تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798397539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ریشه‌های پوچی در اروپا و آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ریشه‌های پوچی در اروپا و آمریکا
پوچی
آن‌طور که کتاب ‌پوچی‌ نوشته‌ی آرنولد هینچلیف نشان می‌دهد، کلمه‌ی مرموز پوچی سابقه‌ی خیلی زیادی ندارد. پوچی کلمه‌ای‌ست که در فلسفه زیاد به کار می‌رود و برداشت‌های کاملاً فلسفی هم از آن می‌کنند. اما ظاهراً از وقتی وارد ادبیات و همین‌طور نمایش شد که یک محقق انگلیسی‌زبان به نام مارتین اسلین سال 1961 کتاب ‌تئاتر پوچی‌ را نوشت. از همان موقع این کلمه شد یک اصطلاح خاص که برای معرفی بعضی نمایش‌نامه‌ها و حتی رمان‌ها به کار گرفته شد. همه‌ی کسانی‌که می‌شود آن‌ها را پوچی‌نویس نامید درباره‌ی انسان، مشکلات و سرنوشتش در این دنیا می‌نویسند. دغدغه‌ی آن‌ها نشان دادن این مسأله در یک قالب ادبی و هنری‌ست. هرچند این جریان در رمان هم بازتاب‌هایی داشته ولی بیش از هر چیز در نمایش‌نامه‌ها و تئاتر خودش را نشان داده است. مشکلی که پوچی‌نویس‌ها در زندگی روزمره‌ی انسان به آن برخورده‌اند همان وجود بی‌هدف اوست. وقتی انسان از این بی‌هدفی آگاه شد نوعی رنج به بار می‌آورد که معمولا فکری و فلسفی‌ست. مضمون آثار اغلب پوچی‌نویس‌ها همین است. ساموئل بکت، اوژن یونسکو، ژان ژنه، آرتور آداموف، آلبر کامو و ژان پل سارتر هر‌کدام به طریقی این رنج انسانی را در آثارشان نشان داده‌اند.نمایش‌نامه‌‌هایی مانند "در انتظار گودو‌" که تقریبا در همه‌ی کشورها روی صحنه رفته است، روایت‌گر بی‌هدفی و به پوچی رسیدن انسان معاصر غربی استنکته‌ی جالب درباره‌ی پوچی‌نویس‌ها این است که پاتوق آن‌ها در پاریس بوده است. بکت ایرلندی‌ست، آداموف روسی‌ست، یونسکو رومانیایی‌ست و ژنه فرانسوی‌ست، اما همه‌ی این‌ها زندگی در کنار سارتر و کامو زندگی را ترجیح داده‌اند. باید اذعان کرد که آثار پوچی‌نویسان به شدت جهانی شد و تأثیر عمیق خودش را به جا گذاشت. این البته نه به دلیل صحت عقاید آن‌ها که به دلیل فلسفه‌ی غلط زندگی در کشورهای غربی(لائیک و سکولار) است. نمایش‌نامه‌‌هایی مانند "در انتظار گودو‌" که تقریبا در همه‌ی کشورها روی صحنه رفته است، روایت‌گر بی‌هدفی و به پوچی رسیدن انسان معاصر غربی است. کتاب "‌پوچی"‌ با حجم کمی که دارد به صورت موجز ولی کاملا روش‌مند به ریشه‌های پوچی در اروپا و آمریکا می‌پردازد. بعد کارنامه‌ی این جریان را در ادبیات بررسی می‌کند و سهم هر‌کدام از نویسنده‌ها را نشان می‌دهد. با این حال بیش‌تر روی ادبیات نمایشی تأکید می‌کند و کم‌تر به رمان‌ها می‌پردازد.شاید بیهوده نبوده باشد که نویسنده بخش قابل توجهی از کتابش را به این مسأله اختصاص داده که اصطلاح پوچی اصلا درست هست یا نه. این بحث مخالف و موافق دارد. مخالف‌ان این تفکر می‌گویند نباید به این نمایش‌نامه‌ها و رمان‌ها صفت پوچی را داد. باید به آن‌ها آوانگارد گفت. مشکلی که پوچی‌نویس‌ها در زندگی روزمره‌ی انسان به آن برخورده‌اند همان وجود بی‌هدف اوست. وقتی انسان از این بی‌هدفی آگاه شد نوعی رنج به بار می‌آورد که معمولا فکری و فلسفی‌ستبعضی دیگر می‌گویند این جریان محدود به پاریس بود و بهتر است به جای مکتب پوچی گفته شود مکتب پاریس. عده‌ای دیگر می‌گویند بیش از نیمی از مردم دنیا خداباور هستند. از مذهبی خاص پیروی می‌کنند و معتقدند زندگی آن‌ها هدف دارد و به سوی آن هدف در حرکت هستند. برای همین نمی‌شود از پوچی برای همگان استفاده کرد. اما پوچی‌نویس‌ها معمولا به چند موضوع بیش‌تر پرداخته‌اند. زندگی حقارت‌بار انسانی، مرگ، انزوا و رابطه‌های انسانی. این‌ها موضوعاتی هستند که البته به هیچ‌وجه در دایره‌ی پوچی محصور نبوده است. اما برخورد پوچی‌نویس‌ها با این موضوعات عموما از سر شورش، هجو و تا حدودی یاغی‌گری بوده است.به هر حال کتاب ‌پوچی‌ به شکلی درخشان و البته منصفانه نه تنها این اصطلاح مرموز را بررسی می‌کند که تا حدودی نقدش هم می‌کند. پوچی خصوصا بعد از جنگ جهانی دوم با آن کشتار میلیونی و جنایت‌های شرربار به یکی از ابزارهای رویارویی با دنیایی تبدیل شد که معنا و هدفش را از دست داده بود. پوچی حالتی از تهوع انسانی نسبت به وضع موجود بود که به شکلی خلاقانه بروز یافت.   بخش کتاب‌خوانی تبیانمنبع: سایت اینترنتی "هزار کتاب"





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن