محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831466561
سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1) نويسنده:محمد امير نوري کرماني چکيده نويسنده با تأکيد بر اين که آن چه دولت ها در قالب سياست مالي به عنوان اهداف اقتصادي- اجتماعي اجرا مي کنند،در قرآن به شکل بسياردقيق و انساني تر آمده است،بحث خود را آغاز نموده است. وي با مروري به اهداف سياست هاي مالي چون تخصيص منابع، توزيع مجدد در آمد، تثبيت اقتصادي و تأمين بودجه دولت به اهداف قرآني مي پردازد که از آن جمله اند: آزادي انسان ها، توزيع مجدد در آمد، سرمايه گذاري زيربنايي و تأمين بودجه با اتکا بر اصل بنيادين عدالت. شکي نيست که تحقق اهداف نياز به ابزارهايي براي وصول به آنها دارد و اين امر از نظر قرآن نيز دور نمانده است، چنان که نويسنده اظهار مي دارد اين ها عبارتند از:ماليات ثابت و متغير، سياست درآمدي مبتني بر سطح اسراف و تبذير و هزينه هاي دولت از طريق ايجاد تعادل و توازن در سطح عمومي جامعه. نکته اي که در اين رابطه خاطر نشان مي گردد اين است که ماليات اثر انقباضي در کاهش مصرف مردم دارد و هزينه هاي دولت اثر انبساطي در جامعه به بار خواهد آورد و در پي آن تعادل مطلوبي به وجود مي آيد. واژگان کليدي: ماليات، صدقات، سياست مالي، اهداف اقتصادي، جامعه ديني. مقدمه تا يک قرن قبل،اهميت و جايگاه سياست مالي و پولي دراقتصاد ترديد پذير بود و تأثير مثبت دخالت دولت بر اشتغال، تورم، بيکاري، توزيع درآمد، تخصيص منابع، رشد و توسعه ي اقتصادي، پس انداز، سرمايه گذاري و کارايي اقتصاد، انکارپذير. کم نبودند انديشمنداني که آموزه هاي انساني پيشوايان دين را به چالش مي کشيدند و حمايت از نيازمندان را مخالف قانون طبيعت مي شمردند و دخالت دولت در جهت توزيع مجدد درآمد و تخصيص منابع و تحت پوشش قرار دادن اقشار کم درآمد را ناروا و دخالت ناصواب در نظام عرضه و تقاضا مي پنداشتند،ولي امروزه تأثير دخالت ارشادي دولت در بهبود توزيع و توليد و افزايش مطلوبيت در مصرف، انکارناپذير است. بدين ترتيب، اگر بيشتر به آثار اقتصادي و اجتماعي دستورات وتوصيه هاي ديني در رابطه با توليد، توزيع و مصرف نگرشي منفي وجود داشت، امروز چنين نيست. در واقع، ايجاد سازمان هاي تأمين اجتماعي و راه اندازي برنامه هاي حمايتي، با استفاده از ابزارهاي سياست پولي و مالي و مديريت و برنامه ريزي دولت ها به منظور ايجاد اشتغال، مبارزه با بيکاري و تورم، گوياي ضرورت دخالت در دولت ها در جهت دست يابي به رشد و توسعه ي اقتصادي همراه با کاهش شکاف طبقاتي است. آن چه دولت ها درقالب سياست مالي به عنوان اهداف اقتصادي- اجتماعي اجرا مي کنند، در قرآن به شکل بسيار دقيق و انساني تر آمده است. در اين نوشتار ضمن اشاره به اهداف، ابزار و تأثير سياست مالي در اقتصاد معاصر، ديدگاه قرآن و اسلام را در اين موارد بررسي مي کنيم. سياست مالي عبارت است از دخالت دولت در اقتصاد با استفاده ازابزارهاي مالي به منظور بهبود در توزيع درآمد، تخصيص منابع، تثبيت و توسعه اقتصادي قبل از بحران 1929-1933 م، در کشورهاي صنعتي، اقتصاددانان بر اين باور بودند که دولت نبايد در اقتصاد دخالت کند و نبايد درحمايت ازگروه هاي آسيب پذير، ايجاد فرصت برابر ورقابت عادلانه وارد عمل شود، ولي ظهور آن بحران و تنش هاي اجتماعي به دليل غيرانساني و تحمل ناپذيري محيط کار و فقر و بيچارگي کارگران،نشان داد که از دست نامرئي کلاسيک ها کاري ساخته نيست. از ميان بحران ها و به دنبال اعتراضات انديشه وران، که به شرايط غيرانساني محيط کار معترض بودند و رشد روزافزون کمونيسم در غرب، کينز، اقتصادانان بزرگ انگليسي، ظهور کرد. او براي خروج از بحران و بهبود وضعيت اقتصادي، توزيع مجدد درآمد را مؤثرشمرد و فراهم سازي امکان مصرف بيشتراقشار کم درآمد را از زاويه يتقاضا، مفيد و براي خروج از رکود ضروري دانست (رشد و توسعه اقتصادي، بي تا، 2 /563، 5-680) از اين به بعد بود که سياست مالي به صورت جدي از زواياي مختلف مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. از ديدگاه اسلام، دخالت اقتصادي به منظور کارسازي مصرف متوسط براي همه ي مردم، جلوگيري از اسراف و زياده روي ثروتمندان،هدايت پس اندازها به سرمايه گذاري هاي زيربنايي و توليدي، فراهم سازي زمينه براي آزادي انسان ها و رهايي از دست اربابان زور و تزوير رهنمون شدن او به سمت قله هاي بلند سعادت و تقرب به پروردگار توصيه مي شود. اهداف سياست هاي مالي اهداف سياست هاي مالي، با توجه به شرايط اقتصادي و چالش هاي سياسي، از کشوري به کشور ديگر مي تواند متفاوت باشد، ولي در اينجا به چند مورد اصلي بسنده مي کنيم. 1)تخصيص منابع فعاليت هاي اقتصادي، براساس نظام عرضه و تقاضا، ممکن است در مسيري حرکت کند که باب طبع حکومت نباشد، يا با مصالح ملي همسو نباشد. به عنوان مثال دولت مي خواهد کالاهاي اساسي مورد نياز جامعه در داخل کشور توليد شود، ولي توليد کنندگان براساس منفعت خواهي شخصي ترجيح دهند کالاهاي لوکس و تجملي توليد کنند. در اين صورت از طريق بستن ماليات بر کالاهاي لوکس، دولت مي تواند روند تخصيص منابع را تغيير دهد و توليد کالاهاي اساسي را ترويج کند. 2) توزيع مجدد درآمد دولت ها معمولاً سعي مي کنند ازطريق بستن ماليات بر کالاهاي لوکس، که طبقات مرفه جامعه مصرف مي کنند، و نيز توزيع آن در قالب يارانه به گروه هاي کم درآمد،عدالت اجتماعي را تحقق بخشند. همچنين از طريق بستن ماليات هاي مستقيم تصاعدي و نسبي مي توانند به توزيع مجدد درآمد کمک کنند. 3) تثبيت اقتصادي به هردليل،به ويژه هنگام اجراي سياست توسعه اقتصادي، تورم پديد مي آيد. دولت براي جلوگيري از تورم، سياست انقباضي مالي را در پيش مي گيرد؛ يعني ماليات را افزايش مي دهد و از اين طريق تقاضاي مصرفي مردم را کاهش داده نظام عرضه و تقاضا را به تعادل نزديک مي کند، يا در هنگام رکود اقتصادي، سياست انبساطي مالي را به کار مي گيرد، و ازراه افزايش در مخارج دولتي و با کاهش ماليات و در نهايت افزايش تقاضاي مؤثر،اقتصاد را از رکود خارج مي کند. 4) تأمين بودجه ي دولت دولت براي اداره ي جامعه نياز به منابع مالي دارد. ماليات ها، مطمئن ترين و مناسب ترين منبع مالي دولت است و با استفاده از آن مي توان مخارج سرمايه گذاري هاي زيربنايي نظير جاده ها، فرودگاهها، نيروگاهها، بهداشت، آموزش و پرورش و غيره را تأمين کرد. اهداف سياست مالي از ديدگاه قرآن 1) آزادي انسان ها از ديدگاه اسلام، انسان محور تمام فعاليت هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي است. تمام برنامه ها و امکانات بايد در مسيري هدايت شود که راه رشد و کمال او را فراهم کند، زنجيره هاي اسارت و بردگي جسمي و فکري را از دست پا و فکر او بگسلاند. در آيه ي 60 سوره ي توبه درباره يموارد مصرف زکات، چنين آمده است: «انمّا الصّدقات للفقراء... و في الرّقاب و الغارمين»؛صدقات (زکات) به فقرا، .. تعلق مي گيرد و همچنان در راه آزادي بردگان و اداي بدهي بدهکاران و.. هزينه مي شود. اين آيه،سياست مالي را از زاويه ي توزيع و هزينه کردن ماليات اسلامي بيان مي کند و نشان مي دهدکه رهايي انسان ها از بردگي از اهداف آن است. همچنين است زدودن زمينه هاي بردگي، زيرا در صدر اسلام بسياري از بردگان، بدهکاراني بودند که قدرت اداي ديون خود را نداشتند.(طالقاني، 1350، 2/ 252.اسلام،با استفاده از ابزار سياست مالي و اداي دين مديونان (الغارمين) زمينه ي بردگي را از جامعه مي زدود. 2)توزيع مجدد درآمد شکي نيست، انسان ها استعداد و توانايي هاي متفاوت دارند. در اين ميان تعدادي پير،ازکارافتاده، بيمار و بي سرپرست مي باشند. از ديدگاه اسلام، درآمد و ثروت متفاوت قابل پذيرش است، ولي دولت و مردم موظفند تا به از کار افتادگان و نيازمندان،درحدي کمک کنند که نياز يک ساله آنها رفع شود. قرآن، گروه هاي نيازمندي را که بايد از ماليات (خمس و زکات) به آنها کمک شود نام مي برد: در آيه ي60 سوره ي توبه آمده است: «انّما الصّدقات للفقراء و المساکين... و ابن السّبيل فريضه من الله»؛ازجمله گروه هاي مستحق زکات، نيازمندان و بيچارگان و در راه ماندگان هستند که بر مؤمنان واجب است به ياري آنها بشتابند. در آيه ي41 از سوره ي انفال مي خوانيم: «واعلموا انّما غنمتم من شيء فان لله خمسه و للرسول و لذي القربي و اليتامي و المساکين و ابن السّبيل»؛ بدانيد که هرچه به شما غنيمت و فايده رسد، خمس آن مال خدا و رسول و خويشان او يتيمان و فقيران و در راه ماندگان است. آيه ي 7 سوره ي حشر، که در رابطه با هزينه کردن في ء آمده،تعابيري مشابه آيه ي 41 سوره ي انفال دارد و از همان شش مورد مصرفي نام مي برد که در آيه ي خمس آمده است؛با اين تفاوت که در سوره ي حشر، اولاً علت اعمال سياست مالي و توزيع ماليات ميان نيازمندان، يتيمان و در راه ماندگان را بيان مي کند:«کي لا يکون دوله بين الاغنياء منکم»؛(توزيع مجدد درآمد) به اين خاطر است که ثروت در دست اغنيا متمرکز نشود،ثانياً، به دنبال آيه (درآيه ي بعدي) به مصداق بارز ابن اسبيل اشاره مي کند:«للفقراء المهاجرين الّذين اخرجوا من ديارهم و اموالهم»؛ از جمله موارد مصرف انفال،فقراي مهاجراست؛آنها که به دليل اخراج از سرزمين و جدايي از اموال و دارايي خود نيازمند شده اند. بدين ترتيب، دولت در فرايند برقراري عدالت و برابري در مصرف،بايد به نيازمندان، بي سرپرستان و مهاجراني که به سبب ظلم و ستم از سرزمين خود آواره شده اند، کمک کند و اين کمک در حدي باشد که مخارج سالانه آنها را کفايت کند. 3) سرمايه گذاري هاي زيربنايي سرمايه گذاري در بخش هايي که بازدهي مستقيم ندارد و بخش خصوصي دراين گونه فعاليت ها ازخود علاقه و رغبت نشان نمي دهند، مانند ساختن جاده ها و بزرگ راهها،نيروگاهها، راه اندازي بنادر و فرودگاه از منابع خمس و زکات مي توان مخارج اين گونه سرمايه گذاري ها را تأمين کرد. درآيه ي خمس و انفال آمده: «فان الله خمسه و للرّسول و لذي القربي»؛ هزينه کردن خمس در راه خدا همان سبيل الله است که در آيه ي 60 سوره ي توبه آمده است، يعني تأمين مخارج ساختن راه ها،پلها، فرودگاهها و.. نام بردن پيامبر (ص) و ذي القربي در اين فهرست، نه به معناي مالکيت شخصي، بلکه گوياي صلاحيت آنها در رابطه با هزينه کردن خمس، زکات و انفال مي باشد (امام خميني، بي تا، 2 /280-200) هزينه کردن در زمينه ي آموزشي و بهداشت از اصلي ترين موارد مصرف خمس است. از همين دست است تأمين مخارج کارمندان، و «والعاملين عليها» و کمک هاي بلاعوض به افراد غيرمسلمان و حکومت هاي ديگر براساس عواطف انساني و مصالح اجتماعي،«والمؤلفه قلوبهم» 4) تأمين بودجه تأمين بودجه، به همان اندازه ضروري است که حکومت ضرورت دارد تأمين مخارج کارمندان بخش عمومي، کمک به دولتها و افراد براساس مصالح اجتماعي، تأمين هزينه ي سرمايه گذاري هاي زيربنايي و.. نياز به وصول ماليات دارد. اهداف تخصيص منابع و تثبيت اقتصادي، بر تجربيات بشري و مصالح عمومي مبني است. اين اهداف تا جايي قابل پذيرش است که با اصول ديگر در تضاد نباشد. به عبارتي، از ديدگاه اسلام، عدالت اصل بنيادي است و بي شک اهداف سياست مالي، نبايد مخالف اين اصل باشد. منبع:نشريه انديشه حوزه ،شماره 78-77. ادامه دارد...
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 487]
صفحات پیشنهادی
سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1)
سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1) نويسنده:محمد امير نوري کرماني چکيده نويسنده با تأکيد بر اين که آن چه دولت ها در قالب سياست مالي به عنوان اهداف اقتصادي- اجتماعي ...
سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1) نويسنده:محمد امير نوري کرماني چکيده نويسنده با تأکيد بر اين که آن چه دولت ها در قالب سياست مالي به عنوان اهداف اقتصادي- اجتماعي ...
سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(2)
سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(2)-سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(2) نويسنده:محمد ... که در اقتصاد معيشتي کاربرد دارند و با توجه به نرخ ناچيز آن نزديک به 1/20 يا 5 /2 ...
سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(2)-سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(2) نويسنده:محمد ... که در اقتصاد معيشتي کاربرد دارند و با توجه به نرخ ناچيز آن نزديک به 1/20 يا 5 /2 ...
رابطه قرآن و سياست
در قرآن كريم از مباحث و موضوعات مختلفي بحث شده است كه نشان از گستردگي و ... سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1)-سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1) نويسنده:محمد امير .
در قرآن كريم از مباحث و موضوعات مختلفي بحث شده است كه نشان از گستردگي و ... سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1)-سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1) نويسنده:محمد امير .
نام گذاري سوره هاي قرآن
برخي از مفسران در رابطه با نام گذاري سوره هاي قرآني ، معيارهاي زير را ارائه داده اند ... سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1)-سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1) نويسنده:محمد امير .
برخي از مفسران در رابطه با نام گذاري سوره هاي قرآني ، معيارهاي زير را ارائه داده اند ... سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1)-سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1) نويسنده:محمد امير .
آسيب هاي اجتماعي جامعه را بايد با استفاده از قرآن رفع كنيم
آسيب هاي اجتماعي جامعه را بايد با استفاده از قرآن رفع كنيم-به گزارش ايرنا، حجت الاسلام دكتر علي رضايي بيرجندي روز دوشنبه در ... سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1) ...
آسيب هاي اجتماعي جامعه را بايد با استفاده از قرآن رفع كنيم-به گزارش ايرنا، حجت الاسلام دكتر علي رضايي بيرجندي روز دوشنبه در ... سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1) ...
سياست هاي مالي در سازمان هاي وقفي و خيريهي جهان
سياست هاي مالي در سازمان هاي وقفي و خيريهي جهان نويسنده: حسين عبده تبريزي مقدمه (اين ... در وقف (و با کارکرد صندوقهاي وقفي) (1) در همه جا، کم و بيش، پول يا داراييهاي ... که براساس تعاريف اوليهي ارائه شده در منابع اصيل اسلامي، اعم از قرآن و سنت، به ...
سياست هاي مالي در سازمان هاي وقفي و خيريهي جهان نويسنده: حسين عبده تبريزي مقدمه (اين ... در وقف (و با کارکرد صندوقهاي وقفي) (1) در همه جا، کم و بيش، پول يا داراييهاي ... که براساس تعاريف اوليهي ارائه شده در منابع اصيل اسلامي، اعم از قرآن و سنت، به ...
سياست هاي كلان وزارت كار در سال گذشته موجب تثبيت يك ...
سياست هاي كلان وزارت كار در سال گذشته موجب تثبيت يك ميليون شغل شد ... بر اساس اولويت ها و مزيت هاي منطقه اي و ملي را يادآور شد و افزود: سياست هاي پولي و مالي مناسب و كاهش واردات ... سید ابراهیم علیزاده ـ ایجاد بیش از 5/2 میلیون شغل و کاهش 5/1 درصدی نرخ . ... بخاطر اهانت به قرآن توسط نظامي آمريكايي جرج بوش مجبور به عذرخواهي شد.
سياست هاي كلان وزارت كار در سال گذشته موجب تثبيت يك ميليون شغل شد ... بر اساس اولويت ها و مزيت هاي منطقه اي و ملي را يادآور شد و افزود: سياست هاي پولي و مالي مناسب و كاهش واردات ... سید ابراهیم علیزاده ـ ایجاد بیش از 5/2 میلیون شغل و کاهش 5/1 درصدی نرخ . ... بخاطر اهانت به قرآن توسط نظامي آمريكايي جرج بوش مجبور به عذرخواهي شد.
ظرفيت هاي سياسي- اجتماعي حج از ديدگاه قرآن
12 نوامبر 2008 – ظرفيت هاي سياسي- اجتماعي حج از ديدگاه قرآن سيدمهدي موسوي حج ميراث انبياي الهي و ... حج از اركان دين الهي است كه اسلام بر پايه آن بنيان نهاده شده(1. ... است كه برخي از مردم را با هزينه بيت المال به حج بفرستد و عده اي را كه توان مالي دارند ...
12 نوامبر 2008 – ظرفيت هاي سياسي- اجتماعي حج از ديدگاه قرآن سيدمهدي موسوي حج ميراث انبياي الهي و ... حج از اركان دين الهي است كه اسلام بر پايه آن بنيان نهاده شده(1. ... است كه برخي از مردم را با هزينه بيت المال به حج بفرستد و عده اي را كه توان مالي دارند ...
سياست هاي كلي برنامه پنجم در بخش تغيير نگاه به درآمدهاي ...
سياست هاي كلي برنامه پنجم در بخش تغيير نگاه به درآمدهاي نفت وگاز ... ساليانه حداكثر 70 درصد از ارزش توليد موضوع بند ( 1 - 20 ) به استثناي ارزش توليد گاز طبيعي ... وبودجه هاي ساليانه به عنوان تامين و جبران كسري اعتبارات هزينه اي، سرمايه اي و مالي .... رييس هيات داوران:آيين نامه مسابقات بين المللي قرآن در ايران، دقيق اجرا مي شود.
سياست هاي كلي برنامه پنجم در بخش تغيير نگاه به درآمدهاي نفت وگاز ... ساليانه حداكثر 70 درصد از ارزش توليد موضوع بند ( 1 - 20 ) به استثناي ارزش توليد گاز طبيعي ... وبودجه هاي ساليانه به عنوان تامين و جبران كسري اعتبارات هزينه اي، سرمايه اي و مالي .... رييس هيات داوران:آيين نامه مسابقات بين المللي قرآن در ايران، دقيق اجرا مي شود.
*جزييات نظارت بر عملكرد دو سال اول برنامه چهارم* اتخاذ سياستهاي - واضح
جزييات نظارت بر عملكرد دو سال اول برنامه چهارم* اتخاذ سياستهاي انبساطي و ... براساس اين گزارش، شاخص بهاي عمده فروشي 9/264 در سال 84 با نرخ رشد 1/12 درصد ... رشد بالاي نقدينگي در سال 85 (4/39 درصد) اتخاذ سياستهاي مالي انبساطي (كه در ... راه قرآن و ولايتفقيه را به كودكان و نوجوانان بياموزيد؛ نگاهي به زندگي شهيد حسن ابراهيمي.
جزييات نظارت بر عملكرد دو سال اول برنامه چهارم* اتخاذ سياستهاي انبساطي و ... براساس اين گزارش، شاخص بهاي عمده فروشي 9/264 در سال 84 با نرخ رشد 1/12 درصد ... رشد بالاي نقدينگي در سال 85 (4/39 درصد) اتخاذ سياستهاي مالي انبساطي (كه در ... راه قرآن و ولايتفقيه را به كودكان و نوجوانان بياموزيد؛ نگاهي به زندگي شهيد حسن ابراهيمي.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها