تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835167656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عفاف در احادیث


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: عفّت و پاكدامنى منشأ تمام خوبى‏هاست:على على مى‏فرمايند: «اَلْعِفةُ راسُ كُلَّ خيرٍ. سرچشمه تمام خوبيها عفّت است».شارح غرر مرحوم خوانسارى در اين باره مى‏نويسد، عفّت يعنى بازداشتن خود از آن‏چه حلال نباشد بالاخص عفّت بطن و فرج كه استعمال عفّت در خصوص آن شايع شده سَرِ هر خيرى است، يعنى هيچ خيرى بى‏آن يافت نمى‏شود، چنان‏كه حيوان بى‏سر نباشد، يا اين‏كه ركن مقدّم هر خيرى است، چنان‏كه سر هر جزء مقدّم آن است و بر هر مقدّم غرض مبالغه در امر به آن است. در احاديث رسيده از اهل بيت « عليهم السّلام » و اهل سنّت ماهيّت و فوايد عفاف بيان شده است كه ما به خاطر استفادة بيشتر، اصل حديث را همراه با اعراب‏گذاري و سند و ترجمه تقديم مى‏كنيم. 1)برترين عبادت:عفاف برترين عبادت است. از امام صادق عليه السّلام نقل شده، كه اميرالمؤمنين عليه السّلام فرموده‏اند: «أَفْضَلُ العبادة العِفافُ. عفاف برترين عبادت است». 2)اجر و پاداش عفاف: پاداش عفيف در حدّ پاداش شهيد بيان شده است. وجود مبارك اميرالمؤمنين علي عليه السّلام مى‏فرمايند: «ما المجاهدُ الشهيدُ فيِ سبيلِ اللهِ با عظمَ اَجرْاً مِمَّنَ قَدَرَ ضعفّ لَكاد العفيفُ اَنْ يَكونَ مَلَكاً من الملائكه.مجاهد شهيد در راه خدا از نظر اجر از كسي كه قادر به «گناه» است و عفّت مي‏ورزد، بالاتر نيست، انسان عفيف نزديك است كه فرشته‏اي از فرشتگان شود». به نظر مى‏رسد كه اين پاداش بزرگ به خاطر دشوارى مبارزه با نفس است. آن هم در مقابل مسائل جنسي كه كارى بسيار سخت و مشكل است، به همين خاطر است كه پيامبر عظيم‏الشأن صلّى الله عليه و آله مى‏فرمايند: «اَكْثَرُ ما تَلجُ به اُمتي النّارَ الاجوفانِ: البطنُ و الفرجُ».بيشتر چيزى كه امّتم را به دوزخ در آورد، دو ميان خالى است يعنى شكم و فرج». حال اگر كسى چنين توفيقى پيدا كند، بايد از چنان اجرى برخوردار باشد كه «اَفضَلُ الاعمال احمزها». برترين اعمال مشكل‏ترين آن‏هاست. 3)عفّت و پاكدامنى منشأ تمام خوبى‏هاست:على عليه السلام مى‏فرمايند: «اَلْعِفةُ راسُ كُلَّ خيرٍ. سرچشمه تمام خوبيها عفّت است». شارح غرر مرحوم خوانسارى در اين باره مى‏نويسد، عفّت يعنى بازداشتن خود از آن‏چه حلال نباشد بالاخص عفّت بطن و فرج كه استعمال عفّت در خصوص آن شايع شده سَرِ هر خيرى است، يعنى هيچ خيرى بى‏آن يافت نمى‏شود، چنان‏كه حيوان بى‏سر نباشد، يا اين‏كه ركن مقدّم هر خيرى است، چنان‏كه سر هر جزء مقدّم آن است و بر هر مقدّم غرض مبالغه در امر به آن است. 4)عفاف بهترين اخلاق است:على عليه السّلام مى‏فرمايند: «العفاف اَفضَلُ شيمةٍ. پرهيزگارى و باز ايستادن از آن‏چه حلال نباشد، برترين خصلت است». 5)پاكدامنى و عفاف زينت فقر است:على عليه السّلام مى‏فرمايند: «العفافُ زينةُ الفقرِ. پاكدامنى زينت و آرايش فقر است». و ايشان در سخن ديگرى مى‏فرمايند: «لا فاقةَ معَ عفافٍ». شارح غرر مى‏نويسد نيست درويشى با عفافى، «عفاف» به معنى باز ايستادن از حرام است و مراد اين است كه درويشى كه با عفاف باشد و صاحب آن صبر كند بر آن و به سبب آن خود را در حرامى نياندازد، آن درويشى نيست بلكه بهترين توانگرى است، زيرا كه توانگرى اخروى است. 6) عفيف اولين كسى است كه وارد بهشت مى‏شود:پيامبر صلّى‏الله عليه و آله مى‏فرمايند: «اوّل من يدخل الجنة شهيد ..... و رجل عفيف متعفف و عبادة اولين كسى كه وارد بهشت مى‏شود، شهيد است .... و پاكدامن و اهل عبادت است». 7) عفيف جوانمرد است:از امام حسن عليه السّلام درباره جوانمردى سؤال شد كه فرمودند:«العفاف فى‏الدين و حسن التقدير فى‏المعيشه و الصبر على النائبه.على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: اَلعفةُ افضلُ الفتوةِ پرهيزگارى علامت بارز جوانمردى است».در بعضى از نسخ به عوض «افضل» «اصل» واقع شده است، كه در اين صورت ترجمه اين مى‏شود كه پرهيزگارى اصل و بيخ جوانمردى است. 8) عفيف را خدا دوست دارد:رسول اكرم ص فرمودند: «اِنّ اللهَ يحب الحىَّ المُتعفف‏خداوند عفيف شرمنده را دوست دارد». در همين مورد از امام على عليه السّلام نقل شده : «ان الله سبحانه يحب المتَعَفِّف اَلحيّى التَّقى الراضى» به درستى خداوند كه پاك است او، دوست مى‏دارد عفيف شرمناك و پرهيزگار خشنود را»، مراد به «عفيف» چنان‏كه مكرر ذكر شد، كسى است كه خود را باز دارد از آن‏چه حلال نباشد و ذكر «پرهيزگار» بعد از آن به منزله تأكيد آن است و مراد به «خشنود، خشنود به قضاى حق تعالى است و راضى به آن‏چه بهره و نصيب او كرده از ارزاق و غير آن. 9) عفّت خوى زيركان و غلبه حرص خصلت ناپاكان است:از امام على عليه السّلام نقل شده كه فرمودند: «العفة شيمةُ الاكياسِ‏ِ» باز ايستادن از آن‏چه حلال نباشد خصلت زيركان است، زيرا كه هيچ عاقلى و زيركى از براى لذّت يك لحظه يا دو روزه عمر كارى نكند كه مستحقّ عذاب الهى و داخل شدن در آتش جهنم شود.از پيامبر صلّى‏الله عليه و آله نقل شده كه فرمودند: «امَنْ قارَفَ ذنباً فارقة عقل لا يَرجع ابداً» يعنى كسى كه مرتكب گناهى مى‏شود عقلى از او خارج مى‏شود كه هيچ‏گاه برگشت ندارد؛ لذا در عاقل بودن گناهكاران بايد ترديد كرد». 10) پاكدامنى زكات جمال است:امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «زكاةُ الجمالِ العفافُ» شارح غرر مى‏نويسد، زكات جمال يعنى زيبايى و نيكويى صورت عفاف است، يعنى باز ايستادن از محرّمات و مراد اين است كه عفاف باعث پاكيزگى جمال و افزايش آن مى‏شود. 11) پاكدامنى بهترين همنشينى است:امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «عليك بالعفاف فانهانِعْم القرين».شارح غرر مى‏نويسد: لازم باش عفّت را پس به درستى كه آن نيكو همنشينى است، عفّت چنان‏كه مكرّر ذكر شد به معنى باز ايستادن از حرام‏هاست. 12) نسبت به زنان مردم عفّت ورزيد، تا زنانتان خائن نشوند:امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايند: «و عِفُّوا عَنْ نِساءِ الناسِ تَعِفَّ نِساوكُمْ‏ به زنان مردم خيانت نكنيد تا زنانتان خائن نشوند». 13) پاكدامنى ا زصفات پارسايان است:امام على عليه‏السّلام در خطبه همام مى‏فرمايند: اَنْفسَهم عفيفة پارسايان نفوسشان عفيف است؛ «نفس عفيف» آن است كه نه تنها عملاّ خويشتندارى مى‏كند و مرتكب محرمات نمى‏شود، بلكه از نظر فكرى همچنان خود را سامان داده است كه بعضى از افكار در درون او نمى‏رويد. عفّت مراتب دارد، مرتبة اوّلش اين است كه آدمى دست و پا و چشم و گوش خود را مهار كند كه در جاى خود بسيار مهم و دشوار است و اگر كسى به همين مقدار هم نايل آيد، البتّه پاك و پارسا و ممدوح است، ولى مراتب بالاتر از اين هم هست، مرتبة بالاتر اين است كه زمام دل را هم به دست گرفته باشد و فكر هم داراى عفّت شده باشد و دوگانگى بيرون و درون رخت بربسته باشد و آدمى يك‏پارچه مجسّمه عفّت باشد، نه فكر بد و نه كار بد بكند، نه در عمل دور از خدا باشد، نه در قلب بيگانه با او، از همه جهت در مسير او و در اختيار او قرار گيرد، اين نفس عفيفه است اين همان كسى است كه به تعبير مولاى متّقيان على عليه‏السّلام هم‏مرز و همنشين فرشتگان است، فرشتگان شهوت ندارند و چنان‏كه ذكر شده است موجوداتى هستند كه نه در درون و نه در بيرون هيچ‏گونه داعيه‏اى براى ارتكاب اُمور خلاف عفّت ندارند.شخص عفيف مى‏تواند خود را به اين بزرگى برساند كه از انديشه‏ها و خيالات ناپاك پيراسته باشد. 14) عفاف زهد است:امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «العفافُ زهادةُ. پرهيزگارى زهد در دنياست. [22] يعنى ترك محرّمات بلكه مشتبهات، يعنى بى‏رغبتى در دنيا و حريص نبودن آن سبب پرهيزگاريست. در ارتباط با بى‏رغبتى از دنيا كلام دلنشين از امام راحل (ره) نقل شده است كه مى‏فرمايند: «پسرم! هيچ‏گاه دنبال تحصيل دنيا، اگرچه حلال او باشد، مباش كه حبّ دنيا گرچه حلالش باشد، رأس همه خطاهاست، چه خود حجاب بزرگ است و انسان را ناچار به دنياى حرام مى‏كشد». 15) عفّت تضعيف شهوت است:امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند:«العفةُ تُضَعِّفُ الشهوة».شارح غرر مى‏فرمايد: عفّت يعنى نگاه‏داشتن بطن و فرج كه ضعيف مى‏گرداند شهوت را، يعنى هرگاه كسى خود را به آن عادت داد، به تدريج شهوت و خواهش او ضعيف مى‏شود و به هواها و هوسها بى‏رغبت گردد. 16) ثمرات عفّت: 1- تضعيف شهوت: «درشماره 15 توضيح آن گذشت» 2- قناعت: امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: ثمرةُ العفة القناعةُ. 3- سبگى گناهان: امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «مَنْ عَفّ خَفّ وِزْرُهُ وَعَظُمَ عنداللهِ قِدرُهُ».شارح غرر مى‏نويسد: هركه از گناهان باز ايستد وزر او سبك شود و نزد خداوند بزرگ شود، وِزْر بكسر واو وسكون زاى به معنى گناه است و گرانى و در اين‏جا معنى دوّم مناسب‏تر است، يعنى (سبك شود) پشت او از گرانى كه به سبب گناهان حاصل شده است. 4- صفات نيكو: امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند:«مَنْ عَفَّتْ اَطْرافُه حَسُنت اوصافُهُ‏ «هركس غفيف باشد، اطراف او نيكو باشد و اوصاف او»، يعنى هركه باز ايستد از حرام اعضا و جوارح ظاهرى او، و خود را نگاه دارد از افعال بَد، نيكو باشد اخلاق و صفات او. 5- عزّت و سربلندى: امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «مَنْ اُتْحِفَ العِفّةَ و القناعةَ حالَفَه العِّزُ». «هركس تحفه داده شود و عفّت و قناعت را همسو كند عزّت با او همراه شود». 6- خواهش بى‏جا ممنوع: امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «لَمْ يَتحلّ بالعفةِ مَنِ اشتهى مالا يَجدُِ». شارح غرر مى‏نويسد كه: «زيور نيافته به عفّت كسى كه خواهشى داشته چيزى را كه نمى‏يابد». «عفّت» يعنى باز ايستادن از چيزهايى است كه حرام باشد يا نيكو نباشد، و مراد اين است كه عفيف كامل، كسى است كه خواهش غير آن‏چه بيابد و داشته باشد، نداشته باشد. 7-آن‏گاه كه خدا خير بنده را بخواهد:امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «اذا اَرادَ اللهُ بعبدٍ خيراً اَعَفَّ بَطْنَهُ و فَرْجَهُ».«هرگاه خدا اراده كند به بنده خيرى را، عفيف مى‏گرداند شكم او را و فرج او را، يعنى لطفى چند نسبت به او مى‏كند كه به واسطه آن‏ها شكم و فرج او از حرام باز ايستد». در حديث ديگرى از ايشان نقل شده، بعد از عبارت «بطنه» عن «الطعام» و بعد از «فرجه» «عن الحرام» آمده است.شارح غرر مى‏نويسد: مراد به طعام نيز طعام حرام است يا طعام زياد و خوردن به اندازه پركردن شكم مكروه است، به اعتبار اين‏كه سبب سنگينى بدن و كسالت در طاعت و عبادت مى‏شود و موجب غلبه خواب و بخار بر دماغ و مانع از تفكّر و تعقّل مى‏شود و مراد به «عفيف گردانيدن شكم و فرج» همان است كه در فقره سابق ذكر شد. 8- عفاف سبب پاكيزگى اعمال مى‏شود:امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «بالعَفافِ تزكُوا الاعمال». شارح غرر مى‏نويسد: به وسيله پرهيزگارى و دورى از حرام پاكيزه مى‏گردد. عملها را يعنى طاعات و عبادات قبول مى‏شود، چنان‏كه حق تعالى فرمود: «انما يتقبل اللهُ من المتقين». «يعنى قبول نمى‏كند خدا مگر از پرهيزگاران». و مراد قبول كامل است و ممكن است «تزكوا» پاكيزه مى‏گردد» نباشد، بلكه به معنى «افزايش مى‏كند» باشد و مراد اين باشد كه به سبب پرهيزگارى افزايش پيدا مى‏كند، اجر و ثواب عمل‏ها زياد مى‏گردد، يعنى عبادتى كه با پرهيزگارى باشد، اجر و ثواب آن زياد باشد. از همان عبادت هرگاه غير پرهيزگار بكند. 9- تاج مرد عفّت اوست:امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «تاجُ الرجلِ عفافُهُ و زينَهُ اِنصافه».شارح غرر مى‏نوسيد: فرمود افسر مرد عفّت اوست و زينت او انصاف اوست. يعنى همين كه كسى انصاف دارد و ظلم و جورى بر كسى روا ندارد، اين زينتى است از براى او، امّا بهترين زينت‏ها و آن‏چه از براى او به منزلة تاج پادشاه هست عفّت است، يعنى دورى گزيدن از آن‏چه حلال نباشد. 10- عفّت دليل غيرت است:امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «دليلُ غيرةِِ عفتُهُ». شارح غرر مى‏نويسد: دليل غيرت مرد عفّت اوست، «غيرت» به معنى ننگ داشتن از نقص‏ها و عيب‏هاست و «عفّت» به معنى ترك حرام‏هاست، و مراد اين است كه: هركه را عفّت باشد اين نشان غيرت اوست و هركه را عفّت نباشد آن نشان بى‏غيرتى اوست، زيراكه بى‏غيرتى زياده از اين نباشد كه مرتكب حرام شود و از آن نقص و عيب ننگ نداشته باشد. 11-شت را به بها دهند نه به بهانه:امام على عليه‏السّلام مى‏فرمايند: «كَما تَشْتَهى عَفَّ».شارح غرر مى‏نويسد: آن‏چنان كه خواهش دارى عفيف باش، يعنى به اندازه آن‏چه خواهش رستگارى در آخرت و بهشت و آلا و نعماى آن دارى عفيف باش و بازدار خود را از حرام‏ها. 12-آن‏چه از عفّت منشعب مى‏شود:درحديث مفصّلى آمده كه راهبى معروف به «شمعون لاوى بن يهودا» كه جدّش يهودا از حواريّين حضرت عيسى عليه السّلام بود. خدمت پيامبر صلّى الله عليه و آله رسيده و مسائل بسيارى پرسيد و همه را پاسخ شنيد. و در نتيجه ايمان آورد و نبوّت ايشان را تصديق كرد، ما از اين حديث تنها به محل حاجت اكتفا مى‏كنيم. «و امّا العفافُ فَيَنْشَعِبُ منه الرضا و الاستكانه و الخطُ و الرّحة و التفقدُ و الخشوعُ و التذكرُ و التفكرُ و الجودُ و السخاءُ فهذا ما يتشعّب للعاقل لِعفافه باللهِ و بقسمِهِ».




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 493]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن