تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند نماز بنده‏اى را كه دلش همراه بدنش نيست نمى‏پذيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798625694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره دانشجویی و این همه محدودیت؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جشنواره دانشجويي و اين همه محدوديت؟
نگاهي به نمايش
نگاهي به نمايش "تئاتر کم حيوان" با طراحي و کارگرداني "فرهنگ سرخوش"  به راستي نخستين خصيصه هر اتفاق و رخدادي که در حوزه و حيطه و حدود تئاتر از قوه به فعل درآيد، به دليل آن روحيه و کاراکتر اعتراض آميز و جسورانه‌اش دست کم مخاطب ذي‌شعور و بلکه هوشمند خويش را از يک نکته باخبر مي‌سازد، اين که رويدادي مثل جشنواره تئاتر دانشجويان چنان و چندان برآغاليده و معترض و ژوليده است که لااقل براي عوام خوراک تهيه نمي‌کند. وقتي در نخستين روز برپايي يازدهمين جشنواره تئاتر دانشجويان ايران در اجرايي که با دريغ اداره برق ياريگري ننمود و بيش از نيمي از اجرا از دست رفت. اين همه محتاطانه و محافظه‌کارانه آثاري از ژان ميشل ريب را اجرا مي‌کند اين سخن برشت تداعي مي‌گردد که: "آگاهي زيباست. دانشجويان و تئاتر دانشجويان آگاهانند پس دانشجويان هم در دانش زيبايي شناختي سهم و حصه‌اي حصين دارند. " برتولد برشتي اين سخن را مي‌گويد که مي‌داند "بعل"اش يک مرد جوان خشمگين (Angery young man) است و اين (teen/eagere)هاي برشتي در همه احوال جسورانه و پرخاشگرانه به تاديه حق و حقوق دانشجويان خود بالابلند و سرو‌گونه به داد از کهتر و مهتر برآمده‌اند. در هر حال نخستين روز جشنواره با اجرايي دم در کشيده، بازي‌هايي نه چندان خوب و در کل يک جهان‌بيني محتاطانه و غيردانشجويي بر صحنه شکل گرفت. مزيد بر آن برق لعنتي بود که بر ابعاد نکث و کاستي اجرا افزود.
نگاهي به نمايش
اجرا تکه تکه يا کلاژ و وصله و پينه‌هاي اسکچ (Skeche)هايي است که در کل به يک مونتور نياز دارند تا کارگردان. البته اسباب بزرگي همه جمع است اما کو آن کسي که نرنجد ز حرف راست. ژان ميشل ريب را بيشتر با عرصه متن "تئاتر بي‌حيوان" با کارگرداني دکتر محمود عزيزي و بازيگران طراز اولي چون داود رشيدي، رضا بابک ومجيد جوزاني ديده بوديم. در هر حال هر چه بود گذشت. اجرايي حرفه‌اي و مسطوره من بنده منتقد که دوستان آن را شديدالحن خطاب کردند و اين که چرا در برابر متني حرفه‌اي با اجرايي سر تا پا کار ورزانه يک جهان‌نگري مخبط و ابتر و ناهم‌خوان با موازين و معايير و معيارهاي تئاتر معاصر ما را بر صحنه آورده‌اند؟ "دزد حاضر و بز حاضر".
نگاهي به نمايش
فرهنگ سرخوش به جاي خيز برداشتن اجرايي مدرن، جسورانه و دست کم صاحب کاراکتري آوازه‌گرانه رو سوي اجرايي محتاطانه آورده و ما که هم‌چنان در حسرت آن مفاهيم بلندبالا و عميق نمايشي آن هم در متن يازدهمين جشنواره تئاتر دانشجويان ايران مانديم.اگرچه از قديم و نديم و صميم گفته‌اند که "العاقل فيه يکفي بالاشاره" يا در خانه اگر کس است يک حرف بس است و يا از تو به يک اشاره از ما به سر دويدن.
نگاهي به نمايش
اختتاميه قطعاً و لابد ديدني اين اجرا به دليل ياري نکردن برق منطقه شهيدشيرودي از کف رفت اما ما جسورانه و دليرانه، دريادلانه حدود 40 دقيقه از کار را که با ياري برق سالن اجرا شد ديديم و اين مسوده را نوشتيم تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد. باري آن طنز چندوجهي يا Ironic و زيباي ژان ميشل ريب با درد و دريغ بسيار نتوانست به آن جوهره و گوهر خود دست يابد. عجله و شتاب خصم درجه اول اين صحنه و اجراي کار بود. در هر حال سالي که نکوست از بهارش پيداست. اگر قرار باشد "تئاتر بي‌حيوان" را استادان کار کنند و "تئاتر کم‌حيوان" را دانشجويان هم بر جاپاي آنان –استاد الاساتيدها- ردپا بگذارند پس واي به حال تئاتر دانشجويان ما آنهم جشنواره‌اي از جنس بين‌الملل. به راستي در دانشکده‌هاي تئاتر چه مي‌گذرد؟ آيا پاس کردن نمره‌ها و اخذ مدارک تحصيلي دانشگاهي و تکميلي به اين قيمت است که "زهر" دانشجويان را بگيرند. باب بحث در اين موضوع هماره مفتوح و برقرار است اما چرا يک بار براي هميشه آن ژن و جنم دليري‌هاي گروه‌هايي مثل stu (اشتو) و تئاتر لهستان و چک را نصب‌العين قرار نمي‌دهيم؟ لخ والسا واتسلا وهاول کجا و ژان ميشل ريب بورژواليبرال و طناز و هزال و هجويه‌نويس کجا باري لااقل سفره نينداخته بوي مشک که مي‌دهد...همايون علي آباديمنبع : ايران - تئاتر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 656]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن