واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: رسول گرامی اسلام(ص) چه کسانی را هنگام مرگ، شهید معرفی میکند؟ شهید در معنای معروفش مصداق رزمندهای است که در صحنه جنگ و جدال علیه ظالمان و متجاوزان به ستیز برخاسته و در این راه به شهادت میرسد.قرآن درباره این افراد میفرماید: "مپندارید که شهیدان راه خدا مردهاند، بلکه زنده به حیاتابدی اند و نزد خدایشان متنعّم خواهند بود".(1)شهید از اجر و قرب بسیار بالایی برخوردار بوده و بسیاری را راه بر آن نیست.مقام شهید مختص بعضی از بندگان خدا است و خدا ایشان را گلچین میکند.پیامبر گرامی(ص) فرمود: "برتر از هر نیکی نیکویی هست تا وقتی که شخص در راه خدا کشته شود".(2)اما در این بین افرادی نیز وجود دارند که از اجر و مقام شهید برخوردار بوده و بعد از مرگ جزء شهیدان میباشند. خداوند اهل ایمان را از شهدا و صدیقین معرفی کرده و در زبان ائمه معصومین(ع) آمده: "مردهای که از شیعیان باشد، جزء راست گویان و شهدا است".در میان روایات صادره از اهل بیت(ع) فراوان دیده شده است که بسیاری از مردم اجر شهید را دارند. امام علی(ع) فرمود: "میّت و مردهای که از شیعیان ما باشد، صدیق و شهید است".(3)در قرآن، مؤمن به عنوان شهید معرفی میشود: "و کسانی که به خداوند و پیامبرانش ایمان آوردهاند، اینانند که صدّیقند و شهیدان نزد پروردگارشان هستند و اجر و نورشان را دارند".(4)کسی که در حال مرّ محبّ آل محمّد باشد، جزء شهدا است.پیامبر گرامی(ص) فرمود: "کسی که بر حبّ آل محمد(ص) بمیرد در حالی که شهید است، مرده است".(5)پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: "اینان جزء شهدا هستند و از مقام ایشان برخوردارند: 1- شخصی که در راه خدا کشته شود؛2- هر کس که در راه خدا بمیرد؛3- هر کس که به خاطر بیماری طاعون فوت شود؛4- هر کس که در شکم مادر بمیرد؛5- هر کس که در آب غرق شود؛6- هر کس که برای دفاع از جان خود کارزار کند تا کشته شود؛7- هر کس که در راه دفاع از مال خود کشته شود؛8- هر کس که در راه دفاع از خانهاش قتال کننده کشته شود؛9- هر کس که با طهارت (وضو) بخوابد و همان شب بمیرد".(6)در عین حال موارد دیگری نیز وجود دارد که حکایت از اجر و ثواب شهید دارد و چون این جواب به اطاله و زیاده میکشید از ذکر همه آنها خودداری میشود.نتیجه: اگر چه معصوم(ع) مصادیق متعددی را برای شراکت در ثواب و اجر شهید ذکر کردهاند، اما باید دانست که ثواب هر عملی منوط به نیّت صاحب عمل است و اگر شرایط جمع باشد و چنین اتفاقی بیفتد، ثواب هم در پی آن خواهد آمد.امام صادق(ع) فرمود: "(پاداش) اعمال به نیت آن است و برای هر آدمی هر چه که نیت کرده است میم اند و عبد ناچار است که در هر حرکت و سکون نیت خویش را خالص کند".(7)در عین حال شهید معنای عرفانی بسیار بالایی دارد و امام خمینی(س) تعبیر معروفی دارند که: "عالم محضر خدا است. در محضر خدا معصیت نکنید". پس معلوم میشود تمام موجودات نزد خدای متعال شهید و حاضرند و سهم اصلی از این حضور و شهادت به موجود با شعوری به نام انسان بر میگردد، اما پردههای غفلت و غبار معصیت و ظلمت، مانع درک متقابل این محضر متعالی میشود. برای دریافت نور این محضر عظمیباید شهید واقعی شد، زیرا انسان اگر به حضور مادی اش در نزد خدا باشد، بهرهای نمیبرد، هر چند چون دیگر مخلوقات نمیتواند از استیلای "کن فیکونش" خارج شود، ولی مهم آن است که او شهید واقعی باشد و به همین جهت امام باقر(ع) میفرماید: "هر کس مؤمن است، شهید است".(8) چون ایمان جواز ورود به محضر حق تعالی است و او چون بر همه جا حاضر است پس ناظر به حضور شخص حاضر و با معرفت است. مؤمن پی آن که در صحنه کارزار باشد و یا در حین مقاتله با کفر کشته شود و یا حتی قبل از آن که در بستر، به مرگ طبیعی بمیرد، شهید است و درک متقابل بهترین حال برای حضورش است.پی نوشتها: 1. آل عمران (3) آیه 169.2. بحارالانوار، ج 97، ص 15، حدیث 32.3. بحارالانوار، ج 1، ص 114.4. حدید (57) آیه 19.5. بحارالانوار، ج 23، ص 333.6. ر.ک: آثار الصادقین، ج 10، ص 77 - 81.7. بحارالانوار، ج 67، ص 210، حدیث 32.8. همان، ج 52، ص 145، حدیث 64. /www.porsojoo.com
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 487]