تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 19 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851676612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عام و خاص و مطلق و مقيد(1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون: عام و خاص و مطلق و مقيد(1)   نویسنده : موسوي بجنوردي   مبحث اول: عام و خاص   مقدمه   پيش از شروع بحث دربارة عام و خاص ، شايسته است كه به تعريف اين دو اصطلاح و نيز بيان فرق بين عموم و مطلق بپردازيم ، و به اقسام عام و آنچه دلالت بر عموم مي كند و نيز مخصص اشاره نمائيم: 1. عموم   عموم سريان و شمول مفهوم است براي كلية اموري كه مفهوم مورد نظر صلاحيت اشتمال بر آنها را دارد . در مقابل خصوص كه شمول و سريان ندارد ، زيرا جزئي است و جزئي ممتنع الصدق علي كثيرين است و بدين سبب قابليت انطباق و شمول و سريان ندارد . البته تعاريفي از اين قسم در مورد عام و خاص جزء تعاريف حقيقي نيستند يعني تعريف به جنس ، فصل و يا به حد تام و حد ناقص و رسم تام و رسم ناقص نمي باشند ، بلكه شرح الاسم اند كه همان تعريف به اظهر الخواص باشد و در نتيجه نه جامع و نه مانع اند . 2. فرق بين عموم و اطلاق   در مورد فرق بين عموم و اطلاق نيز گفته ميشود كه : مطلق همانند عموم گزارشگر شمول و سريان است با اين فرق كه در عموم ، شمول و سريان بالوضع است يعني واضح است كه هر يك رشته از الفاظ و يا يك سلسله از اعداد را براي شمول و سريان وضع مي كند . حال آنكه در مطلق ، شمول و سريان بالوضح نيست بلكه به مقدمات حكمت است يعني ما پس از اتمام شدن مقدمات حكمت ، استفادة شمول و سريان مي نمائيم . عليهذا چنانچه عموم و مطلق تعارض پيدا كنند عموم هميشه مقدم خواهد بود . زيرا ظهور عام در عموم بالواضح است و متوقف بر چيزي نيست و بدين جهت مقدمات حكمت است ظهور تعليقي است و ميدانيم كه مقتضي تعليقي نمي تواند با مقتضي تنجيزي معارضه نمايد . 3. اقسام عام   عموم بر چند قسم است : عام استغراقي و مجموعي و بدلي . البته در هر سه قسم عموم واجد معنا ي شمول و سريان است ولي نحوة شمول و سريان در آنها فرق مي كند . الف- در عام استغراقي شمول و سريان براي هر يك از افراد بطو ر استقلال و انفراد وجود دارد . يعني در عام استغراقي عموم به عدد تمام افرادي منحل ميشود كه سريان و شمول احاطه شان مي كند . اگر افراد مخاطب عام صد نفر باشند ، عموم منحل به صد خطاب ميشود و اين خطاب براي يك يك افراد بطور مستقل موجود است . بدين جهت گفته ميشود كه : د رعام استغراقي هر يك از افراد داراي امتثال مستقل و عصيان مستقل است ، به طوري كه اگر بعضي از آنها امتثال كنند و بعضي ديگر عصيان نمايند براي امتثال كنندگان ثواب وجود دارد و نسبت به كسانيكه عصيان نموده اند موجبات عقاب فراهم ميگردد و در نتيجه عقاب ميشوند . ب- در عام مجموعي ، شمول براي افراد بطور اجتماع است . يعني در صورتي ميتوان گفت امتثال وجود دارد كه مجموع ( من حيث المجموع ) امتثال امر كرده باشد . بنابراين اگر گفته شود كه تمام مردم مجتمعا“ بايد فلان كار را انجام بدهند در صورتيكه يكنفر از آنها كار مورد بحث را انجام ندهد عام مجموعي حاصل نمي گردد زيرا مورد خطاب موجود نشده است . پس در عام مجموعي يك امتثال و يك عصيان وجود دارد ، امتثال عبارت از آوردن تمامي افراد است و عصيان عبارتست از عدم اتيان و لو عدم اتيان يك فرد . ج. در عام بدلي ، شمول و سريان به نحو بدلي است . يعني مكلف در مقام تطبيق مأمور به در خارج در سعه قرار دارد و مخير به تطبيق مأموربه با هر يك از افراد است . مثلا وقتي كسي دستور ميدهد كه برايش آب را بياورند و مشخص نكند چه نوع آبي ، درجه نوع ظرفي ، و به چه شكلي دستور گيرنده مخير است آب را در ليوان بگذارد ، در جام آب بگذارد ، آب خيلي خنك باشد يا چنين نباشد و …. يعني مكلف در مقام امتثال مخير به تطبيق مأمور به با هر فردي از افراد طبيعت مورد دستور است . به تعبير ديگر مكلف در تطبيق صرف الوجود با هر يك از افراد طبيعت مخير است . در واقع وقتيكه به انسان دستور داده ميشود كه برو و طبيعت فلان چيز راموجود كن ، طبيعت به صرف الوجود موجود ميشود . ( و صرف الشيئي لا يتثني ولا يتكرر ) : صرف الوجود يك مصداق بيشتر ندارد و شخص در تطبيق صرف الوجود مخير است . يعني اختيار دارد كه در مقام امتثال صرف الوجود طبيعت را با هر فرد و با هر خصوصيت و با هر صنفي از افراد و خصوصيات فرديه و اصناف اين طبيعت تطبيق نمايد . عام بدلي يعني علي البدل و در ان همة افراد در عرض هم (( علي حد سواء )) قرار دارند و ميان خصوصيات فردية آنها هيچگونه امتيازي نيست و با آوردن هر خصوصيتي ، طبيعت موجود ميشود . در اينجا بزرگان اشكال كرده اند كه د ر عام بدلي عموم مستفاد از وضع نيست ، بلكه استفادة آن به مقدمات حكمت است . در عام بدلي ما از خارج مي دانيم كه خواست مولا از جعل و تشريع حكم ، صرف الوجود طبيعت است و خصوصيات فرديه از خواستة وي خارج اند . مولا گفته است برو طبيعت آب را موجود كن . اينجا عقل است كه در مقام امتثال به مكلف مي گويد تو در تطبيق صرف الوجود مخيري و ميتواني هر خصوصيتي از خصوصيات فرديه اين طبيعت را كه بخواهي ، ايجاد نمائي . بنا بر اين وقتي عقل اين استفاده را ميكند وضع در كار نيست . اشكالي كه پيش ميايد آنست كه نمي توان از اين تعريف كه مقتضي عموم شمول و سريان تنجيزي است در عام بدلي استفاده كرد . 4. آنچه دلالت بر عموم مي كند   بر اي عموم ، الفاظي مخصوص هست كه دال بر معناي شمول و سريان است . ادات دال برعموم يا بالوضع چنين اند و يا بالا طلاق . كل ، جميع ، تمام ، دائما“، از ادات هستند . يك هيئت نيز ممكن است دلالت بر عموم داشته باشد : مثل نكرة واقعه در سياق نفي يا نهي يا جمع محلي به الف و لام ، كه به جنس و يا جمع دلالت دارد . اين الفاظ يا هيئتهاي جملات كه دال بر شمول و سريان اند از طرف واضح براي عموم و شمول وضع گرديده اند . نكته قابل ذكر آن است كه لفظ كل و يا هر چيز ي كه واجد اين معنا ، يعني شمول و سريان است بالوضع ، بر عموم مدخول خود دلالت دارد اين شمول وسريان ميتواند براي فرد فرد بطور مستقل ( عام استغرافي ) و يا من حيث المجوع ( عام مجموعي ) باشد و تابع مدخول خويش است و فرق نمي كند كه كل ما بمعنا ها در عام مجموعي وارد بشود يا در عام استغرافي . هم چنين است نكرة واقعه در سياق نفي و نهي و جمع محلي به الف و لام و 0000 كه د رتمام اينها معاني حاصل از ناحيهمدخولات است . 5. مخصص   مخصص بر دو نوع است : مخصص متصل ، مخصص منفصل . الف . مخصص متصل هنگامي مخصص متصل است كه د رنفس كلام قرينه اي مشخص نمايد تمام افراد مورد كلام نيستند بلكه صنف و يا دسته خاصي از آنها محل كلامند . مثلا وقتي گفته ميشود : (( اكرام العلماء العدول )) : دانشمندان عادل را اكرام كن ، اگر لفظ عادل بيان نمي شد اكرام تمامي دانشمندان ، چه عادل چه فاسق را شامل مي گرديد . اما گوينده بالفظ عادل مشخص مي كند كه خواسته مولا اكرام مخصوص عدول از دانشمندان است و بنا بر اين در خواسته مولا اكرام دانشمندان غير عادل مندرج نيست و اين گروه سببيت از براي اكرام ندارد . پس از همان آغاز ، انعقاد ظهور كلام د رخصوص قرينة موجود در جمله خواهد بود در نتيجه ظهور كلام بر كل افراد نيست تا قرينه اي ديگر بعدا“ بيابد. بلكه از همان ابتداء ، ظهور بر خلاف قرينة كامل ـ كه همان قرينه مخصص متصل باشد منعقد نمي شود . ب- مخصص منفصل مخصص منفصل عبارت است از قرينه اي كه در يك كلام ديگر ميآيد . مثلا گوينده ميگويد (( اكرام العلماء )) و ساكت ميشود . اينجا ظهور در اين است كه مولا اكرام هر دانشمندي را اعم ا ز عادل يا فاسق خواسته است و خصوصيتي ديگر به هيچ وجه ذكر نشده است . اما گوينده بعدا“ دركلامي ميگويد : (( لا تكرم الفساق من العلماء )) ، اگر دانشمندي فاسق بوداكرامش نكنيد. مطابق تعريف ، قرينه اي كه در كلام آخر آمده است خواستة مولارا در جملة اول (اكرم العلماء) مشخص كرده يعني روشن ساخته است كه مقصود گرامي داشتن هر عالمي اعم از عادل و فاسق نيست و آنها كه بايد اكرام شوند خصوص علماي عدول هستند نه علماي فساق. بنابراين اصولاظهورمنعقد در عموم است اما وقتي قرينة صارفه ميآيد ظهور اين قرينه بر ظهور اولي حكومت دارد چون ظهور اولي ظهور بالوضع و ظهور بالا طلاق است نه بالنصوصيه ، ولي ظهور دوم در خصوص قرينه ظهور بالنصوصيه است و قهرا“ ظهور بالنصوصيه مقدم بر ظهور اول حاكم بر آن است. منبع: www.lawnet.ir ادامه دارد... /ج   مقالات مرتبط عام و خاص و مطلق و مقيد(2)

عام و خاص و مطلق و مقيد(2) نویسنده : موسوي بجنوردي مسائل 1. استعمال لفظ در عام مخصص به نحو حقيقت است يا مجاز ؟ در عامي كه تخصيص بر آن وارد ميشود آيا استعمال لفظ درحقيقت است يا مجاز... ادامه...
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 713]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن