تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836845061
تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) نويسنده: مرتضی محمدی تمكین و استحكام روابط خانوادگی هدف و غایت اصلی ازدواج، تشكیل نهادی به نام خانواده است كه نخستین و بنیادیترین نهاد در جامعه است. صلاح و فلاح جامعه وابسته به سلامت این نهاد میباشد و هر آن چه كه در تحكیم پیوند این نهاد و ایجاد صمیمیت زوجین مؤثر است، باید در تقویت آن حداكثر كوشش به عمل آید و بالعكس هر آن چه كه موجب سستی و از هم گسیختگی این كانون مقدس شود، باید با آن مبارزه نمود. «اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در كادر مشروع، پیوند زن و شوهر را محكم میسازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یكدیگر میشود. فلسفه پوشش و منع كامیابی جنسی از غیر همسر مشروع، از نظر خانوادگی این است كه همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت نمودن وی به شمار میرود، در حالی كه در سیستم آزادی كامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یك رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار میرود، در نتیجه كانون خانوادگی براساس دشمنی و نفرت پایهگذاری میشود». قرآن كریم نیز با توجه به نقشی كه تمكین در حفظ و حراست اعضای خانواده دارد میفرماید: «هن لباس لكم و انتم لباس لهن»، این دو جمله از قبیل استعاره است. برای این كه هر یك از زن و شوهر، طرف دیگر خود را از رفتن به دنیای فسق و فجور و اشاعه آن در بین افراد نوع بشر جلوگیری میكند. پس در حقیقت مرد لباس و ساتر زن است و زن ساتر مرد است. در واقع آمیزش و رابطه زن و مرد محافظ زوجین است و به نظر صاحب تفسیر «پرتوی از قرآن» وقار و پردهای كه از آمیزش مشروع مرد و زن بر چهره ظاهر و درونی انگیزههای حیوانی و طغیان شهوت كشیده میشود؛ حافظ رسوایی، پردهبرداری و سبكسری است. به نظر میرسد در روابط زن و مرد به جای این كه به قوانین و وظائف واجب هر یك از زن و مرد توجه شود؛ باید اقدام به فرهنگسازی احكام اسلامی كه از طریق وضع احكام مستحبی بیان شده، توجه نمود. سفارشهایی اسلام به مسائل كوچك آمیزشی و ظرافتهای این امر با توجه به حالتهای روحی و روانی هر یك از زوجین، به طرف مقابل كرده است، تا كمبود و نقصانی در این خصوص باقی نماند كه موجب انتقال آن به خارج از كادر ازدواج و خانواده شود و پایههای نهاد خانواده و به تبع آن جامعه دچار تزلزل و بیبندباری گردد، چرا كه عدم پاسخ گویی مناسب به این نیاز در روابط زن و شوهر و سرایت آن به محیط خارج و پیدایش سیستم روابط آزاد تا مرحلهای كه ممكن است حتی مانع از تشكیل چنین نهاد مهم (خانواده) شود. لذا همانطوری كه در حفظ یك نظام سیاسی، اقتصادی، نیازمند یك انضباط سیاسی و اجتماعی است و فقدان آن هرج و مرج سیاسی و اقتصادی، را به دنبال خواهد داشت، نظام خانواده و مسائل غریزی و جنسی آن نیز به انضباط نیازمند است و فقدان انضباط جنسی موجب خودسری، هرج و مرج و بی بند و باری خواهد گردید، چنان كه استاد مطهری میفرماید: «اخلاق سیاسی به غریزه قدرت و برتری طلبی مربوط است و اخلاق اقتصادی به حس افزون طلبی همچنان كه اخلاق جنسی مربوط به غریزه جنسی است، از نظر لزوم آزادی از یك طرف و لزوم انضباط شدید از طرف دیگر، هیچ تفاوتی میان این سه بخش اخلاق نیست. معلوم نیست چرا طرفداران اخلاق نوین جنسی گشاده دستیها را تنها درباره اخلاق جنسی جایز میشمارند؟!» از این رو هر چند در قانون مدنی هیچ اشارهای به تكلیف وفاداری زن و شوهر نسبت به یكدیگر و لزوم انضباط اخلاق جنسی نشده است، اما باید سكوت قانونگذار را به دلیل بدیهی بودن این امر دانست، چرا كه در فرهنگ جامعه ایران رابطه آزاد بین زن ومرد در هر حال ممنوع و خلاف قانون و شرع است؛ به ویژه گناه كسی كه همسر دارد و به خانواده پایبند نباشد از نظر اخلاق مذهبی قباحت بیشتری دارد. لطمهای كه در اثر رابطه نامشروع زن یا شوهر با دیگری بر اساس خانواده وارد میشود، از نظر حقوقی نیز بی مكافات نمیباشد. برای عدم وفاداری زوجین نسبت به یكدیگر در حقوق كشورهای اروپایی مثل فرانسه نیز مجازات تعیین گردیده است. (عدم وفاداری مرد در حقوق فرانسه مخصوص مواردی است كه مرد با زنی رابطه مستمر در اقامتگاه زوجین برقرار كند، یعنی زنی را به عنوان همخوابه در منزل خویش نگهدارد.) البته در حقوق این كشور، مجازات زن و مرد از این جهت با هم برابر نیستند. زنی كه به شوهر خود خیانت كند، در همه حال مجرم است و به زندان محكوم میشود؛ ولی مجازات مرد از غرامت هیچ گاه تجاوز نمیكند. اما در حقوق ایران، از این حیث تفاوتی بین زن و مرد نیست در قانون مجازات اسلامی كیفر زن شوهردار كه با مرد دیگری رابطه نامشروع دارد (زنای محضه)، یا مرد زندار كه با زن دیگر رابطه نامشروع برقرار كند (زنای محص) ممكن است تا اعدام در صورت وجود شرایطی محكوم گردد. از جهت حقوقی نیز ممكن است به عنوان سوء رفتار یا ارتكاب جرمی كه با حیثیت خانوادگی تعارض دارد، مستند درخواست طلاق قرار گیرد. اسلام ضمن تاكید فراوان بر انضباط اخلاق جنسی در محدوده ازدواج و منع شدید از هر گونه ارتباط خارج از این چارچوب، برعكس آن چه در مسیحیت به نام رهبانیت و دوری از ازدواج تاكید میشود، تا حدی كه ازدواج را احراز نیمی از دین معرفی میكند. در این راستا خوب شوهرداری كردن را جهاد زن معرفی میكند و پیامبر اكرم (ص) عثمان بن مظعون را به دلیل بیاعتنایی به همسرش مورد عتاب قرار میدهد. مهمتر از اینها باید به فرهنگ سازی اسلام در خصوص سفارش به هر یك از زن و شوهر و مستحباتی كه جهت آمادگی هر یك برای ایجاد ارتباط جنسی وضع نموده، مورد توجه قرار گیرد كه نشان دهنده اهمیت اسلام به نقش تمكین در استحكام نهاد خانواده است. علامه طباطبایی میفرماید: «قوانین فقهی وقتی توأم با احكام اخلاقی گردد (مثلاً قوانینی كه اسلام در باب زناشویی ارائه كرده) آن وقت قانون بسیار گوارا و قابل عمل میشود». پیشنهادات قانونی بر اساس شریعت و قانون، زن و شوهر در مقابل یكدیگر حقوق و تكالیفی دارند، از جمله آنها تمكین یعنی پاسخگویی به نیازهای جنسی یكدیگر است كه وظیفهای مشترك بین زن و شوهر میباشد و انجام درست این وظیفه از طرف زوجین علاوه براین كه باز دارنده آنها از فحشاء است، ضامن سلامت و صلاح جامعه نیز میباشد. وفق قانون و شریعت و تاكید فراوان قرآن كریم میزان و معیار رفتار زوجین با یكدیگر عرف پسندیده و نیكو میباشد. در واقع تمكین در شرع و قانون اساسی به معنای انظباط اخلاق جنسی جهت حفظ و سلامت نهاد خانواده و جامعه میباشد و هر گونه برخورد خشونت آمیزی علاوه بر آن كه در قانون مجوزی برای آن وجود ندارد به صراحت آیات و روایات هر گونه اضرار و خشونت و در تنگناه قرار دادن زن نفی گردیده است و به تعبیر استاد مطهری رفتار معروف و نفی اضرار به همسر یك اصل كلی در باب حقوق زوجیت است. بنابراین به جهت اینكه اجبار و تحكم هر یك از زوجین نسبت به این امر منجر به خارج شدن از حیطه قانون و حق میگردد؛ لذا از مصادیق خشونت غیرمجاز محسوب میشود. البته تخلف از این وظیفه نسبت به زوج و زوجه دارای ضمانت اجرای خاصی است. طبق ماده 1108 ق.م. عدم تمكین از طرف زوجه، موجب محرومیت وی از استحقاق نفقه میگردد كما این كه با توجه به تعریف نشوز از طرف فقها عدم تمكین از طرف مرد در صورتی كه از مصادیق ایذاء باشد، میتواند مستند درخواست طلاق از طرف زوجه قرار گیرد. به دلیل اینكه این مورد به صراحت در قانون ذكر نشده است، لذا پیشنهاد میگردد ماده 1129 ق.م. بدین نحو اصلاح گردد: «در صورت امتناع شوهر از تادیه حقوق زوجه مانند استنكاف از دادن نفقه و عدم امكان اجرای حكم محكمه و الزام او به دادن نفقه یا امتناع او از سایر وظایفش از جمله همخوابگی، زن میتواند برای طلاق به حاكم رجوع كند و حاكم شوهر را اجبار به طلاق نماید...». همچنین با توجه به مطالبی كه بیان گردید، معلوم میشود، اجبار به تمكین از نظر عقل، شرع و عرف امری پسندیده نیست؛ لذا پیشنهاد میشود: الزام به تمكین زوجه كه در رویه قضایی وجود دارد، اگرچه سالیان متمادی است كه در دادگاهها چنین حكمی صادر میشود؛ منسوخ گردد. زیرا چنین حكمی فاقد هر گونه مستند قانونی و در عمل هم چنین حكمی غیر ممكن است. فهرست منابع: قرآن كریم. اراكی، محمدعلی: «كتاب النكاح»، قم، نورنگار، چ اول، 1377. بحرانی، یوسف: «الحدائق الناضرة فی احكام العترة الطاهرة»، قم، مؤسسه نشر اسلامی، چ اول، سال 1409. جبعی عاملی، زین الدین (شهید ثانی)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، انتشارات داوری، قم، چ اول، 1410. جبعی عاملی، زین الدین (شهید ثانی)، مسالك الافهام الی تنقیح شرایع الاسلام، موسسه المعارف الاسلامیه، چ اول، 1416. حر عاملی، محمّد بن حسن: «وسایل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه»، بیروت، دار احیاء التراث العربی. حلی، احمد بن محمد بن فهد: «المهذب البارع»، مؤسسه نشر اسلامی، 1407. حلّی(محقق حلّی)، جعفر بن حسن: «شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام»، بیروت، دار الاضواء، چ دوم، 1403. حلی (علامه)، حسن بن یوسف، قواعد الاحكام، قم، منشورات الرضی، بیتا. حلّی، محمّد بن حسن: «ایضاح الفوائد فی شرح اشكالات القواعد»، چ اول 1387. دهخدا، علی اكبر: «لغتنامه»، چاپ دانشگاه تهران، 1347. زحیلی، وهبة: «الاسرة المسلمة فی العلم المعاصر»، دمشق، دار الفكر، چ اول، 1420. سید قطب: «فی ظلال القرآن»، ترجمه مصطفی خرم دل، تهران، نشر احسان، 1378. شیخ صدوق، ابن بابویه: «المقنع»، مؤسسه امام هادی، 1415. شیخ مفید: «المقنعه»، مؤسسه نشر اسلامی، چ دوم، 1410. طالقانی، محمود: «تفسیر پرتوی از قرآن»،شركت سهامی انتشار، 1358. طباطبایی، سید علی، «ریاض المسائل فی بیان الاحكام بالد لائل»، قم، موسسه آل البیت(ع)، 1404. طباطبایی (علامه)، سیّد محمّد حسین: «تفسیر المیزان»، ترجمه سیّد محمّد باقر همدانی، دفتر تبلیغات اسلامی قم، 1363. طباطبایی یزدی، سیّد محمّدكاظم، «العروه الوثقی»، بیروت، مؤسسه الاعلمی، چ دوم،1409. طرابلسی، عبدالعزیز بن براج، «المهذب»، قم، موسسه النشر الاسلامی، 1406. طوسی(شیخ الطائفه)، محمّد بن حسن: «المبسوط فی فقه الامامیّه»، المكتبة المرتضویة لاحیاء الاثار الجعفریة، 1460. علامه مجلسی: «بحار الانوار»، مؤسسه الوفا، بیروت، چ دوم 1403. قاسمی روشن، ابراهیم: «همسرآزاری، رفتارشناسی آزار علیه شوهر»، فصلنامه كتاب زنان، تابستان 1382. كاتوزیان، ناصر: «حقوق مدنی خانواده»، تهران، بهمن برنا، چ پنجم، 1378. كار، مهرانگیز: «پژوهشی درباره خشونت علیه زنان در ایران»، انتشارات روشنفكران و مطالعات زنان، چ اول، 1379. كلینی رازی (شیخ كلینی)، ابوجعفر محمّد بن یعقوب: «الاصول من الكافی»، تهران، دار الكتاب الاسلامیّه، چ سوم، 1388. مطهری، مرتضی: «نظام حقوق زن در اسلام»، تهران، انتشارات صدرا، چ بیست و یكم، زمستان 1374. مقدس اردبیلی، احمد، «مجمع الفائده و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان»، جامعه مدرسین، قم، 1404. مكارم شیرازی، ناصر و دیگران: «تفسیر نمونه»، تهران، دارالكتاب الاسلامیّه، 1366. محمدی، مرتضی:«ترتیب اموال زوجین در حقوق ایران و فرانسه»، فصلنامه علمی، پژوهشی نامه مفید، سال هشتم، بهار1381. محمدی، مرتضی: «حقوق و تكالیف زوجین در حقوق اسلام»، ماهنامه رواق اندیشه، سال اول، مهر و آبان 1380. مطهری، مرتضی: « مجموعه آثار»، انتشارات صدرا، چ دوم، 1379. موسوی بجنوردی، سید محمد: «فقه زنان»، فصلنامه ریحانه، سال اول، بهار 1382. موسوی خمینی، سیّد روح اللّه: «تحریر الوسیله»، قم، مكتبه الاعتماد، چ چهارم، 1403. موسوی خمینی، سیّد روح اللّه: «صحیفه امام»، مؤسسه آثار نشر امام خمینی (ره). موسوی خویی، سیّد ابوالقاسم: «كتاب النكاح»، قم، انتشارات دارالعلم، 1365. مومن قمی، محمد: «كلمات سدیده فی مسائل جدیده موسسه نشر اسلامی»، چ اول، 1415. مومن سبزواری، محمّد باقر بن محمّد: «كفایة الاحكام»، اصفهان، مدرسه صدر مهدوی. نجفی، محمّد حسن: «جواهر الكلام فی شرح شرایع الاسلام»، تهران، المكتبة الاسلامیّة، چ دوم، 1366. نوری طبرسی، میرزا حسین: «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل»، مؤسسه آل البیت (ع)، بیروت، 1408. منبع: www.lawnet.ir /ع
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 499]
صفحات پیشنهادی
تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5)
تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) نويسنده: مرتضی محمدی تمكین و استحكام روابط خانوادگی هدف و غایت اصلی ازدواج، تشكیل نهادی به نام خانواده است كه نخستین و ...
تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) نويسنده: مرتضی محمدی تمكین و استحكام روابط خانوادگی هدف و غایت اصلی ازدواج، تشكیل نهادی به نام خانواده است كه نخستین و ...
به مردان قدرت دهيد
به مردان قدرت دهيد-مردان قدرت دهيد ، تا صميميت فوران كند . مرد موجودي ... تا وقتي كه مشغول كشتن اين احساس در مردان هستيد بدانيد كه تنها. ... 04:41:21 06:05:06 11:52:35 17:37:58 17:56:43 5:43 مانده تا اذان صبح .... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(3) ...
به مردان قدرت دهيد-مردان قدرت دهيد ، تا صميميت فوران كند . مرد موجودي ... تا وقتي كه مشغول كشتن اين احساس در مردان هستيد بدانيد كه تنها. ... 04:41:21 06:05:06 11:52:35 17:37:58 17:56:43 5:43 مانده تا اذان صبح .... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(3) ...
وظايف زن يا شوهردارى
نظام خانواده به تناسب روحيات و توان زن و مرد، برنامه ريزى مى شود، يكى از وظائف مهم بانوان ، تعديل عواطف و مهيا كردن فضاى. ... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) ...
نظام خانواده به تناسب روحيات و توان زن و مرد، برنامه ريزى مى شود، يكى از وظائف مهم بانوان ، تعديل عواطف و مهيا كردن فضاى. ... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) ...
بررسی موضوع برتري مردان بر زنان
بررسی موضوع برتري مردان بر زنان-برتري مردان بر زنان سوال : وَلاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا ... بررسي نظريه مشهور در تفاوت ديه زن و مرد (5) ... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(1) ...
بررسی موضوع برتري مردان بر زنان-برتري مردان بر زنان سوال : وَلاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا ... بررسي نظريه مشهور در تفاوت ديه زن و مرد (5) ... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(1) ...
قوانین جدید برای مبارزه با خشونت
تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(1) در این نوشتار به بررسی و ارزیابی تمكین، شرایط و حدود تمكین، رابطه تمكین با خشونت جنسی، تأثیر تمكین در تحكیم خانواده ...
تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(1) در این نوشتار به بررسی و ارزیابی تمكین، شرایط و حدود تمكین، رابطه تمكین با خشونت جنسی، تأثیر تمكین در تحكیم خانواده ...
اقامتگاه زن شوهردار همان اقامتگاه شوهر است
تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) پس در حقیقت مرد لباس و ساتر زن است و زن ساتر مرد است. ... لذا همانطوری كه در حفظ یك نظام سیاسی، اقتصادی، نیازمند یك انضباط ...
تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) پس در حقیقت مرد لباس و ساتر زن است و زن ساتر مرد است. ... لذا همانطوری كه در حفظ یك نظام سیاسی، اقتصادی، نیازمند یك انضباط ...
بررسي شرط تنصيف اموال زوج
قسم اول شامل شروطی می گردد كه یا انجام آن غیرمقدور باشد یا اینكه نفع و فایده ای در آن نباشد و یا اینكه نامشروع .... [5]همان منبع- ص. ... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(2) ...
قسم اول شامل شروطی می گردد كه یا انجام آن غیرمقدور باشد یا اینكه نفع و فایده ای در آن نباشد و یا اینكه نامشروع .... [5]همان منبع- ص. ... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(2) ...
عدم برابری دیه بین زن و مرد(1)
عدم برابری دیه بین زن و مرد(1)-عدم برابری دیه بین زن و مرد(1) نويسنده: سید حسین حسینی - عاطفه عابدی مقدمه : امروزه یکی از ... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) ...
عدم برابری دیه بین زن و مرد(1)-عدم برابری دیه بین زن و مرد(1) نويسنده: سید حسین حسینی - عاطفه عابدی مقدمه : امروزه یکی از ... تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) ...
بررسی شرط تنصيف اموال زوج
04:47:05 06:11:00 11:50:48 17:28:31 17:47:25 5:36 مانده تا اذان ظهر. ذکر روزهای هفته. تبلیغات .... قدرت زنان یا خشونت مردان(4) middot; تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) ...
04:47:05 06:11:00 11:50:48 17:28:31 17:47:25 5:36 مانده تا اذان ظهر. ذکر روزهای هفته. تبلیغات .... قدرت زنان یا خشونت مردان(4) middot; تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) ...
شهر نراق
04:39:42 06:03:27 11:53:09 17:40:45 17:59:29 5:2 مانده تا اذان ظهر. ذکر روزهای هفته. تبلیغات .... قدرت زنان یا خشونت مردان(4) middot; تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) ...
04:39:42 06:03:27 11:53:09 17:40:45 17:59:29 5:2 مانده تا اذان ظهر. ذکر روزهای هفته. تبلیغات .... قدرت زنان یا خشونت مردان(4) middot; تمكین؛ قدرت زنان یا خشونت مردان(5) ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها