تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805484472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسی پنج نظریه در باب پایان مدرنیته


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 بررسی پنج نظریه در باب پایان مدرنیته
بررسی پنج نظریه در باب پایان مدرنیته نويسنده:احمد رهدارمنبع:فصلنامه معرفت مقدمهشاید بتوان گفت، اولین دغدغه‏ها از رشد تصاعدی دنیای صنعتی، به طور رسمی با انتشار كتاب بحران دنیای متجدد(1) در دهه دوم قرن بیستم، شروع شد و از دهه ششم این قرن، تبدیل به یك جریان غالب گردید كه در قالب تفكر «پست مدرن» شهرت جهانی یافت. پست‏مدرنیست‏ها در برابر مدرنیست‏ها ـ كه سعی می‏كردند تا با رقم زدن «اتوپیاهای خیالی و وهمی» مردمانِ گرفتار در «استبداد صنعت» را به آینده جهان صنعتی امیدوار كنند ـ تلاش می‏نمودند تا با رقم زدن «ضد اوتوپیا»هایی كه محصول پیش‏بینی آن‏ها از آینده دنیای صنعتی بود، انسان‏های مدرن، این «خدّام نوین صنعت» را از آینده تیره و تاری كه فراروی آن‏هاست، آگاه كنند.یكی از تضادهای این روزگار آن است كه در این دوران دگرگونی‏های شگفت و شگرف، همه در انتظار آینده‏اند و حال آن‏كه آینده هم اكنون در برابر چشمان همه در حال به هم ریختن و از هم پاشیدن حاضر و حال همه است و عجب آن‏كه بشریت هیچ‏گاه در طول تاریخ خود مانند امروز از آینده بیمناك و ناامید نبوده است.(2) از همین‏رو، پیش‏بینی آینده و مطالعه دورنمای آن و برآورد احتمالات آن هم اكنون یكی از مواد درسی در بیش از پانصد دانشكده و دانشگاه امریكایی است.(3)هرمن كان(4) مدیر مؤسسه دانش آینده‏شناسی «هودسن» و مؤلف كتاب جهان در سال 2000 كه یكی از بنیانگذاران فكر و طرح علمی آینده‏نگری و آینده‏نگاری است، شعار معروفی بدین مضمون دارد كه «ما باید درباره آنچه اندیشه‏ناپذیر است، اندیشه كنیم»(5) و پل كرول از نویسندگان برجسته ماهنامه امریكایی حقیقت می‏نویسد: «ما باید خود را برای انتظار نامنتظر یا پیش‏بینی غیرقابل پیش‏بینی آماده سازیم»؛ یعنی همواره باید آینده غیرقابل تصور را تصور كرد و نپنداریم كه آینده‏ای دور از پندار وجود ندارد، آینده‏ای دور از پندار می‏تواند همین فردا باشد.(6) رقابت و همت آینده‏شناسان و آینده‏نگاران، هر اندازه شدید و مدید باشد، آنان هیچ‏گونه احاطه و كنترلی بر آینده ندارند و قدرت علمی آنان محدود به برآورد نسبی آینده با برداشتی از اكنون و گذشته است،(7) اما مخاطرات جدّی كه بشر امروزی فراروی خود می‏بیند، او را بی‏نیاز از این شناخت نسبی نمی‏كند. از این‏رو، این نوشتار در صدد است تا نگاهی تطبیقی به چند پیش‏بینی مهم كه از سوی برخی صاحب‏نظران غربی در مورد آینده جهان ارائه شده است، بیفكند. 1. دیدگاه «آلدوس لئونارد هاكسلی»(8)(9)دنیای هاكسلی در كتاب مشهور و معروفش دنیای شگفت‏انگیز نو(10)(11) رقم خورده است. بیان طنزآمیز كتاب و حملات تند آن به انسان‏های صنعتی، كتاب را از جذابیت خاصی برخوردار كرده است. دنیای هاكسلی دنیایی است كه در آن:الف. نشانه‏ای از فرهنگ و ارزش‏های انسانی یافت نمی‏شود.ب. تاریخ و سرگذشت بشری فراموش شده است.ج. اصل حاكم بر آن، رفاه و پیشرفت و ثبات اجتماعی است.د. اصل مزبور معلول نفی تفكر، اندیشه و اراده انسان‏ها و ممانعت از خود آگاهی آن‏هاست.ه . انسان‏ها در این دنیا، ماشین‏هایی فاقد اراده و شعور هستند. این انسان‏ها در كارخانه و در فرایند «بارورسازی» ـ كار انعقاد نطفه ـ و «دستگاه تربیت نطفه» ـ كار تربیت انسان‏ها در پنج گروه اجتماعی (گروه آلفا: طبقات بالا و كارگزاران حكومت؛ گروه بتا: كارشناسان فنی و حرفه‏ای تخصصی؛ گروه‏های گاما، دلتا و ایپسیلون: به ترتیب در رده‏های پایین‏تر اجتماعی) ـ همواره زیر نظر «دستگاه كنترل كننده جهانی» رشد می‏كنند.و. در این دنیا با استفاده از روش «قلمه‏زنی» می‏توان از یك نطفه، 90 زوج كودك متولد كرد. پیش از آن‏كه این نطفه‏ها مراحل جنینی را طی كنند، «مسؤولان تعیین سرنوشت اجتماعی» ارقام مورد نیاز خود را به بارورسازها می‏فرستند و این نطفه‏ها به تناسب نیاز، مخصوص یكی از گروه‏های پنجگانه اجتماعی تربیت می‏شوند و پس از تولد نیز همواره از روش «آموزش در حال خواب»، تلقینات لازم بر آنان اعمال می‏شود.ز. در این دنیا انسان‏ها برای رهایی از «عذاب اندیشیدن» ـ بیماری اندیشه ـ و رهایی از دغدغه اراده، همواره از ماده مخدری به نام «سوما» ـ كه به طور رایگان در همه جا عرضه می‏شود ـ استفاده می‏كنند.ح. رایج‏ترین شیوه آموزش در دنیای هاكسلی «آموزش در حال خواب» است كه همواره توسط مسؤولان تعیین سرنوشت اجتماعی بر روی انسان‏ها اعمال می‏شود.2. دیدگاه «جرج اُروِل»(12)در دنیای ارول، اصول كلی عبارتند از: «گفتار جدید»،(13)(14) «دوگانه باوری»(15)(16) و «تغییرپذیری گذشته». سه شعار اصلی نیز «جنگ، صلح است»، «آزادی، بردگی است» و «نادانی، توانایی است» می‏باشد.(17) همچنین برای حفظ ثبات داخلی، پیوسته علیه دشمن فرضی خارجی، مراسمی با نام «مراسم نفرت» برپا می‏شود. ارول پیش‏بینی می‏كند كه در سال 1984:الف. تنها سه ابرقاره بزرگ وجود دارد:1. اقیانوسیه؛ شامل: امریكا، جزایر آتلانتیك، بریتانیا، استرالیا و جنوب افریقا.2. اروسیه؛ شامل: تمامی بخش‏های شمالی اروپا و آسیا، از پرتغال تا باب‏برینگ.3. شرقاسیه؛ شامل: چین و كشورهای جنوبی چین، جزایر ژاپن، بخش بزرگ اما در حال تغییر منچوری، مغولستان و تبت.ب. قدرت انحصارا در دست حزب است كه رهبر قَدَرقدرت آن، «برادر بزرگ یا ناظر كبیر»(18) نام دارد و نام آن بر روی تمامی دیوارها با عبارت «ناظر كبیر تو را می‏نگرد»(19) و یا «مرگ بر ناظر كبیر»(20) حك شده است
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن