تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847187001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گناه نقد؛ عذاب نقد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک:
گناه نقد؛ عذاب نقد
عذاب برخی گناه می کنند و در جواب کسانی که آنها را از حساب و کتاب و عذاب قیامت می ترسانند این چنین می گویند: «آدم عاقل لذت نقد را برای عذاب نسیه رها نمی کند.» این افراد گمان می کنند که آن عذاب موعود مانند برخوردی است که دستگاه قضای یک کشور با فرد متهم می کند. روند خیالی آنها را می توان در مثال زیر پیاده کرد: کسی مقدار زیادی پول را به سرقت می برد. سپس با آن پولهای دزدی مدتی را به عیش و نوش می گذراند. بعد که دستگیر شد و در دادگاه جرمش ثابت شد او را مجازات می کنند. بسیاری از مردم رابطه بین گناه و عذاب را به همین شکلی که بیان شد تصور می کنند و به آن باور دارند. اگر حقیقت امر اینگونه باشد که اینها باور دارند یعنی بین گناه و عقاب فاصله باشد؛ آنگاه باید پذیرفت که این منطق «لذت نقد و جزای نسیه» چندان حرف بی راهی هم نیست. این فکر می گوید: «خوشی امروز را از دست نده ولو اینکه حرام باشد حال اگر عذابی هم داشته باشد فعلا که خبری از آن نیست؛ حالا کو تا بعد!» با همین استلالی که بیان شد متأسفانه شیطان و شیاطین انسان نما، عده ای از بندگان خوب خدا را گمراه کرده و روح مطهرشان را به انواع و اقسام گناهان آلوده می کنند. حقیقت امر چیز دیگریست با مراجعه به قرآن کریم و روایاتی که در این زمینه معارفی ناب بیان فرموده اند روشن می شود که حقیقت امر به گونه ای دیگر است و این اندیشه از باطل برخاسته و به بی راهه می رود. برای درک بهتر این حقیقت ابتدا پیش درآمدی برایش ذکر می کنیم و آن اینکه بر حذر داشتن مردم از کارهای زیان آور به چند شکل رواج دارد: 1. مجری یا ناظر قانون، کسی را از کاری منع می کند. این بدین معناست که اگر مرتکب آن عمل شد تحت پیگرد قرار می گیرد و پس از آنکه به چنگ قانون افتاد او را مجازات خواهد کرد. در این مدل یک فاصله واقعی بین عمل و سزای آن وجود دارد. 2. پزشک کسی را از خوردن غذایی منع می کند یعنی اگر به این توصیه گوش نکرد و از آن غذا خورد بعد از مدتی غذا اثر نامطلوب خودش را روی سیستم بدنی او خواهد گذاشت. در این نوع هم، فاصله ای واقعی بین خوردن و آسیب دیدن (عمل و سزای آن) قابل تصور است. 3. پدر یا مادری به فرزند خود می گوید هنگام عبور از خیابان دستت را از دست من جدا نکن که اگر جدا کردی ماشین به تو خواهد زد. در این صورت سوم اگر فرزند بازیگوش دستش را جدا کرد و به وسط خیابان دوید؛ یا از خطر می رهد و به سلامت می گذرد و یا جدا کردن دست همان و تصادف همان. درست است که در این فرض فاصله ای بین نافرمانی و صدمه وجود ندارد اما این احتمال هم هست که اصلا آسیب نبیند. 4. پدر و مادری به فرزند خود می گویند به این بخاری داغ دست نزن که می سوزی! در این شکل چهارم هم فاصله ای بین نافرمانی و آسیب (عصیان و سزای آن) فاصله ای نیست (دست زدن همان و سوختن همان) و هم اینکه سوختن قطعا رخ خواهد داد. خداوند متعال می فرماید مومنین غیبت نکنید که در حقیقت (نه مثل و بعدا و گویا و ...) باطن این گناه خوردن گوشت بدن مرده است؛ یعنی همان لحظه که دارید غیبت می کنید در واقع دارید گوشت مرده می خورید؛ این کار را نکنید؛ دوست دارید گوشت مرده بخورید؟! نهی خداوند متعال نسبت به گناهان از کدام نوع است؟ همانطور که گذشت اکثر مردم، نهی خداوند را از جنس اول می دانند و بس. بر همین اساس است که آن فکر و اندیشه نیز تولید و ترویج می شود که «حلوای نقد به از حلوای نسیه است و نقد را بچسب و ...»؛ یعنی این گناه نقد را مرتکب شوم و لذتش را هم همین الآن ببرم بهتر از پاداشی است که در صورت ترک آن بعدها به من خواهند داد. از عذابش هم که تا اطلاع ثانوی خبری نیست. پاسخ قرآن به این سوال قرآن کریم نهی خداوند نسبت به گناهان را از قسم چهارم می داند. به این آیات توجه کنید: آیه اول احساس گناه «إِنَّ الَّذینَ یَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما یَأْكُلُونَ فی‏ بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعیراً»(10/نساء)؛ آنان كه از روى ظلم اموال یتیمان را مى‏خورند، در حقیقت آتش را به درون شكم خود فرو مى‏برند و به زودى در آتشی شعله‏ور خواهند افتاد. در این آیه شریفه آتش اول آتش جهنم و عذاب بعد از این دنیا نمی تواند باشد زیرا آن را در قسمت دوم بیان کرده است؛ در نتیجه مراد از این آتش که وارد شکم حرام خوار می شود حقیقت و باطن آن مال حرامی است که به ستم گرفته و مصرف می کند. این آیه به روشنی نشان می دهد که بین گناه و سوختن فاصله ای نیست. کسی که به ستم اموال مردم را غصب کرده و در آن تصرف می کند در همان لحظه دارد آتش مصرف می کند نه اینکه بعد از مردن و یا در قیامت سزای او آتشی است که وارد شکمش می کنند. (المیزان4/321) آیه دوم «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ... لا یَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یَأْكُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً»(12/حجرات)؛ اى اهل ایمان! ... غیبت یكدیگر را ننمایید. آیا یكى از شما دوست مى‏دارد كه گوشت بدن مرده برادر دینى خود را بخورد؟! این آیه که حقیقت و باطن گناه غیبت را نشان می دهد بسیار شبیه به همان نوع چهارمی است که ما در بالا گفتیم. در آن نوع چهارم پدر به فرزند خود می گوید دست به این بخاری داغ نزن که می سوزی اما وقتی اصرار او را می بیند به او می گوید دست نزن! دوست داری بسوزی؟! در این آیه هم خداوند متعال می فرماید مومنین غیبت نکنید که در حقیقت (نه مثل و بعدا و گویا و ...) باطن این گناه خوردن گوشت بدن مرده است؛ یعنی همان لحظه که دارید غیبت می کنید در واقع دارید گوشت مرده می خورید؛ این کار را نکنید؛ دوست دارید گوشت مرده بخورید؟! (ر.ک: تفسیرنورالثقلین،ج5ص95ح80) این آیه به روشنی نشان می دهد که بین گناه و سوختن فاصله ای نیست. کسی که به ستم اموال مردم را غصب کرده و در آن تصرف می کند در همان لحظه دارد آتش مصرف می کند نه اینکه بعد از مردن و یا در قیامت سزای او آتشی است که وارد شکمش می کنند پس در فرهنگ قرآن، گناه و عذاب دو روی یک سکه اند؛ نه دو حقیقت جدا از هم و یا دو رخداد با فاصله سوال: پس چرا اکثر مردم چنین چیزی را درک نمی کنند؟ پاسخ: درک عینی این حقیقت نیازمند مقام و طهارت ویژه درونی است که ره یافتگان به آن مرتبه از موهبت درک این امور برخوردارند. این حالت دیدن باطن اعمال که در اصطلاح عمومی به آن گفته می شود «باز شدن چشم برزخی» تنها نصیب کسانی می شود که چشم بر گناه ببندند و دهان به حرام خوری و حرام گویی باز نکنند و خلاصه این موهبتی است که خدا نصیب اهل تقوا می کند. اگر کسی این پرده غفلت را کنار نزد و چشم باز نکرد و ندید؛ بداند که بالاخره یک روزی این اتفاق خواهد افتاد و آنچه را که او ندید به او نشان خواهند داد؛ «لَقَدْ كُنْتَ فی‏ غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْیَوْمَ حَدیدٌ»(22/حدید)؛ [بعد از مرگ و برافتادن پرده غفلت از روی دیده شخص دنیابین به او گفته می شود] تو از این چیزهایی که امروز می بینی غافل بودی (نه جاهل؛ یعنی بود و تو نمی دیدی) ولی امروز پرده ای که با گناه بافتی و بر دیده آویختی را از دیدگانت برمی داریم تا چشمانت امروز با تیزی خاصی باطن آنچه کردی را ببیند. گروه دین تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن