تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817306146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلام و مصافحه از نظر اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سلام و مصافحه از نظر اسلام
سلام و مصافحه از نظر اسلام پیوند های اجتماعی، نیازمند«تحكیم» است. استوار سازی این رشته ها با كلّی گویی به دست نمی آید. باید نمونه های عملی و مصداقهای خاصّ و روشن ارائه شود تا مرزهای دوستی و پیوند های عاطفی استوار تر گردد و پایدار بماند. «سلام» و دست دادن یكی از این امور است. سلام، چراغ سبز آشنایی است. وقتی دو نفر به هم می رسند، نگاه ها كه به هم می افتد، چهره ها كه رو در رو قرار می گیرد، نخستین علامت صداقت و مودت و برادری، «سلام دادن» است و در پی آن، دست دادن و «مصافحه». دو نفر را تصور كنید كه به یكدیگر می رسند، آشنا و دوست هم هستند در این برخورد، بهتر است نخستین كلامشان چه باشد؟ آیا مناسب تر از «سلام» چیزی سراغ دارید؟ مفهوم سلام سلام، اطمینان دادن به طرف مقابل است كه هم سلامتی و تندرستی تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، كه گزندی به تو نخواهد رسید. من خیر خواه تو هستم، نه بد خواه و كینه ورز و دشمن. سلام نوعی درود و تحیّت اسلامی است كه دو مسلمان به هم می گویند. معنای شعار اسلامی سلام است. دست دادن و دست هم را صادقانه به گرمی فشردن، نشان دیگری از محبت و صمیمیت و خیر خواهی است. دلها را به هم نزدیكتر و محبتها را بیشتر می سازد. تماس دو دست، قلبها را نیز به هم نزدیكتر می كند، اگر منافقانه و دروغ و فریب نباشد! دست در دست، چو پیوند دو قلب گرمتر می گردد، دل آزرده دوست، نرمتر می گردد... سلام، نام خداست و تحیّت الهی. سفارش پیامبر است و امامان. تا آنجا كه فرمودند: اگر كسی پیش از سلام، شروع به سخن كرد، جواب ندهید (من بدء بالكلام قبل السلام فلا تجیبوه) ( سفینه البحار، محدث قمی، ج 1، ص 645 ).در حدیث دیگری امام صادق(ع) از قول خداوند نقل می كند كه: بخیل، كسی است كه از سلام دادن به دیگری بخل ورزد (البخیل من بخل بالسّلام)». راستی، سلام دادن به دیگری نه تنها چیزی از قدر و جایگاه انسان نمی كاهد و هیچ گونه ضرر و زیان مادی، پولی، آبرویی و.... ندارد، بلكه محبت آور و صفابخش است و خدا پسند و سیره رسول خدا صلی الله علیه واله و روش و منش اولیاء الهی است. به علاوه، نشانه ای از تواضع و فروتنی و نداشتن كبر است. انسانهای متواضع، نه تنها زیان نمی بینند، بلكه عزّت و محبوبیّت هم پیدا می كنند. امام صادق علیه السلام فرمود: «من التواضع ان تسلم علی من لقیت؛ از نشانه های فروتنی این است كه به هر كس بر خوردی، سلام دهی» (خصال صدوق، ص 11). پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله نیز فرمود: «اذا تلاقیتم، فتلاقوا بالتسلیم و التصافح؛ هر گاه یكدیگر را دیدار كردید، با «سلام» و «دست دادن » با هم دیدار كنید»( سفینه البحار. ج 1، ص 465).ادب و آداب سلام سیره رفتاری پیامبر خدا آن بود كه به هر كه می رسید ـ حتی كودكان ـ ابتدا به او سلام می كرد، بخصوص در مورد سلام كردن به كودكان می فرمود: پنج صفت است كه تا زنده ام، آنها را رها نخواهم كرد، یكی هم سلام دادن به كودكان است، تا پس از من«سنت» گردد( بحار الانوار(بیروت)، ج 73، ص10). این خصلت خجسته، از اخلاق حسنه و روحیه پاك و تواضع او سر چشمه می گرفت. اینها درست؛ ولی ادب اقتضا می كند كه كوچكترها به بزرگترها سلام كنند. در حدیث آمده است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله فرمود: كوچك به بزرگ سلام كند، یك نفر به دو نفر، و جمعیت كم به جمعیت فراوان، و سواره بر پیاده، و رهگذر، بر كسی كه ایستاده است و ایستاده بر كسی كه نشسته است و البته كه اگر جز این باشد، نشان تواضع نخواهد بود! سلام را باید آشكارا، بلند و با صدای رسا ادا كرد.احادیث فراوانی با عنوان «الجهر با السلام» و « افشاء سلام» آمده كه سفارش اكید دارد كه سلامها، رسا و بلند باشد، نه زیر لب و آهسته و نامفهوم و ناقص، جواب سلام نیز باید همین گونه باشد، یعنی بلند و واضح، تا طرف بشنود. اگر در برخورد با دیگران یا ورود به جلسه و جمعی، یا رسیدن به خانه و محل كار، سلام بگویید، ولی آهسته، شاید سلامتان را نشوند. با اینكه شما سلام داده اید، ولی به دلیل سرو صدا یا جمع نبودن حواس یا هر عامل دیگر سلامتان را نشنوند، شما را بی ادب و بی اعتنا خواهند شمرد و متكبّر خواهند پنداشت. یا اگر سلام دیگری را جواب دهید؛ امّا آهسته و زیر لب، به گونه ای كه نفهمد و نشنود، شاید پیش خود فكر كند مسأله ای، خصومتی و... پیش آمده، یا شما سرسنگین و متكبّر شده اید كه حتی جواب سلامش را هم نمی دهید یا با دشواری و بی علاقگی جواب می دهید. راه جلوگیری از این سوء تفاهمها و بد گمانیها، رعایت همان دستور دینی در معاشرتها است، یعنی آشكارا سلام كردن. امام صادق علیه السلام می فرماید: هرگاه یكی از شما سلام می دهد، سلامش را آشكارا بگوید. نگوید كه «سلام دادم، ولی جوابم ندادند»، شاید سلام داده ولی آنان نشنیده باشند! و هر گاه یكی از شما جواب سلام می دهد، جواب را آشكارا و بلند بگوید، تا آن مسلمان دیگر نگوید كه سلام كردم ولی جوابم را ندادند! (اصول كافی( عربی) كلینی، ج2، ص645). اگر سلام مستحب است، جوابش واجب است. البته بیشترین ثواب نیز از آن كسی است كه شروع به سلام كند. آن كه سلام می دهد، پاسخش را باید گرمتر و بیشتر داد، چرا كه سلام نوعی تحیت و هدیه از سوی یك مؤمن است و هدیه را باید پاسخی بهتر ارائه داد، تا نشان قدر شناسی باشد و این تعلیم قرآن كریم است كه تحیّت دیگران را به گونه ای بهتر پاسخ دهید (... فحیّوا باحسن منها؛ نساء/ آیه 86 ) یا مثل همان را باز گردانید. دست دادن «مصافحه» هم، «دوستی آور»، «كدورت زدا» و «محبت آفرین» است. ما علاقه خود و صمیمیت را با دست دادن ابراز می كنیم. بر عكس، اگر با كسی كدورت و دشمنی داشته باشیم، از دست دادن با او پرهیز می كنیم و به همین خاطر، این دستور مقدس و پر بركت اسلامی، در تحكیم رابطه های دوستی و اخوّت، ثمر بخش است. امام باقر علیه السلام فرمود: هر دو نفر مؤمنی كه با هم دست بدهند، دست خدا میان دست آنان است و دست محبت الهی بیشتر با كسی است كه طرف مقابل را بیشتر دوست بدارد( اصول كافی، ج 2، ص 179) و نیز امام صادق علیه السلام فرمود: هنگامی كه دو برادر دینی به هم می رسند و با هم دست می دهند، خداوند با نظر رحمت به آنان می نگردد و گناهانشان، آن سان كه برگ درختان می ریزد، فرو می ریزد، تا آنكه آن دو از هم جدا شوند (همان، ص 183). شیوه مصافحهدست دادن نیز، همچون سلام، ادب و آدابی دارد. یكی از آنها پیوستگی و تكرار است. در یك سفر و همراهی و دیدار، حتی چند بار دست دادن نیز مطلوب است. ابو عبیده نقل می كند: همراه امام باقر علیه السلام بودم. اول من سوار می شدم، سپس آن حضرت. چون بر مركب خویش استوار می شدیم، سلام می داد و احوالپرسی می كرد، چنان كه گویی قبلاً یكدیگر را ندیده ایم. آنگاه مصافحه می كرد. هر گاه هم از مركب فرود می آمدیم و روی زمین قرار می گرفتیم، باز هم به همان صورت، سلام می كرد و دست می داد و احوالپرسی می كرد و می فرمود: «با دست دادن دو مؤمن، گناهانشان همچون برگ درختان فرو می ریزد و نظر لطف الهی با آنان است، تا از هم جدا شوند» ( همان، ص 179). از آداب دیگر مصافحه، فشردن دست، از روی محبّت و علاقه است، اما نه در حدی كه سبب رنجش و درد گردد ( بحار الانوار،ج73،ص26). جابر بن عبدالله می گوید: در دیدار با رسول خدا صلی الله علیه و اله بر آن حضرت سلام كردم. آن حضرت دست مرا فشارداد و فرمود: دست فشردن، همچون بوسیدن برادر دینی است (همان،ص23). هم چنین هنگام مصافحه، طول دادن و دست را زود عقب نكشیدن از آداب دیگر این سنّت اسلامی است. در مصافحه، پاداش كسی بیشتر است كه دستش را بیشتر نگه دارد(همان،ص28). پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله نیز این سنّت نیكو را داشت كه چون با كسی دست می داد، آن قدر دستِ خود را نگه می داشت، تا طرف مقابل دست خود را سست كند و عقب بكشد (همان، ص 30 ). باری، محبت قلبی را باید آشكار ساخت. علاقه، گنجی نهفته در درون است كه باید آن را استخراج و آشكار كرد، تا از بر كاتش بهره برد. روشنترین خیر و بركتش، تقویت دوستیها و تحكیم آشناییها و رابطه ها است. به دستور اسلام، هرگاه مؤمنی را ملاقات می كنید، مصافحه كنید، خوشرویی و چهره گشاده و بشّاش و خندان به هم نشان دهید. از آثار دیگر مصافحه، «كینه زدایی» است. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله فرمود: «:تصافحوا، فان التصافح یذهب السخیمة» و «تصافحوا فانه یذهب بالغل»؛ مصافحه كنید و دست دهید، چرا كه آن، كینه و كدورت را می زداید. دست دادن با زنان بر اساس«مكتبی» بودن مرز دوستیها و رابطه ها و معاشرتها، دست دادن با نامحرم، حرام است و صِرف دوستی و رفاقت و آشنایی و همكار بودن یا ملاحظات سیاسی و دیپلماسی در سفرهای خارجی و دیدارهای رسمی، دلیل نمی شود كه كسی با نا محرم و اجنبی، مصافحه كند. روشنفكر مآبی در این مسأله جایی ندارد. رسول خدا فرمود: با زنان دست نمی دهم البته (زنان نامحرم) (كنزالعمّال، حدیث475) و در حدیث نبوی دیگری آمده است: «اگر زنی بخواهد با مرد نامحرم دست بدهد (كه نباید دست دهد) و ناچار باشد، یا بخواهد با او «بیعت» كند، از پشت لباس (با وجود حایل و پوشش دست، دستكش) مانعی ندارد». البته معیار عمل، فتوای مجتهدی است كه از او تقلید می كنید و هر مسلمان متعهّد، باید برای عمل خود ملاك و حجّت شرعی داشته باشد. شکی نیست که حتی در صورتی که تلذذ و ریبه هم نباشد، دست دادن زن و مرد اجنبی جایز نیست مگر اینکه جامه ای حائل باشد مانند دستکش. در این مسأله، هم در روایات و هم در فتاوای فقهاء اتفاق کلمه می باشد. در بعضی از روایات علاوه بر اینکه قید شده که مصافحه بدون حائل نباشد، اضافه شده که باید دست را فشار ندهند. مرحوم سید در عروه الوثقی بعد از مسأله پیش می فرماید: «لا یجوز مصافحة الاجنبیة. نعم لا بأس بها من وراء الثوب؛ یعنی دست دادن با زن بیگانه جایز نیست، ولی اگر جامه ای حائل باشد مانعی ندارد. بدیهی است که جایز بودن دست دادن با زن بیگانه در صورت حائل بودن جامه یا دستکش، مشروط به اینست که تلذذ و ریبه ای در کار نباشد، اما اگر تلذذ و ریبه در کار باشد همان طور که بعضی از فقهای دیگر در حاشیه عروه یادآوری کرده اند قطعا حرام است.منبع: http://www.tahoor.com
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن