واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: امام زمان (عج) در برخی از روایتهایی که درباره ظهور امام مهدی عجلالله تعالیفرجهالشریف آمده است، چنین نقل شده است که: «امام مهدی عجلالله تعالیفرجهالشریف جهان را از عدل و داد پرمی کند، همچنان که از ظلم و جور پر شده بود». با توجه به این حدیث ممکن است این سؤال پیش آید که اگر ما برای از بین بردن ستم و مقابله با ستمکاران اقدام کنیم، ظهور را به تأخیر انداختهایم؟ نوشتار حاضر در صدد است تا بدین پرسش پاسخ دهد. در منابع و مصادر شیعه و سنی، روایتهای فراوانی بدین مضمون نقل شده است؛1 از جمله در روایتی که از طریق اهل سنت از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده، چنین آمده است: « شما را به مهدی بشارت میدهم. او در زمانی که مردم گرفتار اختلاف، درگیری و آشوبها هستند، در امت من برانگیخته میشود و جهان را از عدالت و برابری پر میسازد، همچنان که از ستم پر شده بود».2 در روایتی از امام محمد باقر علیه السلام نیز آمده است: «پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: امامان پس از من دوازده نفر به تعداد نقبای بنی اسرائیل هستند. نه نفر از آنها از نسل حسین ـ درود خدا بر او باد ـ هستند و نهمین آنها قائم ایشان است. او در آخرالزمان به پا میخیزد و زمین را از عدل پر میسازد، پس از آنکه از ستم و بی عدالتی پر شده بود».3 برای پاسخ به این سؤال، اول باید بدانیم معنای جمله «پر شدن جهان از ستم» چیست؟ آیا منظور این است که جهان به گونهای از ستم و تجاوز لبریز شده است که دیگر اثری از عدل و داد، عدالت خواهی و انسانهای صالح ـ هرچند ناچیز ـ در آن باقی نمانده یا اینکه ستم و بیداد در جهان فراوان شده و بر عدل و داد غلبه یافته است؟ با توجه به آنچه که تعبیر عرف از این کلمه است، برداشت دوم، صحیحتر است؛ یعنی «پر شدن جهان از ظلم» به این معنا نیست که مردم به گونهای ظالم و نابکار میشوند که دیگر هیچ انسان شایستهای باقی نمانده باشد؛ بلکه به معنای «بسیاری» و «فراوانی» ظلم و جور در جهان است. فقهای شیعه همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که تمامی احکام و تکالیفی که در شرع اسلام مقرر شده است، به جز مواردی نادر، در زمان غیبت پابرجاست و هیچ کدام از آنها تعطیل نمیشود؛ بنابراین، همه مسلمانان وظیفه دارند تا زمان ظهور به همه وظایف و تکالیفی که برای آنها مقرر شده است، عمل کنند؛ چه وظایف و تکالیف فردی و چه وظایف و تکالیف اجتماعی اکنون باید به این پرسش پاسخ داد که آیا این روایات در پی بیان تکلیف و وظیفه ما در عصر غیبت هستند یا فقط بیان کننده ویژگیهای عصر ظهور امام مهدی عجلالله تعالیفرجهالشریف و آثار ظهور ایشان هستند؟ اینگونه روایات فقط جنبه توصیفی دارند و تکلیف و وظیفه مردم در عصر غیبت را بیان نکرده اند. آنچه از این روایات به دست میآید، از سویی بیان کننده شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جهان، پیش از ظهور حضرت مهدی عجلالله تعالیفرجهالشریف و از سوی دیگر، حکایتگر گستردگی اصلاحاتی است که پس از ظهور در جهان صورت میگیرد. بنابراین میتوان گفت با توجه به این روایات، از سویی جهان پیش از ظهور در همه زمینهها گرفتار ستم و نابرابری و بی عدالتی در آن فراگیر میشود و از سوی دیگر، شرایط آن پس از ظهور به گونهای تغییر میکند که به مدد اقدامات اساسی و زیربنایی امام مهدی عجلالله تعالیفرجهالشریف عدل و داد در همه جای آن حاکم میشود و همه روابط فردی و اجتماعی را در بر میگیرد. با توجه به معنای این گونه روایات، تکلیف مردم در این دوران را میتوان این گونه بیان داشت: امام زمان (عج) 1. فقهای شیعه همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که تمامی احکام و تکالیفی که در شرع اسلام مقرر شده است، به جز مواردی نادر، در زمان غیبت پابرجاست و هیچ کدام از آنها تعطیل نمیشود؛ بنابراین، همه مسلمانان وظیفه دارند تا زمان ظهور به همه وظایف و تکالیفی که برای آنها مقرر شده است، عمل کنند؛ چه وظایف و تکالیف فردی و چه وظایف و تکالیف اجتماعی. 2. برخی احکام و اصول بنیادین اسلام که در آموزههای قرآنی ریشه دارند، تکلیف مردم را در برابر هرگونه ستم، تجاوز، بی عدالتی، فساد، تباهی و ناهنجاری، در همه زمانها و مکانها مشخص کردهاند. بر اساس این احکام و اصول، هیچ مسلمانی نمیتواند در برابر امور یاد شده، بی اعتنا باشد یا خدای ناکرده به آنها تن دهد، تا چه رسد به اینکه بخواهد به آنها دامن زند. برخی از این احکام و اصول بنیادین عبارتند از: تکلیف فردی هر مسلمان به پرهیزکاری و ترک گناهان از یک سو4 و انجام اعمال شایسته از سوی دیگر5؛ ضرورت تعاون و همکاری در نیکوکاری و پرهیزکاری و حرمت همیاری در گناه و تجاوز به حقوق دیگران 6؛ وجوب امر به معروف و نهی از منکر؛ تکلیف هر مسلمان، به رعایت عدالت در مناسبات فردی و اجتماعی.7 3. پارهای از روایات، به صراحت، وظیفه و تکلیف مردم را در زمان غیبت و انتظار روشن کردهاند و آنها را به پرهیزکاری، در پیش گرفتن اخلاق نیکو8، انجام اعمالی که موجب خشنودی امام عصر عجلالله تعالیفرجهالشریف میشود و ترک اعمالی که آن حضرت را آزرده خاطر میسازد9، فرا خواندهاند. از این روایات به خوبی استفاده میشود که هیچ مسلمانی حق ندارد به بهانه زمینه سازی برای ظهور و تعجیل در فرج، به فساد و تباهی و ظلم و بی عدالتی تن در دهد یا به گسترش آنها در جامعه کمک کند؛ زیرا این عمل به طور قطع با پرهیزکاری و اخلاق نیکو مغایر است و هرگز موجب خشنودی مصلح موعود عجلالله تعالیفرجهالشریف نخواهد شد. بخش مهدویت تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]