واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: پرسش: دانشجویان غیر مسلمان سؤال می کنند: چرا کسی که مرتکب عمل منافی عفت زنای محصنه می شود، در اسلام او را اعدام و یا سنگسار می کنند؟ چرا مجازات او را تا روز قیامت به تاخیر نمی اندازند؟ پاسخ: در پاسخ سؤال شما مطالبی را به بیان می کنیم: الف: ما وقتی یک مسأله دینی را بررسی می کنیم باید توجه به آن مجموعه داشته و با لحاظ کردن دیگر امور دین آن را بررسی کنیم. شریعت اسلام مجموعه و منظومه ای است که با اخلاق و جهان بینی او در هم تنیده است و نمی توان یک گزاره و یا حکم را بدون در نظر داشتن این منظومه تفسیر و تحلیل کرد. مثلاً چشم آدمی بسیار زیبا است، اما در مجموعه و منظومه بدن او . اگر چشم آدمی را از حدقه بیرون بیاوریم و بعد تحلیل کنیم که چرا زیبا نیست، تحلیل ما موضوعاً نادرست و نابجا است. ب: مکتب اسلام اموری از قبیل آبرو، خون و ناموس مردم بسیار محترم دانسته و برای متجاوزین به این مجموعه احکام سنگین و جدی در نظر گرفته است . در مسائل جنسی همان قدر که سختگیری در احکام نموده، در شیوه اثبات آن هم سخت گیری کرده است. مثلاً راه اثبات زنا این است که زن یا مرد چهار مرتبه، بدون اکراه و در کمال آزادی، اعتراف به عمل خلاف خود کند و هر بار که اعتراف به زنا کردند، قاضی نه تنها نباید آنها را برای اعتراف مرتبه بعد تحت فشار قرار دهد، بلکه حتی نباید آنها را تشویق به اعتراف نماید و بلکه باید به گونه ای این اعتراف آنان را توجیه به امور دیگر کرده و اگر امکان حمل بر عمل صحیح است بر آن حمل کند و... و یا چهار انسان عادل (که عدالت هم شرایط دشواری دارد) به طور محسوس و قطعی این مسأله را دیده باشند و هر چها نفر به آن شهادت دهند. ج: زنای محصنه یعنی این که، کسی همسر حلال در اختیار دارد و همسر او هیچ عذری ندارد و نه او و نه همسرش در مسافرت نیستند و هم دیگر را در اختیار دارند، با این حال به ناموس دیگران تجاوز کند، اگر زن و یا مردی با این شرایط تن به زنا داده و عمل منافی عفت انجام دهد باید بعد از اثبات از طریق شرعی که بدان اشاره کردیم حکم خداوند را اجرا کنیم. د: اصولاً احکام الهی دارای ملاکات و مصالح و مفاسد هستند. یعنی هر حکمی که واجب است، مصالحی عالی آن را الزامی کرده است و هر حکمی که حرام است، مفاسد خاصی آن را ممنوع کرده است. حال ممکن است ما این ملاکات را دریابیم یا در نیابیم، مهم این است که این احکام گزاف و عبث نیستند و ما را به مقصود می رسانند. حکم رجم برای زنایمحصنه هم از آن احکام است. اما این که کدام حکم در قیامت و کدام حکم در دنیا جاری شود، امری است که تنها خداوند می تواند درباره آن تصمیم بگیرد، چون مصالح و مفاسد واقعی احکام را خدا بیش از هر کس دیگری می داند. آثار زیانبار زنای محصنه که حتی غربیان هم از آن اجتناب می کنند و بسیاری از جنبه های منفی آن، در مورد این جهان است و باید در همین جهان و در ظرف همین جامعه و اجتماع آثار منفی آن زدوده شود و الا امنیت از جهات مختلف رخت خواهد بست. منبع: پایگاه حوزه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 560]