تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860715909
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون: مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) نویسنده : علي صباغيان 8. اصلبيعت يكياز مفاهيميكه در فرهنگسياسياسلاماز موقعيتشاخصيبرخوردار استبيعتميباشد بهطوريكهتلاشبراياخذ بيعتو نزاعبهدليلشكستنآنهموارهبخشمهمياز تاريخسياسيتمدناسلاميرا رقمزدهاست.(ديلمي،1378 ،ص105) اگر چهواژهبيعتاز لحاظلغويمعانيهمچونعقد بستن، معاهدهنمودن، دستدادنبهيكديگر بر ايجابو انشأ معاملهيا اطاعتو پيرويدارد اما از لحاظاصطلاحيبيعتيكاصطلاحسياسي حقوقياستو بنايياستكهتوسطتماميا گروهياز مردمو رهبريسياسيآنانبهوجود ميآيد. حقيقتآننيز عبارتاستاز يكرابطهاخلاقيحقوقيو سياسيويژهبينمردمو رهبر سياسيآنانكهمفاد آنرا تعهد مردمبر اطاعتو پيروياز رهبريشانو تعهد متقابلرهبريبر رعايتمصالحو مدنظر قرار دادنامور اجتماعيآنانتشكيلميدهد.(ديلمي،1378 ،ص106) بهدليلاهميتبيعتدر پيشبرد امور اجتماعيجامعه درقرآنكريمو سنتبداناشارهشدهو سيرهعمليرهبرانمعصومنيز براهتمامبر آنبودهاست. خداوند در قرآناز بيعتمؤمنينبا رسولخدا در جريان"حديبيه" نام ميبرد .(فتح / 10 و 18 ) و نيز در فتحمكهخداوند از بيعتبا پيامبر سخنبهميانآوردهاست .(ممتحنه /12) از جملهبيعتهايپيامبر اسلام(ص) ميتوانبهبيعتبرايامامعلي(ع) در غدير خماشارهكرد كهپساز خطبةروز غدير خمخطاببهمردمگفت: پساز پايانسخنانمبرايبيعتدستبهدستمنبدهيد و اقرار بهولايتاو كنيد آنگاهبعد از مننيز برايبيعتدستبهدستعليبدهيد. امامعلي(ع) در زمانخلافتخود از مردمبيعتگرفت. امامحسن(ع) و امامحسيننيز از مردمبيعتگرفتند(ولايي ،1377 ،صص295-293 ). بهطوريكهاز متوناسلاميو نيز سيرهعمليپيشواياندينيبرميآيد بيعتدر پذيرشحكومتنقشاساسيداشتهاست. امامعلي(ع) در نهجالبلاغهدر اينخصوصميفرمايد اگر بيعتكنندگاننبودند و يارانحجتبر منتمامنمينمودند،اينكار را از دستميگذاشتم و پايانشرا چونآغازشميانگاشتم .(نامه 28 نهج البلاغه) 9. اصلنفيسلطهو استبداد ديناسلامبا سلطهو استبداد فرديبهشدتمخالفتكردهبهطوريكهدر متونو رواياتاسلامياستبداد بهرأيو اتكأ بهنظراتفرديبدونمشاركتهمگانيبهشدتمذمومتلقيشدهو چنينتفكريمنتهيبر ضلالتو گمراهيمعرفيگرديدهاست.(شعباني،1374 ، صص8-147 ) امامعلي(ع) در نهجالبلاغهمغرور شدنافراد بهرايخود را عاملگمراهيميداند. به علاوهاستبداد و سلطهبر ديگراننيز در مرتبهبالاتريمورد مذمتقرار گرفتهبهطوريكهفقها عموماًمعتقدند كهاصلاوليدر انسانآناستكهجز تحتقيمومتو ولايتخداوند زير سلطهو ولايتاحديقرار نگيرد.(طاهري،1369 ، ص) از پيامبر اسلام(ص) نقلشدهكه"مردمبراموالخويشمسلطند و حقتصرفدارند." مفاد سلبياينروايتكهمفاد ايجاييآننيز بواسطهآنحجيتمييابد ايناستكه"ديگرانبر اموالانسانمسلطنبودهو حقتصرفندارند." از مفاد سلبي اينحديثنيز اينمفهوماستنتاجميشود كه"اگر ديگراندر مالانسانحقتصرفنداشتهباشند، در جانانسانمسلماًبهطريقاولويت- حقسلطهنخواهند داشت" با توجهبهاينمفاهيمقاعدهاوليهايرا مسلمدانستهاند و آن"اصلعدمسلطهانسانبر انساناست". عملكرد ايناصلدر ضرورترضايتمردماز حكومتبهاينشيوهاستكههر نظامحكومتيملازمبا سلطههايمختلفيبرجانو مالانساناست. در اينجا اگر بهمقتضاياصلنفيسلطهعملشود تصرفدولتغيرمشروعخواهد بود و از حكومتجز اسميباقينخواهد ماند و مفاسد جامعةبيحكومتگريبانگير همهخواهد شد. اگر بهمقتضياتحكومتبدونچونو چرا تندادهشود اصل"اولينفيسلطه" بياثر خواهد شد بنابراينبهترينراهجمعبينايندو استيعنيحكومتاز طريقانتخابمردمبرگزيدهشود و در نتيجههماز اختياراتلازمبرخوردار باشد و همبا سلطهمردممعارضنخواهد بود.(مجلهحوزه،شماره 10 ، تير1364 ص) همچنينطبققاعدهنفياكراهآثار حقوقيعملاجبارينفيشدهاست. بنابرايناگر حكومتاسلامياز رضايتمردمبهرهمند نباشد جامعهنسبتبهتعهداتاجباريكهحكومتاز او ميگيرد، معتقد نبودهو اثريبرآنمترتبنميشود و در نتيجه"حكومت" پايدار نخواهد ماند.(مجلهحوزه،شماره10 ، تير1364، ص1) قرآنكريمنيز بر "عبادتخداوند و اجتناباز طاغوت"(نحل /36) تاكيد ميكند. واژهاجتنابتماميابعاد زندگيبا طاغوترا شاملميشود يعنياجتناباز طاغوتدر مجالستو نشستو برخاستو اقتدا بهاو در امور اجتماعيو قضاوت. متعلقاينعبارت ذكر نشدهكهاينخود دليلبر افادهعموماستو لذا ميتواندريافتكهاز طاغوتدر همهجا و هر مورد بايد اجتنابكرد و فاصلهگرفت. طاغوتصيغهمبالغهطغياناست، يعنيكسيكهدر ظلمو ستمزيادرويميكند. اينطغيانبسياريچيزها را ميتواند شاملشود كهدر رأسآنحكومتاست.(صانعي، 1364، ص18) تاريخشيعهنيز آكندهاز مبارزهمدامو بيامانو نهضتها و قيامها بر عليهحكامخود كامهو ظالماستچرا كه شيعه رفعظلمو براندازيهر نوعستماجتماعيرا بخشاجتنابناپذير ايماندانستهاست. ائمهشيعهنيز در صورتعدمضرورتاجازهنميدادهاند كهپيروانآنانخود را تحتسيطرهحاكميتخلفاي جور قرار دهند. امامصادق(ع) فرمودهاست"بپرهيزيد از اينكهمحاكمهخود را پيشاهلجور ببريد.(بهشتي، بي تا،ص9) با توجهبهاينكهاصولو پايههاينظاماستبداديعبارتاستاز اصلخود اقتداري، اصلخود آئينيو اصلمطلقيت، اسلامسرسختانهبا آنبهمقابلهپرداختهاستبهطوريكهمبارزهبا ستمو سلطه، بخشاصليايدئولوژياسلاميرا تشكيلميدهد، از آنجا كهانقلاباسلاميايراننتيجهمبارزاتمردميعليهنابرابري، فقر اخلاقيو آثار ناگوار ناشياز آنيعنيظلمو ستمو استبداد بود بنابرايننفياينامور در دستور كلينظامجمهورياسلاميايرانقرار گرفتهو قانوناساسيجمهورياسلاميدر اصلدومبنا را بر "نفيهرگونهستمگري، ستمكشيو سلطهگيريو سلطهپذيري"نهادهاست. بديهياستكهاينقانونبايد زمينهتحققعملياينآرمانها را در اصولبعديبيانميكرد. 10. خطاب هايمتوجهبهجامعه در نظاماسلاميتمامياحكامحقوقيو سياسينظير انفاق، امر بهمعروفو نهياز منكر، جهاد، اجرايحدود و قصاصو غيراينها خطاببهمردماست.(هاشمي،1374، ج، ص) درستاستكهقرآناز سويخداوند بر پيامبر نازلشدهاستاما در همينحالاكثريتآياتيكهدر بردارندهبرپاييعبادت، جهاد، اجرا، حدود و قصاصو... ميباشند مؤمنانمورد خطابقرار گرفتهاند. در ايفاياينوظايفچند فرضمتصور ميشود. اولاينكهتماميانسانهادر جامعهاسلامي، اينوظايفرا برعهدهداشتهباشند، همگانبهقطعدستبپردازند، اجرأ حدود كنند و... بديهياستاينشيوهموجبهرجو مرجو بهمريختننظاماجتماعيو در واقعنقضغرضاز تأسيسچنيننظامياست. فرضدومايناستكهبرخياز مؤمنان، اينوظيفهرا برعهدهداشتهباشند. اما مسئلهايناستكهاولاًاينخطابها بهجميعمؤمنانمتعلقاستنهبهبعضآنانو ثانياًانتخاباينبعضبرعهدهچهمقامو مسئولياست. مشكلاتناشياز ايندو فرضموجبگشتهتا فرضسوميمطرحشود و آنايناستكهمردمبا انتخابو گزينشحكومتبهاقامهحدود و اجراي آندستيازند. در اين راههم مردمبهوظيفهخود عملكردهاند و هم بينظميدر امور همپيشنخواهد آمد.(مجله حوزه، شماره10،تير 1364، صص-105) علاوهبر خطابهايقرآندر مسائلاجتماعيكهمتوجهعموممؤمناناستائمهمعصومين(ع) نيز در سخنانمتعددياز احترامبهآراي مردمو نقشآندر حاكميتياد كردهاند. اينتاكيدات يا بهصورتاشارهبهنقشكليمردمدر حكومتيا ارجاعبهمردمدر موارد خاصيا نهياز حكومتهاياستبدادياست. امامعلي(ع) در خطبهسومنهجالبلاغهدر اينخصوصميفرمايد: "اگر آناجتماععظيمنبود و اگر تمامشدنصحبتو بستهشدنراهعذر وجود نميداشتو اگر پيمانخدا از دانشمنداننبود كهدر مقابلپرخوريستمگر و گرسنگيستمديدهساكتنمانند افسار خلافترا رويشانهاشميانداختمو مانند روز اولكنار مينشستم" .(نهج البلاغه / خطبه 3 ) آنچهاز اينخطابهايعموميقرآنو رواياتو ارجاعامور بهمردممستفاد ميشود ايناستكهمردمدر تعيينسرنوشتخويشو ادارهامور جامعهنقشتعيينكنندهايدارند. نتيجه گيري قانوناساسيجمهورياسلاميايرانمحورهايدمكراتيكخود را كهروححاكميتمردمدر آنساريو جارياستبرمبنايآموزههاياسلاميو عقليبنا كردهاست. اينقانونظهور و تجليحاكميتمردمرا در شيوهانتخاباتاز جملهانتخابرهبر در يكانتخابات دو درجهايتوسطخبرگانمنتخبمردم، انتخابرئيسجمهور، انتخابنمايندگانمجلسشوراياسلاميو انتخاباعضايشوراها مورد پذيرشقرار دادهاست.اسلاميبودنقانوناساسيو بهويژههويتتدوينكنندگانآنكهاز علمايدينبودند، اينمسئلهرا كهمحورهايدموكراتيكقانوناساسيجمهورياسلامياز جملهحقحاكميتمردمبهتقليد از غربو قوانيناساسيغربيصورتگرفتهرا نفي ميكند. دليلاينامر هموجود آندستهاز مبانيو آموزههاياسلامياستكهميتواند زيربنايچنينمحورهايدموكراتيكقرار گيرد. اصوليهمچوناصلخلافتانسان، اصلكرامتانسان، اصلبرابريانسانها، اصلآزاديارادهو اختيار، اصلمسئوليتهمگاني، اصلامر بهمعروف و نهياز منكر، اصلشورا، اصلبيعت، اصلنفيسلطهو استبداد از جملهآموزههايياستكههنگامتدوينو تصويبقانوناساسيجمهورياسلاميمورد توجهاعضايمجلسخبرگانبودهاست. وجود چنينمبانيارزشمنديدر آموزههايدينيبرايتبيينمحورهايمردم سالارانه قانوناساسيجمهورياسلاميبهانشقاقاحتمالياصولقانوناساسيو واگرايي بعد جمهوريتنظامجمهورياسلامياز بعد اسلاميتآنپايانميدهد. زيرا بر ايناساسجمهوريتو اسلاميتنظامهر دو از يكمبنايواحد نشأتگرفتهاند. منابع: 1 - قرآن كريم. 2- نهج البلاغه. 3- بهشتي، احمد. حكومتدر قرآن)تحقيقپيرامونموضوعاتقرآني) قم: دفتر نشر پيام، بيتا. 4- تفسير نمونه. زير نظر آيتاللهمكارمشيرازيو با همكاريجمعياز دانشمندان. تهران: دارالكتبالاسلاميه، چاپسيو سوم. 5- تمله، ويدا. اسلامو آزادياجتماعي سياسي. اصفهان: مولف، چاپاول. 6- جواديآملي، عبدالله. ولايتفقيه، رهبريدر اسلام. تهران: مركز نشر فرهنگي،1368 . 7- رشيدالدينميبدي، ابوالفضل. كشفالاسرار وعدهالابرار (معروفبهتفسير خواجه عبداللهانصاري). بهسعيو اهتمامعلياصغر حكمت. تهران: انتشاراتاميركبير،1371 . 8- سبحاني، جعفر. مبانيحكومتاسلامي. قم: انتشاراتتوحيد، بيتا. 9 ـ شريعتي، علي، انسان و اسلام، بي جا، بي نا، بي تا. 10- شعباني، قاسم. حقوقاساسيو ساختار حكومتجمهورياسلاميايران. تهران: انتشاراتاطلاعات، چاپسوم. 11- صانعي، يوسف. ولايتفقيهيا حكومتاز ديدگاهقرآن، حديثو قانوناساسي. تهران: بنياد قرآن،1364 . 12- طاهري، حبيبالله. تحقيقيپيرامونولايتفقيه. قم: جامعهمدرسينحوزةعلميهقم، دفتر انتشاراتاسلامي،1369 . 13- طباطبايي،محمد حسين، تفسير الميزان ج. قم: دفتر انتشاراتاسلاميوابستهبهجامعهمدرسينحوزةعلميهقم،1363 . 14- عميد زنجاني ،عباسعلي، مبانيفقهيكلياتقانوناساسيجمهورياسلاميايران. تهران: انتشاراتواحد فوقبرنامهبخشفرهنگيدفتر مركزيجهاد دانشگاهي، بيتا. 15- فرهاديان، رضا. مبانيتعليمو تربيتدر قرآنواحاديث. قم: مركز انتشارا دفتر تبليغاتاسلامي، چاپاول. 16- مشاركتسياسي(مجموعه مقالات). بهاهتمامعلياكبر عليخاني. تهران: نشر سفير، چاپاول. 17- معرفت، محمد هادي. ولايتفقيه. قم: موسسهفرهنگيانتشاراتيالتمهيد، چاپاول1377. 18- نائيني، محمد حسين. تنبيهالامةو تنزيهالملهيا حكومتاز نظر اسلام. با مقدمهو توضيحاتمحمود طالقاني. تهران:شركتسهاميانتشار، چاپپنجم. 19- هاشمي، محمد. حقوقاساسيجمهورياسلاميايرانجلد اولاصولو مبانيكلينظام . تهرانانتشاراتدانشگاهشهيد بهشتي، چاپاول. 20- يزدي، محمد. ولايتفقيه(ياحكومتاسلاميدر عصر غيبت). تهران: سازمانمجاهدينانقلاباسلامي،1362 . 21- همو، قانوناساسيبرايهمه. تهران: مؤسسهانتشاراتاميركبير، چاپاول. www.lawnet.ir /ج مقالات مرتبط مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1)
![](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleDynamicImages/06eef199-cc05-4227-8a94-498c54936561.jpg)
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1) نویسنده : علي صباغيان چكيده: نتيجه ايجابي انقلاب اسلامي تاسيس نظام سياسي اي به نام جمهوري اسلامي ايران است كه تبلور... ادامه... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(3)
![](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleDynamicImages/ce9270d9-dc7a-400c-8dae-be0ac236b7fe.jpg)
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(3) نویسنده : علي صباغيان 6. اصلامر بهمعروفو نهياز منكر امر بهمعروفو نهياز منكر يكياز اصولاساسيديناسلاماستكهتأثيريعميقو... ادامه...
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]
صفحات پیشنهادی
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1)
پيام شما: مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1) ... قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در بيان مبنا و منشا قدرت دولت برحق حاكميت مردم صحه گذاشته است.از آنجا كه .... مفهوم مصلحت و جايگاه آن در نظام قانونگذارى جمهورى اسلامى ايران(4).
پيام شما: مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1) ... قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در بيان مبنا و منشا قدرت دولت برحق حاكميت مردم صحه گذاشته است.از آنجا كه .... مفهوم مصلحت و جايگاه آن در نظام قانونگذارى جمهورى اسلامى ايران(4).
دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2)
دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2)-دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4).
دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2)-دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4).
آزادی مذهب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
آزادی مذهب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران يكي از آزادي ها كه از نوع آزادي اجتماعي شمرده مي شود، به ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) ...
آزادی مذهب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران يكي از آزادي ها كه از نوع آزادي اجتماعي شمرده مي شود، به ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) ...
مفهوم مصلحت و جايگاه آن در نظام قانونگذارى جمهورى اسلامى ايران(2)
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4)... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(3)... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون ...
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4)... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(3)... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون ...
استقلال قوا در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران(1)
احادیث و روایات: امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با ..... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) ...
احادیث و روایات: امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با ..... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) ...
قانون اساسي و تغيير خطوط مرزي در موضوع تعيين ميزان حاكميت ...
قانون اساسي و تغيير خطوط مرزي در موضوع تعيين ميزان حاكميت ایران بر دریای خزر(2)-قانون اساسي و ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4).
قانون اساسي و تغيير خطوط مرزي در موضوع تعيين ميزان حاكميت ایران بر دریای خزر(2)-قانون اساسي و ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4).
تحليلي بر فلسفه وجودي قانون اساسي در سيره امام خميني رحمه ...
تحليلي بر فلسفه وجودي قانون اساسي در سيره امام خميني رحمه الله عليه (2)-تحليلي بر فلسفه وجودي ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4).
تحليلي بر فلسفه وجودي قانون اساسي در سيره امام خميني رحمه الله عليه (2)-تحليلي بر فلسفه وجودي ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4).
منشا قدرت نظام جمهوري اسلامي ايران مردم هستند
منشا قدرت نظام جمهوري اسلامي ايران مردم هستند-ايرج حسن زاده روز شنبه در همايش رزمندگان دوران دفاع مقدس ... 4 ا کتبر 2008 – وزير كشور: درجمهوري اسلامي مردم منشا قدرت هستند سياسي. ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1) ...
منشا قدرت نظام جمهوري اسلامي ايران مردم هستند-ايرج حسن زاده روز شنبه در همايش رزمندگان دوران دفاع مقدس ... 4 ا کتبر 2008 – وزير كشور: درجمهوري اسلامي مردم منشا قدرت هستند سياسي. ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1) ...
كميسيونهاي هيأت دولت و شيوه بررسي و تصميمگيري
4- تنظيم و اعلام دستور جلسات در صورتي كه موضوع لايحه يا تصويبنامه پيشنهادي با وظايف مستقيم ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) ...
4- تنظيم و اعلام دستور جلسات در صورتي كه موضوع لايحه يا تصويبنامه پيشنهادي با وظايف مستقيم ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) ...
ضمانت اجراي تخلف از شرط ترك فعل حقوقي(4)
ضمانت اجراي تخلف از شرط ترك فعل حقوقي(4) نویسنده : سيد مصطفي سعادت مصطفوي ب. تحليل حقوقي .... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) ...
ضمانت اجراي تخلف از شرط ترك فعل حقوقي(4) نویسنده : سيد مصطفي سعادت مصطفوي ب. تحليل حقوقي .... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(4) ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها