تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819816712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست علمي امامت و خاتميت در قم برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نشست علمي امامت و خاتميت در قم برگزار شد
نشست علمي امامت و خاتميت باهدف پاسخگويي به شبهات فكري دراين باب روز پنج شنبه در مدرسه علميه امام خميني(ره) قم برگزار شد.

به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين محسن غرويان از اساتيد حوزه علميه قم دراين نشست گفت: مساله خاتميت از ضروريات دين اسلام است همانطور كه مساله امامت نيز از ضروريات دين و مذهب تشيع مي‌باشد.

وي افزود: شبهه درباب خاتميت تازگي ندارد و در طول تاريخ اسلام شبهات در اين باب وجود داشته است.

وي يادآور شد: در گذشته مدعياني چون بهاييت و بابيت، خاتميت را با شبهه روبرو كرده و به كلي منكر شده و ادعاي نبوت و رسالت كردند.

غرويان افزود: در زمان كنوني نيز برخي از روشنفكران با اين صراحت خاتميت را منكر نشدند اما در قالب‌هايي بحث‌ها را به گونه اي مطرح مي كنند كه دلالت انتزاعي آن اين است كه منكر خاتميت هستند.

وي ادامه داد: اين افراد قالبهايي را كه مطرح مي‌كنند به ظاهر علمي، فلسفي و كلامي است و هركس به راحتي نمي‌تواند عمق مطلب را دربيابد و پاسخ مساله را بدهد، لذا برگزاري چنين جلساتي ضروري است.

وي با اشاره به اينكه در بحث پاسخگويي به شبهات ما بايد از روش نقلي و عقلي استفاده كنيم گفت: محققان بايد براي افرادي كه براي نقليات اعتباري قايل نيستند، به شيوه عقلي روي آورده و پاسخ شبهات آنان را بدهند.

غرويان ادامه داد: فرضا اگر كسي قرآن را قبول نداشته باشد ما نمي توانيم ازاين كتاب الهي استدلال كنيم بلكه بيان ديگري را مورد توجه قرار دهيم.

وي در خش ديگري از سخنانش با اشاره به مطالب جديد آقاي سروش در خصوص وحياني نبودن قرآن گفت: وي بيان كرده كه قرآن لفظا و معنائا ساخته خود پيامبر اكرم(ص) و وحي نيست.

وي افزود: ما بايد از آقاي سروش بپرسيم از ديدگاه شما ملاك وحيانيت چيست، موضوعي كه شما به آن پاسخ نداديد.

غرويان گفت: علما، روشنفكران درطول تاريخ براين امر كه قرآن از طريق وحي به پيامبراكرم(ص) نازل شده صحه گذاشتند، اگر شما قبول نداريد ملاكتان براي وحي نبودن چيست؟.

وي افزود: ما بايد ملاكي براي ابطال اين سخن داشته باشيم، شما كه مي گوييد قرآن وحي نيست، ملاك اثبات و ابطال پذيري سخن تان چه مي‌باشد.

وي همچنين با رد شبهه ديگر آقاي سروش كه گفته آمدن امامان بعد از پيامبر اكرم (ص) با خاتميت ناسازگار است گفت: اگر ما امامت را در طول رسالت ببينيم هيچ تعارضي درخصوص خاتميت وجود ندارد.

غرويان گفت: امامان معصوم ما مفسر قرآن و مبين دين الهي هستند، خاتميت به جاي خودش و امامت هم به جاي خودش است.

وي گفت: اگر ديدگاه ديگر اين است كه امامت را هم عرض خاتميت مي‌داند ، اين مساله با رسالت تناقض پيدا مي‌كند و بيانگر اين است كه امامان شريعت جديدي آورده اند.

غرويان گفت: آقاي سروش چون امامت را هم عرض خاتميت ديده، آن را با رسالت در تناقض ديده است.

وي ادامه داد: ما دعوت مي‌كنيم ازاين افراد كه در فضايي علمي و طلبگي اين گونه مباحث را مطرح و از كشاندن آن به محافل عمومي و روزنامه ها خودداري كنند زيرا عمومي كردن اين گونه بحث ها، شيوه علمي نيست. ك/‪۲‬ ‪۵۴۸/۵۵۰‬
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن