينا ؛ براي ما زينت باشيد و براي ما باعث انفعال و سرشکستگي نباشيد ».چگونه فرزند مي تواند براي پدر و خانواده اش باعث زينت و افتخار و سربلندي شود و يا باعث انفعال و ناراحتي و سرشکستگي شود ؟ شيعيان هم براي ائمه معصومين (ع) اين گونه اند . مي توانند باعث زينت و افتخار و سربلندي و يا باعث انفعال و ناراحتي باشند . حديثي از امام صادق (ع) نقل شده که از آن مي فهميم عملکرد ما حتي در اين عصر هم ممکن است موجب اذيت و آزار و يا خوشحالي وجود مقدس رسول خدا (ص) باشد . چون ما اعتقاد داريم که وجود مقدس رسول خدا و ائمه هدي (عليهم الاسلام) از نظر اشراف بر امور ما ؛ در زمان حيات و پس از مرگشان تفاوتي ندارند . حديث از قول امام صادق (ع) است که فرمودند : « اما لکم تسوئون رسول الله ؛ فقال رجل کيف نسوئه ؟ فقال (ع) اما تعلمون ان اعمالکم تعرض عليه فإذا رأي فيها معصية سائه ذلک فلا تسوؤا رسول الله و سروه ؛ (1) چرا شما با پيغمبر خدا بد مي کنيد ؟ فردي پرسيد : ما چطور به پيغمبر خدا بد مي کنيم يا ناراحتش مي نماييم ؟ امام صادق فرمود : آيا نمي دانيد که اعمال شما به محضر رسول خدا عرضه مي شود ؟ مگر نمي دانيد که اگر عملي انجام دهيد ، به رسول خدا عرضه مي کنند ( که امت تو ، اين کار را کرده است ) اگر پيغمبر در اعمال شما معصيت و گناهي را ببيند ، معصيت و گناه شما اورا ناراحت مي کند . پس به پيغمبر اکرم بدي نکنيد ناراحتش نکنيد بلکه خوشحالش کنيد ».با توجه به مقدمه و حديث فوق که مطرح شد ، متوجه مسؤوليت سنگين خود خواهيم شد ؛ يعني اعمال و رفتار ما مي تواند موجب ناراحتي ويا موجب سرور و خوشحالي پيامبرو ائمه معصومين (عليهم السلام) باشد . اين عقيده ماست که بر حسب مفهوم آيه شريفه اي که ذکر خواهد شد اعمال مؤمنين را به پيغمبر خدا و ائمه هدي عرضه مي کنند . حال ، عرضه اين اعمال به چه صورت است ؟ آيا هر روز يا هر شب و يا هفته اي يک بار و يا هفته اي دوبار يا روزهاي پنج شنبه عرضه مي شود ؟آنچه مسلم است بر حسب آيه شريفه ، عرضه اعمال ما به محضر مبارک پيامبر اکرم (ص) و ائمه معصومين (عليهم السلام) يک مساله عقيدتي است که به آن پايبنديم . خداوند مي فرمايد : ( و قل اعملوا فسيري الله عملکم و رسوله و المؤمنون ) (2) ؛ « اي پيامبر بگو هر عملي انجام دهيد به زودي اعمال شما را خدا و رسول خدا و مؤمنون مي بينند » . بر حسب نقل احاديث ، منظور از مومنون که در آيه شريفه هست ، ائمه معصومين (عليهم السلام) هستند ، يعني قرآن کريم مي فرمايد که اعمال ما را به محضر الهي که اشراف دارد و به محضر رسول اکرم و ائمه هدي عرضه مي کند بعد مي فرمايد :( وستردون إلي عالم الغيب و الشهادة فينبکم بما کنتم تعملون ) به زودي در قيام قيامت ، نتيجه اعمال خودتان را خواهيد ديد . پس اعمال ما هر چه باشد به محضر پيامبر اکرم و امامان معصوم (ع) از جمله در محضر امام زمان (ع) عرضه خواهد شد . طبق نقل مفسرين شيعه ، منظور از مومنون ، ائمه معصومين (ع) هستند . شخصي به نام عبدالله بن ابان زيات مي گويد : به محضر امام رضا (ع) شرفياب شدم و از ايشان درخواست کردم براي من و خانواده ام دعا فرمايند امام رضا (ع) فرمودند : آيا خيال مي کني من براي شما دعا نمي کنم ، بلکه براي خانواده شما دعا مي کنم .آن مرد گفت : چطور ؟امام فرمود : به خدا اعمال شما در هر روز و شب به من عرضه مي شود . يعني امام رضا (ع) که امام هستند ، اعمال شيعيان به محضرشان عرضه مي شود . امام مي خواهد به او بفهماند وقتي من ببينم اعمال شما وفق دستورات مکتب امامت و ولايت است و گناه ومعصيت نيست دعايتان مي کنم . ابان مي گويد که اين نکته بر من دشوار شد و پذيرفتنش بر من سنگين بود که چگونه مي شود اعمال همه ي شيعيان را روز و شب به محضر امام عرضه کنند ، امام رضا متوجه برداشت و فهم من شد . به من فرمود : اي ابان ! مگر تو قرآن نمي خواني ، چرا باور اين موضوع برايت سخت است مگر اين آيه را نخواندي که خداوند فرموده : ( و قل اعملوات فسيري الله عملکم و رسوله و المومنون ).گفتم : آري خوانده ام . امام فرمود : به خدا قسم منظور از مومنون ، علي بن ابيطالب و ائمه معصومين (ع) هستند . بنابراين بر اساس نقل اين روايت ، اعمال همه ي مومنين و شيعيان به محضر امام عرضه مي شود . در اين صورت ، اگر اعمال ما اطاعت و عبادت خدا ، دوري از گناه و معصيت ، تقوا و پرهيزگاري مطابق دستورات ائمه معصومين (عليهم السلام) باشد امام زمان (ع) خوشحال خواهند شد . ايا غير از اين است که ما دلمان مي خواهد قلب مقدس آن حضرت از ما راضي و خوشحال باشد ؟ اين همه زجر و بلا و شکنجه که در دنيا عليه مومنين و مسلمين و مظلومين روا مي دارند همه داغي است بر قلب نازنين امام زمان (ع).اگر ما شيعيان قلب امام زمان را در اين عصر مظلوميت امامت و ولايت ، شاد کنيم چه کاري از اين بهتر و خداي ناخواسته اگر امام عصر را با گناه و معصيت و اخلاق زشتمان ناراحت کنيم ، چه ظلمي از اين بدتر ؟توقيع امام زمان(ع)خود امام زمان در توقيعي که براي شيخ مفيد - اعلي الله مقامه الشريف - که از برجسته ترين شخصيت هاي شيعي است مطالبي را در اين زمينه اظهار مي فرمايند که طولاني است و ما فقط جمله مورد نظر خود را ذکر مي کنيم : « فإنا نحيط علما بانبائکم و لا يغرب عنا شي من اخبارکم » (3) ؛ همانا ، ما امامان به خبرهاي شما احاطه علمي داريم . چيزي از اخبار پيرامون شما براي ما پوشيده نيست و بر همه ي کارها اگاهي داريم . در اين بيان امام زمان (ع) به شيخ مفيد - اعلي الله مقامه الشريف - تصريح مي فرمايد که ما نسبت به اعمال و رفتار و اخبار شما ، احاطه علمي و اشراف داريم که نه زمان جلوي آگاهي و اشراف ائمه را مي گيرد و نه مکان معيني ، اگر نقطه دوري هم باشند ، فاصله فيزيکي و طبيعي و زماني نمي تواند جلوي علم و اطلاعات ائمه نسبت به شيعيانشان را بگيرد . چون علم آن ها متصل به علم خداست . هنگامي که خداوند اراده فرمايد که ائمه معصومين (ع) نسبت به شيعيانشان اشراف داشته باشند اين اراده تحقق پيدا مي کند . حکايت مردي از اهالي کوفه و از پيروان امام صادق (ع) به خراسان عزيمت نمود و مردم خراسان را به امامت ايشان دعوت کرد ، مردم به سه گروه تقسيم شدند : گروه اول امامت امام صادق (ع) را پذيرفتند ، گروه دوم امامت آن حضرت را انکار کردند و نپذيرفتند و گروه سوم رعايت احتياط پيشه کرده ، نفيا و اثباتا اظهار نظر نکردند . سرانجام قرار شد از هر گروه يک نفر به نمايندگي خدمت امام صادق (ع) برسند و اين امر را تحقق نمايند ، در نتيجه با همديگر به سمت مدينه حرکت کردند . در بين راه نماينده گروه به اصطلاح محتاط ، به کنيزي که به همراه يکي ديگر از افراد گروه بود طمع کرده و در تاريکي شب به خواست غير مشروع خود رسيد و دامن آلوده کرد .چون خدمت امام صادق (ع) رسيدند ، همان شخص سخن آغاز کرد و ماجراي دعوت مرد کوفي و سه گروه شدن مردم منطقه خود را توضيح داد و گفت : من هم جزو گروه سوم و اهل احتياط هستم .امام صادق (ع) فرمود : پس چرا در فلان شب احتياط کاري ندانستي و دامن آلوده کردي . (4) بنابراين شاهد تاريخي ، امامان معصوم به لطف و عنايت الهي از همه ي رفتار مردم مي توانند باخبر باشند . برادر و خواهر من ! هر کسي باشي ودر هر کجا و در هر حالت و وضعيتي باشيم بايد بدانيم که اعمال ما به محضر پاک امام زمان (ع) عرضه مي شود ، اگر اعمال ما مطابق شرع و شريعت و خواسته امام زمان باشد خوشحال مي شوند و اگر بر عکس ، گناه و معصيت باشد امام ناراحت مي شوند . پس ما وظيفه داريم ، اخلاق و رفتار و اعمال و اعتقادات و عباداتمان را به گونه اي تنظيم نماييم که امام زمان (ع) از ما راضي باشند . همان گونه که ابان به امام رضا (ع) گفت براي ما دعا کند . اگر اعمال ما مطابق دستورات خداوند باشد و آلوده به گناه و معصيت نباشد ، امام زمان (ع) در حق ما دعا مي کند و چه بهتر از دعاي امام زمان (ع) که دعاي آن حضرت مستجاب است . خداوند فرموده : ( ادعوني أستجب لکم ) . (5) وقتي امام زمان (ع) در حق مومنين دعا کند ، خداوند اجابت مي کند ، پس بايد به گونه اي عمل کنيم تا خود را مشمول ادعيه ي زاکيه ي امام زمان (ع) نماييم و از گناه و معصيت و بي تقوايي دوري نموده تا ان شاء الله از ما راضي و خشنود گردد . پي نوشت:1. سيماي آفتاب ، ص 387 به نقل از اصول کافي . 2. سوره توبه ، آيه 105.3. احتجاج : 342/2.4. ملاقات در صاريا به نقل از بصائر الدرجات جزء پنجم باب يازدهم ودوازدهم . 5. سوره غافر ، آيه 60. منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 579]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن