تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801784259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صبر و شکیبایی 5


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: در این مجموعه که برای تمرین صبر با عنوان کلید ورود به بهشت تقدیم حضور می‌شود، در قسمت اول آوردیم که: صبر از مهمترین ارکان ایمان است، امیر مؤمنان علی علیه السلام موقعیت صبر را در برابر ایمان، همانند موقعیت ‏سر نسبت ‏به بدن می‏دانند در قرآن مجید نیز کمتر موضوعی را مانند صبر مورد تاکید قرار داده است. حدود هفتاد آیه، از صبر سخن به میان آمده که ‏بیش از ده مورد آن به شخص پیغمبر اسلام صلی الله علیه و اله اختصاص دارد. در آن نوشتار 14 آیه را برایتان آوردیم و قرار به تحلیل آنها نهادیم. در نوشتار دوم تحلیل اولین آیه را با این خلاصه آوردیم که : حضرت ایوب علیه السلام به عنوان یك آزمون بزرگ،گرفتار مصائب عظیمى شد تا درجه‏شكرگزارى او آشكار گردد و به مقام قرب پروردگار نزدیكتر شود تا آنگاه که خداوند بفرماید: «ما ایوب را شكیبا یافتیم، چه‏ بنده خوبى بود كه بسیار بازگشت كننده به سوى خدا بود، ... «إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ» در نوشتار سوم به بررسی سه آیه‌ی دیگر رسیدیم و معنای صبر جمیل را تقدیم حضور نمودیم. در قسمت چهارم، همراه تحلیل آیات پنجم تا هفتم، ماجرای حضرت اشموئیل و فرمانده صبور او، طالوت را تعریف کردیم. و اما اکنون در هشتمین آیه، خداوند ضمن این كه همه مؤمنان را به صبر و مصابره-كه تفسیر آن ‏خواهد آمد-دعوت نموده و آن را كلید رستگارى و نجات مى‏شمرد،مى‏فرماید:«اى‏كسانى كه ایمان آورده‏اید،صبر (و استقامت) پیشه كنید و در برابر دشمنان(نیز) استقامت و شكیبایى به خرج دهید، از مرزهاى خود مراقبت و تقواى الهى پیشه كنید،شاید رستگار شوید، یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ »1 در این آیه،چهار دستور داده شده كه سرچشمه رستگارى و كلید سعادت است: 1- صبر و استقامت و ایستادگى در برابر حوادث و مشكلات و مصائب و موانع، 2- ‏«مصابره‏» كه از باب‏ «مفاعله‏» و به معنى صبر و استقامت در برابر صبر و استقامت دیگران آمده است. در واقع دستور اول ناظر به ایستادگى در برابر انواع‏ مشكلات و حوادث گوناگون زندگى است و دستور دوم ناظر به ایستادگى در برابر دشمن است،به این ترتیب كه هر قدر آنها بیشتر مقاومت كنند، مؤمنان باید بر مقاومت ‏خودشان ‏بیفزایند تا بر دشمن غالب شوند. 3- «رابطوا»از ماده ‏«مرابطه‏»در اصل از«رباط‏»كه به معنى بستن چیزى در مكانى است،گرفته شده است. این واژه(مرابطه)معمولا به معنى مراقبت از مرزها مى‏آید،زیراسربازان اسلام، مركب‏ها و وسائل جنگى خود را در آن محل نگهدارى مى‏كردند. 4- آخرین دستور،تقواى الهى است كه مانند چترى بر همه دستورهاى سابق سایه‏مى‏افكند و هنگامى كه صبر و مصابره و مرابطه به دور از هر گونه ریاكارى و اغراض‏شخصى، آمیخته با تقوا گردد،سبب فلاح و رستگارى و نجات در دنیا و آخرت خواهدبود. اى افراد با ایمان!از صبر (و استقامت) و نماز كمك بگیرید (تا بر مشكلات فائق آیید)، زیرا خداوند با صابران است بعضى دیگر در تفسیر«مصابره‏»گفته‏اند: ایستادگى در مقابل عادات و هواى نفس‏است،زیرا آنها در برابر انسان ایستادگى مى‏كنند و انسان نیز باید در مقابل آنها،ایستادگى نماید.در تفسیر«مرابطه‏»نیز گفته‏اند كه منظور،پیوند نفس با طاعت الهى و یاپیوند قلب به خداست. نقل شده كه عارفى پیاده به خانه خدا مى‏رفت،مرد عرب شتر سوارى به او گفت: اى‏شیخ!به كجا مى‏روى؟ عابد گفت:به بیت الله. گفت: چرا پیاده‏اى؟ گفت:من مركب‏هاى‏زیادى دارم (تو نمى‏بینى). مرد عرب سؤال كرد: آن مركب‏ها چیست؟عارف گفت: هنگامى كه بلا و مصیبتى بر من نازل شود،بر مركب صبر سوار مى‏شوم، و هنگامى كه ‏نعمتى نازل شود،بر مركب شكر و هنگامى كه قضاء و قدرى رخ دهد،بر مركب رضاء و هنگامى كه نفس سركش مرا به چیزى دعوت كند،مى‏دانم كه آن چه از عمر باقى مانده، كمتر از آن است كه گذشته است. مرد عرب گفت: در واقع تو سواره‏اى،من پیاده‏ام،برو در امان خدا 2 کلید خوشبختی در نهمین آیه خطاب به همه مؤمنان،با تعبیرى تازه،ضمن توصیه به این كه در مشكلات از نیروى صبر و نماز كمك بگیرند،مى‏فرماید «اى افراد با ایمان!از صبر (و استقامت) و نماز كمك بگیرید (تا بر مشكلات فائق آیید)، زیرا خداوند با صابران است، یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ ». 3 این آیه داراى مفهوم وسیعى است و هر گونه صبر و استقامت را شامل مى‏شود، خواه‏صبر به اطاعت‏ یا بر معصیت ‏یا بر مصیبت ‏باشد.براى انجام هر كار مهمى كمك گرفتن و استعانت لازم است، خواه جهاد باشد یا غیر آن، بنابراین،براى انجام هر كار مهمى بایداز شاخه‏هاى مختلف صبر كه متناسب با آن كار است، یارى جست. درباره تفسیر صبر به‏ «روزه‏» باید گفت كه روزه یكى از مصداقهاى روشن این صبر است،نه این كه تمام مفهوم آن را در بر بگیرد. در این جا این سؤال پیش مى‏آید كه چه رابطه‏اى میان صبر به معنى وسیع كلمه با صلاة (نماز) وجود دارد؟ بعضى از مفسران گفته‏اند: رابطه آن دو این است كه گاه پیمانه صبر انسان لبریز مى‏شود و طاقت او بر صبر كاهش مى‏یابد. این جاست كه نماز به او قوت قلب و اراده وتوكل بر خدا مى‏بخشد و بدین سان،نیروى صبر از طریق نماز افزایش مى‏یابد. به تعبیر دیگر،هنگامى كه انسان از طریق نماز به خدا روى مى‏آورد،خود را به‏ قدرت بى‏پایان و لا یزال حق مرتبط مى‏سازد،این كار، مقاومت انسان را در برابر مشكلات، چنان افزایش مى‏دهد كه به نیرویى شكست ناپذیرى تبدیل مى‏شود. به همین دلیل در حدیثى كه گاه از پیامبر اكرم صلى الله علیه و اله و گاه از امیر مؤمنان على علیه السلام نقل‏شده و هر دو نیز صحیح مى‏باشد،آمده است: «اذا اهاله امر فزع، قام الى الصلوة ثم تلى ‏هذه الآیة و استعینوا بالصبر و الصلاة، هنگامى كه با مشكل مهم روبرو مى‏شد،به نماز برمى‏خاست (و پس از نماز به دنبال حل مشكل مى‏رفت) و این آیه را تلاوت مى‏فرمود 4 استعینوابالصبر و الصلاة‏» 5 به هر حال،این آیه از روشن‏ترین آیاتى است كه اهمیت صبر را به عنوان یك عامل‏پیروزى در زندگى مشخص مى‏كند. حضـرت محمـد صلی الله علیه و آله و سلـم می فرمایند: هنگـامى كه نامه‏هاى اعمال گشوده مى‏شود و ترازوهاى اعمال نصب مى‏شود، براى كسانى‏كه گرفتار بلاهاى سختـى شدند و صبـر كـردند،نـه ترازویى نصب مى‏شود و نه نامه عملى گشوده‏ خواهد شد (بلكه بى حساب به آنها پاداش مى‏دهند) در دهمین آیه، پیامبر اسلام صلى الله علیه و اله را دستور مى‏دهد كه (از سوى خداوند متعال) به‏تمام بندگان با ایمانش چنین بگوید: صبر "اى بندگان من كه ایمان آورده‏اید،تقواى الهى پیشه‏كنید،براى كسانى كه در این دنیا نیكى كرده‏اند،پاداش نیكى است،سرزمین خدا وسیع است(هر گاه تحت فشار شدید كافران جبار قرار گرفتید،تسلیم نشوید،بلكه مهاجرت كنید، زیرا صابران اجر و پاداش خود را بى‏حساب دریافت مى‏كنند، قُلْ یَا عِبَادِ الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ إِنَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَیْرِ حِسَابٍ " 6 این آیه از یك سو نشان مى‏دهد كه انسان باید در برابر مشكلات كه در راه مقابله باجباران متحمل مى‏شود،از نیروى صبر كمك بگیرد، زیرا بدون آن چاره‏اى جز تسلیم‏در برابر ظالمان زورمدار ندارد. از سوى دیگر، پاداش صابران را بى‏حساب و غیر قابل شمارش بیان مى‏دارد. تعبیر «بى حساب‏» نشان مى‏دهد كه خداوند،آن قدر به آنها پاداش مى‏دهد كه جز او،كسى قادر به حسابش نیست.به همین جهت در حدیثى از رسول خدا صلى الله علیه و اله مى‏خوانیم: «هنگامى كه نامه‏هاى اعمال گشوده مى‏شود و ترازوهاى اعمال نصب مى‏شود،براى كسانى‏كه گرفتار بلاهاى سختى شدند و صبر كردند،نه ترازویى نصب مى‏شود و نه نامه عملى گشوده ‏خواهد شد (بلكه بى حساب به آنها پاداش مى‏دهند) 7 ،سپس پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله آیه فوق را تلاوت نمود: نَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَیْرِ حِسَابٍ». تعبیر به‏ «غیر حساب‏» در آیات متعددى آمده است كه اغلب مربوط به روزى‏هاى‏فراوان دنیوى است كه خداوند به بعضى از انسان‏ها مى‏دهد،تنها در این مورد و در آیه‏چهلم سوره مؤمن،از پاداش‏ها و روزى‏هاى قیامت‏سخن به میان آمده.به یقین جایى كه‏پاداش یا روزى بدون حساب داده شود،تناسبى با كمیت و كیفیت اعمال نخواهدداشت،بلكه متناسب با لطف پروردگار است و در نتیجه بسیار مهم و والا خواهد بود. tebyan.net




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن