تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828659318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشانه های اخلاص و ریا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نشانه های اخلاص و ریا
نشانه های اخلاص و ریا نويسنده:حضرت آيت الله مصباح يزديمنبع:کتاب عروج تا بی نهایت برای تشخیص این که در انجام عملی ، نیت انسان خالص بوده یانه ، راه های مختلف و نشانه هایی هست که اگر انسان در آن ها دقت کند ، کاملاً برای خودش معلوم می شود که آیا نیتش خالص بوده یا خیر .اگر کسی مثلاً بیمارستانی ساخته ، باید ببیند اگر به جای اسم او ، اسم دیگری را بر سردر بیمارستان بنویسند ، برایش اهمیت دارد و ناراحت می شود یا نه ؟ اگر کار برای خدا باشد ، نباید برای او هیچ تفاوتی داشته باشد که اسم او را بنویسند یا ننویسند ؛ اگر می بینید تفاوت دارد ، نشانه آن است که عملش خالص نبوده است . گاه ریایی بودن عمل حتی بر خود انسان مخفی است و خودش هم خیال می کند عملش خالص است ، درحالی که در واقع این گونه نیست . یکی از کارهای عالمان اخلاق این است که بکوشند فرد را به انگیزه های مخفی و ناپیدایی که در عمل هست و خود انسان هم متوجه نیست ، توجه دهند . به عنوان مثال : اگر انسان نمازی را در مسجد و در حضور دیگران خواند ، ببیند اگر دیگران هم نبودند و خود تنها در مسجد بود ، همین طور نماز می خواند ؟ اگر پاسخ منفی است ، بداند که ریا در نماز او راه پیدا کرده است . اگر تاریک بود و دیگران نمی توانستند حالت ایستادن و چهره و سایر حرکات او را در حین نمازببینند ، آیا همین گونه که الآن چراغ روشن است و دیگران حرکات او را می بینند رفتار می کرد ؟ اگر پاسخ منفی است ، نشانه ریایی بودن عمل است . اگر همیشه در جایی معین از مسجد نماز می خوانده ، آیا اگر روزی نتواند در آن مکان مشخص نماز بخواند ناراحت نمی شود ؟ اگر ناراحت می شود ، نشانه این است که عمل خالص نیست ، بلکه « کجا بودن» عمل هم در کار او تأثیر دارد !یا اگر مثلاً کسی امام جماعت است و در نماز اشتباهی کرد و دید در اثر این اشتباه خجالت کشیده و عرق شرم بر پیشانی اش نشسته ، علامت آن است که حضور و عدم حضور مردم برایش مهم است . اگر مردم نبودند ، از اشتباهش خجالت نمی کشید ، ولی حالا که مردم هستند خجالت می کشد و این مرتبه ای از مراتب ریا است .یا اگر انسان هر روز با دوستش به مسجد می رفته ، ولی امروز دوستش کار دارد و نمی آید و او هم چون دوستش نمی آید امروز به مسجد نرود ، معلوم می شود روزهای قبل هم قصدش خالص نبوده ، بلکه آمدن دوستش نیز دخالت داشته است .در خصوص همین مسأله مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب اصرارالصلاه این قضیه را نقل کرده اند که :یکی از بزرگان سال ها درنماز جماعت یکی از علمای بزرگ شرکت میکرد و همیشه در صف اول در جایی خاص می ایستاد . یک روز هنگامی به نماز رسید که صف اول پر شده بود و دیگر در آن صف و در آن مکان خاص ، جایی برای او نبود . به ناچار در جایی دیگر ایستاد . در حین نماز احساس کرد از این که در این صف و در این مکان نماز می خواند خجالت می کشد ؛ چرا که مردم همیشه او را در صف اول می دیدند و امروز ، مثلاً در صف دوم می بینند .از این رو می دید که پیش خودش خجالت می کشد !مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی نقل کرده که بعد از این قضیه ، آن مرد بزرگ سی سال نمازش را اعاده کرد و گفته بود تا امروز نمی دانستم نمازم را به این قصد خوانده ام که مردم مرا در صف اول ببینند ! امروز دیدم از ایستادن در صف دوم خجالت می کشم ، فهمیدم که نیتم خالص نبوده و غیر خدا هم در آن دخیل بوده است . اگر خالص برای خدا بود ، نباید صف اول و دوم هیچ تفاوتی برای من داشته باشد . خدای صف دوم ، همان خدا ی صف اول است و هیچ فرقی نمی کند !باز مرحوم حاج میرزا جواد آقا تبریزی در اسرار الصلاه قضیه دیگری را به این صورت نقل کرده اند که :شخصی در ایام محرم ، که مجالس عزاداری متعدد برپا می شود ، همیشه مایل بود که در مجلسی خاص شرکت کند . یک روز به خودش آمد که گویا آن مجلس خاص برایش اهمیت پیدا کرده است . با خودش فکر کرد اگر من برای گریه بر امام حسین علیه السلام و اقامه عزای سیدالشهدا علیه السلام به روضه می روم ، روضه ها از این جهت با هم تفاوت ندارند ؛ پس چرا من همیشه مایلم به آن مجلس خاص بروم . مدت ها فکر کرد تا بالاخره با زحمت متوجه شد که آن مجلس چه خصوصیتی برایش دارد که موجب می شود آن را ترجیح دهد. پس از آن ، بنا گذاشت جاهایی روضه برود که هیچ خصوصیتی برایش نداشته باشد .
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 468]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن