محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828713237
امام شناسي در نگاه عالم آل محمد (ص)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امام شناسي در نگاه عالم آل محمد (ص) نويسنده: محمدحسن پاکدامن باورپذيري مباحثي همچون امامت و ولايت پيوند ناگسستني با داده ها، اطلاعات و اخبار ثابت کننده اين مقولات دارد. ثمره اين پيوند که از آن به معرفت و شناخت تعبير مي شود بي گمان در جهان بيني انسان، ايجادگر شاخصه هاي خاصي مي گردد. چنين فرايندي اهل ولايت را وا مي دارد تا در زندگي فردي و اجتماعي شان به بهترين شيوه رفتاري و پنداري ارايه گر آدابي ويژه باشند. آنچه مهم است، دستيابي به اين شناخت از مجراهاي قابل اعتماد است. بديهي است، براي صيد حکمتهاي ناب و معارف اصيل بايد فراتر از حواس پنجگانه، استعدادهايي را در خود تقويت نماييم تا قابليت درک واقعي معارف را بيابيم. از اين رو، نگارنده با يادآوري حکمتي والا و ارزشمند از علي بن موسي الرضا (ع) و تحليل برخي از فقرات آن، سعي دارد تا با کلمات ناب اين حجت الهي، ويژگيهايي از بحث امامت و باور پذيري آن را ارايه کند. شناخت امامان (ع) «حسن بن جهم» گويد: روزي به مجلس مأمون حاضر شدم؛ در اين مجلس علي بن موسي الرضا (ع) نيز حاضر بود، در حالي که فقها و دانشمندان علم کلام ديگر فرقه ها نيز جمع شده بودند. يکي از حاضران پرسيد: اي فرزند رسول خدا (ص) کسي که مدعي امامت است به چه دليل ادعايش ثابت مي شود؟ حضرت پاسخ داد: «به نص و دليل... » (1) با تأمل در اين پاسخ معجزه آساي حضرت که در نهايت فصاحت و بلاغت راه شناخت امام را از غير امام بيان مي دارد، اين موضوع به دست مي آيد که امام شناسي به لحاظ اهميت جايگاهش بدون استدلال و دليل و برهان قابل اثبات نيست و ضروري است بر هر خواهان اين مکتب که قبل از هر واکنشي، فارغ از احساسات و عواطف و تنها به محوريت براهين صادقه، به شناخت امامت نايل گردد. اين ضرورت از آن جهت ارزشمند است که چنانچه پايه هاي باورپذيري از همان مراحل اوليه، اصولي پي ريزي شده باشد، سالک در مسيرش با هرگونه شبهه اي دچار تزلزل نمي شود و مي تواند به برکت همان علم و باور مستحکمش، به راه خود ادامه دهد. بر اين اساس، شايسته است اين پرسش را هر مؤمن مسلمان از خود بپرسد که آيا امامت را اين گونه باور کرده است؟ چيستي دليلهمان شخص به حضرت گفت: دليل آوردن امام در چيست؟ امام (ع) فرمود: در علم او و استجابت دعايش... (2) در اين فقره نيز امام (ع) دليل هر امامي را بر امامتش در دو ويژگي معرفي مي نمايد: الف) هر امامي بايد دانشمند و صاحب علم باشد. ب) هر امامي بايد مستجاب الدعوه باشد. اين دو ويژگي هر يک ناظر به بخشي از ويژگيهاي ژرف امامت است در آن که هر امامي بايد دانشمندترين مردم باشد. همگان بر اين باورند، کسي که ادعاي امامت و رهبري جامعه را دارد بايد به همه پرسشها، مسايل، حوادث گذشته و آينده، مجهولات و بسياري از رموز ويژه در کتاب خدا و خلقت دانايي داشته باشد، آگاهترين فرد جامعه باشد و بتواند حوايج و خواسته هاي مشروع مردم را برآورده سازد که در کلام امام رضا (ع) با همان عنوان مستجاب الدعوه بودن امام (ع) ممتاز گرديده است. منشأ علم امام (ع) با تأسف شاهديم هر از چندگاهي با طرح پرسشهايي برخواسته از نشناختن امامت، اين گونه مطرح مي شود که چگونه امام (ع) عالم و آگاه به مجهولات است؟ و از همه مهمتر چيستي علم امام را با مقايسه با ديگر علوم بشري سنجيده و ارايه گر نتايجي گمراه کننده مي شوند. چنين شبهاتي در دوره امام رضا (ع) نيز مطرح بوده است که همان شخص در ادامه پرسشهايي از امام رضا (ع) مي کند: چگونه به آنچه واقع مي شود، خبر مي دهيد؟ امام رضا (ع) فرمود: «اين به برکت وصيت و عهدي است از ناحيه رسول خدا (ص) بر ما اهل بيت (ع) ... » همان فرد مي پرسد: به چه صورت از آنچه در دل مردم است، خبر مي دهيد؟ ... امام رضا (ع) فرمود: «آيا سخن رسول خدا (ص) به تو نرسيد و نمي داني که فرمود: از فراست و سرعت فهم و زيرکي مؤمن بپرهيزيد که همانا او به نور خدا مي بيند؟» به درستي که مؤمن نيست، مگر اين که از فراست و تيزهوشي برخوردار است و به قدر ايمان، ميزان بينادلي و علمش به نور خدا حقايق را مي بيند و خدا آنچه از اين فراست را که در همه مؤمنان پخش و گسترانده است، در ما ائمه از خاندان پيامبر (ص) يکجا گردآورده است. خداي عزوجل در کتابش گفته است: «همانا در اين «قرآن» نشانه هايي است براي متوسمين» (يعني آنان که فراست دارند و با نگاه کردن به ظاهر اشيا، باطن آنها را در مي يابند. ) (3) نخستين فرد از «متوسمين» پيامبر خداست و پس از آن حضرت اميرالمؤمنان علي (ع) است، سپس امام حسن (ع) و حسين (ع) و امامان از فرزندان حسين (ع) تا روز قيامت. (4) چنين پاسخي از امام رضا (ع) همگان را به ژرف نگري وا مي دارد که اگر هر مؤمني به برکت نور ايمانش در ولايت خدا وارد مي شود و همين نور خداست که او را صاحب خشيت مي کند؛ (5) پس چگونه است درباره کانون انوار الهي و صاحبان ولايت کامل (امام) برخي شبهه مي نمايند؟ با سير در زندگي عرفا و بزرگان اخلاق، همان کساني که کرامات خود را وامدار ايمان و اطاعتشان مي دانند، دريافتني است که ايشان به بسياري از مجهولات و غير معلوم ها از پيش خبر مي دهند...پس چگونه است که در دانش کامل و بي بديل امامان (ع) دچار شبهه مي شويم؟ ... پرسش اين است، کساني که با مؤلفه هاي علوم ظاهري و تجربي بشر امروزي به مقايسه با علوم معنوي و سراسر حکمت اهل بيت (ع) مي پردازند و مصرانه پيگير اين پرسشند که امامان شيعه (ع) چنين علمي را از کجا آورده اند؟... آيا اکتسابي است يا لدني؟!. اگر لدني است که با انقطاع وحي چنين علمي نيز منقطع شده است و اگر اکتسابي بوده است که باز هم مزيتي بر ديگر عالمان و دانشمندان ندارند... در پاسخشان بايد گفت: آيا مي توان منظور از کلام معصوم (ع) را دانست که فرمود: «علم نوري است از سوي خدا و به هر کس که خواست مي دهد» (6) اين چه نوري است؟ ... اين چه علمي است؟ ... و باز هم بايد در زندگي عرفا و صاحبان کرامت تأمل کرد که آيا آنان اين کرامتها را وامدار علم اکتسابي شان هستند يا اين که منشأ، همان نور خدايي است که وجودشان را جلوه گر دانايي ها گردانيده است. و باز هم تأمل و بازنگري راهگشاست که چه بسيار افرادي از اين طايفه، با همه بزرگي مقامشان هرگز به اکتساب علوم ظاهري نيز موفق نگرديده اند. و پاسخي ديگر... راوي گويد: پس از شنيدن اين مطالب، مأمون به حضرت رضا (ع) گفت: اي ابالحسن (ع) از آنچه خدا به شما خاندان پيامبر (ص) عطا کرده، بيشتر ما را بهره مند گردانيد. حضرت فرمود: همانا خداي عزوجل ما را به روحي مقدس و مطهر از خودش تأييد کرده که از نوع فرشته نيست. اين روح با هيچ يک از پيامبران پيشين جز رسول خدا (ص) نبود و همان روح با امامان از ما خاندان هست که آنها را به راستي و درستي در گفتار و کردار وا مي دارد و موفق مي گرداند. آن روح، ستوني است از نور بين ما و خداي عزوجل... (7) غلو چيست؟ مأمون به حضرت رضا (ع) گفت: اي ابالحسن... به من خبر رسيده که گروهي درباره شما غلو مي کنند و از آن حد و مرتبه اي که داريد فراتر مي روند. امام (ع) پاسخ داد: (8) پدرم به نقل از امامان پيش از خود از رسول خدا (ص) روايت کرد که او فرمود: «مرا بيش از حقم بالا نبريد که خداي متعال پيش از آن که مرا به پيامبري مبعوث فرمايد، مرا بنده خود گرفت. خداي متعال گفت: هيچ بشري که خدا وي را به رسالت برگزيند و به او کتاب و حکمت و نبوت بخشد حق ندارد که به مردم بگويد: مرا به جاي خدا بپرستيد، بلکه پيامبران به لحاظ وظيفه خود به مردم گويند: خداشناس و خداپرست باشيد... چنانچه از کتاب اين را مي آموزيد و خود نيز مي خوانيد» (9) علي (ع) فرمود: درباره من دو گروه به خطا رفته و هلاک مي شوند و هيچ تقصيري به عهده من نيست: دوستدار افراطي-دشمن افراطي (10) و من از کساني که درباره ما غلو مي کنند و بيش از حد ما را بالا مي برند، بيزارم... همان گونه که عيسي بن مريم (ع) از نصرانيان بيزاري و دوري جست چنانکه خداي تعالي گفت: «و ياد کن آن گاه که خدا به عيسي پسر مريم گفت: آيا تو مردم را گفتي که من و مادرم را دو خداي ديگر به غير از خداي عالم اختيار کنيد؟ ... عيسي گفت: خدايا تو منزهي ... هرگز مرا نرسد که چنين سخني به ناحق گويم، چنانچه اين گفته من بود تو مي دانستي که تو از اسرار من آگاهي و من از سر تو آگاه نيستم، همانا تو فقط به همه اسرار غيب جهانيان کاملا آگاهي ... من به آنها هرگز چيزي نگفتم جز آنچه تو مرا به آن امر کردي که خداي يکتا را بپرستيد که پروردگار من و شماست و تو خود بر آن مردم گواه و ناظر اعمال بودي. مادامي که من در ميان آنها بودم و چون از دنيا رفتم باز تو خود نگهبان و ناظر احوال آنان بودي و تو بر همه خلق جهان گواهي» (11) و خداي عزوجل گفت: «هرگز از اين که بنده خدا باشد ننگ ندارد و سرپيچي نمي کند و نه فرشتگان مقرب به او» (12) و نيز خداي عزوجل گفت: «مسيح پسر مريم پيغمبري بيش نبود که پيش از او نيز پيامبراني آمده اند و مادرش هم زني با حقيقت و راستگو و با ايمان بود و هر دو به حکم بشريت، غذا تناول مي کردند» (13) مقصود اين است که آن دو، فضولات داشتند (چون غذا مي خوردند پس شايسته خدايي نيستند) بنابراين هرکس براي پيامبران ادعاي پروردگاري کند يا براي امامان ادعاي خدايي يا پيامبري کند يا براي غير امامان ادعاي امامت کند، ما در دنيا و آخرت از او بيزاريم. بازنگريامروزه به لحاظ دفاع از کيان تشيع، همان گونه که در دوره امامان شيعه (ع) با مقوله و آفت «غلو» مبارزه مي شده است، مبارزه مي شود. چنين هشداري از سوي علما و دانشمندان در جامعه، نشان از اهميت موضوع دارد که چنانچه ناسنجيده عده اي در پي رواج غلو در جامعه باشند، حقيقت انسان ساز و پوياي تشيع گرفتار گرد و غبار پوچ خرافات مي شود. به نظر نگارنده، اين اهتمام قابل تقدير است ولي چيزي که در اين بيانيه ها و هشدارها ضرورتش احساس مي شود، همانا تبيين مرزبندي «غلو» است؟ و آن اين که اصولا اهل بيت (ع) با چه نوع غلوي مبارزه مي کردند؟ و آيا کساني که امروزه تشيع را به غالي گري متهم مي سازند، همان غلو مشهور را اراده دارند يا اين که تنها با اشتراک اين واژه در مواردي، به ناحق شيعه را اهل غلو مي نامند. در صورت بررسي نشدن مفهوم واقعي غلو، اين گمانه تقويت مي شود که عده اي از سر ناسازگاري و عدم درک صحيح معارف اهل بيت (ع) با هر آنچه عقل مادي و ظاهر بينشان قابل تطبيق نيست به مبارزه بر مي خيزند و با شعار «پرهيز از غلو» داعيه تنقيح و پاکسازي عقايد شيعه را دارند. نگارنده معتقد است همان گونه که ايجاد غلو در جامعه آفت زاست، به موازات آن، نداشتن فهم صحيح از واژه غلو نيز بسياري از ارزشهاي غير قابل انکار را زير سؤال مي برد. چنانچه در سخنان امام رضا (ع) و ديگر اهل بيت (ع) به خوبي تأمل شود، به دست مي آيد که آنان غلو را در اين دايره معنا مي کردند که «کسي پيامبر و امامان (ع) را به رتبه خدايي بالا ببرد» و به يقين منظور اميرمؤمنان نيز از دوستداران افراطي، همين طايفه اند.دردناکتر اين که عده اي نيز با آوردن آياتي که خدا پيامبر را بشر و عبد و بنده خود معرفي مي نمايد، (14) در پي اين هستند که پيامبر (ص) و جانشينان پس از او را در حد يک بشر عادي محدود نمايند؟ اثبات چنين حرفي بدين معناست که ناسنجيده و خام با استدلال به اين گونه آيات، پيامبر و اهل بيت (ع) او را از بسياري از ارزشهايي که ديگر انسانها ندارند، محروم نمايند. اين همان است که عده اي به هر آنچه در مقام شامخ و عظمت ايشان است، دشمني مي ورزند. سخن از بزرگنمايي نيست، بلکه صحبت از حقيقتي است که در لفافه شبهات گاهي اوقات حتي در بيان دفاعيه هايي نيز مخفي باقي مي ماند. به راستي، اگر خداوند پيامبر (ص) را قبل از رسالتش به عنوان «عبد» برگزيد اين چه «عبد» و چه «بندگي» است؟ چه خصوصياتي اين بنده ويژه داشته است که به مقام علم و نبوت رسيده است؟ آيا تنها با تشابه معناي ظاهري «بنده بودن» پيامبر (ص) و اهل بيت او (ع) با ديگر بندگان خدا مي توانيم هر آنچه را که امروزه براي خود ثابت مي دانيم و به آن رسيده ايم، براي آنان نيز همان را تطبيق کنيم؟ پس منظور از بندگان خاشع و کامل درگاه الهي چه کساني هستند؟ (15)اين است که چنانچه اين مرزبندي تبيين نشود، بسياري از معتقدات اصيل و معارف والاي اهل بيت (ع) فداي مبارزه اي خام و سطحي مي شود. از اين روست که با تعميم واژه غلو، ديگر گوشي براي شنيدن روايات باقي نمي ماند و حتي همين سخنان ارزشمند علي بن موسي الرضا (ع) را که پاسخگوي شبهات بود، با واژه غلو انکار مي نمايند. سخن حق اين است که پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) بندگاني ويژه در دايره خلقت خدايند که به عنوان رهبران جامعه از سوي خدا انتخاب شده اند و آنچه بايد بر آن اصرار ورزيد، بيان و آشکار ساختن همان ويژگيهايي است که ايشان داشته اند. سخن آخرنگارنده معتقد است که با تبيين معارف اهل بيت پيامبر (ص) مي توان به شبهاتي که در جامعه مطرح مي شود پاسخ مستدل داد و اين خود شيوه علماي بزرگوار شيعه در گذشته بوده است که امروزه با ادبياتي متفاوت و جذاب، قابل عرضه است. پي نوشت : 1- عيون اخبارالرضا ج 1 / 216 باب 46 ح 12- پيشين3- محمدمهدي رکني/ الاربعون حديثا للامام الرضا (ع) / 254- عيون اخبارالرضا، ج 1 / 216 باب 46 ح 15- جوادي آملي/ تفسير موضوعي قرآن 7 / 328 (مقام ولايت و مشهود اسرار عالم)6- مستدرک سفينه البحار 8 / 305 - بحارالانوار 67 / 1407- عيون اخبارالرضا ج 1 / 216 / باب 46 ح18- پيشين9- آل عمران / 7910- بحارالانوار 25 / 13511- سوره مائده، آيات 116- 11712- سوره نساء، آيه 17213- سوره مائده، آيه 7514- سوره کهف، آيه 110، سوره فصلت، آيه 615- سوره فاطر، آيه 28منبع: مجله هشت آسماني /س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 444]
صفحات پیشنهادی
امام شناسي در نگاه عالم آل محمد (ص)
امام شناسي در نگاه عالم آل محمد (ص) نويسنده: محمدحسن پاکدامن باورپذيري مباحثي همچون امامت و ولايت پيوند ناگسستني با داده ها، اطلاعات و اخبار ثابت کننده اين مقولات ...
امام شناسي در نگاه عالم آل محمد (ص) نويسنده: محمدحسن پاکدامن باورپذيري مباحثي همچون امامت و ولايت پيوند ناگسستني با داده ها، اطلاعات و اخبار ثابت کننده اين مقولات ...
پيامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق عليه السلام
پيامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق عليه السلام-پيامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق عليه ... آن شخصيت بىنظير و درُّ يكتاى عالم خلقت را به تماشا نشسته و به معرفى زندگى، مبارزات و آموزههاى ... پيامبر كلبى ، از نسب شناسان بزرگ عرب مىگويد: امام صادق (ع) از منپرسيد: در قرآن چند نام ... كلبى مىگويد: از ابهت صادق آل محمد (ع) به خدا سوگند!
پيامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق عليه السلام-پيامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق عليه ... آن شخصيت بىنظير و درُّ يكتاى عالم خلقت را به تماشا نشسته و به معرفى زندگى، مبارزات و آموزههاى ... پيامبر كلبى ، از نسب شناسان بزرگ عرب مىگويد: امام صادق (ع) از منپرسيد: در قرآن چند نام ... كلبى مىگويد: از ابهت صادق آل محمد (ع) به خدا سوگند!
پیامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق علیه السلام
پیامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق علیه السلام-پیامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق علیه ... ژرف و دقیق، سیماى آن شخصیت بىنظیر ودرُّیكتاى عالم خلقت را به تماشا نشسته و به معرفى زندگى، ... این نوزاد خواهد بود(3) نامهاى پیامبركلبى، از نسب شناسان بزرگ عرب مىگوید: امام صادق(ع) از ... كلبى مىگوید: از ابهت صادق آل محمد(ع) به خدا سوگند!
پیامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق علیه السلام-پیامبر اكرم (ص) از نگاه امام صادق علیه ... ژرف و دقیق، سیماى آن شخصیت بىنظیر ودرُّیكتاى عالم خلقت را به تماشا نشسته و به معرفى زندگى، ... این نوزاد خواهد بود(3) نامهاى پیامبركلبى، از نسب شناسان بزرگ عرب مىگوید: امام صادق(ع) از ... كلبى مىگوید: از ابهت صادق آل محمد(ع) به خدا سوگند!
مهدي قائم عليه السلام منجي و امام دواردهم (2)
او به امام ششم جعفر صادق (ع) اشاره کرد وفرمود: «به خدا، او قائم آل محمد (ص) است. ..... فرمان مهدي صورت گرفت، اين واژه در شيعه اماميه آهنگ سرانجام شناسي عالم را به خود يافت. ... آن گاه نگاه دومي انداخت وشوهرت علي (ع) را انتخاب نمود واو را برادر و وصي من قرار داد.
او به امام ششم جعفر صادق (ع) اشاره کرد وفرمود: «به خدا، او قائم آل محمد (ص) است. ..... فرمان مهدي صورت گرفت، اين واژه در شيعه اماميه آهنگ سرانجام شناسي عالم را به خود يافت. ... آن گاه نگاه دومي انداخت وشوهرت علي (ع) را انتخاب نمود واو را برادر و وصي من قرار داد.
کتاب شناسی غدیر(10)
احادیث و روایات: امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید. ... ص .كتاب جلد ششم تا نهم از كتاب <نفحات الازهار>كه خلاصهء <عبقات الانوار. .... صلوات بر محمد و آل محمد (ص ) منزل هفتم : در بيان فضايل و معجزات اميرالمؤمنين (ع ) ... فرسخ چهارم : احاديث فضايلى كه به عالم بالا مربوط است فرسخ پنجم : حالات ظاهرى ...
احادیث و روایات: امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید. ... ص .كتاب جلد ششم تا نهم از كتاب <نفحات الازهار>كه خلاصهء <عبقات الانوار. .... صلوات بر محمد و آل محمد (ص ) منزل هفتم : در بيان فضايل و معجزات اميرالمؤمنين (ع ) ... فرسخ چهارم : احاديث فضايلى كه به عالم بالا مربوط است فرسخ پنجم : حالات ظاهرى ...
حتي يک تو به من نگفت
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، . .... امام شناسي در نگاه عالم آل محمد (ص) ...
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، . .... امام شناسي در نگاه عالم آل محمد (ص) ...
باستان شناسي گنج آخر الزمان
احادیث و روایات: امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى ... باستان شناسي گنج آخر الزمان نويسنده: علي الله اکبري (بررسي ظهور موعود از نگاه اسلام و ديگر اديان) .... وسعت قلمرو حکومت او از شرق تا غرب و در اقصي نقاط عالم خواهد بود.6. .... امام باقر (ع) مي فرمايد: اين پيروزي به هنگام قيام مهدي از آل محمد (ص) خواهد بود.
احادیث و روایات: امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى ... باستان شناسي گنج آخر الزمان نويسنده: علي الله اکبري (بررسي ظهور موعود از نگاه اسلام و ديگر اديان) .... وسعت قلمرو حکومت او از شرق تا غرب و در اقصي نقاط عالم خواهد بود.6. .... امام باقر (ع) مي فرمايد: اين پيروزي به هنگام قيام مهدي از آل محمد (ص) خواهد بود.
انسان شناسی در صحیفه سجادیه
در این مقاله ابتدا در نگاهی کلی به موضوع انسان شناسی از دیدگاه امام سجاد(ع) .... کند، از دلش برکند (دعای 47/109) «بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست و دلم را برای محبت و ... توفیق دادی، و او را به ریسمان خود نگاه داشتی، و در حزب و گروه خویشتن در آوردی و به ..... ده که البته دوستان تو (در دو عالم) هیچ ترس و غم و اندوهی در دل ندارند» (1، ص: 582).
در این مقاله ابتدا در نگاهی کلی به موضوع انسان شناسی از دیدگاه امام سجاد(ع) .... کند، از دلش برکند (دعای 47/109) «بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست و دلم را برای محبت و ... توفیق دادی، و او را به ریسمان خود نگاه داشتی، و در حزب و گروه خویشتن در آوردی و به ..... ده که البته دوستان تو (در دو عالم) هیچ ترس و غم و اندوهی در دل ندارند» (1، ص: 582).
اجازه داده کنارش بنشيني
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا... [کلیک] .... امام شناسي در نگاه عالم آل محمد (ص) ...
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا... [کلیک] .... امام شناسي در نگاه عالم آل محمد (ص) ...
کتاب شناسی غدیر(3)
احادیث و روایات: امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. .... الفهرست (شيخ طوسى ) ص 28ش 76رجال النجاشى ص 94ش 233مناقب آل أبى طالب (ابن شهر آشوب ) ج 3ص ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. .... الفهرست (شيخ طوسى ) ص 28ش 76رجال النجاشى ص 94ش 233مناقب آل أبى طالب (ابن شهر آشوب ) ج 3ص ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها