محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826732781
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه نويسنده:استاد مهدي فقيه ايمانيمنبع:مهدويت از ديدگاه نهجالبلاغه پيشگفتار امام شناسي و التزام به پيروي از مقام امامت، و ضرورت وجود يك رهبر اسلامي در هر زمان كه داراي همة شرايط رهبري باشد؛ تنها ويژه شيعه و يك گروه خاص نبوده، بلكه واقعيتي است كه ريشة عميق اسلامي دارد و مسلمانان با انواع فرقهها و مذاهب عقيدتي و فقهي، همه به آن معتقد بوده و هستند.اعتقاد به وجود امام در هر عصري، يك واجب الهي است كه پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مسئوليت آن را بر دوش همگان نهاده است. آن حضرت انحرافگرايان از اعتقاد به امامت را- كه از شناخت امام راستين عصر خود سرباز ميزنند- جاهليتگرا دانسته، ميفرمايد:من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية؛ كسي كه بميرد و امام زمان خويش را نشناخته باشد مرگ او مانند مرگ افراد دوران جاهليت است، كه در حال شرك و بتپرستي از دنيا رفتهاند.اين حديث را محدّثان عاليمقام شيعه و دانشمندان اهل تسنن از پيامبرصلياللهعليه و آله نقل كردهاند و از احاديث متواتر است. ما بخشي از مدارك حديث را با توضيح مختصري به نظر خوانندگان ميرسانيم.اين حديث با ديگر احاديث مشابه آن؛ نشانگر صدور يك فرمان قطعي اسلامي از ناحيه پيامبر است و با صراحت و تأكيد، توجه عموم را به دو امر مهم جلب مينمايد.1- پيامبر اسلامصلي الله عليه و آله با اضافه كردن كلمة امام به كلمة زمان؛ ضرورت وجود امام را در هر عصر و زماني اعلام فرموده و چنين كلامي جز بر امامان معصوم شيعه كه آخرين آنها حضرت حجةبنالحسن العسگريعليهالسلام است منطبق نميگردد.2- از اينكه پيامبر گراميصلي الله عليه و آله با اضافه كردن كلمة ميتة به كلمه جاهلية، مرگ بدون شناخت امام را مرگ جاهلي توصيف نموده؛ معلوم ميشود كه اين امام يك شخص عادي نبوده، بلكه مانند پيامبر از عاليترين درجة علمي و عملي برخوردار، و رابط ميان خلق و خالق است كه نشناختن او همچون نشناختن پيامبر، موجب گمراهي خواهد شد.كساني كه اين نظريه را نپذيرند، برايشان بيش از دو راه وجود ندارد:يا بايد اصل حديث را انكار نمايند؛ در صورتي كه اين حديث –به شرحي كه بعد از اين بيان ميگردد- ترديدناپذير است.يا آنكه بگويند مقصود هر امام و زمامداري است كه – هرچند با قهر و زور، كودتا و خونريزي و يا با پشت كردن به قرآن و معيارهاي اسلامي و انساني- روي كار آمده باشد. بنابراين افرادي مانند معاويه، يزيد، مروان، عبدالملك، منصور دوانيقي، هارون، مأمون و متوكّل امام عصر خود بودهاند، و پيامبرصليالله عليه و آله، نشناختن آنها را جاهليتگرايي همسان با مردم جاهليّت اعلام كرده است. اكنون نيز شناخت زمامداران كشورهاي اسلامي را براي شناخت اسلام و پيروي از احكام آن، بايد جزو وظايف اسلامي دانست و مرگ بدون شناخت آنان را مرگ جاهلي ناميد! اين پنداري است غلط، باطل و مغاير با روح اسلام كه هيچ انسان عاقل و آگاهي آن را نميپذيرد.اكنون به جهت آشنايي خواننده گرامي با مدارك حديث، تعدادي از اسناد آن را از كتابهاي اهل تسنّن ذكر مينمائيم.1- احمد بن حنبل (وفات 241 ق.) در كتاب مسند، ج2، ص 83 و ج3، ص 446 و ج4، ص96.2- ابوعثمان جاحظ (وفات 255ق.) به نقل ابوجعفر اسكافي در نقض كتاب العثمانيه، ص 29.3- بخاري (وفات 256 ق.) در كتاب صحيح، ج5، ص 13، باب فتن.4- ابو داود طيالسي (259 ق.) در مسند، ص 259، چ حيدرآباد هند.5- مسلم (261 ق.) در صحيح، ج6، ص 21 و 22، شماره1849.6- احمد بن عمر بزاز (292 ق.) در زوائد، ج1، ص 144 و ج2، ص 143، به نقل از مجمع الزوائد.7- دولابي (320 ق.) در الكني و الاسماء، ج2، ص3.8- حاكم نيشابوري (405 ق.) در مستدرك، ج2، ص7، 117.9- ابوالقاسم طبراني (360 ق.) در معجم كبير، ج10، ص 350، شماره 10687 چاپ بغداد، و ج 10، ص 10687، چاپ بيروت. از معجم اوسط به نقل مجمع الزوائد ج 5، ص 224.10- حافظ ابونعيم اصفهاني (430 ق.) در حليلة الاولياء، ج3، ص 224.11- بيهقي (458 ق.) در سنن، ج8، ص 156، و 157. نقل از بخاري و مسلم.12- شمسالدين سرخسي (490 ق.) در مبسوط، ج1، ص 113.13- ابن اثير جزري (606 ق.) در جامع الاصول، ج4، ص 70.14- ابن ابي الحديد معتزلي (656 ق.) در شرح نهجالبلاغه، ج9، ص 155.15- نووي (676 ق.) در شرح صحيح مسلم، ج 12، ص 240 از رياض الصالحين، ص 164، چ مصر.16- ذهبي (748 ق.) ذيل مستدرك حاكم، ج 1، ص 77 ، 117.17- ابن كثير دمشقي (774 ق.) در تفسير، ج 1، ص 517.18- تفتازاني (792 ق.) شرح المقاصد، ج 2، ص 275 از شرح عقايد نسفي، چاپ 1302 ق. در چاپ 1313ق.19- نورالدين هيثمي (807 ق.) مجمع الزوائد، ج 5، ص 218، 219، 223، 225 و 312.20- ابن دبيع شيباني (944 ق.) تيسير الوصول ، ج 2، ص 39.21- متقي هندي (975 ق.) كنز العمال، ج3، ص 200، چاپ حيدرآباد هند و ج 6، ص 65، شماره 14863، چاپ حلب.22- ملاعلي قاري (1014 ق.) در خاتمه الجواهر المضيئة، ج2، ص509، و ص 457 به نقل از مسلم.23- شاه وليالله دهلوي (1176 ق.) ازالة الخفاء، ج1، ص3.24- قندوزي حنفي (1294 ق.) ينابيع المودة، ص 117، چاپ اسلامبول.25- قاضي بهلول زنگنه زوري (1300 ق.) تاريخ آل محمّد، كه از تركي اسلامبولي به فارسي ترجمه و مكرر به چاپ رسيده است.جز اينها 45 مدرك ديگر نيز از علماي سني وجود دارد كه در كتاب شناخت امام يا راه رهاي از مرگ جاهلي، (ص 28 الي 44) به قلم اينجانب ارائه و معرفي شده است و همة آنها اين حديث را با ذكر سند و متنهاي مختلف آوردهاند.مهدويت در اسلاممسألة مهدويت در اسلام، چنانكه شيعه آنرا مطرح ميكند؛ يكي از اصليترين پايههاي تداوم اسلام و شرط اساسي پيروزي و حاكميّت همه جانبة آيين قرآن بر ديگر آيينها و حكومتهاي جهان است. زيرا تنها در سايه رهبري امام داراي شرايط و خليفة معصوم و برگزيده از جانب خداوند است كه اسلام راستين ميتواند در سراسر جهان و در ميان تودههاي بشري خودنمايي نمايد و وعدة الهي در قرآن مجيد(1) مبني بر پيروزي مستضعفان بر مستكبران عينيّت و تحقق يابد.اگر رهبري كشورها را در عصر كنوني زمامداران لايق عهدهدار بودند، انواع انحرافگرايي مادي و معنوي، فقر و عقبافتادگي و ظلم و فساد و اختلافات عقيدتي، اخلاقي، سياسي و اجتماعي، ملتها را دچار تفرقه نميكرد و آنان را زير سلطة دشمنان و استعمارگران قرار نميداد.بدين ترتيب عدل جهاني و نجات از يوغ ظلم و جور و جهل و فقر و ناامني مفهومي نخواهد يافت؛ مگر با روي كارآمدن يك زمامدار لايق و نيرومندي كه جهانيان را آزاد سازد، و براساس قوانين الهي و روش پيامبر صلي الله عليه و آله بر مردم حكومت نمايد.به عقيدة شيعة اماميه و محقّقان اهل تسنّن، اين امر تنها زيبندة يكتا فرزند امام حسن عسكريعليهالسلام، مهدي منتظرعجلاللهتعالي فرجه است كه مسئوليت اين كار به عهدهاش گذارده شده و اوست كه در ساية رهبرياش مستضعفان جهان بر مستكبران پيروز خواهد شد و آنچه قرآن مجيد دربارة حكومت جهاني و غلبة بندگان شايستة خدا نويد داده تحقق خواهد يافت.(ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر انّ الارض يرثها عبادي الصالحون)(1)مهدي منتظر در نهجالبلاغهنهجالبلاغه از عاليترين درجة اعتبار و سند (2) برخوردار است و سخنان برگزيده اميرمؤمنانعليهالسلام در اين كتاب، بيانگر اسلام راستين و ترجمان شيوايي از قرآن كريم است. از اينرو اين سؤال مطرح ميشود كه موضوع مهدويت در اسلام و انطباق آن با امام دوازدهم شيعه حجت بن الحسن العسكريعجلالله تعالي فرجه از نظر نهج البلاغه چگونه و تا چه حد از واقعيت برخوردار است؟به ديگر سخن، آيا با چشمپوشي از همة آنچه در احاديث اسلامي و منابع تاريخي دربارة حضرت مهديعجل الله تعالي فرجه بازگو شده؛ كتاب شريف نهجالبلاغه تا چه اندازه بازگوكنندة اصل مهدويّت، و روشنگر مشخصات آن حضرت و ارائهدهندة نقش وجودي اوست؟بايد به اين حقيقت توجه داشت كه هرچند در كشمكشهاي عقيدتي و مجادلة مذهبي ميان شيعه و سنّي، خلافت بلافصل اميرمؤمنان عليعليهالسلام مورد گفتگو است، ليكن جلوة ديگر شخصيت امام كه نمونة انسان كامل و داور عادل و كليد قرآن است؛ جاي هيچگونه بحث و گفتگو نيست. بدين جهت، گفتار او ميتواند جداكنندة حق از باطل، و معيار و الگويي باشد تا با اتكا به آن حقيقت و واقعيت روشن گردد.بر همين اساس گفتار و رفتار حضرتش حتي براي اهل سنت نيز حجت است و ناگزير بايد در برابر آن سر تسليم فرود آورند. موضوع مهدي منتظر در نهجالبلاغه در دو بخش از سخنان اميرمؤمنانعليهالسلام درج گرديده است. به عبارت ديگر مسألة مهدويت امام دوازدهم و ظهور حضرتش در آخرالزمان، در كتاب نهجالبلاغه از دو جهت سزاوار مطالعه و تحقيق است. نخست از جهت پيشگوييهاي امامعليهالسلام مانند روي كار آمدن بنياميه، حكومت حجاجبنيوسف، سقوط بنياميه، زمامداري بنيعباس، قيام زنج در بصره، فتنة مغول و... كه در گذشته به وقوع پيوسته، و مواردي از آن مربوط به آيندة جهان است، همچون خبر از ظهور حضرت مهديعجل الله تعالي فرجه و قيام جهاني آن بزرگوار كه در آينده به وقوع خواهد پيوست.و ديگر، سخنان امامعليهالسلام دربارة امامت و رهبري اهلبيت بطور كلي.امامت و رهبري در نهجالبلاغهما ابتدا فهرستي از سخنان امامعليهالسلام را كه پيرامون امام، رهبر، خليفه، مسئول و زمامداري مسلمانان است به آگاهي خوانندگان ارجمند رسانده، (3) آنگاه موضوع مهدويت در اسلام و پيشگويي از ظهور و قيام حضرت مهديعجلاللهتعالي فرجه و تحقق يافتن حكومت جهاني اسلام در ساية رهبري آن بزرگوار را بررسي ميكنيم.با توجه به اينكه نهجالبلاغه چاپ صبحي صالح شامل فهارس متعدد است و بيش از ديگر چاپها مورد توجه و مراجعه ميباشد، شمارة خطبهها و صفحات براساس آن تنظيم گرديده است.رديفخطبهسخنان امام (عليهالسلام)صفحه1126أتأمرني أن ...183279أتزعم أنك تهدي...1053187ألا يأبي و أمي، هم من عدَّة...277427ألا و اني قد دعوتكم...695131اللَّهم انك تعلم...1896217اللَّهم اني استعديك...336757أما انه سيظهر عليكم...92855أما قولكم أكل ذلك...9194أما والذي فلق...48-5010121أما والله لو أني...17711207أملكوا عني هذا...32312125أنا لم نحكم الرجال...18213192أنا وضعت في الصغر...3001497أنظروا اهل بيت...14315187إنما مثلي بينكم...2781610إن معي لبصيرتي...5417168إن الناس من هذا...24318146إن هذا الامر لم...20319232إن هذا المال ليس...35320105أنه ليس...1522175أولم ينه بني أمية...10322144أين الذين زعموا...20123173أيها الناس ان...24724208أيها الناس انه...32325182أيها الناس اني...263265بنا اهتديتم...5127120تالله لقد علمت...1762833دخلت علي المؤمنين...762992دعوني و التمسوا...13630158ذلك القرآن فاستنطقوه...2233194عترته خير العتر...13932162فأعلم أما الاستبداد...23133164فأعلم أن افضل...2343493فاني فقأت عين...137-1383587فاين تذهبون...119-12036156فقلت يا رسولالله...22037118فوالله اني الأولي...1753887فهو من معادن...11939189لايقع اسم الهجرة – انه امرنا صعب...2804074لقد علمت أني...1024162لما خوف من الغلية...944260لما قتل الخوارج...9343136لم تكن بيعتكم...19444139لن يسرع أحد...1964559مصارعهم دون النطفة...934670ملكتني عني و أنا...9947109نحن شجرة النبوة...16248154نحن الشعار و الاصحاب...21549147و اعملوا أنكم لن...20550172و قد قال قائل...246-24751216و قد كرهت ان...335525والله لابن أبي طالب...5253175والله لو شئت...25054137و الله ما أنكروا علي...19455205والله ما كانت...32256224و الله لان أبيت...346-3475722و إني لعلي يقين...645825و إني والله لأظن...67591و خلف فيكم ما خلفت...4460127و سيهلك في صنفان...1846120و ما يبلغ عن الله...6262119و لاينبغي لي أن...1756371و لقد بلغني أنكم...10064197و لقد علم المستحفظون...31165116و لو تعلمون ما أعلم...173663و لهم خصايص...4767239هم عيش العلم...357682هم موضع سره...4769240يا ابن عباس ما يريد...358ادامه داردپی نوشت ها:1. ما در زبور، پس از ذكر (تورات) نوشتهايم كه زمين را بندگان شايستة خدا به ارث خواهند برد. (انبياء/21: 105.)2. كتاب مصادر نهجالبلاغه و اسانيده تأليف علامه محقق و دانشمند گرانقدر، مرحوم سيد عبدالزهراء حسيني عراقي، شامل پژوهش و تحقيق از اسناد حديثي، تاريخي و ادبي نهجالبلاغه ميباشد كه براي يك يك خطبهها، نامهها و كلمات امام اميرالمؤمنين عليعليهالسلام، 1 تا 12 سند حديثي، تاريخي و ادبي از منابع سني و شيعه ارائه نموده و به حق از عاليترين و ارزندهترين كارهايي است كه پيرامون شناخت كتاب و استناد آن به امامعليهالسلام انجام گرفته است و ضمن چهار مجلد براي دومين بار در بيروت به چاپ رسيده است.همچنين در همين زمينه مصادر نهجالبلاغه به قلم دانشمند لبناني، شيخ عبدالله نعمت، رئيس دادگاه جعفري بيروت، در يك جلد چاپ و منتشر گرديده است. و كتاب مدارك البلاغه و دفع الشبهات عنه به قلم علامة جليل شيخ هادي كاشف الغطاء به ضميمة مستدرك نهجالبلاغه همان مؤلف، در بيروت به چاپ رسيده است.3. اين مطالب در مراتب زير خلاصه ميگردد:1) اصل مسألة امامت و رهبري در اسلام.2) شرايط امامت، يا مشخصات و ويژگيهاي امام و رهبر.3) انواع مسئوليتهاي مقام رهبري و قلمرو فعاليت آن.4) موقعيت اهلبيت و صلاحيت همه جانبه آنها در تصدي مقام خلافت و رهبري.5) سيره و روش اميرمؤمنانعليهالسلام از آغاز اسلام تا دوران خلافت، و نقش آن حضرت در رهبري.6) رهبري مطلق و جهاني در اسلام.7) ظهور و قيام امام دوازدهم(عليهالسلام)، و تحقق يافتن رهبري و زعامت ايشان.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]
صفحات پیشنهادی
مهدويت از ديدگاه نهج البلاغه (1)
مهدويت از ديدگاه نهج البلاغه (1) اشاره نهج البلاغه آينه اي است كه سيماي پر فروغ قائم آل محمّد(عليهم السلام) در آن گرچه اندك، ولي زيبا، پرجاذبه، نويدبخش، دل انگيز و تحرّك ...
مهدويت از ديدگاه نهج البلاغه (1) اشاره نهج البلاغه آينه اي است كه سيماي پر فروغ قائم آل محمّد(عليهم السلام) در آن گرچه اندك، ولي زيبا، پرجاذبه، نويدبخش، دل انگيز و تحرّك ...
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه نويسنده:استاد مهدي فقيه ايمانيمنبع:مهدويت از ديدگاه نهجالبلاغه پيشگفتار امام شناسي و التزام به پيروي از مقام امامت، و ضرورت وجود يك ...
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه نويسنده:استاد مهدي فقيه ايمانيمنبع:مهدويت از ديدگاه نهجالبلاغه پيشگفتار امام شناسي و التزام به پيروي از مقام امامت، و ضرورت وجود يك ...
مهدی(عج) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه
مهدی(عج) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه-مهدی(عج) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه منبع:مرکز مجازی مهدویت اشاره: نهج البلاغه آینه ای است که سیمای پر فروغ قائم آل محمّد(علیهم ...
مهدی(عج) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه-مهدی(عج) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه منبع:مرکز مجازی مهدویت اشاره: نهج البلاغه آینه ای است که سیمای پر فروغ قائم آل محمّد(علیهم ...
مباحث توحیدی در نهج البلاغه
مباحث توحیدی در نهج البلاغه-مباحث توحیدی در نهج البلاغهبیشتر بحثهای توحیدی نهج البلاغه درباره توحید، بحثهای تعقلی و ... مهدی(عج) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه ...
مباحث توحیدی در نهج البلاغه-مباحث توحیدی در نهج البلاغهبیشتر بحثهای توحیدی نهج البلاغه درباره توحید، بحثهای تعقلی و ... مهدی(عج) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه ...
وصف دنیا در نهج البلاغه
در نهج البلاغه موضوعات بسیاری یافت می شود كه ما موضوع " وصف دنیا" را انتخاب نموده و امید داریم كه تذكری ..... مهدی(عجل الله تعال فرجه) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه.
در نهج البلاغه موضوعات بسیاری یافت می شود كه ما موضوع " وصف دنیا" را انتخاب نموده و امید داریم كه تذكری ..... مهدی(عجل الله تعال فرجه) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه.
پيشگوييهاي نهجالبلاغه دربارة حضرت مهدي عجلالله تعالي فرجه ...
پيشگوييهاي نهجالبلاغه دربارة حضرت مهدي عجلالله تعالي فرجه - قسمت پایانی نويسنده:استاد مهدي فقيه ايمانيمنبع:مهدويت از ديدگاه نهجالبلاغه خطبة 182:... قد لبس ...
پيشگوييهاي نهجالبلاغه دربارة حضرت مهدي عجلالله تعالي فرجه - قسمت پایانی نويسنده:استاد مهدي فقيه ايمانيمنبع:مهدويت از ديدگاه نهجالبلاغه خطبة 182:... قد لبس ...
مهدی منتظر در نهج البلاغه(2)
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه نويسنده:استاد مهدي فقيه ايمانيمنبع:مهدويت از ديدگاه .... منتظر در نهجالبلاغهنهجالبلاغه از عاليترين درجة اعتبار و سند (2) برخوردار است و .
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه نويسنده:استاد مهدي فقيه ايمانيمنبع:مهدويت از ديدگاه .... منتظر در نهجالبلاغهنهجالبلاغه از عاليترين درجة اعتبار و سند (2) برخوردار است و .
پيشگوييهاي نهجالبلاغه دربارة حضرت مهدي عجلالله تعالي فرجه ...
پيشگوييهاي نهجالبلاغه دربارة حضرت مهدي عجلالله تعالي فرجه - قسمت دوم نويسنده:استاد مهدي فقيه ايمانيمنبع:مهدويت از ديدگاه نهجالبلاغه خطبة 100:و خلَّف فينا راية ...
پيشگوييهاي نهجالبلاغه دربارة حضرت مهدي عجلالله تعالي فرجه - قسمت دوم نويسنده:استاد مهدي فقيه ايمانيمنبع:مهدويت از ديدگاه نهجالبلاغه خطبة 100:و خلَّف فينا راية ...
آغاز امامت امام علي(ع) از منظر مترجم نهجالبلاغه
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه آن حضرت انحرافگرايان از اعتقاد به امامت را- كه از شناخت امام راستين عصر خود .... آن با امام دوازدهم شيعه حجت بن الحسن العسكريعجلالله تعالي ...
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه آن حضرت انحرافگرايان از اعتقاد به امامت را- كه از شناخت امام راستين عصر خود .... آن با امام دوازدهم شيعه حجت بن الحسن العسكريعجلالله تعالي ...
مهدی منتظر در نهج البلاغه
مهدی منتظر در نهج البلاغه-مهدی منتظَر در نهج البلاغهخطبه 100: «و خلَّف فینا رایةَ الحقِّ، مَن تَقدَّمها مَرق، و مَن تَخلَّف عَنها زَهق، و مَن لَزِمها لَحَق، دلیلُها ... مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه ...
مهدی منتظر در نهج البلاغه-مهدی منتظَر در نهج البلاغهخطبه 100: «و خلَّف فینا رایةَ الحقِّ، مَن تَقدَّمها مَرق، و مَن تَخلَّف عَنها زَهق، و مَن لَزِمها لَحَق، دلیلُها ... مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها