تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845307768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ولايتمدارى ، معيار سنجش و قبولى اعمال


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ولايتمدارى ، معيار سنجش و قبولى اعمال
ولايتمدارى ، معيار سنجش و قبولى اعمال نويسنده : حسين شيدائيان ولايت و ولايتمدارى از ديدگاه امام و رهبرى چكيده تجلى فيض الهى در خلقت و هدايت بشريت و نيز منشأ عروج و تكامل انسان‏ها "ولايت " است. ساختمان رفيع‏نظام هستى و دين حياتبخش اسلام بر اين بنيان مرصوص بنا نهاده شده است. و ولايتمدارى تنها راه سعادت ونجات انسان‏ها از ضلالت و گمراهى است. در اين مقاله به اختصار مفهوم و جلوه‏هاى ولايت در عالم غيب و شهود،عرفان و سياست و شاخصه‏هاى ولايتمداران و آسيب‏هاى آن از ديدگاه امام و رهبرى بازخوانى مى‏شود. كليدواژه‏ها : ولايت، ولايتمدارى، عرفان، سياست، امام خمينى، مقام معظم رهبرى. مقدمه ولايت بيت‏الغزل عرفان نظرى در محفل انس اهل معرفت و اوج قله تكامل انسان در قرب الهى وفصل مميز حقيقت انسانى است شعاع درخشان ولايت رواق موضوعات مختلفى را نورافشان‏مى‏نمايد؛ از نظر هستى‏شناسى و نظام آفرينش در بحث انسان كامل، فضاى عرفان نظرى راعطرافشان مى‏كند و جلوه آن در مسأله امامت و خلافت در حوزه باورهاى دينى زينت‏بخش‏بارگاه كلام است و نازلترين مرتبه ولايت در استقرار و تثبيت حكومت دينى، سياست وحاكميت را از ظلمت تيرگى جدايى از آموزه‏هاى دينى رهانيده است. بنابراين ولايت زلال كوثر جوشانى است كه از عالم غيب و نشئه ملكوت[1] سرچشمه گرفته وتا سرزمين‏هاى استقرار نهاد حكومت دينى جارى است. در انديشه و آثار عميق و لطيف عرفانى سياسى امام خمينى و مباحث و بيانات مقام معظم رهبرى‏گستره وسيع مفهومى ولايت از قلّه عرفان تا دامنه سياست مشاهده مى‏شود. اكنون در اين مقاله به‏اختصار به مفهوم تعبيرات و مراتب، حقيقت و اسرار ولايت و نيز ولايت پيامبر، ائمه و ولى فقيه‏و جامعه ولايتمدار از نگاه امام و مقام معظم رهبرى مى‏پردازيم. مفهوم شناسى در انديشه و آثار امام و رهبرى مفهوم ولايت آميزه‏اى از معنى لغوى و آموزه‏هاى دينى است.امام در متون عرفانى ولايت را به معنى قرب، محبوبيت، تصرف، ربوبيت، و نيابت آورده[2] و دربيانات خود با استفاده از حديث "ما نُودِىَ بِشَىْ‏ءٍ بِمِثْلِ ما نُودِىَ بِالْوِلايةِ "[3] و حديث غدير خم،ولايت را به حكومت كردن معنا مى‏كند.[4] مقام معظم رهبرى، اتصال، پيوند، محبت و حاكميت رامعنى ولايت مى‏نامد و با اشاره به رويداد مهم و تاريخ‏ساز غدير استحكام پيوند روحى و معنوى‏مسلمانان با حاكمان شايسته و صالح را تحقق معنى و مفهوم ولايت از جنبه سياسى و حكومتى‏مى‏داند.[5] تعبيرات و مراتب در آثار امام و رهبرى به تناسب مناسبت‏ها و موضوعات عرفانى، سياسى و اخلاقى تعبيراتى از برخى‏انواع، اقسام و مراتب ولايت بيان شده كه در اين قسمت به آنها اشاره مى‏شود. 1. ولايت كليه الهيه: [6] ولايت و خلافت الهى كه والاترين مقام و شأن الهى و باب ابواب ظهورو كليد كليدهاى غيب و شهود است و ريشه و سرآغاز و اصل خلقت بر آن بنا نهاده شده است. اين‏ولايت در نظام هستى در ولايت پيامبر، انبياء و ائمه معصومين ظهور مى‏كند.[7] 2. ولايت تامه: [8] عبارت است از فانى كردن رسوم عبوديت، پس اين ولايت همان ربوبيتى‏است كه كنه عبوديت مى‏باشد.[9] يعنى به مقام فنا رسيدن و از خود چيزى نديدن است. 3. ولايت ظاهرى و باطنى: ولايت باطنى از نهايت قرب به حق حاصل مى‏شود و ولايت‏ظاهرى اداره حكومت و اجتماع است كه هر دو مخصوص پيامبر و ائمه معصومين است.[10] ولايت ظاهرى پس از ائمه معصومين به ولى فقيه اختصاص دارد.[11] البته دستيابى به مراتب نازله‏ولايت باطنى، با سير و سلوك، تهذيب نفس و قرب فرائض و نوافل براى فقيهان مهذب و پارسادور از دسترس نيست. 4. ولايت تكوينى و اعتبارى: ولايت تكوينى از مقامات معنوى ائمه اطهار است كه به موجب‏آن جميع ذرات عالم در برابر ولى امر خاضع و مطيعند اما ولايت اعتبارى آن است كه عقل ياشرع آن را وضع كرده باشد. مانند ولايت فقيه كه از امور اعتبار عقلايى به شمار مى‏آيد.[12] و اعتبارشرعى آن به استمرار ولايت رسول الله(ص) و جعل الهى است.[13] 5. ولايت الهى و ولايت شيطانى (طاغوتى): اين تعبير امام و رهبرى الهام گرفته از فرهنگ‏قرآن است كه مؤمنان را تحت ولايت خداوند و غير مؤمنان را تحت سرپرستى شيطان معرفى‏مى‏كند. "اللّهُ وَلِي الَّذِينَ آمَنُوا يخْرِجُهُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ... "(بقره: 257( البته ولايت الهى همان ولايت خاصه[14] است و ولايت شيطانى يك امر عدمى است.برجسته‏ترين شاخصه جامعه مؤمنان كه تحت ولايت الهى هستند از ديدگاه امام و رهبرى عبارتنداز: 1. تقويت اراده ايمانى بر محور توحيد و غلبه بر اميال و هواهاى نفسانى در حوزه اخلاق 2. عدالت‏گرايى، الفت، صميميت در حوزه اجتماعى 3. برائت از مشركان و استكبار و حفظ روحيه تعهد دينى و معنوى در عرصه سياسى نظام‏اسلامى و شاخصه‏هاى شيطانى عبارتند از: بت‏پرستى مدرن، تعصب‏هاى جاهلى و قبيله‏اى،نفسانيت، دنياطلبى و خودمحورى. از نگاه اين بزرگواران كشورهاى اسلامى يا ديگر رژيم‏هايى‏كه تحت سلطه استكبار و بيگانگان قرار دارند تحت ولايت شيطان هستند.[15] يادآورى اين مطلب ضرورى است كه در فرهنگ اهل معرفت، ولايت به معنى قيام عبداست به حق چون فانى شود و آن با دوستى حق نسبت به او حاصل مى‏شود تا اين كه او را به مقام‏قرب و تمكين مى‏رساند.[16] يعنى از راه دوستى حق، بنده فانى در خدا و به او باقى بماند. نكته ديگراين كه ولايت كليه الهيه و ولايت تامه و ولايت باطنى كه امام در آثار خود به تناسب مباحث وموضوعات مطروحه از آنها سخن به ميان آورده در اصل يك حقيقت هستند كه با الفاظ گوناگون‏از آنها نام برده است. ولايت تكوينى معصومين نيز از آثار ولايت تامه يا مطلقه آنان است. البته‏پائين‏ترين مرتبه ولايت، سير الى الله سالك و فنا شدن او در حق و عالى‏ترين مرتبه ولايت كه‏فيض الهى است مقام و مرتبه وجودى پيامبر(ص) و ائمه معصومين عليهم‏السلام است كه دراسرار ولايت به آن اشاره مى‏شود. اسرار و حقيقت ولايت امام با استناد به آيه "فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتى فَطَر النَّاسَ عَلَيها "[17] و برخى احاديث تفسيرى ذيل آيه فطرت،[18]و تحليل نظر استاد عرفان خود "آيت‏الله شاه‏آبادى "[19] حقيقت ولايت را يك امر فطرى مى‏داندو مى‏فرمايد: ولايت شعبه توحيد است زيرا كه حقيقت ولايت، فيض مطلق[20] است و فيض مطلق‏ظلّ وحدت مطلقه[21] است و فطرت بالذات متوجه كمال اصلى است، و چون فطرت فناى در كمال‏مطلق را مى‏خواهد و حصول به كمال كه حقيقت ولايت است، فناى در كمال مطلق است، پس‏حقيقت ولايت نيز از فطريات است.[22] همچنين در شرح احاديث صراط مستقيم و محاسبات‏قيامت، حقيقت صراط را صورت باطن ولايت معرفى مى‏كند.[23] و در ذيل آيه اِنَّا عَرَضْنَا الْاَمانَةَعَلَى السَّمواتِ وَالْاَرْضِ... .[24] مى‏نويسد مراداز امانت الهى در مشرب اهل عرفان "ولايت مطلقه "[25] است كه غير از انسان هيچ موجودى‏لايق آن نيست و در توضيح و مصاديق ولايت مطلقه چنين مى‏گويد: ولايت اهل بيت عصمت وطهارت، دوستى خاندان رسالت و عرفان مقام مقدس آن‏ها امانت حق است.[26] امام در يك بحث‏كوتاه عميق و لطيف عرفانى درباره حقيقت ولايت و پيوستگى و در هم تنيدگى توحيد، نبوت وولايت مى‏فرمايد: "حقيقت خلافت و ولايت ظهور الوهيت است و آن اصل وجود و كمال آن‏است. و هر موجودى كه حظّى از وجود دارد از حقيقت الوهيت و ظهور آن كه حقيقت خلافت وولايت است حظّى دارد و لطيفه الهيه در سرتاسر كائنات از عوالم غيب تا منتهاى عالم شهادت برناصيه همه ثبت است و آن لطيفه الهيه حقيقت "وجود منبسط " و "نفس الرحمن " و "حق‏مخلوقُ به "[27] است كه بعينه باطن خلافت ختميه و ولايت مطلقه علويه است. و از اين جهت است‏كه شيخ عارف شاه‏آبادى دام ظله مى‏فرمود كه شهادت به ولايت در شهادت به رسالت منطوى[28]است، زيرا كه ولايت باطن رسالت است. و نويسنده گويد كه در شهادت به الوهيت، شهادتين‏منطوى است جمعاً و در شهادت به رسالت آن دو شهادت نيز منطوى است، چنانچه در شهادت به‏ولايت آن دو شهادت ديگر منطوى است. "[29] حقيقت محمدى(ص) و ولايت علوي با توجه به آنچه گذشت اسرار و حقيقت ولايت در نظام هستى را بايد در حقيقت وجودپيامبر(ص) و حضرت على(ع) جستجو نمود. و انگيزه نگارش كتاب گرانسنگ و عظيم‏القدرمصباح الهدايه با قلم ژرف‏انديشانه امام خمينى، پرده‏بردارى از اين راز سر به مُهر هستى و كشف‏حقيقت محمدى و ولايت علوى است و بخشى از مضامين و تعابير بلند آن در سال‏هاى بعد در ديگرتأليفات يا بيانات امام مشاهده مى‏شود كه در اين جا به اختصار بيان مى‏گردد.امام با تحليل عميق احاديث خلقت پيامبر به عنوان اولين جلوه الهى در نظام هستى[30] و برترى اونسبت به حضرت آدم و انبياء و تمام موجودات[31] و اين كه روح رسول خدا(ص) و ائمه معصومين‏نخستين آفريده خدايى هستند[32] مى‏نويسد: "پيامبر و ائمه واسطه بين حق و خلق و واسطه رحمت‏رحمانيه‏اند و رحمت رحمانيه اصل وجود را افاضه مى‏كند، بلكه رحمت رحمانيه خود مقام‏ولايت آن‏هاست. "[33] و درباره رسالت و نبوت پيامبر مى‏گويد: "تمام دائره وجود از عوالم غيب وشهود تكويناً و تشريعاً وجوداً و هدايتاً ريزه‏خوار خوان نعمت آن سرور هستند. و آن بزرگوارواسطه فيض حق و رابطه بين حق و خلق است و اگر مقام روحانيت و ولايت مطلقه او نبود، احدى‏از موجودات لايق استفاده از مقام غيب احدى[34] نبود و فيض حق عبور به موجودى از موجودات‏نمى‏كرد.[35] از اين رو امام وجود را سايه حقيقت ولايت مى‏داند، و آنچه در عالم تجلى كرده‏حقيقت محمديه و ولايت علويه معرفى مى‏كند كه در عالم امر و غيب با يكديگر متحد بوده و درعالم خلق يكى در كسوت نبوت و ديگرى امامت ظاهر شده است و پيامبر در مقام ولايت كليه‏عظمى و ولى الله مطلق بالاصاله و حضرت على باطن خلافت مطلقه كليه و ولى الله مطلق و بالتّبع‏ناميده مى‏شود كه اراده آن‏ها فانى در اراده حق و از سوى ديگر اراده‏شان ظل اراده حق است وعالم با تمام اجزايش در اختيار آن‏ها قرار دارد.[36] ايشان با اشاره به جمله حضرت على كه با اشاره‏به سينه مباركشان فرمود: "ها اِنَّ هاهُنا لَعِلْماً جَمَاً. "[37] به ناشناخته ماندن ابعاد و زواياى پنهان و رموزكشف نشده ولايت تأسف مى‏خورد و مى‏گويد: "آن علومى كه در سينه ايشان بود پيدا نكرداشخاصى كه حَمَله آن علم باشند و بلااشكال آن علمى كه ايشان حمله‏اش را پيدا نكرد، آن علم‏اسرار ولايت، اسرار توحيد است و بايد همه عرفا تأسف بخورند بر اين كه مجال براى ايشان پيدانشد كه آن اسرار را كه بايد افشا كند، افشا بفرمايد. "[38] معيار سنجش و قبولى اعمال ولايت معصومين(ع) از اصول كلى و اساسى اعتقادى و از ضروريات باورهاى دينى و شرط اصلى تحقق ايمان و صحت اعمال مؤمنين است. در ميزان محاسبات الهى هم اعمال را با ترازوى‏ولايت ائمه (عليهم‏السلام) مى‏سنجند و با معيار ولايت محك مى‏زنند. امام باقر عليه‏السلام‏مى‏فرمايد: لَوْ اَنَّ رَجُلاً قام لَيلَهُ وَ صامَ نَهارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَميعِ مالِهِ وَ حَجَّ جَميعَ دَهرهِ وَ لَمْ يعْرِفْ وِلايةَ وَلىِّ اللّه‏فَيوالِيهُ وَ يكُونَ جميع اعمال بدلالته، ما كَانَ لَهُ عَلَى اللَّه حَقُّ فى ثَوابِهِ وَلا كانَ مِنْ اَهْلِ الْاِيمانِ. اگر مردى شبها به عبادت ايستد و روزها روزه گيرد و تمام مالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج كند وولايت ولى خدا را نشناسد تا موالات او كند و تمام اعمالش به راهنمايى او باشد خداوند تعالى براى اوثوابى در نظر نمى‏گيرد و از اهل ايمان نمى‏باشد.[39] امام خمينى در چند بخش از شرح چهل حديث به اين مطلب اشاره دارند كه قلب‏هاى خالى ازاعتقاد و ايمان به ولايت و اعمالى كه بدون تطبيق با شريعت و ولايت انجام شده در قيامت هيچ‏بهره نخواهد داشت زيرا بر طبق احاديث، اعتقاد به ولايت كلى پيامبر و امام معصوم(عليهم‏السلام) همان صراط مستقيم است و در قيامت حضرت على(ع) صراط است و شيعيانى‏كه عملاً به ولايتش تمسك جسته‏اند به سلامت مى‏گذرند.[40] ولايت فقيه در فرهنگ قرآنى و آموزه‏هاى دينى و انديشه و آثار امام و رهبرى ولايت و حاكميت با تمام‏گستره مفهومى آن ذاتاً متعلق به خداوند متعال است كه در حقيقتِ وجود پيامبر(ص) و ائمه‏معصومين عليهم السلام تجلى يافته است. ولايت در عالم مُلك و نشئه ظاهرى خلقت درحكومت و فرمانروايى انبياء، پيامبر(ص) و امامان (عليهم‏السلام) نمود مى‏يابد. در عصر غيبتِ‏معصوم، ولى فقيه سكان هدايت و رهبرى جامعه اسلامى را به دست مى‏گيرد. از اين رو امام معتقداست ولايت به معنى حكومت، شعبه‏اى از ولايت مطلقه رسول اكرم(ص) است كه با تمام‏اختيارات آن برعهده ولى فقيه قرار مى‏گيرد، پس ولايت فقيه استمرار ولايت رسول الله(ص) وولايتش شرعى و الهى است و مشروعيت نظام اسلامى رهين فرمانروايى ولايت فقيه است وفرامين و عزل و نصب‏هايش براى پيروان او و مسلمانان جامعه اسلامى لازم الاتباع است.[41] در اين بحث دو شبهه مطرح است اول: برخى افراد اختيارات حكومتى رسول الله(ص) رافراتر از اختيارات حكومتى حضرت على(ع) و يا اختيارات حكومتى حضرت على(ع) و سايرائمه را بيشتر از اختيارات ولى فقيه مى‏دانند. پاسخ امام اين است كه فضائل معنوى اختيارات‏حكومتى را افزايش نمى‏دهد. همان اختيارات و ولايتى كه حضرت رسول و ديگر ائمه صلوات‏الله عليهم در تدارك و بسيج سپاه، تعيين وُلات و استانداران، گرفتن ماليات، اجراى حدود الهى‏داشتند همان را حكومت فقيهان نيز دارد و معقول نيست كه اختيارات ياد شده در رسول‏اكرم(ص) و امام معصوم(ع) يا فقيه فرق داشته باشد.[42] دوم اين كه: بعضى مقام ولايى ولى فقيه را همطراز مقام معنوى و تكوينى پيامبر و ائمه‏معصومين(ع) قرار مى‏دهند. پاسخ امام بر اين شبهه نيز اين است كه ولايت كليه الهيه و مقام‏معنوى معصومين هيچ‏گاه در عرض ولايت به معنى حكومت نيست، براى معصومين مقام معنوى‏و خلافت كلى الهى و تكوينى است كه به موجب آن جميع ذرات عالم در برابر آن‏ها خاضع هستند واين مطلب جداى از وظيفه حكومت آن‏هاست، چنان‏كه حضرت زهرا(س) داراى چنين مقامى بودبا آن كه آن حضرت نه خليفه و قاضى و نه حاكم اسلامى بود. ايشان معتقد است كه آيات ورواياتى وارد شده است كه مخصوص به معصومين است و فقها و علماى بزرگ اسلام در آن‏شركت ندارند و تولى امور در غيبت كبرى غير از ولايت كبرى است كه مخصوص به معصومين‏است.[43] امام با نقد قرآنى و عقلانى افكار علماى اهل سنت در پيروى از هر حاكمى تحت عنوان‏اولوالامر، مى‏فرمايد: "اولوا الامرى كه در قرآن وارد شده است واضح است كه كسى كه تِلو]دنبال و پيرو[ رسول خداست.[44] و با اشاره به انحرافات در جوامع اسلامى مى‏فرمايد: "با اقامه‏ولايت يعنى رسيدن حكومت به دست صاحب حق همه اين مسائل حل مى‏شود، همه انحرافات از بين‏مى‏رود. "[45] ايشان كسانى را كه با توجه به لوازم اعتقادى و مفهومى دينى ولايت فقيه با علم و عمد،ولايت فقيه را انكار مى‏كنند و عملاً به مخالفت با آن برمى‏خيزند در حكم مرتد مى‏داند.[46] مقام معظم‏رهبرى ولايت فقيه را ضامن اجراى احكام اسلام مى‏داند و مخالفان ولايت را همان مخالفان ولايت‏فقيه قلمداد مى‏كند.[47] نشانه‏هاى جامعه ولايت محور ولايت‏محورى در انديشه امام و رهبرى بدين معناست كه كليه برنامه‏ها، سيستم و مجريان و مردم‏جامعه اسلامى تحت اشراف و دستورات يا سيره معصومان باشند و سياستگذارى‏ها باهدف‏گذارى آنان هماهنگ شود و تمام فعاليت‏هاى خود را با اساس دين يعنى پيامبر ومعصومان عليهم‏السلام پيوند زنند. امام با تحليل و تفسير دقيق و لطيف قبولى اعمال با تمسك به ولايت به ادعاى دروغين وبى‏محتواى برخى از كسانى كه خود را پيرو ولايت مى‏دانند شديداً انتقاد مى‏كند و معيارهاى‏صحيح ارزشى و دينى ولايت محورى را تبيين مى‏نمايد.[48] مقام معظم رهبرى با اسوه قرار دادن‏سيره حكومتى و اخلاقى حضرت على(ع) مى‏فرمايد: "بايد تلاش كنيم خودمان را به آن نمونه‏كامل نزديك و شبيه‏تر كنيم، اگر حركت به گونه‏اى باشد كه در حال دور شدن از آن نمونه كامل‏باشيم اين انحراف و خطاست. "[49] اكنون به چند نمونه از برجسته‏ترين شاخصه‏هاى ولايت‏مدارى‏اشاره مى‏شود: 1. اخلاقى گسترش فرهنگ دينى با سرمشق گرفتن از سيره اخلاقى معصومين برجسته‏ترين نشانه‏ولايت‏محورى جامعه‏اى است كه با پرهيز از ناهنجارى‏هاى اجتماعى و اخلاقى به سالم‏سازى‏جامعه و نهادينه كردن هنجارها و ارزش‏هاى دينى مى‏انديشد. پيروى از ولايت معصومان در حوزه اخلاق فردى و اجتماعى يعنى اين كه شخص با رياضات‏شرعى منطبق با دستورات الهى و اولياى دين با اميال و خواسته‏هاى نفسانى مقابله كند و باوارستگى و عدم تعلق به ماديات خود را از زندان تاريك طبيعت رهايى بخشد و با پرهيز ازعيب‏جويى ديگران به خودسازى و رفع رذايل و جذب فضايل بكوشد و با اجتناب از محارم‏الهى، دورى از امور شبهه‏ناك به مراتب عالى تقوى و ورع دست يابد. نتيجه اين كه بنا بر گفته‏معصومان(ع)، پارساترين و متقى‏ترين افراد جامعه اسلامى نزديك‏ترين انسان‏ها به ولايت‏هستند. زيرا اراده الهى را بر خواسته‏هاى نفسانى برگزيده‏اند و كاركردهاى اخلاقى خود رابرمبناى آموزه‏هاى ولايت تنظيم كرده‏اند.[50] 2. سياسى – اجتماعى در انديشه سياسى الهى امام خمينى(ره) جامعه ولايتمدار و پيرو حقيقى ولايت على بن‏ابى‏طالب(ع) و ائمه معصومين براساس تكليف شرعى و ملى خود براى دستيابى به اهداف‏متعالى نظام اسلامى و احياى ارزش‏هاى اسلامى تمام سختى‏ها و فشارهاى روانى، سياسى واقتصادى دشمن را تحمل مى‏كند و با فداكارى و ايثار جان و مال بر ميثاق و عهد حفظ اسلام پايدارمى‏ماند. و با حضور در عرصه‏هاى سياسى اجتماعى و آشنايى با شرايط سياسى جهانى و منطقه‏اى‏با حفظ وحدت و همدلى و حمايت از مسئولان خدمتگزار و ايستادگى در برابر توطئه‏هاى‏استكبار جهانى در جهت اعتلاى اقتدار و صلابت نظام مردم‏سالارى دينى مى‏كوشد.[51] مقام معظم‏رهبرى شاخصه ولايتمدارى يك جامعه دينى را از نظر سياسى چنين معرفى مى‏كند كه "همه‏اجزاى آن به يكديگر و به آن محور و مركز جامعه اسلامى يعنى ولىّ متصل باشند و از درون‏داراى يك اتحاد و ائتلاف باشند. "[52] 3. مديريتى پس از پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى تاكنون امام و مقام معظم رهبرى همواره بر تحقق سيره‏مديريتى علوى تأكيد دارند. امام ولايت‏محورى و تمسك به ولايت در حوزه اجرايى و مديريتى‏را از امور حكمت عملى مى‏داند كه هيچ‏گاه با لفظ حاصل نمى‏شود و مديرانى را ولايت‏محورى‏مى‏داند كه فرايند سياستگذارى و برنامه‏ريزى، قانون‏گذارى و امور اجرائيشان براساس ترويج وتحقق عدالت در جامعه باشد؛ ايشان ارزش غدير را به جهت اقامه عدل مى‏داند. و معتقد است‏تمسك به ولايت اين است كه اگر حكومت تشكيل شد بايد به اندازه توانايى و امكاناتش‏برنامه‏هاى خود را در جهت عدالتى كه حضرت على(ع) ترسيم نموده است به كار بندد و خدمت به‏محرومان جامعه را سرلوحه سياست‏هاى اجرايى خود قرار دهد: "دولت واقعاً بايد با تمام قدرت‏آن‏طورى كه على -عليه‏السلام - براى محرومين دل مى‏سوزاند، اين هم با تمام قدرت دل بسوزاندبراى محرومين، مثل يك پدرى كه بچه‏هايش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال اين‏مى‏رود كه آنها را سير بكند، يك دولت تابع اميرالمؤمنين بايد اينطور باشد.[53] نكته مهم ديگرى كه امام‏برجسته‏ترين علامت ولايتمدارى مديران نظام اسلامى مى‏داند پرهيز از تشريفات و تجمل‏گرايى ومصرف صحيح بيت‏المال مسلمين است. ايشان فرامين حضرت على عليه‏السلام به مالك اشتر وديگر واليان حكومت علوى را منشور حكومتى و مديريتى براى مديران تاريخ و آيندگان‏مى‏داند و به مسئولان سفارش مى‏كند در تعيين و مصرف بودجه بيت‏المال، جذب نيروى انسانى‏و شكل‏دهى سيستم‏هاى ادارى و بهره‏گيرى امكانات و استعدادهاى دولتى و اموال عمومى‏اهداف كلى نظام اسلامى در نظر گرفته شود و كليه امكانات بيت‏المال در جهت پيشبرد مشكلات‏اجتماعى به كار گرفته شود نه منفعت شخصى.[54] مقام معظم رهبرى سيستم مديريتى را ولايتمدارمى‏داند كه اهداف و برنامه‏هايش را با هدف‏هاى غدير تطبيق دهد. ايشان يكى از دلايل عظمت‏غدير را، اهميت اسلام به مديريت جامعه مى‏داند و معتقد است كسى كه ولايت جامعه اسلامى راعهده‏دار مى‏شود بايد پرتويى از ولايت الهى را تحقق ببخشد و عدالت اسلامى و رعايت‏ارزش‏هاى اسلامى را اساس برنامه‏ها قرار دهد. ايشان سالم‏سازى دستگاه‏هاى دولتى، تبلوراخلاق، عدالت و ارزش‏هاى دينى در محيط مسئوليت، اجراى دقيق مأموريت‏ها، و انتخاب‏صحيح همكاران و مشاوران و رعايت بيت‏المال مسلمين را معناى صحيح تمسك به ولايت‏مى‏نامد. و حضرت على(ع) را كامل‏ترين الگو مديريتى و فرماندهى مى‏داند.[55] و در اين باره‏مى‏فرمايد: "بايد كارى كنيم كه نظام و كشور و جامعه ما علوى باشد، اسم اسلام، اسم ولايت كافى‏نيست، بخصوص كسانى كه مسئوليتى بر دوش دارند و مأموريتى در نظام الهى، عهده آن‏هاست‏چه در دستگاه قضايى، چه در دستگاه اجرايى، چه در دستگاه قانون‏گذارى، چه در دستگاه‏انتظامى و چه در نهادها و دستگاه‏هاى مختلفى، زبان و بازو و راه‏كار بايد زبان و بازو و سبك كار،]سيره[ امير المؤمنين باشد.[56] در انديشه امام تبلور حقيقت ولايت در نظام اسلامى با تلاش همزمان در تمام حوزه‏هاى‏سياسى، مديريتى، اخلاقى و اجتماعى به دست مى‏آيد. ايشان درباره اخلاق، معنويت، وحدت،حماسه‏آفرينى و پيوند مردم با مسئولان و رهبرى نظام و خدمت‏رسانى صادقانه كارگزاران ومديران در دوران حساس دفاع مقدس مى‏فرمايد: "اگر اينها به همين حال باشند، آن وقت يك‏پرده‏اى از مقام ولايت در اين كشور جلوه پيدا كرده است. كوشش كنيد بر اين كه، كوشش بكنندهمه جمعيت‏ها و ارگان‏ها و همه نهادهاى اسلامى در اين كه اين تبعيت از مرام على - عليه‏السلام -را حفظ كنند. "[57] آسيب شناسى گسست ولايت بنيان مستحكم ولايت همواره از سوى آفت‏هايى تهديد مى‏شود و شايسته است مؤمنان‏ولايتمدار با مراقبت از اعمال و رفتار خود از اين گنجينه و نعمت بزرگ الهى حراست كنند. دراين بخش با بهره‏گيرى از شرح حديث‏هاى اخلاقى امام به مهمترين و برجسته‏ترين آفت‏هاى‏تهديد كننده ولايت اشاره مى‏نماييم. 1. اخلاقى : علماى اخلاق براساس بيانات معصومين عليهم‏السلام رذايل فراوانى را كه هويت‏و حقيقتِ انسانى را تهديد مى‏كند نام برده‏اند اما در ميان اين رذيله‏ها برخى امراض و آسيب‏هايى‏وجود دارد كه قلمرو ولايت را تهديد مى‏كند كه يكى از آنها حسد است. اين رذيله همچون‏شعله‏هاى آتشى است كه شاخسار درخت ايمان را مى‏سوزاند و بنيان فضايل معنوى را ريشه‏كن‏مى‏كند. در يك تحليل عقلى حسود به مشيت و اراده الهى در تفاوت توانايى‏ها و استعدادهااعتراض مى‏نمايد و از ديدگاه روانشناسى چنين فردى بر اراده الهى همواره غضبناك است درنتيجه پيوندش با خداوند و معصومين(ع) گسسته و از حوزه ولايت آنان خارج مى‏گردد. آفت‏ديگر كه متأسفانه رواج فراوان دارد بدگويى و غيبت مؤمنان است كه در فرهنگ و آموزه‏هاى‏دينى شديداً از آن نهى شده است و يكى از گناهان كبيره به شمار مى‏آيد؛ زيرا غيبت كننده هتك‏حرمت مؤمنين را نموده است كه در پيشگاه خداوند تبارك و تعالى قدر و منزلتى دارند و چنين‏كسى ايمانش زايل و از ولايت الهى خارج و تحت ولايت و سرپرستى و ضلالت شيطان قرارمى‏گيرد. 2. عبادى : نماز برگزيده‏ترين اعمال و عبادات بندگان، معراج مؤمن، نور چشم رسول‏خدا(ص) و وسيله رحمت حق است. كسانى كه نسبت به رعايت حدود نماز، اقامه آن در اول‏وقت فضيلت، حضور قلب و ساير آداب آن سهل‏انگارى مى‏كنند از دين رسول خدا خارج شده وشفاعت معصومان شامل حالشان نمى‏شود. 3. سياسى - اجتماعى : از نگاه امام سرمشق قرار ندادن سيره جامع حضرت على(ع) و توجه‏به الگوهاى غير معصوم مصداق روشن خيانت به امانت الهى است و سرانجام به خروج از ولايت‏الهى منجر مى‏شود.[58] ديگر آفت سياسى كه متأسفانه در دهه هفتاد در ميان روشنفكرنماها رواج‏يافته توهين به مقدسات دينى است و امام تعصب و حساسيت خاصى نسبت به حفظ حرمت‏مقدسات داشتند. ايشان در روزهاى آغازين نهضت درباره توهين به مراجع تقليد به انقلابيون‏جوان هشدار دادند كه "اگر چنانچه شَطْر ]كوچكترين [كلمه‏اى به يك نفر از مراجع اسلام، شطركلمه‏اى اهانت بكند كسى به يك نفر از مراجع اسلام، بين او و خداى تبارك و تعالى ولايت‏منقطع مى‏شود. "[59] زيرا فقيهان فرزندان معنوى رسول‏اللَّه(ص) و جانشينان معصوم در عصرغيبت هستند و توهين‏كنندگان به مراجع در واقع غير مستقيم به پيامبر و امامان توهين كرده‏اند. انقلاب اسلامى دستاورد ولايتمداري الگوپذيرى امام از سيره مبارزاتى و حكومت پيامبر(ص) و حضرت على(ع) و نيز اهداف قيام‏امام حسين(ع) در رهبرى نهضت عليه ظلم ستمشاهى و هدايت توده‏هاى ميليونى در مبارزه و نيزپيروى مردم از فرامين و رهنمودهاى امام و اسوه قرار دادن ائمه معصومان در صبر، استقامت وفداكارى و دشمن‏ستيزى، نهال انقلاب اسلامى ايران را تنومند و بارور ساخت. مقام معظم رهبرى‏با تحليل رويداد جاودانه غدير در تجلى حاكميت اسلام و استقرار ولايت به معنى حكومت، ولايت‏امام خمينى را پرتويى از چشمه فروزنده غدير مى‏داند كه توانست از لحاظ مادى و معنوى ايران‏را بازسازى كند. از نگاه ايشان ولايت‏محورى مردم و اطاعت‏پذيرى از فرامين امام، اصلى‏ترين‏مؤلفه پيدايش، شتاب و پيروزى انقلاب اسلامى است، وحدت، پيوستگى با رهبرى، شكست‏توطئه‏هاى گوناگون دشمنان داخلى و خارجى و تكامل انقلاب اسلامى ميوه شيرين درخت‏ولايتمدارى ملت ايران است؛ زيرا نظام تثبيت شده اسلامى برمبناى ولايت پديد آمده و عنايات‏الهى و سرافرازى نظام در عرصه بين‏الملل و ظفرمندى در نبرد هشت سال دفاع مقدس، و رايحه‏عطر معنويت و اخلاق در جامعه دستاوردهاى گرانبهاى ولايت‏محورى مردم و مسئولان نظام‏اسلامى در پيروى از خط انبيايى امام خمينى است و حفظ نظام نيز با استمرار پيمودن اين راه‏امكان‏پذير است. سخن پاياني هستى براساس ولايت پديدار است و عالم غيب و شهود مظهر حقيقت محمدى و ولايت علوى‏است كه جامع جميع كمالات الهى‏اند. در عرفان نظرى ناب شيعى و انديشه و متون عرفانى امام،توحيد با ربوبيت، نبوت و ولايت آميخته و در هم تنيده است. و اصولاً سير الى الله و وصول به‏مقام توحيد و معرفت الله بدون نور ولايت پيامبر(ص) و ائمه معصومين عليهم‏السلام كه جلوه تام وتمام اسماء و صفات الهى‏اند مقدور هيچ احدى نيست. ائمه معصومين ظهور ولايت الهى را به كمال و تمام رسانده‏اند و حيات برين انسان كه كرامت‏انسانى به آن اختصاص دارد و قلمرو خلافت الهى مختص به آن مى‏باشد با كوثر وحى و امامت‏تأمين مى‏شود و اهتمام به غدير كه تجلى امامت است به آن جهت است كه اين رويداد مهم‏سلسله‏جنبان ولايت است. در انديشه امام و رهبرى قوس صعود ولايت ذات خداوند تبارك و تعالى و اراده و مشيت‏اوست و پس از تجلى ولايت محمدى(ص) و ائمه معصومين؛ قوس نزول آن در حكومت وسياست و اجراى احكام و قوانين الهى امتداد دارد. يعنى عالم غيب و ملكوت والاترين درجه ومرتبه و سياست و حكومت صالحان و عالمان وارسته و عادل نازل‏ترين درجه ولايت است. ازاين رو آميختگى عرفان و سياست در اقيانوس بى‏كران انديشه‏هاى امام موج مى‏زند و پس از آن‏معنا و مفهوم جامع تبلور ولايت در سياست و حكومت در انديشه رهبرى مشاهده مى‏گردد ونكته مهم اين كه پاسداران انقلاب اسلامى براى شناخت صحيح و دقيق تفاوت قلمرو عرفان ناب‏شيعى در موضوع ولايت در تمام ابعاد و گستره آن با نظرات ناصواب عارف نمايان و صوفيان وولايتى‏هاى منحرف بايد بيش از اين با متون اخلاقى، عرفانى و سياسى امام و رهبرى آشنا باشندو بر اين مبنا ديدگاه‏هاى فرقه‏ها و نحله‏هاى سياسى مذهبى دور از انديشه اين بزرگواران كه بعضاًبا هدايت دست‏هاى مرموز خارج از مرزها ولايت را منهاى امامت و خلافت يا ولايت را منفكّ‏از سياست در انديشه امام و رهبرى قوس صعود ولايت ذات خداوند تبارك و تعالى و اراده و مشيت‏اوست و پس از تجلى ولايت محمدى(ص) و ائمه معصومين؛ قوس نزول آن در حكومت وسياست و اجراى احكام و قوانين الهى امتداد دارد. يعنى عالم غيب و ملكوت والاترين درجه ومرتبه و سياست و حكومت صالحان و عالمان وارسته و عادل نازل‏ترين درجه ولايت است. ازاين رو آميختگى عرفان و سياست در اقيانوس بى‏كران انديشه‏هاى امام موج مى‏زند و پس از آن‏معنا و مفهوم جامع تبلور ولايت در سياست و حكومت در انديشه رهبرى مشاهده مى‏گردد ونكته مهم اين كه پاسداران انقلاب اسلامى براى شناخت صحيح و دقيق تفاوت قلمرو عرفان ناب‏شيعى در موضوع ولايت در تمام ابعاد و گستره آن با نظرات ناصواب عارف نمايان و صوفيان وولايتى‏هاى منحرف بايد بيش از اين با متون اخلاقى، عرفانى و سياسى امام و رهبرى آشنا باشندو بر اين مبنا ديدگاه‏هاى فرقه‏ها و نحله‏هاى سياسى مذهبى دور از انديشه اين بزرگواران كه بعضاًبا هدايت دست‏هاى مرموز خارج از مرزها ولايت را منهاى امامت و خلافت يا ولايت را منفكّ‏از سياست و حكومت تعبير مى‏كنند، نقد و تحليل نمايند و از دام‏هاى نامرئى و تبليغات غلط درويش مسلكان رهايى يابند و تلاش‏هاى گسترده ولايتى‏هايى را كه با مبارزه و انقلاب و رهبرى ‏امام مخالف بوده و در دوران حماسه‏ساز دفاع مقدس خود را از معركه آتش و خون دور نگه‏داشته و اكنون خود را پرچمدار حاميان ولايت مى‏دانند ، تحت نظر داشته و توطئه‏هاى فرهنگى‏آنان را خنثى كنند و چهره مزوّرانه آنان را براى نسل جديد افشا نمايند. نتيجه سخن اين كه سياست‏هاى فرهنگى و آموزشى به‏گونه‏اى طراحى و اجرا شود كه از نظر اعتقادى، اخلاقى، نظامى و سياسى افراد جامعه برمبناى‏انديشه‏هاى امام و رهبرى كه آشنا به مقام ولايت هستند تربيت شوند تا هم ولايت محورى درجامعه تقويت گردد و هم از انقلاب و نظام ولايت‏محور به شايستگى پاسدارى شود. ان شاء الله پي نوشت ها: 1 . عالم غيب و مخصوص ارواح و نفوس است و باطن عالم مُلك گويند. 2 . مصباح الهدايت الى الخلافة والولاية، ص 36، امام خمينى، مؤسسه نشر آثار امام، 1372. 3 . كافى، ج 2، ص 18، "هيچ چيز به اندازه ولايت به آن دعوت نشده است. " 4 . ولايت فقيه، ص 83، امام خمينى، مؤسسه آثار امام و صحيفه امام، ج 20، ص 116 و 117. 5 . ر. ك. مجموعه سخنرانى مقام معظم رهبرى در موضوع "ولايت در قرآن " سال 53،نشريه ولايت، حزب‏جمهورى اسلامى، مهر 60 6 . براساس آيه اِنَّما وَليكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ والذين امنوا 7 . صحيفه امام، ج 20، ص 456 و 348؛ مصباح الهدايه، ص 37 - 34. 8 . ولايتى است كه مى‏تواند هرگونه تصرفى را در عالم هستى داشته باشد. 9 . تعليقات على شرح فصوص الحكم و مصباح الانس، امام خمينى، ص 178 و 179، مؤسسه پاسدار اسلام، 1406قمرى. 10 . براى آشنايى بيشتر به اين مطلب از ديدگاه امام ر. ك. همان، ص 179 - 174، فص عُزيرى. 11 . ولايت فقيه، ص 41 - 40. 12 . ر. ك. همان، ص 44 - 40. 13 . صحيفه امام، ج 10، ص 308 - 307. 14 . اين ولايت خداوند، مخصوص مؤمنانى است كه به راه مستقيم ولايى هدايت شده‏اند مقابل ولايت عامه است كه‏شامل ولايت خداوند بر تمام موجودات عالم است. ولايت اخص شامل مقربين بارگاه حق و ائمه معصومين)ع 15 . ر. ك. صحيفه امام، ج 9، ص 291؛ ج 12، ص 352 و 355 و 357؛ چهل حديث، ص 306 و 307 و جزوه ولايت درقرآن، ص 101، بيانات مقام معظم رهبرى، 72 / 3 / 19. و نيز پيام حج، 68 / 4 / 14. 16 . شرح گلشن راز، شبسترى، ص 235. 17 . روم / آيه 30. 18 . ر. ك. تفسير البرهان، ج 3، ص 263، سيد هاشم بحرانى، قم، مؤسسه البعث، 1415 قمرى. 19 . ر. ك. رشحات البحار، محمدعلى شاه‏آبادى، ص 39 14 و 41. 20 . در اينجا منظور، عنايات خاص الهى براى هستى و عالم خلقت است. 21 . در اينجا مراد، ذات واجب الوجود و خداوند تبارك و تعالى است. 22 . شرح حديث جنود عقل و جهل، امام خمينى، ص 100، مؤسسه چاپ و نشر عروج، 1377. 23 . شرح چهل حديث، امام خمينى، ص 360، مؤسسه آثار امام، 1375. 24 . احزاب / آيه 72. 25. براساس آيه هو الولى الحميد، 26 . شرح چهل حديث، ص 480 و 635. 27 . اولين صدور الهى و نور سارى و جارى در تمام موجودات را "وجود منبسط " گويند. و فيض وجودى حق را "نفس‏الرحمن " ناميده‏اند. "حق مخلوقُ به " اصطلاحى است كه فلاسفه مانند صدرالمتألهين به كار برده‏اند 28 . پيچيده و مشتمل 29 . آداب الصلوة، امام خمينى، ص 139، مؤسسه آثار امام، 1378. 30 . بحارالانوار، مجلسى، ج 15، ص 24، الوفاء، بيروت. 31. همان، ج 16، ص 402. 32 . اصول كافى، ج 1، ص 441. 33 . مصباح الهدايه، ص 180. 34 . مقام ذات خداوند تعالى است و مقام هويت ذات حق كه از صفات و مفهومات عارى است. 35 . آداب الصلوة، ص 137. 36 . ر. ك. مصباح الهداية 37 . نهج‏البلاغه، حكمت 147، دشتى، ص 470. 38 . صحيفه امام، ج 18، ص 153. 39 . اصول كافى، ج 2، ص 19، كلينى، دار الصعب، بيروت. 40 . ر. ك. شرح چهل حديث، ص 532 441 360 و صحيفه امام، ج 20، ص 115. 41 . ر. ك. صحيفه امام، ج 6، ص 68، ج 10، ص 348 308 221 و ج 20، ص 452. 42 . ولايت فقيه، امام خمينى، ص 40 و 41. 43 . همان، ص 42 و 43 و نيز صحيفه امام، ج 19، ص 403. 44 . صحيفه امام، ج 20، ص 120. 45 . همان، ص 114. 46 . صحيفه امام، ج 10، ص 223. 47 . بيانات مقام معظم رهبرى، 78 / 1 / 26 و 80 / 3 / 14. 41 . ر. ك. صحيفه امام، ج 6، ص 68، ج 10، ص 348 308 221 و ج 20، ص 452. 42 . ولايت فقيه، امام خمينى، ص 40 و 41. 43 . همان، ص 42 و 43 و نيز صحيفه امام، ج 19، ص 403. 44 . صحيفه امام، ج 20، ص 120. 45 . همان، ص 114. 46 . صحيفه امام، ج 10، ص 223. 47 . بيانات مقام معظم رهبرى، 78 / 1 / 26 و 80 / 3 / 14. 48 . ر. ك. شرح چهل حديث امام خمينى، شرح حديث 33. 49 . بيانات مقام معظم رهبرى در جمع كارگزاران نظام اسلامى به مناسبت عيد غدير، 71 / 3 / 30. 50. ر. ك. چهل حديث، ص 577 576 575 475 و صحيفه امام، ج 20، ص 227 و بيانات‏مقام معظم رهبرى، 72/ 3 / 19. 51 . ر. ك. صحيفه امام، ج 18، ص 192 191 159 و ج 19، ص 66 و 67. 52 . حديث ولايت، ج 3، ص 74. 53 . ر. ك. صحيفه امام، ج 18، ص 159 - 152. 54 . ر. ك. همان، ج 19، ص 375 - 374. 55 . ر. ك. بيانات مقام معظم رهبرى، 69 / 4 / 20 و 79 / 2 / 24 و 83 / 11 / 10 و 71 / 3 / 30 و 85/10/18. 56 . بيانات رهبرى، 69 / 11 / 10. 57 . صحيفه امام، ج 18، ص 159. 58 . ر. ك. شرح چهل حديث امام خمينى، ص 408 306 109 - 108. 59 . صحيفه امام، ج 1، ص 306 و 307. منبع:نشريه حصون - شماره : 15/ن
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 500]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن