تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804413018
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: حضور قلب در نماز(قسمت دوم) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
حضور قلب در نماز(قسمت دوم)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![حضور قلب در نماز(قسمت دوم)](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1110/1120/1320/DMVE02.jpg)
حضور قلب در نماز(قسمت دوم) نويسنده: علي اصغر عزيزي تهراني 2. دنيا پرستي از موانع مهم و اصلي حضور قلب، دنيا پرستي و اسارت و فريفتگي در برابر آن است. غالب انديشمنداني كه درباره اهميت نماز كتاب نوشته اند، مسأله دنيا دوستي را يكي از مهمترين مانع حضور قلب بر شمرده اند. آرا و نظرياتي كه درباره دنيا مطرح شده به طور كلي به سه دسته تقسيم مي شود: الف. ترك اصل دنيا برخي بر اين عقيده اند كه بايد از تمام موهبتهاي دنيايي دور شويم و با كناره گيري از اجتماع بشري، فقط به عبادت خدا بپردازيم، چرا كه دنيا و متعلقات آن را موجب بدبختي و گمراهي بشر مي پندارند. با اين طرز تفكر، عبادت و خداپرستي، منافي با زندگي كردن تلقي مي گردد و لذا، يا بايد دنيا را انتخاب كرد و يا آخرت را و جمع بين اين دو ممكن نخواهد شد. ديدگاه اسلام اسلام شديداً با رهبانيّت، دوري از دنيا، ترك كار و تلاش و عدم همسر گزيني و... مخالف است، از همين جهت، پيغمبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي فرمايد: «لا رهبانيّة في الاِسلام؛[1] رهبانيت (ترك دنيا) در اسلام نيست». تفكر رهبانيّت و جدايي دين از زندگي، از مذاهب مسيحي و بودايي، وارد اسلام شد، به همين جهت بعضي تصوّر ميكنند كه اسلام با دنيا و كار كردن، تلاش و ... مخالف است. زندگي در دنيا يعني كار كردن، خوردن، آشاميدن، استراحت كردن، ازدواج و... چگونه ممكن است خداوندي كه آفريدگار همه موجودات از قبيل: زمين، خورشيد، حيوانات و حتي خود انسان است، ما را از استفاده و توجه به آنها نهي نمايد؟ پيغمبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي فرمايد: «العبادةُ سبعُونَ جزءاً افضَلُها طلبُ الحَلالِ؛[2] عبادت هفتاد جزء دارد كه بهترين عبادتها، كار و تلاش مي باشد». و در روايت ديگر آمده: «ابن اَبي يَعفُور قالَ قلتُ لأبي عبدِاللهِ ـ عليه السلام ـ : انا لنُحِبُّ الدُنيا فقالَ لي: «تصنعُ بِها ماذا؟ قلتُ اَتزَوّجُ مِنها و اَحجُّ و انفقُ عيالي و انيلُ اِخواني و اَتصدّقُ قالَ: ليسَ هذا مِنَ الدّنيا، هذا منِ الآخرَةِ؛[3] ابن ابي يعفور مي گويد: خدمت امام صادق ـ عليه السلام ـ عرض كردم: ما دنيا را دوست مي داريم. فرمود: با اموال دنيا چه مي كني؟ عرض كردم: به وسيله آنها ازدواج مي كنم، به حج مي روم، براي خانواده ام خرج مي كنم، به برادرانم كمك مي كنم و در راه خدا صدقه مي دهم. فرمود: اين دنيا نيست، اين آخرت است». از اين روايت به روشني معلوم مي گردد كه اصل دنيا مذموم نيست. و روايات ديگري در اين باب وارد شده كه همه آنها سفارش مي كنند كه با استفاده كردن بهينه از دنيا، انزوا و رهبانيت را رها سازيد. نتيجه آن كه اصل دنيا و توجه به آن، نه تنها منافات با دينداري و عبادت خدا ندارد، بلكه همان طور كه ذكر شد، از بهترين عبادتها مي باشد. ب. ترك محبّت دنيا بعضي معتقدند كه اسلام، محبّت و علاقه به دنيا را به طور مطلق مذموم دانسته و از همين جهت علاقه به زن، فرزند، اموال، خوراكيها و... را مردود مي دانند، در اين باره به آيات و روايات استناد مي كنند. ديدگاه اسلام اگر منظور از محبّت، علاقه و ارتباط عاطفي و غريزي است كه اسلام نه تنها آن را نفي نكرده، بلكه با واقع بينانه ترين ديدگاه، آن را تفسير كرده و آن غرايز و تمايلات را جزء سرشت آدميان دانسته است. از نظر اسلام تمايل به دنيا و علاقه به آن، قابل كسب نيست، بلكه از امور فطري و غريزي است كه خداوند بر حسب ضرورت و نياز در درون ما نهاده است كه بدون آنها به كمال رسيدن، ممكن نخواهد بود. خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: «و من آياتهِ اَن خلقَ لكم من انفسكُم ازواجاً لِتسَكنُوا اليها و جعلَ بينكم مودّة و رحمةً؛[4] از جمله نشانه هاي حق اين است كه از جنس خود شما، همسراني براي شما آفريده كه در كنار آنها آرامش بيابيد و ميان شما و آنها الفت و مهرباني قرار داد». با كمي دقّت مي توان فهميد، زن و علاقه به آن، كه از مظاهر دنيا است، نه تنها مذمت نشده، بلكه فلسفه وجودي آن، تسكين و آرامش مردان شمرده شده است. و هم چنين در روايت ديگر از امام صادق ـ عليه السلام ـ آمده: «لا خيرَ في مَن لا يحبُّ جمع المالِ من حلالٍ، يكُفُّ بهِ وجههُ و يقضي به دَينَهُ و يَصِلُ بهِ رحمَهُ؛[5] خير و خوبي نيست، در كسي كه تحصيل مال حلال را دوست ندارد تا بدين وسيله آبرويش را حفظ كند و دينش را ادا نمايد و صله رحم به جا آورد». از امثال اين روايات معلوم مي گردد كه اسلام نه تنها دنيا بلكه علاقه به دنيا را كه از روي غرايز مادي در درون انسان است، تأييد مي نمايد و از بين بردن علايق فطري را، مردود دانسته و برخلاف تكامل آدمي مي داند. پ. ترك دنيا پرستي آنچه اسلام بدان معتقد است، ترك پرستش دنيا و كمال مطلوب و محبوب واقعي ندانستن آن است. تمام آيات و رواياتي كه در مذمّت حبّ به دنيا آمده، اشاره به اين قسم دارند و آنچه مانع حضور قلب در نماز مي گردد، همين «دنياپرستي و اسارت دنيا» است. در قرآن كريم و روايات اهل بيت، دنيا، ناپايدار و محل گذر و اهل دنيا، مسافر معرفي شده است.[6] و اين واقعيتي غير قابل انكار است و نيز در بعضي از آيات آمده كه دنيا وسيله اي است جهت رسيدن به هدف، نه نهايت آرزو و كمال مطلوب بشري.[7] درمان از مطالب گذشته روشن گرديد كه آنچه مانع حضور قلب است، دنياپرستي و دلبستگي به آن است. ترك اسارت و بندگي دنيا، با چند لحظه و دقيقه ممكن نخواهد بود، بلكه با آشنايي به آفات آن و به ميزان عزم و تلاش و مجاهدت واقع بينانه، مي توان به ترك دنيا به معناي حقيقي آن رسيد. براي درمان دنيا زدگي، بايد اولاً: ديدگاه خود را نسبت به دنيا و انسان از زاويه دين اسلام اصلاح نمود. ثانياً: يافته ها و علم و معرفت خود را در مرحله عمل به كار بنديم. 3. حواس ظاهري يكي از عوامل حواسپرتي، متوجه شدن به امور خارجي است، چرا كه قلب و ذهن به منزله حوضي هستند كه اين پنج حس به آن مي ريزند و به واسطه آنها صورتهاي معاني بر قلب وارد مي شود، به طوري كه به واسطه ديدن تصويري يا شنيدن صدايي چندين صورت خيالي بر ذهن وارد مي شود و قلب را مشغول خود مي كند. اگر در هنگام نماز، گوش آدمي چيزي را بشنود يا چشم چيزي را ببيند، حواس و ذهن نمازگزار متوجه آن شنيدني (مسموع) يا تصوير مي گردد و از خدا و توجه به او غافل مي گردد و چه بسا با شنيدن يك كلمه، خاطره هاي زيادي در ذهن او نقش بندد و تا آخر نماز او را مشغول بدارد. درمان علاج آن در از بين بردن اين اسباب است كه به صورتهاي مختلف بيان مي گردد: الف. چشم بستن يكي از راههاي معمولي كه در ميان مردم بيشتر مشاهده مي شود، بستن چشمها در حين نماز است تا تمركز حواس بيشتري حاصل كنند كه اين امر البته براي كساني است كه نمي توانند بدون بستن چشمها در نماز و با نگاه به محل سجده، آن تمركز لازم را كسب كنند و گرنه كسي كه مي تواند با نبستن چشمها در نماز و با نگاه كردن به محل سجده، حواس خود را جمع كند، بهتر است كه چشمها را نبندد. ب. انتخاب مكان خلوت و تاريك نمازگزار براي اين كه هيچ چيز او را به خود جلب نكند، بايد مكان خلوت و بي سر و صدا، بي منظره و تاريكي را انتخاب كند؛ مثلا در مكاني كه عكس، تلويزيون و راديوي روشني، زن و بچه و... نباشد كه مسلماً تحصيل حضور قلب در چنين مكاني راحت تر از مكان شلوغ، پر رفت و آمد و... مي باشد. چون زمينه حواسپرتي در آنجا كمتر است. 4. وسواس در قراءَت هدف اصلي از عبادت، تحصيل مقام «جدايي كامل از غير خدا» است، لذا موانع اين راه، بايد برداشته شود. يكي از اين موانع، توجه زياد و وسواس داشتن در قراءت است كه موجب مي شود نمازگزار از باطن و حقيقت نماز به ظاهر توجه كند و به جاي توجه كردن به معاني نماز و كسب حضور قلب به الفاظ و چگونگي تلفظ آنها مشغول گردد، اگر چه رعايت قراءت، از شرايط صحت نماز است، و ليكن شرط صوري است و بايد در حدّ تكليف آن را انجام داد و نيز از توجه زياد به ظاهر، بايد پرهيز كرد. اين كه بعضي مي خواهند به واسطه حفظ قراءت، تمركز حواس كامل پيدا كنند، اشتباه است، چون حواس در قراءت، كافي نيست، ثانياً هدف نيست، بلكه هدف، توجه كامل قلب به خداست و چنين شخصي، به جاي توجه به خدا و بريدن از اغيار، گرفتار اداي كلمات از مخرجشان مي شود. درمان الف. آشنايي به ظاهر و باطن نماز بايد بداند كه رعايت قراءت و امثال آن، از احكام ظاهريه نماز و عبادت مي باشند و بايد در حدّ اعتدال و تكليف به آنها توجّه كرد و حضور قلب و تخليه قلب از اغيار از شرايط باطنيه نماز است و حقيقت نماز با وجود آن معنا پيدا مي كند كه هرچه توجه به اين معنا زيادتر باشد، نماز كاملتر خواهد شد، چرا كه باطن نماز برخلاف ظاهر آن، محدود به حدّي نيست. بايد دانسته شود كه فرق نماز امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ با نماز ما در حضور قلب به خدا مي باشد نه به مدّ «و لا الضالّين» و قراءت كاملتر آن حضرت. ب. همانند سازي با الگوهاي ديني براي اين كه نمازگزار، متوجه شود كه دچار وسواس شده يا خير، بهتر است عمل خود را بر علما و فقها عرضه كند و از آنها سؤال كند كه آيا مبتلا به مرض وسواس است يا خير؟ چون كشف مرض، براي مريض مشكل است، بلكه چه بسا خود را عادي مي بيند و ديگران را متّهم به بي مبالاتي مي نمايد و از عمل آنها رنج مي برد. لذا وقتي از علما در مورد حال خود سوال كند و از نظر آنها نسبت به خود با خبر شود، مقداري مشكل حل خواهد شد. بالاتر اين كه، به عمل خود علما نگاه كند و ببيند كه آنها هم مثل او اين قدر حساسيت دارند يا عملشان بر خلاف او است؟ اگر عملكرد علما را برخلاف خود يافت، پس بايد بداند كه يقيناً دچار وسواس شده است.پی نوشت:[1] . بحارالانوار، ج 15، باب النهي عن الرهبانيه. [2] . كافي، ج 5، ص 78. [3] . بحار الانوار، ج 73، ص 63. [4] . روم (30)، آيه 20. [5] . كافي، ج 5، ص 72. [6] . نهج البلاغه، خطبه 201؛ نهج البلاغه، حكمت 133؛ روم (30)، آيه 7. [7] . كهف (18) آيه 18؛ رعد (13) آيه 12؛ يونس (10) آيه 100؛ روم (100) آيه 30. منبع:حضور قلب در نماز
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 504]
صفحات پیشنهادی
حضور قلب در نماز(قسمت دوم)
حضور قلب در نماز(قسمت دوم) نويسنده: علي اصغر عزيزي تهراني 2. دنيا پرستي از موانع مهم و اصلي حضور قلب، دنيا پرستي و اسارت و فريفتگي در برابر آن است.
حضور قلب در نماز(قسمت دوم) نويسنده: علي اصغر عزيزي تهراني 2. دنيا پرستي از موانع مهم و اصلي حضور قلب، دنيا پرستي و اسارت و فريفتگي در برابر آن است.
حضور قلب در نماز(قسمت اول)
حضور قلب در نماز(قسمت اول) نويسنده: علي اصغر عزيزي تهراني مقدمه يكي از ... [2] مرتبه دوم: علاوه بر مرحله قبلي، به معاني كلمات و اذكار نيز توجه داشته باشد و بداند كه چه ...
حضور قلب در نماز(قسمت اول) نويسنده: علي اصغر عزيزي تهراني مقدمه يكي از ... [2] مرتبه دوم: علاوه بر مرحله قبلي، به معاني كلمات و اذكار نيز توجه داشته باشد و بداند كه چه ...
حضور قلب در نماز)(قسمت سوم)
حضور قلب در نماز)(قسمت سوم)-حضور قلب در نماز)(قسمت سوم) نويسنده: علي ... و آلودگي روح آدمي و اجتماع بشري است و در مرحله دوم به نقش مخرّب گناهان در زندگي خود و بشر ...
حضور قلب در نماز)(قسمت سوم)-حضور قلب در نماز)(قسمت سوم) نويسنده: علي ... و آلودگي روح آدمي و اجتماع بشري است و در مرحله دوم به نقش مخرّب گناهان در زندگي خود و بشر ...
شرايط صحّت و قبولي عبادات(قسمت دوم)
شرايط صحّت و قبولي عبادات(قسمت دوم) نويسنده:محسن قرائتي ب) حضور قلب توجه و ... البته نبايد تصوّر شود كه حال كه خدا قبول نمي كند، پس نماز نخواند و روزه نگيرد و .
شرايط صحّت و قبولي عبادات(قسمت دوم) نويسنده:محسن قرائتي ب) حضور قلب توجه و ... البته نبايد تصوّر شود كه حال كه خدا قبول نمي كند، پس نماز نخواند و روزه نگيرد و .
مباني و آثار تربيتي نماز(قسمت دوم)
مباني و آثار تربيتي نماز(قسمت دوم)-مباني و آثار تربيتي نماز(قسمت دوم) ... ايجاد نوعي حرارت باطني و گرماي خاص دروني است كه متناسب با ميزان حضور قلب و عمق توجه ...
مباني و آثار تربيتي نماز(قسمت دوم)-مباني و آثار تربيتي نماز(قسمت دوم) ... ايجاد نوعي حرارت باطني و گرماي خاص دروني است كه متناسب با ميزان حضور قلب و عمق توجه ...
تغيير بينش و حضور قلب در نماز
تغيير بينش و حضور قلب در نماز يکي از عوامل رواني مؤثر بر حضور قلب، نوع بينش و ... گويا اذان، نسخه اول است آن هنگام که همه جهانيان مي ميرند و اقامه، نسخه دوم است که ..... شود و قسمت هايي از نماز که بدون حضور قلب خوانده شده، مورد پذيرش خداوند واقع شود.
تغيير بينش و حضور قلب در نماز يکي از عوامل رواني مؤثر بر حضور قلب، نوع بينش و ... گويا اذان، نسخه اول است آن هنگام که همه جهانيان مي ميرند و اقامه، نسخه دوم است که ..... شود و قسمت هايي از نماز که بدون حضور قلب خوانده شده، مورد پذيرش خداوند واقع شود.
اوصاف برجسته نمازگزاران(قسمت دوم و پایانی)
اوصاف برجسته نمازگزاران(قسمت دوم و پایانی)-اوصاف برجسته نمازگزاران(قسمت دوم و ... كه هم ظاهر نماز را از آنچه مايه فساد است حفظ ميكند و هم روح نماز را كه حضور قلب است ...
اوصاف برجسته نمازگزاران(قسمت دوم و پایانی)-اوصاف برجسته نمازگزاران(قسمت دوم و ... كه هم ظاهر نماز را از آنچه مايه فساد است حفظ ميكند و هم روح نماز را كه حضور قلب است ...
چهل نكته اخلاقي از رهبر فرزانه انقلاب (قسمت دوم و پاياني)
چهل نكته اخلاقي از رهبر فرزانه انقلاب (قسمت دوم و پاياني)-چهل نكته اخلاقي از رهبر ... چهل نكته اخلاقي از رهبر فرزانه انقلاب (قسمت دوم و پاياني) .... حضور قلب در نماز ...
چهل نكته اخلاقي از رهبر فرزانه انقلاب (قسمت دوم و پاياني)-چهل نكته اخلاقي از رهبر ... چهل نكته اخلاقي از رهبر فرزانه انقلاب (قسمت دوم و پاياني) .... حضور قلب در نماز ...
انتظار و امنیت روانی (قسمت دوم)
انتظار و امنیت روانی (قسمت دوم) نويسنده:علی زینتی ۳- علائم و نشانگان اضطراب .... وقت نماز بجا می آورد ، نماز با حضور قلب می خواند و نیت خود را پاک و الهی می سازد و…
انتظار و امنیت روانی (قسمت دوم) نويسنده:علی زینتی ۳- علائم و نشانگان اضطراب .... وقت نماز بجا می آورد ، نماز با حضور قلب می خواند و نیت خود را پاک و الهی می سازد و…
دیار محبت (قسمت دوم)
دیار محبت (قسمت دوم) نويسنده:مصطفی مرجوّی منبع : اختصاصي راسخون عوامل محبت در ... (39) توجه و حضور قلب به خدا امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه در نماز، دل به خدا دهد، ...
دیار محبت (قسمت دوم) نويسنده:مصطفی مرجوّی منبع : اختصاصي راسخون عوامل محبت در ... (39) توجه و حضور قلب به خدا امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه در نماز، دل به خدا دهد، ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها