تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846045651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ولايت چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ولايت چيست؟
ولايت چيست؟     ولایت‏واژه‏اى عربى است که از کلمه «ولى‏» گرفته شده است. «ولى‏» در لغت‏عرب، به معناى آمدن چیزى است در پى چیز دیگر; بدون آنکه فاصله‏اى در میان آن دو باشد که لازمه چنین توانى و ترتبى، قرب و نزدیکى آن دو به یکدیگر است. از اینرو، این واژه با هیئت‏هاى مختلف(به فتح و کسر) درمعانى «حب و دوستى‏»، «نصرت و یارى‏»، «متابعت و پیروى‏»، و «سرپرستى‏»استعمال شده که وجه مشترک همه این معانى همان قرب معنوى است. مقصود از واژه «ولایت‏» در بحث ولایت فقیه، آخرین معناى مذکور یعنى «سرپرستى‏» است. ولایت‏به معناى سرپرستى، خود داراى اقسامى است . چگونگي و تفاوت ولايت تكويني و تشريعي خداوند بعد از آن‏كه روشن شد كه هرگونه ولايت، چه تشريعي و چه تكويني، در انحصار خداوند است، بايد توجه داشت كه بين ولايت تشريعي و تكويني فرق است، زيرا ولايت تشريعي خداوند عام و نسبت به مؤمن و كافر يكسان و فراگير است، اما ولايت تكويني خداوند بعضي عام و بعضي خاص و بعضي اخص است. 1. ولايت عامّ. ولايت عامه خداوند همراه با ربوبيت مطلقه خداوند است، همان‏طور كه ربوبيت خدا عام است و همه موجودات را تحت پوشش خود قرار مي‏دهد، ولايت خداوند نيز عام است و همه موجودات را در بر مي‏گيرد. مؤمنان كفار و حتي شيطان و همه موجودات عالم هستي تحت ولايت خدا قراردارند و به دليل مخلوق بودنشان، به خدا نياز دارند و در برابر او ذليل هستند. به عبارت ديگر، ولايت عام محصول ربوبيت مطلقه خداوند است. البته اين ولايت تكويني عام است كه انسان و غير انسان را تحت پوشش قرار مي‏دهد. اما ولايت عام تشريعي مخصوص انسان است و عموميت آن به اعتبار اشتمال او بر مؤمن و غير مؤمن است؛ به بياني ديگر، ولايت تشريعي خداوند نسبت به همه انسان‏ها، چه كافر وچه مؤمن، يكسان است؛ يعني هر فرد عاقل و بالغي تحت ولايت تشريعي خداوند قرار دارد، زيرا كفار و منافقان، همانند اهل ايمان، در برابر اصول دين موظف به اعتقاد و در برابر فروع مكلّف به انقياد هستند. 2. ولايت خاص. ولايتي كه مختص مؤمنان است، زيرا خداست كه توفيق پيمودن راهي را كه بر اساس ولايت تشريعي ارائه كرده، به مؤمنان اعطا كرده است. كشش و علاقه به انجام تكاليف شرعي يك امر وجودي است كه از سبب خاص سرچشمه مي‏گيرد. بنابر اين كساني كه از ارتباط با آن سبب محروم باشند، هرگز توفيق آن را به دست نمي‏آورند. آيةالكرسي كه مي‏فرمايد: (اللّه ولي الّذين ءامنوا يخرجهم من الظّلمات إلي النّور والّذين كفروا أوليائهم الطّاغوت يخرجونهم من النّور إلي الظّلمات)[1] ناظر به ولايت خاص است؛ خدا ولي مؤمنان است كه آن‏ها را از تاريكي‏ها به نور خارج مي‏كند و در مقابل آن طاغوت و شيطان ولي كافران است كه آن‏ها را از نور به ظلمت مي‏كشاند. اين كه در قرآن آمده است: (اُولئك الّذين لم يرد اللّه أن يطهّر قلوبهم)[2]؛ خداوند اراده نكرده است كه قلب‏هاي آن‏ها را طاهر نمايد. مراد از اين اراده، اراده تشريعي نيست، زيرا شرعاً همه مكلّف به طهارت هستند، بلكه مراد اراده تكويني است. در جاي ديگر فرمود: (سأصرف عن اياتي الّذين يتكبّرون في الأرض بغير الحقّ)[3]؛ آن‏گاه كه آيات تدويني و تكويني مكرّر در معرض ديدِ عده‏اي قرارداده شود، آن‏ها با بي‏اعتنايي و غفلت متكبّرانه از كنار آن‏ها مي‏گذرند و كفران مي‏ورزند. (وكأيّن من اية في السّموات والأرض يمرّون عليها وهم عنها معرضون)[4]؛ و در نتيجه توفيق تدبّر در آيات را از آنان باز مي‏داريم، به طوري كه ديگر لذّت مطالعه و حلاوت تأمل در اسرار عالم را إدراك نمي‏كنند. يكي از آياتي كه به ولايت خاصه اشاره دارد، آيه‏اي است كه مي‏فرمايد: (إنّهم لن يغنوا عنك من اللّه شيئاً وإن الظّالمين بعضهم أولياء بعض واللّه ولي المتّقين)[5]؛ آن‏ها هرگز در برابر خدا از تو حمايت نمي‏كنند و ستمگران بعضي‏شان دوستان بعضي ديگرند و خدا ولي پرهيزكاران است. اين آيه از ولايت خاصه خدا نسبت به متّقين خبر مي‏دهد. در آيه‏اي از ولايت شيطان سخن مي‏گويد و مي‏فرمايد: (تاللّه لقد أرسلنا إلي اُمم من قبلك فزيّن لهم الشيطان أعمالهم فهو وليّهم اليوم ولهم عذاب أليم)[1]؛ بعد از آن كه پيامبران براي مردم فرستاده شدند و آن‏ها به ولايت تشريعي به سوي خدا خوانده شدند، شيطان از راه تصرف در انديشه آنان دنيا را بر ايشان زيبا جلوه داد و آنان دنيا را به عنوان زينت تلقي كردند و اكنون شيطان ولي آن‏هاست و براي آنان عذاب دردناك خواهد بود. دلالت اين آيه بر ولايت خاصه الهي از آن جهت است كه ولايت شيطان به كساني مربوط مي‏شود كه از مسلك أهل ايمان كه در تحت ولايت خاصه خداوند سبحان هستند، خارج شده‏اند. در سوره اعراف فرمود: (يا بني ادم لايفتننّكم الشّيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءاتهما انّه يريكم هو وقبيله من حيث لاترونهم إنّا جعلنا الشّياطين أولياء للّذين لايؤمنون)[2]؛ اي فرزندان آدم! زنهار تا شيطان شما را به فتنه نيندازد،چنان كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند و لباسشان را از ايشان بركند، عورت‏هايشان را بر آنان نمايان كرد. در حقيقت او و قبيله‏اش شما را از آن‏جا كه آن‏ها را نمي‏بينيد مي‏بينند. ما شيطان را اولياي كساني قرار داديم كه ايمان نمي‏آورند. البته ولي قرار دادن شيطان نسبت به غير مؤمنان، بعد از آن است كه خداي سبحان با عقل و وحي حجت را بر آنان تمام كرده باشد. ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : hhhhhhhhhh  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن