واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پای درس استاد; حجتالاسلام دلیر; تنها کنترل کننده غرایز بشری ایمان به مبدا و معاد است مدرس حوزه علامیه قم تاکید کرد:آنچه در طول تاریخ توانسته غرایز بشری را کاملا کنترل کند،ایمان به مبداء و معاد بوده است.
۱۳۹۵ شنبه ۱۲ تير ساعت 09:38
به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، حجتالاسلام و المسلمین بهرام دلیر نقده ای، در سلسله جلسات اخلاق با حضور فرهنگیان اداره کل آموزش و پرورش استان خاطرنشان ساخت:در حوزه اخلاق دو پرسش اساسی مطرح است که یکی بحث تقسیم علوم می باشد که جایگاه آن در حوزه اخلاق مشخص می شود و دیگری عوامل کنترل کننده غرایز بشری است.
حجتالاسلام دلیر با بیان اینکه در یونان باستان اولین تقسیم علوم توسط ارسطو صورت گرفت؛افزود:بحث های تقسیم علوم فخر رازی در کتاب مفاتیح العلوم در 600 صفحه کامل و بی نظیر است.
وی تصریح کرد:در کتاب فخر رازی حکمت به صورت نظری و عملی تقسیم بندی شده که حکمت نظری خود به اولی،وسطی و ادنی تقسیم می شود.
مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد:بحث مبدا شناسی در "اولی"،علم موسیقی،هندسه و ریاضی در" وسطی" و علوم فیزیک و شیمی در" ادنی" جای دارند.
استاد اخلاق یادآور شد:حکمت عملی در بحث های علم مدنی(سیاست)،علم اخلاق با رویکرد خانواده و اخلاق ما هو اخلاق تقسیم بندی شده است.
حجت الاسلام دلیر با خاطرنشان ساختن اینکه حوزه اخلاق در فلسفه مدنی است،افزود:این موضوع در یونان بسیار جدی گرفته شد و در جهان اسلام 200 قاعده به آن اضافه می شود که منحصر به اندیشمندان مسلمان است.
وی گفت:اخلاق در اسلام دارای تطور خاصی بود که اندیشه امام خمینی(ره) مکتب اخلاق را در عصر حاضر رقم زد.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امام راحل بحث اخلاق را در دو حوزه بستههای معرفتی و حوزههای عینی برای ایرانیان ارمغان آورد و صداقت و صمیمیت و اخلاص امام به گونهای بود که کسی در اطاعت و تبعیت از ایشان تردیدی به دل راه نمیداد، اینها ابعاد شخصیتی، عرفانی و خداباوری ایشان است.
حجتالاسلام دلیر در بخش دیگری از سخنان خود با موضوع عوامل کنترل کننده غرایز بشری اظهار کرد:عوامل کنترل کننده غرایز با رویکردهای حقوقی،روانشناسی(وجدان) تا حدودی می توانند کنترل کننده باشند و در گذر زمان کارایی خود را از دست می دهند و قابل نقد هستند.
وی با اشاره به اینکه آنچه در طول تاریخ توانسته قطع به یقین غرایز بشری را کنترل کننده باشد،ایمان به مبداء و معاد بوده است.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد:بحث های اخلاق دینی که از ایمان به مبدا و معاد سرچشمه می گیرند هرگز اجازه نمی دهد جامعه چاپلوس بار بیاید.
حجتالاسلام دلیر با بیان اینکه در حوزه مبداء و معاد جبر حاکم است ،تاکید کرد:انسان برای رهایی از دام های دنبوی باید هر لحظه خود را در محدوده ی تولد و مرگ(رحم مادری و رحم دنیوی) تعریف و تصور نماید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]