تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845852170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امامت و خاتميت٭


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امامت و خاتميت٭
امامت و خاتميت٭ منبع:ماهنامه موعود آيت‌الله جوادي آملي جريان مهدويت و امامت به لطف الهي، در اين سال‌هاي اخير، كم‌كم دارد به شكوفايي خود مي‌رسد. اين چهار فصل را بايد به عنوان چهار باب مستقل در حكمت و كلام، در حوزه‌ها مطرح كرد: «نبوت عام»، «نبوت خاص»، «امامت عام»، «امامت خاص». [اينها] بايد معلوم شود تا مبادا كسي خيال كند خاتميت با مسئلة ولايت و امامت و مهدويت ناهماهنگ است. خاتميت يعني نبي [نمي‌آيد] و كسي وحي تشريحي نمي‌آورد، حكم جديدي نمي‌آورد، حرام جديدي، حلال جديدي، واجب جديدي، مستحب جديدي نمي‌آورد. در بيان نوراني حضرت امير(ع) آنچنانكه در نهج‌البلاغه ملاحظه مي‌فرماييد، آمده است كه:لقد انقطع بموتك مالم ينقطع بموت غيرك من النبوة و الأنباء و أخبار السماء.1[همانا به مرگ تو بريده شد چيزي كه با مرگ ديگران (پيغمبران) بريده نگرديد از نبوت و احكام الهي و اخبار آسماني.]يعني با رحلت رسول اكرم(ص) ديگر فرشته‌اي كه وحي بياورد نيست، چون فرمود:اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الإسلام ديناً.2با ولايت، دين كامل شده است؛ اما وحي، انحاء فراواني دارد: وحي تصديقي، وحي تأييدي، وحي انبائي، عالم به ملاحم شدن و... . مصحف فاطمه(س) از اين قبيل است، جفر و جامعه از اين قبيل است. مرحوم كليني(ره) نقل كرده است، كه وجود مبارك حضرت امير(ع) فرمود، وقتي من وارد شدم، ديدم حضرت فاطمه(س) مطالب تازه‌اي دارد، گفتم چيست؟ فرمود: جبرئيل بر من نازل شده است و اين مطالب را گفته است. جريان از اين قبيل است، فلان حادثه اتفاق مي‌افتد، فلان حادثه رخ مي‌دهد. اين [وحي]ها كاري به شريعت ندارد، اينها ملاحم آينده و تكوين است، و مربوط به اسرار عالم و باطن قرآن است. وجود مبارك حضرت زهرا(س) املا مي‌فرمود، وجود مبارك حضرت(ع) مي‌نوشت، و شده بود: مصحف فاطمه. وقتي از بعضي از ائمه(ع) سؤال مي‌كردند كه شما اين مطلب علمي را كه مي‌فرموديد، در كجاي قرآن است؟ مي‌فرمودند، در مصحف مادرمان زهرا(س) است. از اين قبيل علوم براي ائمه(ع) فراوان است. [در] حديث قرب نوافل ـ كه هم سني‌ها و هم شيعه‌ها [آن را] نقل كرده‌اند و مرحوم علامة مجلسي(ره) در مرآت العقول، هم طريق صحيحش، هم طريق موثقش و هم طريق حسنش را نقل كرده است ـ [آمده است] كه بندگان صالح وقتي مقرب الهي شدند، ذات اقدس اله مي‌فرمايد:كنت سمعه الّذي يسمع به و بصره الّذي يبصر به و لسانه الّذي ينطق به و يده الّتي يبطش بها.[من گوش او مي‌گردم كه با آن مي‌شنود، و چشمش كه با آن مي‌نگرد، و زبانش كه با آن (سخن) مي‌گويد، و دستش كه با آن مي‌گيرد.]مصداق كامل اين قرب نوافل همين مقربين هستند، كه وجود مقدس حضرت امير و ائمه(ع) هستند. وحي، اقسام و انحائي دارد. آنچه كه [خطاب] به مادر موسي آمد، آنچه كه [خطاب] به مادر عيسي آمد، آنچه كه به اولياي الهي رسيد، براي ولايت است، نه براي نبوت و رسالت. ولايت تا روز قيامت مقطع شدني نيست. وقتي وجود مقدس حضرت بقيةالله(عج) ظهور كند و بساط جهان را پر از عدل و داد كند، اين ولايت هست، اين امامت هست، اين ارتباط با ملائكه هست، اين دريافت خبر هست، اين ليلة قدر هست؛ هر سال در شب قدر، ملائكه نازل مي‌شوند، و اسرار عالم را به پيشگاه ولي آن عصر مي‌رسانند. سيدنا الاستاد، مرحوم علامة طباطبايي(ره) مي‌فرمود، كه فقط در اصول كافي دويست روايت در اين زمينه هست. آن روزها كه سخن از علم امام و علم امام به غيب و امثال آن مطرح بود، ايشان مي‌فرمود: اين، چيزي نيست كه فردي شيعه باشد و معاذ الله، بتواند نسبت به آن خدشه‌اي داشته باشد. علاوه بر آنچه در كتاب قيم كافي هست، در جوامع روايي ديگر نظير: من لايحضره الفقيه، تهذيب، الإستبصار هست و جوامع ديگر آمده است كه انواع وحي براي ائمة اطهار(ع) مي‌آيد كه هيچ‌كدام از آنها مربوط به شريعت نيست، كه معاذالله يك حكم جديد بياورد تا حكم پيغمبر نسخ شود. اينطور نيست، يا تبيين آنهاست، يا تشريح آنهاست، يا تحليل آنهاست، يا تدليل و استدلال بر آنهاست يا باطن آنهاست.اين چهار باب، چهار كتاب مي‌طلبد: «النبوّة العامّة»، «النبّيّ الخاص» (نبوت خاصه براي شخص است)، «النّبيّ من هو؟» (پيامبر كيست؟)، «النّبوّة ما هي؟» (نبوت چيست؟)؛ اين دو فصل، دو تا كتاب مي‌طلبد. «الإمامة ما هي؟»، «الإمام من هو؟»، امامت عام و امام خاص. اين‌هم دو تا كتاب مي‌خواهد. حال، به لطف الهي [در] اين گفتمان مهدويت و همايش مهدويت و ... بايد [اين مسائل] روشن بشود و اينها واجب عيني شده است. اگر كسي خداي نكرده گرفتار يك شبهه شود، چون اين يك رشته‌اي نيست كه همه ذوق آنرا داشته باشند، خداي سبحان همه را براي همه كار نيافريده است:قد خلقكم أطواراً.3[(خداوند) شما را به گونه‌هاي مختلف بيافريد.]بعضي را برا ي علوم عقلي، بعضي را براي علوم نقلي، بعضي براي علوم حديثي، بعضي براي تتبّع، بعضي براي تحقيق. مبادا خداي ناكرده كسي توهم كند، مهدويت با خاتميت سازگار نيست. [حل] اين شبهه، براي شما فضلا واجب عيني است. چون من به الكفاية كه نيست (در حد كفايت، پاسخ دهنده وجود ندارد.)بنابراين اين موضوع را هرچه بيشتر تحقيق كنيد لذت بيشتري مي‌بريد، علم بيشتري نصيب شما مي‌شود، و تقرب شما به اين خاندان بيشتر مي‌شود. اين خاندان، به لطف الهي، هم دنياي شما را تأمين مي‌كنند، و هم آخرت شما را تأمين مي‌كنند. مگر ملائكه مدبّرات امر نيستند، مگر جبرئيل(ع) مسئول علم نيست، مگر ميكائيل(ع)، مسئول كيل و زرق نيست، مگر اسرافيل(ع)، مسئول حيات نيست، مگر عرزائيل(ع)، مسئول ممات نيست. همة اين ملائكه از آن انسان كامل مدد مي‌گيرند.يا آدم أنبئهم بأسماء هؤلاء.4[اي آدم، آنها (فرشتگان) را از نام‌هايشان آگاه كن].مقام آدميت متعلق به انسان كامل است، شخص آدم معيار نيست. امروز وجود مبارك ولي عصر ـ ارواحنا فداه ـ معلّم اسماء است. اين مدبرات امر از ولي الهي مدد مي‌گيرند. اينها اين مقام را دارند. مبادا كسي خيال كند كه ائمه(ع) [چون مردم عادي هستند كه تنها]يأكل الطّعام و يمشى فى الأسواق.5[(كافران گفتند: چيست اين پيامبر را كه) غذا مي‌خورد و در بازارها راه مي‌رود.]يأكل و يمشي في الاسواق آن درست است. «أنبئهم بأسماء هؤلاء» هم درست است. اينها معلم ملائكه هستند، اينها مدبرات امر را به إذن ذات اقدس‌اله تدبير مي‌كنند. اينها صادر اول هستند، بلكه ظاهر اول هستند. اگر اين مقام مال اينهاست، خوب چرا آدم دربارة اينها بحث نكند، و از علوم اينها مدد نگيرد؛ چرا شبهات را رفع نكند. ما كه كنار سفرة آنها نشسته‌ايم، لااقل از امامت آنها، از شئون آنها و از مقام آنها دفاع كنيم. مبادا خداي ناكرده، كسي نبيند در اين سايت‌هاي اينترنتي چه خبر است، اگر نبيند كه مي‌شود: «تهجم عليه اللّوابس». يا بلاواسطه يا با واسطه بايد از اين سايت‌ها خبردار باشيم. شبهاتي كه الان هست، بخواهيد يا نخواهيد، در فضاي داخل و خارج هست؛ خوب شما بايد جواب دهيد. البته اين جشن‌ها و تبريك‌ها و تهنيت‌هايي كه توده‌هاي مردم داشتند، اجرشان با ذات اقدس اله ـ كه خداوند سبحان به همة اينها اجر دنيا و آخرت دهد ـ اما آن چهار باب، يعني چهار كتاب، بايد خوب تبيين شود. روي معيارهاي حكمت و كلام شيعه بايد حل شود. اين يك كار كلامي است كه با كمك حديث بايد روشن‌تر شود. پي‌نوشت:٭بخشي از خطبة دوم نماز جمعة شهر قم، 1/7/1384.1. نهج‌البلاغه (صبحي صالح)، خطبة 235.2. سورة مائده(5)، آية 3.3. سورة نوح(71)، آية 14.4. سورة بقره(2)، آية 33.5. سورة فرقان(25)، آية 7.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن