محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804018025
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون: مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) نویسنده : علي صباغيان 3. اصلبرابريانسانها اصلبرابريانسانها از جملهزيربنايهايمهمياستكهدر قلمرو سياستو حاكميتظهور و بروز آنميتواند بهاصلحاكميتانسانها بر سرنوشتخويشمنجر شود. واژه"برابري" بر تساوييكسانانسانها تاكيد ميكند. انسانبرايمدتها برابريخويشرا با استناد بهاصولحقوقطبيعيجستجو مينموده است. اديانالهينيز كهبر پايهفطرتانسانبنا نهادهشدهاند همگيبر اصلبرابريانسانها تاكيد كردهو راههر گونهتمايز و تبعيضرا بستهاند. در دينمقدساسلامنيز براصلمساواتو برابريانسانها بهعنوانيكاصلذاتيو فطريتاكيد شدهو ايناصلبهنخستينپايهنظاماجتماعياسلامتبديلشدهاست. قرآنكريمدر آيه13 سورهحجرات برخلقتيكسانابناي بشر تاكيد دارد. اندكيتوجهبهمفاد اوليهاينآيهنشانميدهد كهتماميفرزندانآدم(ع) يكسانهستند و تفاوتيبينآنها نيستو اگر قبيلههايمتفاوتيهموجود دارد بهجهترنگپوست، زبانو نژادهايآنهاست. اين گونهويژگي ها بهجهتهماهنگيبا طبيعتاستو حقو يا امتيازيرا برايكسيايجاد نميكند و اگر امتيازيباشد بهدليلپرهيزكاريدر نزد خداوند استنهدر زندگياجتماعي. يكسانبودنهمهانسانها وسيعترينو مهمترينحقآناناست و آيه سورهحجراتاولينملاكو دليل براي ذكر ايناصلكلي در قانوناساسياست:(يزدي، 1375، ص) "مردماز هر قومو قبيلهايكهباشند از حقوقمساويبرخوردارند." از ديدگاهاسلامهمهانسانها، از يكپدر و مادر مشترك(آدمو حوا) آفريدهشدهاند كهآنها هماز خاكبه وجود آمدهاند. قرآنكريمدر آيهاولسورهنسا براينبرابريطبيعيتاكيد ميكند. قرآنكريمدر آيه سورهاعرافنيز بار ديگر برايننكتهتاكيد ميكند كهاز نظر اسلامتماميآدميانبهاعتبار خلقتانسانيو اصلانسانيتبا همبرابرند و كسيرا بر ديگريهيچگونهامتياز و برترينيستو بهتعبير قرآنهمهانسانها از يكنفسواحديخلقشدهاند. پيامبر اسلام(ص) نيز نفيتبعيضبينانسانها و ضرورتپايبنديآنانبهبرابريطبيعيكهدر آنهيچ گونهتفاوتيجز تقوي"نميتواند معيار تبعيضو نابرابريتلقيگردد را بهكراتاعلامكردهاست. پيامبر بر برابريهمهمردمدر برابر حقتاكيد فرموده و هرگونهتبعيضيرا كهبر مبناييغيراز پرهيزگاريبنا شدهباشد انكار نمودهاست . چرا كهانسانها همهچوندندانههايشانهبرابر هستند. مجموع اين مطالب دلالت بر مشاركت تمامي انسان ها در اصل تعيين سرنوشت شان دارد 4.اصلآزاديارادهو اختيار در نظامخلقتتماميموجوداتجهانبهحكمنظامآفرينشاز بدو وجود تا نقطهنهاييدر مسيريكهجهانآفرينبرايآنها معينكردهدر حركتند. در اينميانتنها انسانميتواند بهوسيلهآنچهكهبا ميلو ارادهانجامميدهد، مسير زندگيخويشرا تغيير دادهو نقطهپايانرا بر سرنوشتخود بگذارد. اينموهبتآزاديارادهو اختيار ارزشو امتياز انسانو مهمترينتفاوتاو با ساير موجوداتاست. البتهاز آنجا كهآزاديو اختيار كاملدر عالمامر استاختيار و آزادييكهدر ايندنيا بهانسانها دادهشدهاز عالمبالا (عالمامر) بهآنانافاضهشدهاست.(يزدي، 1375 ، ص13) در چنينآزادييعنصر عقلانيكاملاًدخيلاستو انسانهرگز نسبتبهاعمالو افكار غيرعقلانيآزاد نيستو اسلامنيز هرگز ايننوعآزاديرا محترمنميشمرد(عميد زنجاني،بي تا،ص 242 ). بينآزاديارادهو اختيار انسانبا قدرتعقلو تشخيصكهآننيز از مميزاتانساننسبتبهساير مخلوقاتاست،رابطهوثيقيوجود دارد. انسانكهآزاديدر ذاتو فطرتاو نهفتهاست، ازاين ناحيه قدرتتشخيصو پاياننگريمي يابد تا بتواند از آزاديخويشدر جهتتحققمسئوليتجانشينيخدا و حركتبهسمتعينيتبخشيدنبهكرامتانسانيخود بهره برداري كند و در انتخابراهكوركورانهاقدامنكند. به علاوهمقتضايامرو نهيبهانسانو مسئوليتاخلاقياو نيز آزاديارادهو اختيار است. (يزدي، 1375، ص49) برهميناساسشايد بتوانگفتكه"تعريفجامعدربارهآزاديايناستكهمحيطزندگيانسانبهگونهايباشد كهمانعنمود و تكاملو تجليشخصيتافراد نباشد و هر فرديبتواند بدونبرخورد با كوچكترينمانعياستعداد خود را شكوفا سازد.( سبحاني ، بيتا، ص). از ديدگاهاسلام، خداوند انسانرا موجوديشريفو نمونهقرار دادهو مزاياييبهاو بخشيدهكهساير موجوداتاز آنمحرومند . يكياز امتيازاتانسانها آزاديارادهتوأمبا مسئوليتاستكهبهموجبآنميتوانند سرنوشتخويشرا رقمزنند و نتيجهكار خوبو بد خويشرا ببينند. (اسراء / 70)خدا با تمامسلطهو سيطرهايكهبر همهموجوداتدارد انسانرا در حدود اختياري كهبهاو بخشيده مطلقاًملزمبهانجامكارها نساختهبلكهبهوسيلهامرو نهيو ارشاد و بيانعاقبتامور، بدونسلبآزاديو استقلالوي، افعالو حركاتانسانيرا تحتانضباطدر آوردهاست .(انسان /3) علاوهبر ايندر قرآنكريمبهطور صريحتأكيد شدهاستكهخداوند سرنوشتهيچقوميرا تغيير نميدهد مگر آنكهآنقومخود سرنوشتشانرا تغيير دهند.(رعد /11) در متوناسلامياز آيهشريفه"اِناللهلا يغيرُما بقومحتييغيروا ما بأنفسهم" ارادهجمعيانسانها استنباطميشود.(مجموعه مقالات مشاركت سياسي،، ص11) نتيجه آن كه ، انسان حسب نعمت آزاديي كه از آن برخوردار است ، مسئول سرنوشت انتخابي اش مي باشد. 5. اصلمسئوليتهمگاني ديناسلامبر مسئوليتهمگانيمسلمانانتاكيد دارد. اينمسئوليتيكياز شاخصههايامتاسلامياستكهبراساسآنهمهافراد جامعهاولاًمسئول تماماعمالنيكو بد خويشند ( جاثيه /15 ) و ثانياًتعهداتو مسئوليتهايمتعدد را برايحفظسلامتجامعهو اعضايآنبر عهدهدارند. در كنار خطاباتعموميقرآنو مسائليكهدر رابطهبا جامعهمطرحاستآياتبسيارينيز وجود دارد كهفرد فرد انسانرا مخاطبقرار دادهو از او مسئوليتميطلبد. پيامبر اسلامدر بياناينمسئوليتها خطاببهمسلمانانميفرمايد "كلكمراعو كلكممسئولعنرعيته". همچنيندربارهكسيكهشبرا بهصبحرساند وليبهامور مسلماناناهتمامنبخشد او را مسلماننميداند. علاوهبراين، براساسخيرخواهيو دلسوزيكهدر متوناسلامياز آنبه"نصح" تعبير شدهاستمردمخود را در مسئوليتديگرانسهمميبينند و سرنوشتهمهرا از خود و سرنوشتخود را مربوطبهديگرانتلقيميكنند.(عميد زنجاني، بي تا، ص 135 ) با مروري بروقايع زمان پيامبر و خلفايراشدين مشخص ميشود كه مسلمانان تربيت يافته صدر اسلام در مقابلحكومتاحساسمسئوليتداشته و در مقابلكجيها و اشتباهاتآن اعتراضميكردند. آنها را بهعدالتو تقوا دعوت ميكردند و خلاصهآنكهنظارتبراعمالحكومترا حقخود ميدانستند. از بينرواياتبيشماريكهدر اينخصوصوجود دارد اينروايتمشهور استكه عمر خليفهدومدر آغاز خلافتبر فراز منبر نشستو خطبهمفصليخواند و گفتاگر مناز صراطحقو عدالتكجشدمشما مرا راستكنيد. يك فرد مسلمان دستبهشمشير كرده و فرياد زد: اگر تو راستنشديبا شمشير كجمستقيمتسازيم.(نائيني،1365 ،ص16) اصلمسئوليتكهيكياز پايههاينظاماسلاميبهشمار ميرود متوجهزمامداراننيز ميشود. برهميناساسحضرتعلي(ع) در رد مطلقيتو القأ مسئوليتزمامدار طيفرمانتاريخيخود بهمالكاشتر و در تذكراتمتعدد تماميراههاياستبداديرا بر رويحاكمميبندد و او را از خود كامگيو خود محوريبرحذر ميدارد و آنرا مايهراهيافتنفساد در دل، صغفدر دينو نزديكشدنسلبنعمتالهيميداند. با توجهبهنقشيكهاصلمسئوليتدر ادارهامور جامعهداراستتدوينكنندگانقانوناساسيجمهورياسلاميايرانرا نظاميبر پايهايمانبهآزاديتوأمبا مسئوليتانساندر برابر خدا دانستهو با هميننگرشاصولديگر را نيز تدوينكردهاند. منبع: www.lawnet.ir ادامه دارد... /ج مقالات مرتبط مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1)
![](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleDynamicImages/06eef199-cc05-4227-8a94-498c54936561.jpg)
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1) نویسنده : علي صباغيان چكيده: نتيجه ايجابي انقلاب اسلامي تاسيس نظام سياسي اي به نام جمهوري اسلامي ايران است كه تبلور... ادامه... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(3)
![](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleDynamicImages/ce9270d9-dc7a-400c-8dae-be0ac236b7fe.jpg)
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(3) نویسنده : علي صباغيان 6. اصلامر بهمعروفو نهياز منكر امر بهمعروفو نهياز منكر يكياز اصولاساسيديناسلاماستكهتأثيريعميقو... ادامه...
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]
صفحات پیشنهادی
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1)
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1) نویسنده : علي صباغيان چكيده: نتيجه ايجابي انقلاب اسلامي تاسيس نظام سياسي اي به نام جمهوري اسلامي ...
مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1) نویسنده : علي صباغيان چكيده: نتيجه ايجابي انقلاب اسلامي تاسيس نظام سياسي اي به نام جمهوري اسلامي ...
دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2)
دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2)-دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2).
دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(2)-دولت و امنيت اجتماعي در قانون اساسي جمهوري ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2).
آزادی مذهب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
آزادی مذهب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران يكي از آزادي ها كه از نوع آزادي اجتماعي شمرده مي شود، به ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) ...
آزادی مذهب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران يكي از آزادي ها كه از نوع آزادي اجتماعي شمرده مي شود، به ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) ...
مفهوم مصلحت و جايگاه آن در نظام قانونگذارى جمهورى اسلامى ايران(2)
مفهوم مصلحت و جايگاه آن در نظام قانونگذارى جمهورى اسلامى ايران(2). مفهوم مصلحت و جايگاه ..... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2)... مباني اسلامي ...
مفهوم مصلحت و جايگاه آن در نظام قانونگذارى جمهورى اسلامى ايران(2). مفهوم مصلحت و جايگاه ..... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2)... مباني اسلامي ...
قانون اساسي و تغيير خطوط مرزي در موضوع تعيين ميزان حاكميت ...
قانون اساسي و تغيير خطوط مرزي در موضوع تعيين ميزان حاكميت ایران بر دریای خزر(2)-قانون اساسي و ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2).
قانون اساسي و تغيير خطوط مرزي در موضوع تعيين ميزان حاكميت ایران بر دریای خزر(2)-قانون اساسي و ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2).
تحليلي بر فلسفه وجودي قانون اساسي در سيره امام خميني رحمه ...
05:30:31 06:54:44 12:56:43 18:56:34 19:15:15 2:10 مانده تا اذان صبح. ذکر روزهای هفته ..... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2)... مباني اسلامي ...
05:30:31 06:54:44 12:56:43 18:56:34 19:15:15 2:10 مانده تا اذان صبح. ذکر روزهای هفته ..... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2)... مباني اسلامي ...
استقلال قوا در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران(1)
احادیث و روایات: امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با ..... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) ...
احادیث و روایات: امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با ..... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) ...
كميسيونهاي هيأت دولت و شيوه بررسي و تصميمگيري
دستگاههاي استعلامشونده موظفند درباره موضوعات عادي ظرف 2 هفته و درخصوص موضوعات فوري ظرف يك ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) ...
دستگاههاي استعلامشونده موظفند درباره موضوعات عادي ظرف 2 هفته و درخصوص موضوعات فوري ظرف يك ... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) ...
قانون گذارى در حكومت اسلامى (1)
04:46:16 06:10:08 11:51:02 17:29:50 17:48:42 2:35 مانده تا اذان ظهر. ذکر روزهای هفته ..... حاكم مىباشد. .... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1).
04:46:16 06:10:08 11:51:02 17:29:50 17:48:42 2:35 مانده تا اذان ظهر. ذکر روزهای هفته ..... حاكم مىباشد. .... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(1).
ضمانت اجراي تخلف از شرط ترك فعل حقوقي(4)
وضعيت مواد خاص قانوني بعضي از محققين (محقق داماد، 1376، ج 2، ص 46) معتقدند با مراجعه به مواد متفرقه .... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) ...
وضعيت مواد خاص قانوني بعضي از محققين (محقق داماد، 1376، ج 2، ص 46) معتقدند با مراجعه به مواد متفرقه .... مباني اسلامي حقحاكميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي(2) ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها