تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845318104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اوصاف كوثر نور در آینه نام‏ها و لقب‏ها


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اوصاف كوثر نور در آینه نام‏ها و لقب‏ها
اوصاف كوثر نور در آینه نام‏ها و لقب‏ها نويسنده:سیدصادق سیدنژاد منبع:مجله ديدار آشنا مساله نام‏گذاری در همه جوامع بشری افراد با توجه به نوع جهان‏بینی و نظام ارزشی خاصی كه دارند، در گزینش نام و لقب از معیارهای مخصوصی پیروی می‏كنند . اما علی‏رغم تفاوت فرهنگ و نظام‏های پذیرفته شده ارزشی حاكم بر جوامع مختلف، در موضوع نام‏گذاری در همه جوامع چند نكته مشترك به چشم می‏خورد: اولا، انتخاب نام‏ها ولقب‏ها بیان‏گر نوع علاقه و اشتیاق افراد می‏باشد . ثانیا، از تامل در نوع اسم‏هایی كه افراد به آنها علاقه نشان می‏دهند، به امیدها و آرزوها و دغدغه‏های فكری آنان می‏توان پی برد . ثالثا، اسامی و القاب با اعتقادات و نظام ارزشی افراد رابطه بسیار تنگاتنگی دارد . از این‏رو، با پدید آمدن تحول در عقاید افراد، نوع انتخاب نام‏ها نیز تغییر محسوسی خواهد كرد . بر این اساس، در اولین لحظه تغییر دین انسان‏ها، مساله تعویض نام آنان نیز مطرح می‏شود . به هرحال، امروزه اغلب اندیشمندان روان‏شناسی و جامعه‏شناسی و تعلیم و تربیت‏بر این حقیقت تاكید دارند كه نام و لقب‏هایی كه برای افراد برگزیده می‏شود، در نوع شخصیت و شكل‏گیری كمالات و خصلت‏های آنان تاثیر دارد . اسلام و مساله نام‏گذاری پس از بعثت پیامبرگرامی اسلام از جمله تحولات مهم فرهنگی كه از همان روزهای نخستین بعثت در سرزمین حجاز به وقوع پیوست، تغییر برخی نام‏ها و لقب‏ها بود . رسول خداصلی الله علیه وآله به محض برخورد با كسانی كه اسم زننده و توهین‏آمیزی داشتند، آن را به یك‏نام مناسب تغییر می‏دادند و حتی در آیات قرآن كریم به مساله انتخاب نام خوب و پرهیز از به كاربردن اسم‏های نامناسب و لقب‏های زشت تصریح شده، و به مؤمنان تاكید شده است كه در نامیدن یكدیگر، از به كار بردن لقب‏های‏ناشایست‏خودداری نمایند . (1) اجمالا مجموعه رهنمودهایی در خصوص نام‏گذاری بدین صورت وارد شده است: 1 . انتخاب نام مناسب یكی از حقوق فرزند بر عهده والدین است، به گونه‏ای كه آنان اگر در این كار سهل‏انگاری كنند در روز قیامت مورد بازخواست قرارمی‏گیرند . حضرت علی‏علیه السلام در این‏باره می‏فرمایند: از جمله حقوق فرزند این است كه پدر و مادر برای او نام نیكو انتخاب كرده و در تربیت او تا آن‏جا كه در توان دارند بكوشند و به ایشان قرآن بیاموزند . (2) 2 . اگر به هر دلیلی برای كسی نام مناسبی انتخاب نشده بود، باید هر چه سریع‏تر آن را تغییر داد . رسول اكرم‏صلی الله علیه وآله در برخورد با اشخاص و یا حتی اماكنی كه نام خوبی نداشتند آن را تغییر می‏دادند . نقل شده است كه آن حضرت با كسانی كه نام‏های چون عبدالشمس (بنده خورشید)، عبدالعزی (بنده بت عزی)، عبدالكعبه (بنده كعبه)، یا جندب (ملخ)، و . . . داشتند نام آنان را به عبدالوهاب، عبدالله، عبدالرحمان و . . . تغییر دادند . 3 . در بینش اسلامی علاوه بر آثار روحی و روانی اسم نیكو، بركات زیادی در وضع زندگی مادی و معنوی انسان دارد . در این‏باره امام موسی بن جعفرعلیه السلام می‏فرماید: خانه‏ای كه در آن اسم محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا فاطمه . . . وجود داشته باشد، فقر و تنگدستی وارد نمی شود . (3) باز نقل شده روزی شخصی به امام صادق‏علیه السلام عرض كرد: ما نام شما و پدرانتان را برای خودمان برمی‏گزینیم، آیا این كار برای ما سودی هم دارد؟ حضرت فرمودند: آری به خدا سوگند این كار برای شما مفید است، مگر حقیقیت دین غیراز دوستی [با خوبان] و دشمنی [با بدان] چیز دیگری است . (4) نام و لقب‏های حضرت فاطمه‏علیها السلام بنابر آنچه بیان شد، مساله نام‏گذاری تنها برای تمییز و تشخیص افراد از یكدیگر به كار نمی‏رود بلكه تعیین نام و لقب، علاوه بر نشان دادن نوع اعتقادات، از علاقه‏ها و آرزوها و امیدهای آنان نیز حكایت دارد . بویژه القاب، نوع خصوصیات اخلاقی و كمالات و فضلیت‏های انسانی و ابعاد مختلف شخصیت آنان را تبیین می‏نمایند . هر یك از نام‏های حضرت زهراعلیها السلام به بعد خاصی از شخصیت و كمالات و فضلیت‏های اخلاقی و الهی آن بانوی بزرگ دلالت دارد . بنابراین، یكی از راه‏های آشنایی با شخصیت‏حضرت زهراعلیها السلام تعمق در مفهوم این نام‏هاست . در اینجا، به صورت بسیار مختصر توضیحاتی مربوط به برخی از لقب‏های حضرت را، كه در روایت وارد شده است، ارائه می‏گردد . امید كه موجب آشنایی بیش‏تر با شخصیت‏بی‏نظیر این الگوی بزرگ انسان الهی باشد . 1 . فاطمه واژه فاطمه را در معانی چون بازدارنده و جداكننده و جداشده از بدی‏ها به كار می‏برند . نقل می‏كنند روزی رسول اكرم‏صلی الله علیه وآله از دختر بزرگوارشان سؤال كردند دخترم آیا می‏دانی كه از چه جهت تو را [فاطمه] نام گذارده‏ام؟ حضرت زهراعلیها السلام عرض كردند: به چه خاطر یا رسول الله؟ رسول اكرم‏صلی الله علیه وآله فرمودند: چون خداوند تو و شیعیان راستین و دوستداران واقعی تو را در روز قیامت از آتش دوزخ جدا خواهد كرد . (6) از امام صادق‏علیه السلام هم روایت‏شده است كه بدان جهت دختر بزرگوار رسول اكرم‏صلی الله علیه وآله را فاطمه نامیدند كه او از شرك و سایر بدی و آلودگی‏ها جدا شده و به همه پاكی‏ها و فضلیت‏ها آراسته گردیده است . (7) امام باقرعلیه السلام نیز می‏فرمایند: خداوند متعال این بانوی گران‏مایه، فاطمه‏علیها السلام، را به واسطه دانش و معرفت‏بر دیگران ممتاز ساخته است . 2 . مباركه یكی از نام‏های حضرت زهراعلیها السلام "مباركه" است . در مفردات راغب بركت‏به معنای سرچشمه خیر و رحمت الهی به كار رفته است، به گونه‏ای كه نه می‏توان از جوشش آن جلوگیری به عمل آورد و نه اندازه آن را دانست . بر این اساس، چیز با بركت را مبارك گویند . از آنجا كه هرگونه خیر، خوبی و بركت در نسل پیامبرصلی الله علیه وآله از مجرای وجودی حضرت زهراعلیها السلام جریان پیداكرده است . از جمله آن‏ها، تداوم نسل پرافتخار آن حضرت است، لذا او را مباركه نامیده‏اند . خداوند تبارك و تعالی فاطمه‏علیها السلام را مصداق بارز كوثر و خیر و بركت فراوان و مظهر عطایای بی‏پایان قرارداد و تا نظام هستی برقرار است، به بركت او، جهانیان از نعمت‏سعادت و هدایت‏برخوردار باشند، و لحظه‏ای زمین از حجت الهی خالی نباشد تا هركس كه دوستدار راه سعادت و نجات است، بتواند از طریق چنگ زدن به ریسمان هدایت و پناه بردن به حجت معصوم از ذریه فاطمه‏علیها السلام به سعادت و خوشبختی جاودان دست‏یابد . 3 . صدیقه صدیق به كسی می‏گویند كه در راست‏گویی كامل باشد و هرگز دروغ بر زبان او جاری نشود، و درستی كارهایش، سخنان او را تصدیق كند . در فرهنگ اسلامی مرتبه و منزلت صدیقین در ردیف پیامبران و شهدا ذكر شده است . حضرت زهراعلیها السلام را "صدیقه" نامیده‏اند، چون صداقت و درستی اساس زندگی او را تشكیل می‏داد . هرگاه لب به سخن می‏گشود، جز راست نمی‏گفت . هر وقت در نزد عایشه سخن از زهراعلیها السلام به میان می‏آمد، او می‏گفت: به غیر از رسول خداصلی الله علیه وآله كسی را راست‏گوتر از فاطمه ندیدم . (8) رسول اكرم‏صلی الله علیه وآله روزی به علی‏علیه السلام فرمودند: سه چیز گرانبها به تو هدیه داده شده است كه به هیچ كس حتی به خود من هم داده نشده است: یكی از آن سه نعمت همسر گران‏قدری چون دخترم صدیقه است كه آن نعمت‏بزرگ به تو ارزانی شده است و به غیر از تو كسی از چنین نعمتی برخوردار نیست . (9) حتی در یكی از روزهای پایان زندگی رسول خداصلی الله علیه وآله به علی‏علیه السلام از جمله این توصیه را فرمودند كه من به فاطمه مطالبی را گفته‏ام تا بعد آن‏ها را به تو بگوید . بنابراین، هر چه فاطمه از قول من به تو گفت، آن‏ها را تصدیق كن، چون او بسیار راستگوست . (10) در قرآن كریم از اشخاصی كه گفتار آنان با رفتارشان هم‏خوانی دارد و نیز از كسانی كه مطالب حق را باور كرده و آنها را تصدیق نموده‏اند، با صفت صدیق یاد شده است . از جمله ایشان ابراهیم خلیل‏علیه السلام و ادریس‏علیه السلام و حضرت مریم‏علیها السلام است . در مورد مادر بزرگوار حضرت عیسی‏علیه السلام در آیه 75 سوره مائده می‏خوانیم: مسیح فرزند مریم پیامبر است و قبل از او نیز پیامبرانی برای مردم فرستاده شده بود، مادر عیسی زنی بسیار راست‏گو بود . 4 . طاهره از جمله اسم‏های معروف حضرت زهراعلیها السلام "طاهره" است . در لغت این لفظ به معنی پاكیزه، بی‏عیب و معصوم به كار می‏رود . امام باقرعلیه السلام در مورد علت نامگذاری آن حضرت می‏فرمایند: فاطمه دختر رسول خداصلی الله علیه وآله را به این دلیل طاهره نامیده‏اند كه او از هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی و جسمی و معنوی پاك بود . (11) به علاوه به ده‏ها روایت از مفسران و محدثان شیعه و سنی، در تفسیر آیه 33 سوره احزاب كه به آیه تطهیر مشهور است، (12) حضرت زهراعلیها السلام اولا، از اهل بیت پیامبرصلی الله علیه وآله محسوب می‏شوند . ثانیا، مراد از تطهیر دور ساختن ایشان از هرگونه آلودگی و رجس است كه همانا به معنی مقام عصمت می‏باشد این آیه به وجود آن كمال در همه اهل بیت‏علیهم السلام دلالت كامل دارد . بنابراین، می‏توان گفت: از آن جهت كه دختر بزرگوار رسول اكرم از عصمت‏برخوردار بودند و از هرگونه آلودگی به زشتی‏ها در امان بودند، آن حضرت را طاهره و طیبه نامیده‏اند . 5 . راضیه راضیه به كسی می‏گویند كه در برابر پیش‏آمدهای تلخی كه برای او واقع می‏شود، خرسند بوده و در مقابل تقدیرات الهی تسلیم و راضی و خوشنود باشد . این صفت‏یكی از بالاترین مراتب ایمان است . حضرت زهراعلیها السلام از آن‏رو "راضیه" می‏گویند چون در عمر كوتاه خود سختی‏های بسیاری را تحمل كرد و انواع آزار و اذیت‏ها را در راه دفاع از مكتب اسلام و حفظ مقام ولایت‏با روی گشاده پذیرا شد و در مقابل هیچ یك از مصایب و مشكلات و حوادث تلخی كه برای او مقدر شده بود، تردیدی به دل راه نداد و همه آن‏ها را به عنوان امتحان و آزمایش الهی با آغوش باز پذیرفت و به بركت این كمال و سعه صدر، به مقام و مرتبه والای ایمان ست‏یافت و سرانجام، در پایان حیات دنیوی با خطاب: یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربك راضیه (13) مورد تكریم حضرت ربوبی قرار گرفت . 6 . مرضیه "مرضیه" به كسی گفته می‏شود كه خدا و رسول او پیوسته از رفتار و كردار و گفتار او راضی باشد . از آنجایی كه به تصریح آیه تطهیر و ده‏ها روایت، چون حضرت فاطمه‏علیها السلام از مقام عصمت‏برخوردار بودند، تمام اعمال و رفتار او مورد رضای خداوند متعال و پیامبر اكرم بود و حتی رسول اكرم‏صلی الله علیه وآله بارها به این حقیقت تصریح فرمودند كه چون حضرت زهراعلیها السلام همواره در محدوده اراده و مشیت و رضایت‏خدا گام برمی‏دارد، لذا رفتار و كردار او بهترین ملاك برای خوبی و بدی اعمال است . اگر او از چیزی خرسند باشد، خداوند نیز از این كار خرسند است و در صورتی كه او نسبت‏به كسی یا كاری ناخرسند باشد، دلیل ناشایستی آن كس و یا ناشایستگی آن كار نزد خداوند است . رسول خداصلی الله علیه وآله همواره در طول عمر مباركشان این دو سخن را به زبان جاری می‏كردند كه آن كس كه فاطمه را بیازارد، مانند آن است كه مرا آزرده است و كسی كه مرا بیازارد، خداوند را ناخرسند ساخته است . همچنین آن حضرت به عنوان یك هشدار در مناسبت‏های مختلف می‏فرمود: ای فاطمه خداوند به سبب خشم تو غضب می‏كند و به رضایت تو خشنود می‏شود . (14) این همه حكایت از برخورداری حضرت زهراعلیها السلام از مقام مرضی خدا بودن دارد . لذا یكی از نام‏های آن حضرت "مرضیه" قرار داده شد . 7 . محدثه "محدثه" - بفتح دال - كسی است كه مخاطب حدیث و الهام غیبی واقع می‏شود . به عبارت دیگر، كسی كه فرشتگان با او سخن می‏گویند "محدثه" می‏نامند . حضرت زهراعلیها السلام را محدثه می‏نامند چون براساس روایتی، آن حضرت از نوعی وحی و الهام آسمانی برخوردار بوده است . مگر به كسی غیر از پیامبر هم وحی و الهام می‏شود؟ در پاسخ باید گفت: بر اساس آیات قرآن و روایات متعددی از اولیای الهی و طول تاریخ، به غیر از انبیا افراد دیگری هم طرف خطاب فرشتگان الهی واقع شده‏اند و به ایشان الهام‏های غیبی می‏شده است . به عنوان مثال، حضرت مریم‏علیها السلام با فرشته الهی دیدار كرده و سخن گفت . (15) و هم چنین درباره مادر حضرت موسی‏علیه السلام قرآن كریم می‏فرماید: به مادر موسی وحی فرستادیم . (16) امام صادق‏علیه السلام می‏فرمایند: فاطمه را به آن جهت محدثه گفته‏اند، چون پیوسته فرشته‏ای بر او نازل می‏شد و با او سخن می‏گفت و حتی آن فرشته به حضرت زهراعلیها السلام می‏فرمود: ای فاطمه خداوند تو را را برگزیده و پاكیزه گردانیده و تو را بر همه زنان عالم برتری بخشیده است . (17) بر طبق سخنان اهل‏بیت‏علیهم السلام فرشته‏های الهی وقتی به حضور حضرت فاطمه وارد می‏شدند موضوعاتی چون حوادث آینده تاریخ و احكام الهی با آن حضرت سخن می‏گفتند و حضرت علی‏علیه السلام به تقاضای حضرت زهراعلیها السلام این مطالب را می‏نگاشتند كه كتاب معروف مصحف حضرت زهراعلیها السلام ره آورد گفت‏وگو با فرشته‏های الهی است . حضرت صادق‏علیه السلام به ابوبصیر می‏فرماید: مصحف فاطمه‏علیها السلام نزد ماست . مردم اطلاع ندارند كه این مصحف چیست . مطالب آن همان اموری است كه پروردگار عالم آن‏ها را بر مادرمان زهراعلیها السلام وحی فرموده است . (18) 8 . زهرا ریشه واژه زهرا «زهر» است، به معنای صفا و روشنی و درخشندگی . درباره علت زهرا نامیده شدن حضرت فاطمه‏علیها السلام روایات زیادی است كه به بیان دو نمونه اكتفا می‏كنیم: حضرت امام باقرعلیه السلام می‏فرمایند: فاطمه‏علیها السلام را به این دلیل زهرا نامیدند، چون وقتی خداوند متعال او را آفرید نورانیت آن بانوی بزرگ آسمان‏ها و زمین را روشن ساخت و فرشتگان در برابر عظمت و نورانیت او سجده كردند و از پروردگار عالم سؤال فرمودند: پروردگارا، این چه نوری است كه به آن‏ها وحی شد . فرمود: این نور از من است كه آن را دور آسمان زمین قرار دادم . در آینده از این نور امتی پدید خواهد آمد كه به انجام دستورات من قیام كنند و بندگان مرا به راه راست و سعادت هدایت نمایند . آنان خلفای من در زمین خواهند بود . (19) در روایتی دیگر از امام صادق‏علیه السلام چنین نقل شده است: روزی از امام صادق‏علیه السلام سؤال شد، چرا حضرت فاطمه‏علیها السلام را زهرا نامیدند؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: چون در مواقعی كه فاطمه‏علیها السلام در محراب عبادت برای نماز و نیایش می‏ایستاد، آن چنان نورانیت او بر اهل آسمان می‏درخشید كه نور ستارگان بر ساكنان زمین درخشندگی دارند . (20) علاوه بر آنچه گفته شد، برای حضرت صدیقه كبری فاطمه زهراعلیها السلام ده‏ها نام و لقب و كنیه دیگر هم ذكر شده است كه هر یك از آن‏ها به بعدی از ابعاد عظمت و فضایل و كمالات آن حضرت دلالت دارند كه از جمله آن‏هاست: ام ابیها (مادر و دلسوز پدر) ; ام‏الائمه (مادر امامان) ; بتول (بی‏همتا و ممتاز از دیگران) ; تقیه (بسیار پرهیزگار) ; ریحانه (گل خوشبو) ; زكیه (پاك و پاكدامن) ; سیدة‏النساء (سرور بانوان) ; شهیده، عارفه، عالیه، عزیزه، علیمه، فاضله، كریمه، مؤمنه، ممتحنه، منصوره، نوریه، وحیده، مهدیه و . . . پی‏نوشت: 1 . ولاتنانروا بالالقاب بئس الاسم الفسوق 2 . نهج‏البلاغه، حكمت 391 3 . بحارالانوار، ج 101، ص 129 5 . مستدرك الوسائل، ج 2، ص 618 6 . بحار الانوار، ج‏10، ص 17 7 . جلاء العیون، ج 1، ص 125 8 . الاستیعاب ، ج 2، ص 751 9 . فاطمه زهرااز ولادت تا شهادت، ص 74 10 . بحارالانوار، ج 22، ص 490 11 . همان، ج 43، ص 19 12 . انما یریدالله لیذهب عنكم الرحبس اهل البیت و یطهركم تطهیرا 13 . سوره فجر، آیه 28و27 14 . بحارالانوار، ج 43، ص 54 15 . آل عمران، آیه 43، 42 16 . سوره طه، آیه 39 17 . بحارالانوار، ج 43، ص 87 18 . فاطمه زهراعلیها السلام از ولادت تا شهادت، ص 111 19 . بحارالانوار، ج 43، ص 12 20 . همان، ص 13
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 519]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن